Κυριακή 20 Ιουνίου 2021

Jorge Bucay: Μη νιώθεις νικημένος προτού ακόμη νικηθείς

 «Μη νιώθεις νικημένος προτού ακόμα νικηθείς». Ή, αν προτιμάς: «Μη θεωρείς τον εαυτό σου χαμένο προτού έρθει η ώρα της τελικής κρίσης». 
Διότι…
Και με την ευκαιρία, μου διηγήθηκε κι άλλο παραμύθι.
Ήταν μια φορά ένας άνθρωπος που φοβόταν πάρα πολύ τις ασθένειες και, προπαντός, έτρεμε τη μέρα που θα ερχόταν ο θάνατος.
Μια μέρα, μέσα σε τόσες παλαβές ιδέες, σκέφτηκε ότι μπορεί και να ήταν ήδη νεκρός. 
Τότε, ρώτησε τη γυναίκα του: «Για πες μου γυναίκα. Μήπως είμαι πεθαμένος;»
Εκείνη γέλασε και του είπε να πιάσει τα χέρια και τα πόδια του. 
«Βλέπεις; Είναι ζεστά! Άρα, είσαι ζωντανός. 
Αν ήσουν πεθαμένος, τα χέρια και τα πόδια σου θα ήταν παγωμένα». 
Του φάνηκε πολύ λογική η απάντηση αυτή και ηρέμησε. 
Λίγες βδομάδες αργότερα, μια μέρα που χιόνιζε, πήγε να κόψει ξύλα στο δάσος. 
Όταν έφτασε, έβγαλε τα γάντια του κι άρχισε να κόβει κορμούς με το τσεκούρι του.
Χωρίς να το σκεφτεί, αφηρημένα πέρασε το χέρι του από το μέτωπο και το αισθάνθηκε παγωμένο. 
Θυμήθηκε τι του είχε πει η γυναίκα του, έβγαλε τα παπούτσια και τις κάλτσες και διαπίστωσε με φρίκη ότι και τα πόδια του ήταν παγωμένα. Τότε δεν του έμεινε πια καμία αμφιβολία. «Κατάλαβε» ότι ήταν νεκρός.
«Δεν είναι σωστό ένας πεθαμένος να γυρίζει στο δάσος και να κόβει ξύλα» είπε. 
Έτσι, παράτησε το τσεκούρι κοντά στο μουλάρι του και ξάπλωσε στο παγωμένο χώμα, με τα χέρια σταυρωμένα στο στήθος του και τα μάτια του κλειστά. 
Λίγο μετά που πλάγιασε, ένα κοπάδι σκυλιά πλησίασε το δισάκι του όπου είχε τρόφιμα. 
Καθώς κανένας δεν τα εμπόδισε, έφαγαν ότι βρήκαν μέσα. 
Ο άνθρωπος τότε σκέφτηκε: «Τυχερά είναι που είμαι πεθαμένος. Αλλιώς, θα τα άρχιζα στις κλοτσιές και θα τους έδειχνα».
Το κοπάδι συνέχισε να οσμίζεται τον αέρα και ανακάλυψε ένα μουλάρι δεμένο σ΄ένα δέντρο. Εύκολη λεία για τα κοφτερά δόντια των άγριων σκυλιών. 
Το μουλάρι γκάριζε και κλοτσούσε και ο άνθρωπος σκεφτόταν πόσο θα ήθελε να το υπερασπιστεί αν δεν ήταν πεθαμένος. 
Σε λίγα λεπτά τα σκυλιά είχαν ξεπαστρέψει το μουλάρι και μόνο λίγα είχαν μείνει να ροκανίζουν τα κόκαλα.
Το άγριο κοπάδι, αχόρταγο, συνέχισε να τριγυρίζει εκεί γύρω. 
Δεν πέρασε πολλή ώρα ώσπου ένα σκυλί αντιλήφθηκε τη μυρωδιά του ανθρώπου. 
Κοίταξε και βρήκε τον ξυλοκόπο πλαγιασμένο ακίνητο στο έδαφος. 
Πλησίασε αργά, πολύ αργά, γιατί για το σκυλί οι άνθρωποι ήταν επικίνδυνα και ύπουλα πλάσματα.
Σε λίγα λεπτά, όλα τα σκυλιά είχαν κυκλώσει τον άνθρωπο με τα σάλια τους να τρέχουν.
«Τώρα θα με φάνε» σκέφτηκε ο άντρας. «Αν δεν ήμουν πεθαμένος, θα έβλεπαν.»  
Τα σκυλιά πλησίασαν…. 
Και βλέποντας τον ακίνητο, τον έφαγαν.

stonantilogo


"Ενώ εσύ μου φώναζες, δεν φανταζόσουν τον αγώνα που πρέπει να δώσω τώρα που μεγάλωσα, για να μη γίνω σαν εσένα"

"... Ενώ εσύ μου φώναζες, δεν φανταζόσουν τον αγώνα που πρέπει να δώσω τώρα που μεγάλωσα, για να μη γίνω σαν εσένα…"
Ενώ εσύ μου φώναζες...
Ενώ εσύ μου φώναζες, μου μάθαινες να σε φοβάμαι…
Ενώ εσύ μου φώναζες, τραυμάτιζες την αυτοπεποίθηση μου…
Ενώ εσύ μου φώναζες, μου μάθαινες ότι δεν είχα αξιοπρέπεια επειδή ήμουν μικρός…
Ενώ εσύ μου φώναζες, μου μάθαινες να μην τολμάω, να μη δοκιμάζω, να μην προσπαθώ να ανακαλύπτω, να μην παίρνω πρωτοβουλίες, για να μη θυμώνεις…
Ενώ εσύ μου φώναζες, με έκανες να νιώθω ασήμαντος και αδύναμος…
Ενώ εσύ μου φώναζες, μου έδειχνες ότι δεν μπορούσα να σε εμπιστεύομαι…
Ενώ εσύ μου φώναζες, μου μάθαινες ότι δεν μπορούσα να σου μιλήσω αν είχα κάποιο πρόβλημα ή κάποιος μου έκανε κακό, γιατί φοβόμουν πώς θα αντιδρούσες…
Ενώ εσύ μου φώναζες, μου μάθαινες ότι όταν αγαπάμε κάποιον, έχουμε δικαίωμα να του φερόμαστε άσχημα…
Ενώ εσύ μου φώναζες, η φωνή σου δεν με άφηνε να σκεφτώ τα λόγια σου…
Ενώ εσύ μου φώναζες, ίδρωνα, η καρδιά μου χτυπούσε δυνατά, το στομάχι και τα αυτιά μου πονούσαν…
Ενώ εσύ μου φώναζες, θύμωνα που δεν νοιαζόσουν για αυτά που ήθελα να σου πω…
Ενώ εσύ μου φώναζες, αναρωτιόμουν που πήγε ο μπαμπάς μου…
Ενώ εσύ μου φώναζες, μου μάθαινες να φωνάζω κι εγώ…
Ενώ εσύ μου φώναζες, ήμουν μόνος μου…
Ενώ εσύ μου φώναζες, σκεφτόμουν ότι δεν μ’ αγαπάς πια…
Ενώ εσύ μου φώναζες, μου μάθαινες ότι επιτρέπεται να φέρομαι άσχημα σε κάποιον πιο αδύναμο από μένα…
Ενώ εσύ μου φώναζες, μου μάθαινες πώς να φερθώ στα παιδιά μου όταν μεγαλώσω…
….
Ενώ εσύ μου φώναζες, δεν φανταζόσουν τον αγώνα που πρέπει να δώσω τώρα που μεγάλωσα, για να μη γίνω σαν εσένα… 
Author: Κατερίνα Μάλλιου

