Τρίτη 23 Ιανουαρίου 2018

Ο θυμωμένος Λεωνίδας Καβάκος

Ο Λεωνίδας Καβάκος κάθεται απέναντί μου.
Σκέφτομαι πως μόλις πενηντάρισε και μου έρχονται στο μυαλό αυτές οι παλιές εικόνες του εφήβου που κρατά το βιολί σαν μια φυσική προέκταση του σώματός του.
Εξελίχθηκε, προόδευσε, υπήρξε συνεπής στον μόχθο που κάνει το ταλέντο να ξετυλιχθεί και να διαρκέσει.
Κάθε τόσο, όταν μιλάει, κάνει ορισμένες παύσεις.
Τον παρατηρώ προσεκτικά.
Παραμένει λιγνός όπως όταν ήταν έφηβος, τα μαλλιά του έχουν εμπλουτιστεί με αρκετές λευκές τρίχες, τα γένια του επίσης.
Τα μάτια του όμως έχουν εκείνο το ίδιο πυρακτωμένο βλέμμα του παιδιού-θαύματος που παθιαζόταν με τη μουσική.
Η εκφορά του λόγου είναι ήρεμη, αν και κορυφώνεται μερικές φορές σε κρεσέντο: είναι όταν αναφέρεται στην Ελλάδα και σε πτυχές της καθημερινότητας που μπορούν να προκαλέσουν αγανάκτηση ή πικρία σε ανθρώπους που θα ήθελαν να δουν τη χώρα να προοδεύει, να εξελίσσεται.

Ντροπή και θλίψη
Στην πραγματικότητα ζει μια αντίφαση: όσο εκείνος εμβαθύνει στο χάρισμά του, τόσο η πατρίδα του σπαταλά τα δικά της.
Συναντηθήκαμε μετά τις πρόβες του ως αρχιμουσικού με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών στο Μέγαρο Μουσικής, λίγες ημέρες προτού γίνουν οι δύο από τις τέσσερις φετινές προγραμματισμένες συναυλίες της ΚΟΑ με εκείνον να κρατά την μπαγκέτα, σε Αγρίνιο (χθες) και Πάτρα (σήμερα).
Η σύμπραξη του Καβάκου με την ΚΟΑ προήλθε με πρωτοβουλία ορισμένων μελών της, που τον πλησίασαν και του πρότειναν να κάνουν μαζί ορισμένες συναυλίες με εκείνον ως σολίστ και αρχιμουσικό.
Όχι μόνο δέχτηκε, αλλά θέλησε να διαθέσει το ποσό της αμοιβής του για τις ανάγκες της ορχήστρας (λ.χ. αντικατάσταση των παλαιών μουσικών οργάνων), ενώ τα έσοδα θα διατεθούν για άλλους φιλανθρωπικούς σκοπούς στις πόλεις της Ελλάδας όπου θα εμφανιστούν.
Τον ρώτησα αν το κάνει για λόγους πατριωτικούς.
Αντέδρασε έντονα.
«Δεν με ενδιαφέρει η χώρα.
Με ενδιαφέρουν οι άνθρωποί της.
Πολλές εκφάνσεις της σημερινής Ελλάδας με κάνουν δυστυχώς να αισθάνομαι ντροπή και θλίψη. Κοιτάζοντας την κατάσταση που μας περιβάλλει, δεν μπορείς να αποκαλείς κράτος την Ελλάδα.
Για μένα η Ελλάδα είναι μέσα μου μια πνευματική έννοια, και ως τέτοια την αντιμετωπίζω.
Δεν κάνω ό,τι κάνω για τη χώρα, λοιπόν, αλλά για την ευγένεια της ψυχής των ανθρώπων, κάτι που ενυπάρχει σε όλους μας.
Και αυτόν τον στόχο έχω σε όποιο μέρος και αν δίνω συναυλίες.
Αυτό με νοιάζει και αυτό θέλω να ενεργοποιήσω παίζοντας μουσική ή διευθύνοντας μια ορχήστρα.
Η ευγένεια της ανθρώπινης ψυχής». 

Συνεχίζει:
«Θα σας πω ένα απλό παράδειγμα γιατί δεν μπορείς να αποκαλείς κράτος την Ελλάδα με τη σύγχρονη έννοια του όρου.
Διάφοροι τρομοκράτες εκφοβίζουν ανθρώπους, σπάνε ακυρωτικά μηχανήματα, εισβάλλουν σε δημόσιο χώρο και προκαλούν καταστροφές, τις οποίες καλείται να πληρώσει ο κακοπαθημένος οικονομικά Έλληνας πολίτης.
Στο τέλος δεν επιβάλλεται καμία ποινή στους τρομοκράτες αυτούς.
Υπάρχει πλήρης απουσία σύνδεσης ανάμεσα στις πράξεις και στο τίμημά τους.
Φανταστείτε, αντιθέτως, ο νόμος να έλεγε πως όποιος καταστρέφει θα συλλαμβάνεται και θα τα πληρώνει από την τσέπη του.
Και αν δεν έχει χρήματα, θα προσφέρει κοινωνική εργασία.
Θα τολμούσε κανείς να προβεί σε βανδαλισμούς;

