Οι περισσότερες autochromes φαίνεται να έχουν την αυθεντικότητα της τέχνης - αυτή τη δύναμη να καθηλώνουν το βλέμμα μας και να απαιτούν από τα μάτια μας να επιστρέφουν ξανά και ξανά, και τη δύναμη να ανταμείβουν αυτές τις επιστροφές με ευχαρίστηση και διορατικότητα.
Θα ήταν ενδιαφέρον να μάθουμε τι είναι αυτό που έχει να κάνει με την autochromes που τόσο συναρπάζει, να μάθουμε γιατί αυτή η απαλή λάμψη της υποβολής, των κομψών κυριών με δαντέλες, των αποχρώσεων και της ομίχλης του Monet-haze of dream είναι τόσο συναισθηματικά συναρπαστική, τόσο ψυχολογικά συναρπαστική.
Έτσι γύρω στο 1890, ορισμένοι ερασιτέχνες φωτογράφοι ήταν δυσαρεστημένοι με την απλή τεχνική αξία της φωτογραφίας.
Επιθυμούσαν να χρησιμοποιήσουν τη φωτογραφία για την αναπαραγωγή της ομορφιάς και την έκφραση των εσωτερικών τους συναισθημάτων και σκέψεων.
Το όραμά τους είχε αντιταχθεί από ζωγράφους και κριτικούς τέχνης, οι οποίοι είχαν τη γνώμη ότι η φωτογραφία, ως προϊόν τεχνικής συσκευής, δεν ανήκε σε μουσείο.
Η εφεύρεση μιας "ασαφούς διαδικασίας απόδοσης" και η εισαγωγή της επεξεργασμένης εικόνας έφεραν τη φωτογραφία πιο κοντά στα σύγχρονα καλλιτεχνικά ρεύματα της ζωγραφικής.
Οι προηγούμενες αντιρρήσεις, να επιτραπεί η είσοδος της φωτογραφίας στα ιερά άδυτα των μουσείων, σταδιακά εξαφανίστηκαν.
Το 1895 το Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis στις Βρυξέλλες άρχισε να συλλέγει διεθνείς καλλιτεχνικές φωτογραφίες.
Μεταξύ των σημαντικότερων Βέλγων φωτογράφων γύρω στο 1900 ήταν οι Hector Collard, Alexandre,
Edmond Sacré,
Gustave Marissiaux,
Léonard Misonne και Edouard Hannon.
Όπως οι γνήσιοι ιμπρεσιονιστές, γοητεύονταν από το φως, την ατμόσφαιρα και το χρώμα.
Μόλις το 1907 η έγχρωμη φωτογραφία, χάρη στη διαδικασία της αυτοχρωμίας, έγινε προσιτή στους φωτογράφους.
Αλλά από τους προαναφερθέντες Βέλγους φωτογράφους, μόνο ο Gustave Marissiaux άρχισε να χρησιμοποιεί πλήρως τη νέα τεχνική.
Το αν οι συνάδελφοί του φωτογράφοι εφάρμοσαν ποτέ την autochrome διαδικασία είναι αβέβαιο: μήπως απογοητεύτηκαν από το γεγονός ότι η νέα τεχνική, σε αντίθεση με άλλες γνωστές φωτογραφικές τεχνικές, ήταν αδύνατο να χειραγωγηθεί;
autochrome photos 1907-1932
Για τους περισσότερους από εμάς είναι μεγάλη έκπληξη να συνειδητοποιήσουμε ότι ακόμη και πριν από τον πρώτο παγκόσμιο πόλεμο ήταν δυνατή η έγχρωμη φωτογράφηση.
Αυτό οφείλεται στη διαδικασία autochrome που εφευρέθηκε κατά τα έτη 1895-1903 από τους Γάλλους αδελφούς Louis Lumière (1864-1947) και Auguste Lumière (1862-1954). Χρειάστηκαν άλλα τέσσερα χρόνια για να επεξεργαστούν και να τελειοποιήσουν τις διάφορες διαδικασίες κατασκευής.
Τελικά, το 1907 οι αυτοχρωματικές πλάκες κυκλοφόρησαν στην αγορά και γνώρισαν άμεση επιτυχία.
Μέχρι τώρα, ο μόνος τρόπος που είχαν οι φωτογράφοι για να παράγουν χρώμα ήταν η χρωματική βαφή των πλακών με το χέρι, η οποία γινόταν από πολλούς φωτογράφους με τέχνη που έκοβε την ανάσα. Π.χ. η παρακάτω σκηνή στην παραλία είναι ένα παράδειγμα χρωματισμένης με το χέρι πλάκας που χρωματίστηκε από τον Βέλγο ερασιτέχνη φωτογράφο Constant Casters, ο οποίος είχε πολύ εκλεπτυσμένο χέρι και γούστο.
Ο Τσέχος επιστήμονας και πρωτοπόρος της έγχρωμης φωτογραφίας,
Karel Šmirous 1890 – 1981, είναι ο μόνος Τσέχος φωτογράφος που ειδικεύτηκε στην έγχρωμη φωτογραφία χρησιμοποιώντας τη διαδικασία Autochrome .
Ο Karel Šmirous τράβηξε τις πρώτες του ασπρόμαυρες φωτογραφίες σε ηλικία 12 ετών.
Αφού άφησε το γυμνάσιο, ήθελε να γίνει ζωγράφος, ωστόσο ο πατέρας του αποφάσισε να σπουδάσει χημεία .
Κατά τη διάρκεια των σπουδών του στο Τσεχικό Τεχνικό Πανεπιστήμιο της Πράγας από το 1908-1912, γνώρισε την τεχνική
Autochrome και άρχισε το ισόβιο ενδιαφέρον του για την έγχρωμη φωτογραφία.
Η φωτογραφία του
Český Krumlov, που τραβήχτηκε το 1908 και δημοσιεύτηκε από τη Minerva το 1910, ήταν η πρώτη γνωστή έγχρωμη τσέχικη postcard με autochrome.
Δημοσίευσε έγχρωμες καρτ ποστάλ εξαιρετικής τεχνικής ποιότητας, και παρουσίασε διαλέξεις και εκθέσεις με έγχρωμες φωτογραφίες και διαφάνειες
autochrome 18×24 cm. Εξέδωσε επίσης μια σειρά βιβλίων και ετοίμασε ένα αντιπροσωπευτικό φυλλάδιο, "Τσεχοσλοβακία", για την Παγκόσμια Έκθεση του 1958 στις Βρυξέλλες.
-. αυτοχρωματική μέθοδος, η μέθοδος που λειτουργούσε με γυάλινες πλάκες...
-. η μέθοδος autuchrome είχε περιορισμούς και δεσμεύσεις, αυτό όμως δεν εμπόδισε τον
Albert Kahn το 1910 να αποφασίσει, ότι οι έγχρωμες αυτοχρωμικές πλάκες, ήταν οι μόνες κατάλληλες για The Archives of the Planet''
''μια τεράστια καταγραφή της επιφάνειας της γης που καταλάμβαναν οι άνθρωποι και τα κτίσματά τους''
..και έτσι από το
1910 έως το 1930 οι φωτογράφοι του θα ξεκινήσουν ένα μεγάλο ταξίδι, θα ταξιδέψουν στα πέρατα της οικουμένης για να πραγματοποιήσουν το όνειρο αυτού του ανθρώπου...
https://sechtl-vosecek.ucw.cz/en/expozice10/tabule-smirous.html
https://www.autochromes.be/introduction.htm
κείμενο και επιμέλεια κειμένου:ntina
ένα μικρό δείγμα πανέμορφων autochrome photos