El Empleo (The Employment): Όταν οι άνθρωποι μετατρέπονται σε αναλώσιμα αντικείμενα

To El Empleo είναι μια ανεξάρτητη παραγωγή του Animation Studio Opusbou και δημιουργήθηκε το 2008 από τον Santiago Grasso, με κινούμενα σχέδια του Patricio Plaza.
Mέσα σε αυτά τα χρόνια, το υπέροχο μικρού μήκους φιλμ διακρίθηκε επανειλημμένως σε μεγάλα κινηματογραφικά φεστιβάλ του κόσμου- έχει κερδίσει πάνω από 100 βραβεία- και διαδόθηκε αστραπιαία και μέσω του διαδικτύου.
Σήμερα, τόσα χρόνια μετά την αρχική κυκλοφορία του μοιάζει να είναι πιο επίκαιρο από ποτέ. 
Ο Αργεντίνος Santiago Grasso, με απλό αλλά απόλυτα στοχευμένο τρόπο μέσα σε λίγα λεπτά καταφέρνει να οπτικοποιήσει τη μορφή και τον τρόπο λειτουργίας της σημερινής καταστροφικής κοινωνίας. 
Η αποξένωση του σύγχρονου ανθρώπου, η εκμετάλλευσή του στο χώρο της εργασίας, 
η χρησιμοποίηση από τον ίδιο άλλων ανθρώπων για την προσωπική επιβίωση, καθώς και η έλλειψη ενδιαφέροντος για τα ουσιαστικά πράγματα και τις αξίες της ζωής είναι κάποια από τα θέματα που διαπραγματεύεται.
Μέσα σε λίγα λεπτά η ταινία προβάλλει την αποξένωση του σύγχρονου ανθρώπου, αλλά και τη συμμετοχή του σε ένα σύστημα εκμετάλλευσης, το οποίο ανατροφοδοτεί.

Ιογενείς λοιμώξεις αναπνευστικού και αναπνευστική δυσχέρεια στα παιδιά

Οι ιογενείς λοιμώξεις του αναπνευστικού είναι η συχνότερη αιτία νόσησης των παιδιών, επίσκεψης στον παιδίατρο ή στο τμήμα επειγόντων και εισαγωγής στο νοσοκομείο, ιδίως κατά την προσχολική ηλικία.