»Πρέπει επιτέλους να καταλάβουμε πως η ψήφος δεν είναι δικαίωμα, αλλά η μέγιστη ευθύνη απέναντι στον εαυτό μας και στους συμπολίτες μας.
Εδώ ψηφίζουμε βάσει ποδοσφαιρικής ομάδας και άλλων τέτοιων νοοτροπιών, χωρίς να μας ενδιαφέρει τι θα γίνει στο μέλλον.
Πρέπει να έχουμε σεβασμό για το κράτος και έγνοια.
Ζούμε σε μια κατάντια που μόνο εμείς μπορούμε να τη μαζέψουμε, και ελπίζω να το κάνουμε.
Λέμε πως οι χιλιάδες νέοι που έφυγαν στο εξωτερικό θα επιστρέψουν και θα φέρουν την αλλαγή στην κοινωνία.
Ακόμα και αν μπορούν, θα πρέπει ο καθένας μας να κοιτάξει μέσα του για να κάνει την αυτοκριτική του.
Εγώ αυτό κάνω.
Αναλαμβάνω την προσωπική μου ευθύνη σε όλα».

Η εμπειρία του μουσείου
Ακούγοντάς τον να θυμώνει, θα έλεγε κανείς ότι θα ήθελε να στρέψει την πλάτη του στην ίδια του τη χώρα.
Όμως, θα τον αδικούσα αν το έλεγα αυτό.
Διότι μετά από λίγο το βλέμμα του μαλάκωσε, όταν τον ρώτησα ποια από τις εκατοντάδες εμφανίσεις του τον έχει συγκινήσει περισσότερο:
«Είχα την ευκαιρία να παίξω, ολομόναχος, ανάμεσα στα αγάλματα του Μουσείου της Ακρόπολης. Επρόκειτο κυριολεκτικά για μια συγκλονιστική εμπειρία, που δεν θα ξεχάσω ποτέ.
Βίωμα μυστικιστικό, από τα πιο πολύτιμα της ζωής μου.
Η επίσκεψή μου εκεί έγινε για τις ανάγκες ενός γυρίσματος της γερμανικής τηλεόρασης.
Είχε έρθει στην Αθήνα, στο Μέγαρο Μουσικής, η Φιλαρμονική του Βερολίνου για την καθιερωμένη πρωτομαγιάτική της συναυλία, το 2015, στην οποία θα συνέπραττα ως σολίστ.
Η εκδήλωση αυτή αναμεταδίδεται ζωντανά από την τηλεόραση και οι Γερμανοί παραγωγοί σκέφτηκαν να κάνουν κάποια επιπλέον πλάνα για το διάλειμμα».

Πρότεινε ως ιδέα το μουσείο και έγινε αποδεκτή.
«Μόλις πέρασα το κατώφλι του και βρέθηκα στον χώρο όπου είναι τα γλυπτά, αισθάνθηκα δέος.
Δεν μπορούσα να πιάσω το βιολί μου από την ένταση.
Χρειάστηκε να φύγω, να περάσουν αρκετές ώρες για να συγκεντρωθώ και ύστερα να μπορέσω να παίξω, μόνος, μπροστά στις κάμερες». 
Η ανταμοιβή μου ήταν τεράστια.
«Αυτά τα αγάλματα είναι -για μένα- μουσική, είναι κίνηση.
 Όχι μόνο μια ανθρώπινη δημιουργία, αλλά ένα είδος επικοινωνίας με τη θεία διάσταση.
Και αν οι Αγγλοσάξονες ονομάζουν τα γλυπτά “statue”, με ετυμολογία που παραπέμπει σε κάτι στατικό, οι Έλληνες τους έδωσαν κίνηση, χάρη και πνοή.
Άλλωστε, στη γλώσσα μας το άγαλμα συνδέεται με το αγάλλομαι.
Όταν τελείωσα την ερμηνεία, ζήτησα συγγνώμη από τα γλυπτά που ενόχλησα τη μακραίωνη σιωπή τους».