Γράφει ο Θεοφάνης Τσιλιγιάννης 
Παιδίατρος-Παιδοπνευμονολόγος

Χαρακτηρίζονται από εντυπωσιακά ευρεία κλινική εικόνα, από την πολύ ήπια προσβολή μέχρι τη βαριά αναπνευστική ανεπάρκεια. Οι μηχανισμοί δράσης του εκάστοτε υπεύθυνου ιού, η ανοσολογική απάντηση του οργανισμού, η περιοχή της μέγιστης φλεγμονής, η ηλικία και η συνύπαρξη άλλων υποκείμενων καταστάσεων, όπως η ατοπική προδιάθεση, είναι καθοριστικοί παράγοντες για τον κλινικό φαινότυπο. Παρόλο που ορισμένοι ιοί είχαν ταυτιστεί με συγκεκριμένες κλινικές οντότητες, όπως ο ιός του αναπνευστικού συγκυτίου με τη βρογχιολίτιδα, κάθε ιός μπορεί να προκαλέσει οποιονδήποτε κλινικό φαινότυπο.
Εκείνοι που είναι υπεύθυνοι για τις λοιμώξεις του αναπνευστικού είναι οι ρινοϊοί, με περισσότερους από 200 οροτύπους, οι αδενοϊοί με άνω των 50, οι ιοί της ινφλουένζας και της παραϊνφλουένζας, οι ιοί κορόνα, ο ιός του αναπνευστικού συγκυτίου, ο ανθρώπινος μεταπνευμονοϊός και ο ανθρώπινος ιός Boca. Οι ιοί συνδέονται με ειδικούς υποδοχείς της επιφάνειας των επιθηλιακών κυττάρων του αναπνευστικού, εισβάλλουν στα κύτταρα και μέσω της κυτταροτοξικής βλάβης ή νέκρωσης επάγουν την αντίστοιχη φλεγμονώδη αντίδραση με συμμετοχή πλειάδας φλεγμονωδών κυττάρων και μεσολαβητών φλεγμονής, με αποτέλεσμα τις παθοφυσιολογικές διαταραχές και την κλινική εικόνα.
Κλινική εικόνα και μηχανισμοί πρόκλησης αναπνευστικής δυσχέρειας στα παιδιά
Η συνήθης κλινική εικόνα των ιογενών λοιμώξεων περιλαμβάνει ήπια συμπτώματα, όπως ρινική συμφόρηση και καταρροή, πταρμό, βήχα, κεφαλαλγία, πυρετό, αίσθημα κακουχίας, μυαλγίες και δυσκαταποσία. Η αναπνευστική δυσχέρεια προκύπτει από βλάβες που οδηγούν σε στένωση των αεραγωγών, με αποτέλεσμα την αύξηση των αντιστάσεων στη ροή, την παγίδευση αέρα, την υπερέκπτυξη των πνευμόνων και τη συνακόλουθη μείωση της ενδοτικότητας του πνευμονικού παρεγχύματος, ή από τη διάχυτη φλεγμονώδη διήθηση του διάμεσου ιστού και των κυψελίδων, με αποτέλεσμα πάλι τη μειωμένη ενδοτικότητα των πνευμόνων. Ανάλογα με την περιοχή της μέγιστης φλεγμονής και την ηλικία προκύπτουν οι συνήθεις κλινικοί φαινότυποι των ιογενών λοιμώξεων στα παιδιά.
Ιογενής ρινίτιδα: απόφραξη των ρινικών κοιλοτήτων
Η έντονη ρινική συμφόρηση και η επακόλουθη απόφραξη της ρινικής κοιλότητας, συχνή σε όλες τις ιογενείς λοιμώξεις και σε όλες τις ηλικίες, είναι ιδιαίτερα σημαντική για την πολύ μικρή βρεφική ηλικία, επειδή τα νεογνά και τα πολύ μικρά βρέφη έχουν υποχρεωτικά ρινική αναπνοή. Ταυτόχρονα, η απομάκρυνση των άφθονων βλεννωδών εκκρίσεων είναι εφικτή μόνο μέσω του πταρμού ή της φυσικής ροής. Έτσι, μια ικανού βαθμού στένωση μπορεί να προκληθεί από τον συνδυασμό οιδήματος του ρινικού βλεννογόνου και ρινικών εκκρίσεων και να εκδηλωθεί με αναπνευστική δυσχέρεια. Η εικόνα αυτή και η επίπτωσή της στη συνολική λειτουργία του αναπνευστικού δεν θα πρέπει να υποτιμάται σε βρέφη ιδιαίτερα κοντά στη νεογνική ηλικία.
Ιογενής λαρυγγίτιδα – λαρυγγοτραχειοβρογχίτιδα
Η κλινική εικόνα που είναι γνωστή ως οξεία ιογενής λαρυγγίτιδα είναι εύκολα αναγνωρίσιμη από τα χαρακτηριστικά της συμπτώματα. 
Προσβάλλει παιδιά από 6 μηνών μέχρι 5 χρονών και η συχνότητα κορυφώνεται στον δεύτερο χρόνο της ζωής. 
Αν και το συχνότερο αίτιο είναι οι ιοί της παραϊνφλουένζας, η εικόνα μπορεί να προκληθεί και από άλλους ιούς. 
Οφείλεται σε φλεγμονώδη στένωση του λάρυγγα, της τραχείας και των κύριων βρόγχων, γι? αυτό και αναφέρεται και ως «λαρυγγοτραχειοβρογχίτιδα».
Στην τυπική ιογενή λαρυγγίτιδα η φλεγμονώδης στένωση εντοπίζεται στην υπογλωττιδική περιοχή. Ο βαθμός της βαρύτητας είναι απότοκος του βαθμού της στένωσης της υπογλωττιδικής περιοχής και εκδηλώνεται κυρίως στην εισπνευστική φάση. 
Η έντονη αρνητική πίεση που γεννάται κατά την εισπνοή οδηγεί σε στένωση και του εξωθωρακικού τμήματος της τραχείας.
Η βαρύτητα ποικίλλει από την ήπια μορφή, με μοναδική εκδήλωση τον υλακώδη βήχα, μέχρι την επικίνδυνη για τη ζωή απόφραξη, με εισπνευστικό σιγμό, εισολκές και κυάνωση. 
Η εικόνα καθίσταται βαρύτερη όταν, με την επέκταση της φλεγμονής στο βρογχικό δένδρο, συνυπάρχει στένωση των βρόγχων. Ιδιαίτερα επιβαρυντική είναι τυχόν προϋπάρχουσα υπογλωττιδική στένωση. 
Η διάγνωση της οξείας λαρυγγίτιδας βασίζεται στην κλινική εκτίμηση, ενώ η διαφορική διάγνωση πρέπει να περιλάβει κάθε αίτιο που μπορεί να προκαλέσει στένωση στην περιοχή του λάρυγγα ή στο ανώτερο τμήμα της τραχείας.
Η επιγλωττίτιδα, το ξένο σώμα, η μικροβιακή τραχεΐτιδα, το οπισθοφαρυγγικό απόστημα, το αγγειοοίδημα καθώς και άλλες οντότητες πρέπει να ληφθούν υπόψη. 
Ιδιαίτερα βαριά εικόνα σε πολύ μικρή ηλικία πρέπει να θέσει σοβαρή υπόνοια για υποκείμενη προϋπάρχουσα υπογλωττιδική στένωση, ιδίως σε βρέφη με ιστορικό προωρότητας και διασωλήνωσης. 
Είναι πολύ σημαντικό να επιβεβαιωθεί η διάγνωση, επειδή αρκετές από αυτές τις καταστάσεις απαιτούν επείγουσα και ιδιαίτερης μορφής αντιμετώπιση.
Βρογχιολίτιδα
Η βρογχιολίτιδα είναι αναμφισβήτητα η πιο συχνή σοβαρή ιογενής νόσος του αναπνευστικού στα βρέφη. 
Υπάρχει διχογνωμία ως προς τον ορισμό της και αδυναμία πλήρους διάκρισής της από την ιογενή πνευμονία, τον ιογενή συριγμό και την πρώιμη εκδήλωση άσθματος. 
Η τυπική οξεία βρογχιολίτιδα είναι κλινικό σύνδρομο που εκδηλώνεται σε βρέφη ηλικίας κάτω του έτους με συμπτωματολογία από το ανώτερο αναπνευστικό, όπως ρινική συμφόρηση και καταρροή, και με συμπτώματα και ευρήματα ενδεικτικά προσβολής του κατώτερου αναπνευστικού, δηλαδή βήχα, ταχύπνοια, εισολκές ευένδοτων σημείων, υπερδιάταση του θώρακα, υποξαιμία και λεπτούς υγρούς ή και συρρίττοντες ήχους στην ακρόαση των πνευμόνων.
Παρόλο που η βρογχιολίτιδα είχε ταυτιστεί με τον ιό του αναπνευστικού συγκυτίου, ο οποίος προκαλεί και τα περισσότερα επεισόδια και ευθύνεται για το μεγαλύτερο ποσοστό νοσηλείας παιδιών, άλλοι ιοί όπως ο μεταπνευμονοϊός, οι αδενοϊοί, οι ιοί της ινφλουένζας και της παραϊνφλουένζας, οι ιοί κορόνα και οι ρινοϊοί έχουν ταυτοποιηθεί ως αιτιολογικοί παράγοντες. Ιδιαίτερα οι ρινοϊοί ευθύνονται για μερικές από τις βαρύτερες μορφές βρογχιολίτιδας.
Η οξεία βρογχιολίτιδα χαρακτηρίζεται παθοφυσιολογικά από νέκρωση του επιθηλίου των βρογχιολίων, από καταστροφή των κροσσωτών κυττάρων, υπερέκκριση και συσσώρευση βλέννης και διήθηση του τοιχώματος των βρόγχων και του περιβρογχικού ιστού από φλεγμονώδη κύτταρα.
Τα βύσματα που δημιουργούνται από τα νεκρά κύτταρα, τη βλέννη και την ινική σε συνδυασμό με το οίδημα του τοιχώματος αποφράσσουν τα βρογχιόλια.
Όταν η απόφραξη είναι μερική, εξαιτίας των δυναμικών μεταβολών της διαμέτρου των ενδοθωρακικών αεραγωγών κατά τον αναπνευστικό κύκλο, οδηγεί σε παγίδευση αέρα, ενώ όταν είναι πλήρης σε ατελεκτασία.
Η υπερδιάταση των πνευμόνων αναγκάζει τα βρέφη να αναπνέουν σε υψηλούς όγκους, ενώ η λειτουργική υπολειπόμενη χωρητικότητα είναι αυξημένη σχεδόν στο διπλάσιο της φυσιολογικής.
Η δυναμική διατασιμότητα των πνευμόνων ελαττώνεται και οι αντιστάσεις αυξάνονται, ιδίως κατά την εκπνοή.
Η ελαττωμένη διατασιμότητα και οι αυξημένες αντιστάσεις ευθύνονται για τη σημαντική αύξηση του έργου της αναπνοής, ενώ η απόφραξη και οι διάσπαρτες ατελεκτασίες οδηγούν σε διαταραχή της ανταλλαγής αερίων.
Η υποξαιμία οφείλεται στην ανισοκατανομή του αερισμού σε σχέση με την αιμάτωση στις διάφορες λειτουργικές μονάδες του πνεύμονα.
Αν και η μερική πίεση του διοξειδίου του άνθρακα ποικίλλει, ιδιαίτερα τα μικρά βρέφη παρουσιάζουν υπερκαπνία σε διάφορα διαστήματα της νόσου, λόγω του αυξημένου έργου της αναπνοής και της βαριάς διαταραχής στη σχέση αερισμού – αιμάτωσης.
Η υποξαιμία, συνεπικουρούμενη από την ελαττωμένη πρόσληψη υγρών και θερμίδων, μπορεί να οδηγήσει σε μεταβολική οξέωση.
Ιογενής συριγμός και ασθματικός παροξυσμός
Ως άσθμα ορίζεται η χρόνια φλεγμονώδης πάθηση των αεραγωγών, η οποία χαρακτηρίζεται από διάχυτη, ποικίλου βαθμού απόφραξη των βρόγχων.
Κλινικά προβάλλει με βήχα, συριγμό, αναπνευστική δυσχέρεια και συσφιγκτικό αίσθημα στο στήθος, συμπτώματα που υποχωρούν αυτόματα ή μετά τη θεραπεία.
Στην παιδική ηλικία υπάρχουν πολλές ιδιαιτερότητες που ευθύνονται για τη μεγάλη ποικιλία του φαινοτύπου του άσθματος.
Έτσι, πολλά παιδιά που εκδηλώνουν υποτροπιάζοντα επεισόδια βήχα και συριγμού λόγω ιογενών λοιμώξεων του αναπνευστικού στα πρώτα χρόνια της ζωής δεν θα εκδηλώσουν άσθμα στη συνέχεια.
Η συχνότερη, όμως, αιτία που οδηγεί σε υποτροπιάζοντα επεισόδια απόφραξης των αεραγωγών στα παιδιά παραμένουν οι ιογενείς λοιμώξεις του αναπνευστικού, με προεξάρχοντες τους ρινοϊούς, οι οποίοι ευθύνονται για ποσοστό πλέον του 90% των ασθματικών εξάρσεων.
Ο ασθματικός παροξυσμός (ασθματικό επεισόδιο, κρίση άσθματος, ασθματική έξαρση) είναι επεισόδιο με αιφνίδια ή προοδευτικά επιδεινούμενη ασθματική συμπτωματολογία.
Το κύριο χαρακτηριστικό είναι η στένωση των αεραγωγών στην πρόκληση της οποίας συμμετέχουν:
Η σύσπαση των λείων μυϊκών ινών του τοιχώματος των βρόγχων.
Το οίδημα του τοιχώματος των βρόγχων, επακόλουθο της φλεγμονής.
Η υπερέκκριση βλέννης και η δημιουργία βυσμάτων σε συνδυασμό με τη μειωμένη βλεννοκροσσωττή κάθαρση και τα αποπεπτωκότα επιθηλιακά κύτταρα.
Τα κύτταρα που χαρακτηρίζουν την ασθματική φλεγμονή του βρογχικού τοιχώματος είναι τα ενεργοποιημένα λεμφοκύτταρα, τα ηωσινόφιλα και τα αποκοκκιωμένα μαστοκύτταρα. Είναι, όμως, τεκμηριωμένο από πρόσφατες μελέτες ότι η πολυμορφοπυρηνική φλεγμονώδης αντίδραση είναι πολύ συχνή και καθοριστική για την εξέλιξη στις ιογενείς λοιμώξεις του αναπνευστικού.
Από το είδος των κυττάρων που επιστρατεύονται στην περιοχή της φλεγμονής και των μεσολαβητών της φλεγμονής που εκλύονται καθορίζονται οι μηχανισμοί με τους οποίους λαμβάνει χώρα η φλεγμονώδης αντίδραση και η απάντηση στη θεραπευτική αγωγή.