Ο πολυβραβευμένος μουσικός έχει ιδιαίτερες γνώσεις για τον αρχαίο κόσμο, μελετώντας την αρχαία ελληνική γλώσσα αλλά και τα μαθηματικά.
Σε μια προηγούμενη συνέντευξή μας στην Ύδρα, το καλοκαίρι του 2016, μου ανέλυε γεμάτος ενθουσιασμό τη θεωρία του πως στη μουσική εμφανίζονται ορισμένα επαναλαμβανόμενα μαθηματικά μοτίβα.
Μου έλεγε τότε:
«Πολλές φορές με συναντά ο κόσμος και μου μιλάει για τη σεμνότητά μου.
Δεν είναι θέμα σεμνότητας εκ μέρους μου αλλά αντίληψης.
Απλώς έχω τη συναίσθηση ορισμένων πραγμάτων και έτσι έχω τη σεμνότητα να γνωρίζω ότι ερμηνεύω ένα “κείμενο” που δεν είναι δικό μου, που απαιτεί τεράστιο σεβασμό ως δείγμα της ανθρώπινης ιδιοφυΐας.
Ξέρω ότι ο Μπαχ δεν είναι η πηγή της μουσικής του αλλά ο δίαυλος.
Ο Πλάτων και ο Αριστοτέλης είναι οι δίαυλοι.
Όλοι μπορούν να χρησιμοποιήσουν τις ίδιες νότες και τα ίδια γράμματα του αλφαβήτου.
Θα γράψουν αριστουργήματα; Σίγουρα όχι».

Τα καλοφτιαγμένα, δυνατά του δάχτυλα αγγίζουν συχνά την μπαγκέτα που έχει μπροστά του.
Του ζητάω να την περιεργαστώ.
«Ένας άνθρωπος που δεν ξέρει από μουσική δεν μπορεί να υποψιαστεί πως οποιαδήποτε κίνηση κάνει ο μαέστρος μεταφράζεται σε ήχο. Όσο πιο καταξιωμένη και έμπειρη είναι μια ορχήστρα, τόσο πιο ευαίσθητη στο παραμικρό νεύμα του αρχιμουσικού. Είναι το ίδιο με τα καταπληκτικά μουσικά όργανα, όπου το ελάχιστο άγγιγμα από τον μουσικό μεταφράζεται σε ηχόχρωμα.
Ο διευθυντής ορχήστρας πρέπει να έχει απόλυτο έλεγχο σώματος.
Μαθαίνεται.
Αυτό που δεν μαθαίνεται είναι να μπορέσεις να επικοινωνήσεις στους μουσικούς τον ρυθμό, την ψυχή μιας σύνθεσης.
Είναι το δυσκολότερο». 

Η πολύτιμη σιωπή
«Μαέστρος ή σολίστ;» τον ρωτώ.
«Ακούστε, ο μουσικός πρέπει να μπορεί να βγάλει τη σωστή μελωδία από το μουσικό του όργανο.
Ο μαέστρος πρέπει να μπορεί να εισπνέει μαζί με την ορχήστρα για να εμπνεύσει έναν κοινό παλμό, σαν να είναι ένα σώμα.
Μεγάλο μέρος της διεύθυνσης είναι με τα μάτια.
Στις συναυλίες δεν μιλάς, αλλά μόνο με το βλέμμα περνάς όλα τα μηνύματα και τα συναισθήματα. Είναι τρομερό το μυστήριο της σιωπής, που το έχουμε απολέσει στην εποχή μας.
Στην εποχή του θορύβου, της βαβούρας, που καταπίνει τα πάντα.
Ας αναρωτηθούμε κάτι: γιατί όλοι οι μεγάλοι στοχαστές είχαν ανάγκη από τη σιωπή;
Και γιατί όλοι οι σοφοί ασκητές την επιζητούσαν πηγαίνοντας στην έρημο;
Η σιωπή είναι πολύτιμη»
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
πηγή του άρθρου:kathimerini.gr

200.000 πρόθυμα πειραματόζωα για τον... πλανήτη Άρη!

200.000 χιλιάδες άνθρωποι από συνολικά 140 χώρες είναι πρόθυμοι να μετατραπούν σε... πειραματόζωα του Πλανήτη Άρη, αλλά μόνο 4 θα είναι οι... τυχεροί (;) που θα επιλεγούν για την αποστολή Mars One.

Ο επικεφαλής του παραπάνω προγράμματος εποικισμού του Άρη, Μπας Λάνσντορπ, οραματίζεται τον εποικισμό του Κόκκινου Πλανήτη και το 2022 θα αποσταλούν καθυστερημένα, μιας και η ελλιπής χρηματοδότηση άλλαξε τα αρχικά χρονικά πλάνα, οι πρώτοι τέσσερις εθελοντές, που αυτή τη φορά δεν θα επιστρέψουν, αλλά θα μείνουν εκεί για εφτά ολόκληρους μήνες, να αναμετρηθούν με τις ισχυρές ανεμοθύελλες, με συνθήκες που θα δοκιμάζουν μέχρι τελικής πτώσεως τις ψυχικές τους αντοχές και έναν τρόπο ζωής που ελάχιστα θα προσιδιάζει στις μέχρι τότε καθημερινές τους συνήθειες.

Στο μεταξύ, οι εταιρείες παραγωγής ήδη τρίβουν τα χέρια τους από ικανοποίηση. 