Η αναπνευστική δυσχέρεια και η βαρύτητά της είναι συνέπεια του ποικίλου βαθμού απόφραξης των αεραγωγών, με αποτέλεσμα την αύξηση των αντιστάσεων, τη μείωση της ροής του αέρα, τον ανομοιόμορφο υπεραερισμό και τη μειωμένη διατασιμότητα του πνευμονικού παρεγχύματος
Αποτέλεσμα της διαταραχής της σχέσης αερισμού και αιμάτωσης είναι η υποξαιμία.
Η μερική τάση του διοξειδίου του άνθρακα αρχικά είναι μειωμένη λόγω της ταχύπνοιας και της αύξησης του κυψελιδικού αερισμού, καθώς όμως η απόφραξη προοδευτικά επιδεινώνεται και συνολικά περιορίζεται ο κυψελιδικός αερισμός η μερική τάση του διοξειδίου σιγά-σιγά ανέρχεται σε φυσιολογικά ή υψηλότερα του φυσιολογικού επίπεδα.
Ιογενής πνευμονία
Με τον όρο ιογενής πνευμονία περιγράφεται η προσβολή του διάμεσου ιστού και των κυψελίδων ως αποτέλεσμα ιογενούς λοίμωξης του αναπνευστικού. Οποιοσδήποτε ιός μπορεί να είναι υπεύθυνος. Η κλινική εικόνα προβάλλει με επινέμηση επιμέρους τμημάτων ή λοβών των πνευμόνων, συνήθως των κατώτερων, με μείωση του αναπνευστικού ψιθυρίσματος ή και με λεπτούς υγρούς ήχους στην ακρόαση και ανάλογη ακτινολογική εικόνα διήθησης, ή με γενικευμένη και διάχυτη προσβολή του πνευμονικού παρεγχύματος με ακραία μορφή το κλινικό σύνδρομο ARDS.
Η βλάβη του πνευμονικού παρεγχύματος σε αυτές τις περιπτώσεις οφείλεται στην προσβολή του συνόλου των κυττάρων του αναπνευστικού επιθηλίου από τον ιό, συμπεριλαμβανομένων και των πνευμονοκυττάρων των κυψελίδων και την επακόλουθη έντονη φλεγμονώδη αντίδραση του αμυντικού συστήματος, η οποία επεκτείνεται τόσο στο τοίχωμα των αεραγωγών όσο και στον διάμεσο ιστό και στα τοιχώματα των κυψελίδων. Η έντονη πάχυνση του τοιχώματος των κυψελίδων καθώς και η πλήρωση του κυψελιδικού χώρου από ινική, νεκρωμένα επιθηλιακά και φλεγμονώδη κύτταρα οδηγούν σε σημαντική και ανομοιογενή μείωση της επιφάνειας ανταλλαγής αερίων, σε αύξηση του πάχους της κυψελιδοτριχοειδικής μεμβράνης, σε μείωση της ενδοτικότητας των πνευμόνων και σε αύξηση του έργου της αναπνοής, με αποτέλεσμα την αναπνευστική δυσχέρεια, την υποξαιμία και την υπερκαπνία.
Bιβλιογραφία
1. Gern JE, Galagan DM, Jarjour NN, et al. Detection of rhinovirus RNA in lower airway cells during experimentally induced infection. Am J Respir Crit Care Med 1997; 155:1.159 – 1.161.
2. Papadopoulos NG, Bates PJ, Bardin PG, et al. Rhinoviruses infect the lower airways. J Infect Dis 2000; 181:1.875 – 1.884.
3. Everard LM. Acute bronchiolitis and croup. Pediatr Clin N Am 2009; 56:119 – 133.
4. Xepapadaki P, Papadopoulos NG. Childhood asthma and Infection: virus induced exacerbations as determinants and modifiers. Eur Respir J 2010; 36:438 – 445.
5. Martinez F. Respiratory Syncytial virus bronchiolitis and the pathogenesis of childhood asthma. Pediatr Infect Dis J 2003; 22:S76 – S82.
6. Ogra PL. Respiratory syncytial virus: the virus, the disease and the immune response. Paediatric Respiratory Reviews 2004; 5(Suppl A):S119 – S126.
7. Πρίφτης Κ, Ανθρακόπουλος Μ, επιμελητές έκδοσης. Ελληνικές ομοφωνίες για τη διάγνωση και αντιμετώπιση Ασθματικού Παροξυσμού, Οξείας Βρογχιολίτιδας, Οξείας Λαρυγγοτραχειοβρογχίτιδας. Ελληνική Παιδοπνευμονολογική Εταιρεία. Αθήνα 2003.

Άκου γυναικοκτονία...

Άκου γυναικοκτονία, γιατί το ανθρωποκτονία δεν σας κάνει;
Το "παιδοκτονία",
το "συζυγοκτονία",
το "αδερφοκτονία"
το "μητροκτονία" - όλα αυτά δηλώνουν μια σχέση,
Το γυναικοκτονία τι;
Ακου γυναικοκτονία - γιατί το ανθρωποκτονία δεν σας κάνει - το  συζυγοκτονία φοβόσαστε να το πείτε;
Καθαρά, ξεκάθαρα, ο φονιάς- τέρας- συζυγοκτόνος σκοτώνει τη γυναίκα του, τη μάνα του παιδιού του.
Και ναι δεν θέλουμε βασιλόπουλο- γιατί μπορεί να σε σκοτώσει για πολλούς λόγους, όχι μόνο γιατί είσαι γυναίκα.
- Γυναίκες, μιλώ ακούστε. 
Να σας σερβίρω ένα βασιλόπουλο είναι αδύνατο φυσικά. 
Εκείνο που μπορώ να κάνω για σας είναι να σκοτώσω το βασιλόπουλο. 
Και τη Σταχτοπούτα. 
Αυτή η ξευτελισμένη, αυτή η δούλα που δεν έχει ίχνος περηφάνιας και ρεαλισμού, αα, δε μου ξεφεύγει.
Όχι, το προσέξατε; 
Δεν έμεινε τίποτα όρθιο γύρω μας. 
Χωρίς προσχήματα, 
χωρίς ντροπή, 
ο πολεμόχαρος κόσμος μας καταστρέφει το καθετί, αδιαφορώντας για τη ζωή, αφανίζοντάς την. 
Όποια ζωή. 
Και χωρίς να λογοδοτεί κανείς σε κανέναν. 
Για σφαγές θα μιλάμε τώρα; Ανθρώπων, ζώων ή φυτών. 
Πανέμορφα είδη εκλείπουν, πουλιά χάνονται από το στερέωμα, τα μαραζωμένα δέντρα ορφανεύουν από επισκέπτες, οι θάλασσες στειρώνονται και δεν γεννούν πια.
Άλλους ήχους από των μοτέρ ακούτε; 
Βόμβους μηχανών, αγκομαχητά εργοστασιών, ελικόπτερα που σεργιανούν στις ταράτσες μας, αφθονία! 
Μια αφθονία βάρβαρη που δολοφόνησε τη ζωή της Φύσης. 
Βούβανε μηνύματα πουλιών, άλλαξε το χρώμα τ' ουρανού, θάμπωσε τον ήλιο, αλλοίωσε, για να μην πούμε πως αλλοτρίωσε, την ανθρωπιά και την ευαισθησία, ακόμα και τη φρίκη του φόνου.
Διαβάστε τίτλους στις εφημερίδες και θα δείτε τη διαφοροποίηση της μετάδοσης πληροφοριών που στοχεύει στον ερεθισμό της αδιαφορίας του δέκτη: "Χούλιγκανς, σκοτώνουν τους ομοφυλόφιλους" και υπότιτλος "Εξαιτίας του μίσους τους γι' αυτούς;".
Αυτόματα νομιμοποιείται η ύπαρξη του Χούλιγκαν που αναλαβαίνει την "κάθαρση" καθώς η αναφορά στους ομοφυλόφιλους ερεθίζει την καλλιεργημένη απέχθεια και χριστιανική σεμνοτυφία και ανακαλεί την εικόνα του έγγαμου βίου.
Νομίζετε πως διαφέρει ο αναβρασμός του Χούλιγκαν από του χριστιανού αντισημίτη που οργανώθηκε σε Ναζί; [...]"
Ό Σάρτρ γράφει στο βιβλίο του "Το Εβραϊκό Πρόβλημα" πώς ή μάζα θα εφεύρισκε τούς Εβραίους αν δεν υπήρχαν -ή αγράμματη μάζα-  αναζητώντας ένα σημείο κοινής πίστης, στη μοναξιά της, και στην αδυναμία της να έχει ευγενέστερα ιδανικά. 
Ό μισός συλλογισμός είναι λάθος. 
Το σύστημα είναι πού φροντίζει, πάντα, να στήνει στόχους βολής, για να κρατά σέ εγρήγορση την πλευρά τής ανθρώπινης βαναυσότητας, προσφέροντας μύθους στα μέτρα της. 
Τής βαναυσότητας, φυσικά, πού κάποτε θα αξιοποιήσει.
Καταλαβαίνετε πού στηρίζει το σύστημα τη δύναμή του; 
Στους μύθους, αναρίθμητονς μύθους. 
Κι όταν δε βρίσκει καινούριους, ανανεώνει παλιούς, αλλά δοκιμασμένα άποτελεσματικούς. 
Τούς πακετάρει σέ καινούριο περιτύλιγμα, κι άνάλογα μέ τις μόδες τούς κυκλοφορεί στήν άγορά. 
Τούτη τή φορά διάλεξε τίς μοτοσικλέτες. Οί Χού λίγκαν ς Θά μου πείτε είναι νέο φρούτο! 
Κούνια πού σάς κούναγε!
Ό μύθος πού πλασάρουν, «τό μίσος τους κατά των ομοφυλόφιλων», δέν είναι άλλο άπό τό εβραϊκό μίσος (τού τρίτου πρό χριστιανισμού αιώνα) κατά τού ελληνικού πολιτισμού, πού θά διαμορφωθεί συστηματικά στην καταλυτική μάστιγα τού χριστιανισμού, πού επιβιώνει τώρα καί δυό χιλιετίες.
Οί μύθοι είναι τά κάστρα τού συστήματος. 
Τη θεωρία την υψώνει στους αντίπαλους, αμφισβητίες, αναρχικούς, μαρξιστές, επαναστάτες μέ ή χωρίς αιτία, αδέσμευτος ή δογματικούς.
Τί αντέταξε ή ντροπιασμένη Δεξιά στον Ανυπέρβλητο αγώνα τής ’Εθνικής μας Αντίστασης, τού ΕΑΜ; Κουβάδες βγαλμένα μάτια αθώων πολιτών
Νά δείτε πού ένα διάταγμα, όσο ευλογημένο κι αν είναι, σαν την Αναγνώριση τής Αντίστασης, θα σπάει χρόνια τα μούτρα του πάνω στη θηριωδία τού μύθου, τούτη τη φορά, πού ρίζωσε σαράντα τόσα χρόνια, σέ γενιές παιδιών στα σχολειά κι άλλες τόσες φαντάρων.
Το σύστημα εγκατέλειψε τη θεωρία από τη στιγμή πού έπαψε να κρατά στα χέρια της το μονοπώλιο τής διανόησης τού κόσμου ή άρχουσα τάξη. Αν αναλογιστούμε τα εκατομμύρια εντύπων και βιβλίων πού γράφτηκαν Από τήν εποχή τού Ρουσσώ καί τα συγκρίνομε μέ τίς στατιστικές τής αγραμματοσύνης των λαών και την επιβίωση όλων τών διαβρωτικών μύθων, θα τινάξομε τα μυαλά μας στον αέρα.
Μέσα σέ τούτο τον κοσμογονικό μισό αιώνα, αλωνίσανε το φεγγάρι - ή γυναικεία επανάσταση κυριάρχησε στον κόσμο - τα παιδιά μίσησαν αθεράπευτα τούς γονιούς - οι πολιτείες γέμισαν από άντρα εγκαταλειμμένων κι Ανεπιθύμητων γερόντων, «οίκους ευγηρίας» - οι Αρμόδιοι μοιράζουν ναρκωτικά στα Δημοτικά σχολειά τής Ευρώπης και τής Αμερικής για να εξουδετερώνονν όποια δυνατότητα Αντίδρασης - γεννήθηκε ένας Μάρκες προδόθηκε ένας Τσέ και δολοφονήθηκε - οι Ναζί μετεμψυχώθηκαν στους Εβραίους.
Κάτι ξέχασα; Κάτι σημαντικό;
Τί επέζησε. Ποιος; Ένας ακόμη μύθος, χιλιόχρονος και βάλε. Ή πιο άθλια πλάνη. Αυτό πού στις μέρες μας ολόγυμνες καλλονές, στάρς, δίνοντας συνέντευξη δηλώνουν πώς περιμένουν: τόν ιδανικό άντρα τής ζωής τους.
Ποιος είναι αυτός; Μα, το πολυφορεμένο και άφθαρτο βασιλόπουλο τού παραμυθιού.
Ο μύθος διασχίζει τούς αιώνες ακολουθώντας κατά πόδι τη γυναίκα. 
Τί κι αν πέταξε κατά τη διαδρομή ό,τι περιττό: καπέλα, ψηλά τακούνια, εσώρουχα, κορσέδες, σουτιέν, μέχρι ν’ Απογυμνωθεί, διατηρώντας σα μοναδικό της ένδυμα τη σιγουριά πώς, κάποιος την περιμένει κάπου-μα γιατί άλλο;
Για να την κάνει ευτυχισμένη.
Πρόκειται κυριολεκτικά για ψύχωση πού δημιούργησε μια ψυχοσύνθεση παραίτησης aπό την προσωπική εyθύνη τής γυναίκας, Απέναντι στον ίδιο τον εαυτό της.
Γιατί ποτέ κείνος πού περιμένει δε δημιουργεί.
Και πολύ περισσότερο όταν περιμένει να θρέψουν οι άλλοι την πείνα του για ζωή, αν όχι την περιέργειά του γι' αυτήν. Πού όσο κι αν είναι πενιχρή, κάποτε θ’ Απαιτήσει την Απάντηση: Γιατί ή συνταγή απέτυχε; Γιατί ό γάμος δεν έφερε και τη μεγάλη ευτυχία;
ϊ) μύθος παντοδύναμος, περπατώντας σαν τη δόξα θεομόναχος σ’ ένα διαλυμένο κόσμο, διαβρωτικός, εκπορνευτικός. 
Ανήθικος, επενδύθηκε σέ μια σταχτοπούτειο παιδεία με τη μορφή ψυχαγωγίας. 
Και ποιο παιδί δεν πέρασε από τη λαχτάρα για τη μοίρα τής άθλιας, πλην πανέμορφης, δουλίτσας πού τραβάει τα πάνδεινα στα χέρια Απάνθρωπων Αφεντικών, πού παρ' όλα τα πλούτη τους δεν έχουν Ανθρωπιά. 
Μα όχι όλοι. 
'Όχι όλοι οι πλούσιοι κακοί. 
Και την τύχη, πού την πας την τύχη; 