Αν όλα πάνε καλά, υπολογίζεται ότι θα πρόκειται για το μεγαλύτερο γεγονός που θα έχει καλυφθεί ποτέ από τα μέσα ενημέρωσης, ένα διαστημικό Big Brother ένα πράγμα, που όμως, όπως εξηγούν οι υπεύθυνοι του προγράμματος, θα έχει και εκπαιδευτικές, ας πούμε, προεκτάσεις, αφού θα δίνει χρήσιμες πληροφορίες στους πάντα ανυποψίαστους θεατές για την προέλευση της ζωής, την ηλικία του Σύμπαντος κ.ο.κ.
πηγή του άρθρου:enallaktikos.gr

Διαμάχη κορυφής για το μέλλον της ανθρωπότητας

Ο Ελον Μασκ, ιδρυτής της SpaceX, κρούει τον κώδωνα κινδύνου για την ανεξέλεγκτη εξέλιξη της τεχνητής νοημοσύνης - Ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ, δημιουργός του Facebook, υποστηρίζει ότι η τεχνητή νοημοσύνη θα κάνει πιο εύκολη τη ζωή μας.

Δύο από τους ισχυρότερους επιχειρηματίες στον τομέα της τεχνολογίας, ο Ελον Μασκ, ιδρυτής της εταιρείας SpaceX και επικεφαλής της Tesla Motors, και ο δημιουργός του Facebook, Μαρκ Ζούκερμπεργκ έχουν τελευταία μια μεγάλη διαφωνία για το κατά πόσον η τεχνητή νοημοσύνη θα δώσει τέλος στην ανθρώπινη «φύση».
Ο Μασκ έχει από καιρό εκφράσει τις ανησυχίες του για τις πιθανές καταστροφικές συνέπειες που μπορεί να έχει το μέλλον της τεχνητής νοημοσύνης.
«Συνέχεια κρούω τον κώδωνα του κινδύνου, αλλά μέχρι να υπάρξουν ρομπότ στον δρόμο που θα σκοτώνουν ανθρώπους, οι άνθρωποι δεν ξέρουν πώς να αντιδράσουν», λέει για να λάβει το προηγούμενο καλοκαίρι την απάντηση του Zούκερμπεργκ που τον κατηγορούσε δημοσίως για περιττή κινδυνολογία.
«Nομίζω ότι είναι πραγματικά ανεύθυνη αυτή η στάση», είπε, σχολιάζοντας τη δημόσια θέση του Μασκ, για να λάβει λίγο αργότερα την απάντηση του τελευταίου ο οποίος τον κατηγορούσε με τη σειρά του για «περιορισμένη κατανόηση του θέματος».

Η τόσο έντονη διαφωνία ανάμεσα στους δύο πιο πετυχημένους επιχειρηματίες σε θέματα τεχνολογίας είναι ενδεικτική για το πόσο διχασμένοι είναι για το θέμα οι ειδικοί.

Ο Ζούκερμπεργκ εκφράζει τους αισιόδοξους.
Υπογραμμίζει ότι η τεχνητή νοημοσύνη θα βελτιώσει τη βασική έρευνα σε τόσους διαφορετικούς τομείς, από τη διάγνωση ασθενειών ώστε να μένουμε υγιείς έως τη βελτίωση των αυτοματοποιημένων αυτοκινήτων για να κυκλοφορούμε με περισσότερη ασφάλεια.
Συγχρόνως, όμως, θα κάνει πιο εύκολη και τη ζωή μας, δίνοντας καθημερινά περισσότερες πληροφορίες για όσα πράγματα μας αρέσουν, έγραψε στον τοίχο της σελίδας του στο Facebook μετά τη διαμάχη με τον Μασκ.

Ο Μασκ, από την πλευρά του, έχει κάνει έκκληση στις εταιρείες που αναπτύσσουν τεχνητή νοημοσύνη να ρίξουν τους ρυθμούς τους έτσι ώστε να είναι σίγουροι ότι δεν θα εφεύρουν κατά λάθος κάτι που δεν θα είναι ασφαλές.
«Το ρίσκο είναι μεγάλο όταν υπάρχει συγκέντρωση εξουσιών.
Αν η τεχνητή νοημοσύνη είναι μία μορφή ακραίας εξουσίας, είναι σωστό να ελέγχεται από μερικούς ανθρώπους στην Google οι οποίοι δεν υπόκεινται σε κανένα έλεγχο;», ρωτάει.

Κούρσα εξοπλισμών
Τον κώδωνα του κινδύνου κρούει εκτός από τον Μασκ και ο γνωστός φυσικός Στίβεν Χόκινγκ, ο οποίος δηλώνει ανήσυχος, σημειώνοντας πως η ανάπτυξη της τεχνητής νοημοσύνης χωρίς κανένα έλεγχο «μπορεί να καταλήξει να είναι πιο επικίνδυνη και από τα πυρηνικά όπλα».