Με μάγια θα την ντύσει στα μετάξια και θα κάνει να λάμψει ή καλλονή της.
Γιατί όλα στη ζωή είναι και μπίζνες. 
Και νατο το καλό και πανέμορφο και ζάπλουτο βασιλόπουλο πού θ' αγνοήσει όλες τίς αρχοντοποϋλες και θα ερωτευτεί τρελά την πάμφτωχη αλλά καλλονή σταχτοπούτα, κάνοντάς της τη ζωή ευτυχισμένη. 
Αφού την παντρεύεται, και κείνη αυτόματα γίνεται και βασίλισσα και πλούσια! 
Μπορεί να μην είναι και ευτυχισμένη;
Κατόπιν αυτού μπορούμε να ρίξομε το σύνθημα: 
Προλετάριες τού κόσμου, πριν και μετά τον Μάρξ, ενωθείτε κάτω από τη σημαία τής αθλιότητάς σας.
Ένα βασιλόπουλο υπάρχει κάπου καί γιά σάς.
Πρόκειται για έγκλημα κατ' εξακολούθηση:
Ή εξάρτηση όλης τής ζωής τής γυναίκας και τής επιτυχίας της από τον άντρα. Εξουδετεριστικός, καταλυτικός ό μύθος την υποδούλωσε στην έσχατη πλάνη:
Πώς κάποιος άλλος θα την κάνει ευτυχισμένη. 
Όλα θα ολοκληρωθούν και θα καλυφτούν μόνο από το γάμο με το σερνικό.
Ό αντροκρατούμενος κόσμος μας άπλωσε τής γης και των ουρανών τούς ορίζοντες στούς σερνικούς και στις Ανησυχίες τους. 
Και εξασφάλισε στη γυναίκα την υπέρτατη πολυτέλεια να βρει συγκεντρωμένα όλα τα ιδανικά τής ζωής σε έναν άντρα-σύζυγο. 
Όλα θα ολοκληρωθούν μόνο και διά τής παρουσίας τού σερνικού.
Το γυναικείο μυαλό αδειασμένο σαν κονσερβοκούτι κενό από χιλιόχρονες πλύσεις γεμίζει με την προσδοκία της ευτυχίας τού γάμου, πού κοινωνία και οικογένεια εγγυούνται.
Και δεν υπερβάλλω αν ισχυριστώ πώς ό μύθος μασκαρεμένος σύμφωνα με τίς μόδες και τίς εποχές εισβάλλει και στον απομυθοποιημένο κόσμο τής disco, αγκαλιά με την κοπελιά.
Είδε κι έπαθε το ανθρώπινο μυαλό να συλλάβει, μόλις πριν τρεις χιλιάδες χρόνια περίπου, πώς ή ζωή υπηρετείται πάντοτε από κάποιο ζευγάρι:
Άλογο-φοράδα,
κότα-πετεινός, τράγος-κατσίκα, σερνικός-θηλυκιά.
Αμέσως ή πολύτιμη διαπίστωση πέρασε στα απαγορευμένα. 
Αυτή στάθηκε ή πρώτη σκοταδιστική λογοκρισία στους αιώνες. 
Η γυναίκα δεν πρέπει να μάθει ποτέ- ή πρέπει νά ξεχάσει- ότι ή γαμική πράξη είναι ένα δικαίωμα φυσικό, όσο και το φαγητό και το ξαλάφρωμα στην τουαλέτα.
Τί απόγινε αυτή ή θεία δωρεά τής φύσης, λάβετε φάγετε τούτο μου έστίν το σώμα πού θα καρπίσει και θα καρπιστεί;
Χάρισμα σέ όλους, κάτι σαν τη δωρεάν παιδεία! Μασκαράτα. Αιώνες τώρα τό σερνικό παρελαύνει, παγόνι ηλίθιο, με ασπίδες, περικεφαλαίες, άμφια, πορφύρες, κράνη, επωμίδες, στέμματα, ρεντιγκότες, πηλήκια, κουρέλια καί Λακόστ. 
Αυτός! 
Γίνεται ένας ολόκληρος μύθος από μόνος του.
Ό νικητής, 
ό ηγέτης, 
ό γόης, 
ό φονιάς, 
ό ποιητής, περιφρονητής και κατακτητής και ποτέ μα ποτέ ό φυσιολογικός εκπρόσωπος του είδους του, όπως τον κατάταξε ή Φύση, δίπλα στο αντίστοιχο είδος τον: πέος-αιδοίο.
Τί απόγιναν αυτά τα πλούτη πού κοδουνάνε τή λαχτάρα μας μέσ’ από τό πετσί μας, σαν τούς παλιούς πραματευτάδες πού γύριζαν στα χωριά με αμέτρητα χρωματιστά μπιχλιμπίδια φορτωμένα σ’ ένα γάιδαρο, ξεσηκώνοντας το γυναικόκοσμο μ’ ένα κοινό μικρό κουδούνι;
Υστερία, ντροπή καί απαγόρευση για τις γυναίκες.
Θηλιά στο λαιμό των άντρων.
Σκεφτήκατε ποτέ τί δικάζουν τα δικαστήρια σέ υποθέσεις μοιχείας;
Το αιδοίο τής γυναίκας. 
Πού, μέσα από το νομικό και κοινωνικό δίκαιο, πέρασε στην παρανομία.