Σε άρθρο του στη βρετανική Independent ο Χόκινγκ τονίζει πως τα πρόσφατα ορόσημα, όπως η αυτοματοποιημένη οδήγηση, ο υπολογιστής που κερδίζει στο σκάκι, οι ψηφιακοί προσωπικοί βοηθοί Siri κ.λπ. είναι απλώς συμπτώματα μιας κούρσας εξοπλισμών πληροφορικής που τροφοδοτείται από πρωτοφανείς επενδύσεις και βασίζεται σε ένα όλο και πιο ώριμο υπόβαθρο.
«Αυτά τα επιτεύγματα πιθανόν θα ωχριούν σε αυτό που θα γίνει τις επόμενες δεκαετίες» δεν διστάζει να προβλέψει.

«Μπορούμε να φανταστούμε ότι η τεχνολογία αυτή θα ξεπερνά τις χρηματοπιστωτικές αγορές, θα ξεπερνάει επιστήμονες, θα χειραγωγεί ηγέτες και θα αναπτύσσει όπλα που δεν θα μπορούμε να καταλάβουμε», λέει.
Ετσι, ενώ ο βραχυπρόθεσμος αντίκτυπος της τεχνητής νοημοσύνης εξαρτάται από το ποιος θα την ελέγχει, ο μακροπρόθεσμος αντίκτυπος θα βασίζεται στο αν μπορεί να ελεγχθεί.
~~~~~~~~~~~~~~
πηγή του άρθρου:kathimerini.gr

Στίβεν Χόκινγκ: Εάν δεν αλλάξει η σχέση μας με το χρήμα, το ανθρώπινο είδος θα εξαφανιστεί

το άρθρο δημοσιεύτηκε:01/08/16
πηγή του άρθρου:enallaktikos.gr
Tην απαισιοδοξία του για το μέλλον του ανθρώπινου είδους  εκφράζει ο διάσημος Βρετανός φυσικός Στίβεν Χόκινγκ  εάν  η ανθρωπότητα δεν επαναπροσδιορίσει  την αξία του χρήματος και του πλούτου στη σύγχρονη κοινωνία.
Σε άρθρο του που έγραψε με αφορμή το  Brexit, στην εφημερίδα Guardian ο Χόκινγκ προειδοποιεί ότι το ανθρώπινο είδος θα χαθεί, αν συνεχιστεί η προ Brexit στάση των ανθρώπων για τα χρήματα και τον πλούτο.
Καλεί δε, την Μ.Βρετανία μετά την έξοδό της από την Ευρωπαϊκή Ένωση, να αναθεωρήσει την αξία του χρήματος και του πλούτου, ώστε να υπάρξει ελπίδα για το μέλλον.
Μάλιστα εκτιμά, ότι το αποτέλεσμα του δημοψηφίσματος επηρεάστηκε από τον τρόπο με τον οποίο ιεραρχεί η σύγχρονη κοινωνία τα υλικά αγαθά.

Ολόκληρο το άρθρο:

«Έχουν τα χρήματα σημασία;
Μήπως ο πλούτος μας κάνει πιο πλούσιους;
Αυτά μπορεί να φαίνονται κάπως περίεργα ως ερωτήματα για έναν φυσικό, όπως είμαι εγώ, αλλά θα προσπαθήσω να απαντήσω πως σχετίζονται.
Η απόφασή του δημοψηφίσματος της Βρετανίας είναι μια υπενθύμιση ότι όλα συνδέονται μεταξύ τους και ότι, αν θέλουμε να κατανοήσουμε τη θεμελιώδη φύση του σύμπαντος, θα ήταν πολύ ανόητο να αγνοήσουμε το ρόλο που παίζει ο πλούτος και το χρήμα στην κοινωνία μας.

Έχω υποστηρίξει κατά τη διάρκεια της εκστρατείας πριν το δημοψήφισμα πως θα ήταν λάθος για τη Βρετανία να αποχωρήσει από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Είμαι λυπημένος για το αποτέλεσμα, αλλά αν έχω μάθει ένα μάθημα στη ζωή μου, αυτό είναι να κάνω το καλύτερο με αυτό που έχω.
Τώρα λοιπόν πρέπει να μάθουμε να ζούμε εκτός της ΕΕ, αλλά για να διαχειριστεί με επιτυχία το μέλλον, θα πρέπει να κατανοήσουμε γιατί ο βρετανικός λαός έκανε αυτήν την επιλογή.

Πιστεύω ότι ο πλούτος, ο τρόπος που τον αντιλαμβανόμαστε και ο τρόπος που τον μοιραζόμαστε, έπαιξε σημαντικό ρόλο στην απόφασή τους.
Όπως δήλωσε και η ίδια η νέα πρωθυπουργός, Τερέζα Μέι, στην πρώτη της ομιλία:
«Πρέπει να μεταρρυθμίσουμε την οικονομία μας κατά τέτοιο τρόπο που θα επιτρέψει σε περισσότερους ανθρώπους να μοιραστούν την ευημερία της χώρας».

Όλοι γνωρίζουμε ότι τα χρήματα είναι σημαντικά. Ένας από τους λόγους που πίστευα ότι θα ήταν λάθος να εγκαταλείψει η Βρετανία την ΕΕ είχε σχέση με τις επιχορηγήσεις/επιδοτήσεις.

Οι Βρετανοί επιστήμονες χρειάζονται όλα αυτά τα χρήματα που λαμβάνουν μέχρι σήμερα, και μία σημαντική πηγή της εν λόγω χρηματοδότησης είναι εδώ και πολλά χρόνια η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Χωρίς αυτές τις επιδοτήσεις, πολύ σημαντικό επιστημονικό και ερευνητικό έργο δεν θα μπορούσε να πραγματοποιηθεί.
Υπάρχουν ήδη άλλωστε κάποια πρότζεκτ Βρετανών επιστημόνων που έχουν παγώσει και θα πρέπει σύντομα η κυβέρνηση μας να αντιμετωπίσει το ζήτημα αυτό.

Τα χρήματα είναι επίσης σημαντικά γιατί είναι απελευθερωτικά για τους ανθρώπους.
Έχω μιλήσει και στο παρελθόν για την ανησυχία μου ότι οι περικοπές των κρατικών δαπανών στη Βρετανία θα μειώσουν ακόμη περισσότερο την υποστήριξη που παρέχεται σε μαθητές με αναπηρία, υποστήριξη καθοριστική και για την δική μου καριέρα.
Στην περίπτωσή μου, φυσικά, τα χρήματα όχι απλώς βοηθήσαν την επαγγελματική σταδιοδρομία μου, αλλά είναι επίσης αυτά που με κράτησαν  κυριολεκτικά ζωντανό.
Γι 'αυτό και θα ήμουν το τελευταίο πρόσωπο που θα επέκρινε τη σημασία του χρήματος.
Ωστόσο, αν και ο πλούτος έχει παίξει ένα σημαντικό, πρακτικό ρόλο στη ζωή μου, έχω μια διαφορετική σχέση με αυτό, απ' ότι έχουν οι περισσότεροι άνθρωποι.

Το να πληρώσω δηλαδή για τη φροντίδα μου ως άνθρωπος με σοβαρή αναπηρία είναι ασφαλώς ζωτικής σημασίας, η απόκτηση όμως μιας περιουσίας δεν είναι.
Δεν ξέρω καν τι θα έκανα αν αποκτούσα ένα άλογο κούρσας, ή μια «Ferrari», ακόμα και αν μπορούσα οικονομικά να τα αντέξω.
Γι 'αυτό και βλέπω τα χρήματα ως διαμεσολαβητή, ως ένα μέσο για έναν σκοπό - είτε πρόκειται για ιδέες, είτε για την υγεία, είτε για την ασφάλεια - αλλά ποτέ ως αυτοσκοπό.

Είναι ενδιαφέρον ότι πολλοί θεωρούσαν αυτήν τη στάση -μέχρι πρόσφατα- ως μια προβλέψιμη εκκεντρικότητα ενός ακαδημαϊκού του Κέμπριτζ, ενώ τώρα όλο και πιο πολλοί την αποδέχονται.
Οι άνθρωποι αρχίζουν να αμφισβητούν την αξία του πλούτου.
Και θέτουν ουσιαστικά ερωτήματα: Είναι η γνώση ή η εμπειρία πιο σημαντικά από τα χρήματα; Μπορεί ο πλούτος να σταθεί εμπόδιο στο δρόμο της εκπλήρωσης; Μπορεί στα αλήθεια να μας ανήκει κάτι, ή είμαστε απλά παροδικοί κάτοχοι;

Αυτά τα ερωτήματα οδηγούν σε μια σημαντική αλλαγή στη συμπεριφορά μας, η οποία με τη σειρά της εμπνέει κάποιες πρωτοποριακές μορφές επιχειρήσεων, καθώς και νέες ιδέες.
Αυτά έχουν ονομαστεί χαρακτηριστικά «Cathedral Projects», ως μια ισοδύναμη, σύγχρονη αναφορά στις μεγάλες, καθολικές εκκλησίες, που κατασκευάστηκαν ως μέρος της προσπάθειας της ανθρωπότητας να γεφυρώσει τον ουρανό με τη γη και να φτάσει στον Θεό.
Αυτές οι ιδέες ξεκίνησαν μέσα από μια γενιά, με την ελπίδα ότι η επόμενη θα αναλάβει τις προκλήσεις που παρουσιάζονται.

Ελπίζω και πιστεύω ότι οι άνθρωποι θα αγκαλιάσουν ακόμη περισσότερο αυτές τις ιδέες στο μέλλον, γιατί βιώνουμε πια ιδιαίτερα επικίνδυνες στιγμές.
Ο πλανήτης μας και η ανθρωπότητα ως είδος, αντιμετωπίζει πολλαπλές προκλήσεις.
Αυτές οι προκλήσεις είναι παγκόσμιες και πολύ σοβαρές - η αλλαγή του κλίματος, η παραγωγή τροφίμων, ο υπερπληθυσμός, ο αποδεκατισμός των άλλων ειδών, οι επιδημικές νόσοι, η μόλυνση των ωκεανών κτλ.

Τέτοια ζητήματα απαιτούν από εμάς να συνεργαστούμε, σε ένα κοινό όραμα και με μια συνεργατική λογική που θα διασφαλίσει ότι η ανθρωπότητα θα επιβιώσει.
Θα πρέπει για αυτό να προσαρμοστούμε, να επανεξετάσουμε, να αναπροσανατολιστούμε και να αλλάξουμε κάποιες από τις θεμελιώδεις παραδοχές μας σχετικά με το τι εννοούμε με τον όρο πλούτο, ιδιοκτησία, «δικό μου» και «δικό σου».
Ακριβώς όπως μαθαίνουμε στα παιδιά να μοιράζονται.

Αν αποτύχουμε, οι δυνάμεις που συνέβαλαν στο Brexit, ο φθόνος και ο απομονωτισμός, όχι μόνο στη Βρετανία αλλά σε όλο τον κόσμο, που τροφοδοτείται από έναν στενόμυαλο ορισμό του πλούτου και από την αποτυχία μας να τον κατανέμουμε πιο δίκαια, τόσο στο εθνικό επίπεδο, όσο και πέραν των εθνικών συνόρων, θα ενισχυθούν.

Αν συμβεί τελικά αυτό, δεν είμαι καθόλου αισιόδοξος για τη μακροπρόθεσμη προοπτική του είδους μας.
Αλλά μπορούμε και θα τα καταφέρουμε. Οι άνθρωποι είναι ένα ον ατέλειωτα πολυμήχανο, αισιόδοξο και ευπροσάρμοστο. Πρέπει να διευρύνουμε τον ορισμό του πλούτου και να συμπεριλάβουμε σε αυτόν τις γνώσεις, τους φυσικούς πόρους και το ανθρώπινο δυναμικό.

Την ίδια στιγμή πρέπει να μάθουμε να τον μοιραζόμαστε με περισσότερη δικαιοσύνη.
Αν το κάνουμε αυτό, τότε δεν υπάρχει κανένα όριο σε εκείνα που οι άνθρωποι μπορούν να επιτύχουν από κοινού.»
~~~~~~~~~~~~~~~~
photo:pexels.com

Ο χρόνος θα είναι πάντα δυνάστης μας;

Συντάκτης: 
Γιώργος Θ. Μιχαήλ*
Είναι αλήθεια πως αν το δέντρο, ο ακίνητος βιολογικός μας πρόγονος, σκεφτόταν σαν τον άνθρωπο, θα ονειρευόταν ένα βηματάκι στον χώρο.

Ετσι και ο άνθρωπος, ο κατακτητής των τριών διαστάσεων του χώρου, από το ξεκίνημα της ύπαρξής του ονειρεύεται να κάνει βήματα μπροστά ή πίσω, στον δρόμο που χαράζει ο χρόνος στο πέρασμά του.

Ο χρόνος γεννήθηκε μαζί με το σύμπαν και ο ρόλος του είναι να μετρά την εντροπία. Δηλαδή τη συνεχή υποβάθμιση και τη φθορά των πάντων.

Το σύμπαν, το μέγα δημιούργημα των δισεκατομμυρίων γαλαξιών, λέγεται ότι κάποτε θα υποκύψει στην εντροπία.

Το ρολόι του χρόνου, εδώ και εκατομμύρια χρόνια, μετρά την προσέγγιση του σύμπαντος στο ζοφερό πεπρωμένο του. Τη συντέλεια, που λένε και οι Γραφές.

Θα επέλθει λοιπόν κάποτε η τελική καταστροφή; Ή μήπως αυτό που θα συντελεστεί θα είναι η ολοκλήρωση και τελική διαμόρφωση της δομής του σύμπαντος;

Εάν το σύμπαν έμενε μόνο του, χωρίς κάποια οντότητα που να το φροντίζει, θα έμοιαζε με ένα τεράστιο οικοδόμημα που αφότου χτίστηκε εγκαταλείφθηκε στη μοίρα του.

Είναι φυσικό ότι έτσι το σύμπαν θα έμενε έρμαιο στην εντροπία και, φυσικά, με το πέρασμα του πανδαμάτορας χρόνου θα παραδιδόταν τελικά στην καταστροφή. Ομως, ευτυχώς, τα πράγματα δεν φαίνεται να εξελίσσονται μ' αυτό τον τρόπο.

Κάποια στιγμή, πριν από δισεκατομμύρια χρόνια, κάπου μέσα στην απεραντοσύνη του σύμπαντος εμφανίστηκε η ζωή.

Ξεκίνησε με τη μορφή ενός κυττάρου και εξελίχθηκε αργότερα σε μια τεράστια ποικιλία κυτταρικών συλλογικοτήτων, τα φυτά και τα ζώα, με κυρίαρχη την ομάδα των θηλαστικών που έχει κορυφαίο είδος τον άνθρωπο (homo sapiens) (τουλάχιστον στον πλανήτη μας έτσι έγινε).

Θα έλεγε κανείς ότι η γέννηση και η ανάπτυξη της ζωής είχε πάντα κορυφαίο της στόχο την εξέλιξη του εγκεφάλου σε κορυφαίο όργανο της γνώσης, της ανακάλυψης, της δημιουργικότητας, αλλά και της βαθύτατης επίγνωσης του προβλήματος της φθοράς που εκφράζεται με τον φόβο για τον θάνατο.

Ο ρόλος που έχει ως υπέρτατο προορισμό ο ισχυρός εγκέφαλος του ανθρώπου φαίνεται πως είναι ο αγώνας του ενάντια στην εντροπία.

Δηλαδή ενάντια στη λειτουργική - δομική αστοχία και τον εκφυλισμό του μεγαλειώδους οργανικού και ανόργανου συμπαντικού οικοδομήματος.

Ο χρόνος γεννήθηκε μαζί με το σύμπαν και θα παραμένει χρήσιμος αλλά και δυνάστης μας, όσο ο εγκέφαλος των ανθρώπων, που αναπτύσσεται και αναπτύσσει τον πολιτισμό, θα παλεύει να βρει τη λύση του προαιώνιου προβλήματος της εντροπίας που έχει μοιραίο αποτέλεσμα την αστοχία, την καταστροφή και τον θάνατο.

Η θεοποίηση του χρόνου (Κρόνος ο πατέρας των θεών) και η εξάρτησή μας από αυτόν θα συνεχίσει να ισχύει όσο δεν έχουν ακόμη λυθεί τα παραπάνω προβλήματα.

Ομως, εδώ και χιλιάδες χρόνια, από τότε που οι Αιγύπτιοι βαλσάμωναν τους Φαραώ, οι καλλιτέχνες έκαναν τα αγάλματα και τα ζωγραφικά πορτρέτα των διασήμων, οι εφευρέτες και οι επιστήμονες τη φωτογραφία, τα βίντεο, τα ολογράμματα και οι γιατροί και βιολόγοι ανακάλυπταν τις διάφορες θεραπευτικές μεθόδους, ο εγκέφαλος του ανθρώπου συνεχίζει ακατάπαυστα να προσπαθεί να «απαθανατίσει», οραματιζόμενος την τελική νίκη ενάντια στην εντροπία και τον θάνατο.

Με το πέρασμα των αιώνων και την αύξηση του επιπέδου της παγκόσμιας γνώσης θα φανούν ξεκάθαρα οι καταστροφικές επιπτώσεις των πολέμων, της εκμετάλλευσης ανθρώπου από άνθρωπο και εν γένει του εγωκεντρισμού στη διατήρηση της ζωής και της ευημερίας.

Τότε, ο συλλογικός παντοδύναμος εγκέφαλος της μεγάλης κοινωνίας των ανθρώπων του μέλλοντος (το Διαδίκτυο είναι ένα μικρό και πρωτόγονο βήμα), σε αντιδιαστολή με τον αδύναμο και συνήθως άστοχο εγκέφαλο του «εγώ» θα καταργήσει με την εκρηκτική πολιτιστική και επιστημονική εξέλιξη την εντροπία και τότε φυσικά, ο χρόνος θα εκπέσει από τον θρόνο του δυνάστη και προαιώνιου δείκτη της φθοράς και του θανάτου.

Η συντελούμενη μελλοντική αληθινή (θεία) κοινωνία των ανθρώπων θα είναι η άχρονη κυρίαρχη οντότητα του σύμπαντος που θα ελέγχει τη διαχείριση του δομικού, του ενεργειακού και του ποιοτικού επιπέδου όλων των ουράνιων σωμάτων και των οντοτήτων του σύμπαντος.

Η μεγάλη μελλοντική κοινωνία των ανθρώπων που θα κατατροπώσει εν τέλει το εγώ θα γίνει ο βασικός συντελεστής της διάχυσης της ζωής μέσα στο σύμπαν και της ολοκλήρωσής της σαν φροντιστή της αιωνιότητάς του.

Αυτή η απόλυτη κοινωνία θα καταργήσει τον χρόνο και θα τον αντικαταστήσει με την ελευθερία, την αιώνια χαρά και την αέναη απόλαυση της ανακάλυψης και της φροντίδας των άπειρων μυστηρίων του σύμπαντος.

Θα είναι το μέγα εμείς που μας αφορά απόλυτα, όλους όσοι γεννηθήκαμε και θα γεννηθούμε, γιατί θα είμαστε εμείς και τα παιδιά μας οι υπεύθυνοι συντελεστές της αφθαρσίας και της αιωνιότητας.

Θα είμαστε τα έλλογα κύτταρα, που με την αλήθεια, την αγάπη, τη συλλογικότητα και τη συνεργασία μας θα χτίσουμε το μοναδικό, το παντοδύναμο, το αιώνιο, το προϋπάρχον, το θείο.

*Αρχιτέκτονας - βιομηχ. σχεδιαστής
efsyn.gr