Με τα όργανα τής ύπαρξης-διαιώνισης κατηγορούμενα, μεταφέρανε το πρόβλημα τής σεξουαλικής διέγερσης σέ ποινικό αδίκημα πού άφορά κλητήρες, χωροφύλακες, και (συνήθως) λάγνους δικαστές.
Όσο κατέβαινε το πνευματικό επίπεδο τής ανθρωπότητας με το χριστιανικό σκοταδισμό, ανέβαιναν οι μετοχές τού σερνικού και οι απαγορευτικές αποστάσεις, για να φτάσει τελικά να γίνει ένας γάμος μαζί το υπέρτατο είδος πολυτέλειας και επιτυχίας στη ζωή τής γυναίκας.
Αυτός, ό κύριος, ο εξουσιαστής τής Θηλυκιάς μοίρας, παντρεύεται εφοδιασμένος με πετιγκρί πολυγαμικότητας. 
Εκείνη, αντίθετα, με γκαραντί αποκλειστικής αφοσίωσης μέχρι θανάτου, έκανε λάβαρο εκβιασμού, καταναγκασμού και απαιτήσεων το επικηρυγμένο της αιδοίο. 
Μόνο πού ή ευτυχία δεν ερχόταν.
Τί κάνουν τ’ αφεντικά σ’ αυτές τις περιπτώσεις; 
Θα ομολογήσουν την απάτη; 
Ξέρετε κανέναν πού να γκρεμίσει μόνος του το μύθο του; 
Να πει τί; 
«Φταίω γω πού σού γάνωσαν το κεφάλι με μαλακίες και ιδανικούς άντρες; 
Υπάρχουν, κυρά μου, ιδανικοί άνθρωποι;
Και γω σαν και σένα τρώγω, 
κοιμάμαι, 
ξυπνάω, 
κατουράω,
ανασαίνω, 
γερνώ και θα πεθάνω, όπως όλοι μας. 
Ένα ανθρωπάκι αδύνατο μπροστά στους νόμους τής Φύσης, στις απειλές της, 
στο θάνατο. 
Διχασμένος κι αδύνατος. 
Πιο διχασμένος ίσως για στοργή.
Εσύ, βλέπεις, έχεις περίσσευμα στις γωνιές τής κοιλίας σου, τής ευλογημένης...»
'Αστειεύεστε! 
Θα χαλάσει το μαγαζί; 
Αντίθετα, κάνει μιά συνεχή επίδειξη ευτυχίας. 
Γιατί έχει καί κείνος πειστεί ότι πρέπει νά πετύχει τό δίδυμο. 
Συχνά ό υπανάπτυχτος σκοτώνει τη σύζυγο, για να ζήσει με την ερωμένη. 
Στη διαβρωμένη του νοοτροπία ό φόνος- πού έλπιζα ότι δε θα αποκαλυφτεί- είναι προτιμότερος από τού να χωρίσει τη γυναίκα του. 
Πρώτα γιατί τη θεωρεί κτήμα του. 
Κυρίως, όμως, γιατί δε δέχεται να ομολογήσει ποιος απότυχε.
Αντίστοιχα ή γυναίκα αυτοκτονεί 
Αρνείται να αποκολληθεί απ ' ο,τι πίστεψε σαν υπέρτατο ιδανικό, σαν δικαίωμα στην ευτυχία, σα σεξουαλική της καταφυγή, μοναδική και αποκλειστική. 
Τον περασμένο χειμώνα αυτοκτόνησε μια γυναίκα στη Θεσσαλονίκη με δυο παιδιά. 
Ό άντρας της την κακοποιούσε τόσο, πού δεν άντεχε. 
Και δεν άνοιξε την πόρτα να φύγει. 
Τον καταδίκασε στην αιώνια τιμωρία τής αυτοθυσίας της. 
«Αυτοκτονώ», τού ’γράφε, «γιατί φοβάμαι πώς κάποια στιγμή θα με σκοτώσεις και θα πας φυλακή. 
Για να μη μείνουν λοιπόν τα παιδιά μας απροστάτευτα...» 
Ψέματα. ’
Ανεξάρτητα από τη δική του βαναυσότητα και εγκληματικότητα, εκείνη ήταν θύμα και αντικείμενο παθολογικό. 
Αποτέλεσμα σεξουαλικής υστερίας.
Μισώ την ψυχοσύνθεση πού διαμόρφωσε όλη αυτή ή κοινωνική απάτη των αντροκρατούμενων κοινωνιών, με την κωμωδία τής προσδοκίας.
Ή αυτοκτονία τής γυναίκας αυτής απόδειξε για μυριοστή φορά ότι και ή δύναμη τής φύσης φαλκιδεύεται καί εξουδετερώνεται από την πλύση εγκεφάλου και την καλλιέργεια των μύθων. Ή γυναίκα δεν έμαθε ποτέ, δε διδάχτηκε ώς τώρα, ότι το μόνο πού σέ σώζει είναι ή πίστη στον εαυτό σου.
Αντίθετα, εκπαιδεύτηκε να περιμένει τα πάντα από άλλους. 
Πατέρα, αδερφό, σύζυγο. 
Αφού όλοι διαιώνιζαν το σύστημα, εκείνη εξαργύρωνε την «τιμή» της, πού δεν ήταν άλλη από τη σεξουαλική της αποστέρηση, με την απαίτηση να τής εξασφαλίζουν τη ζωή, όσο καλύτερα γινόταν.
Μετατρέποντας τη φυσιολογική σεξουαλική πράξη σέ άδικη μα, ό σερνικός νομοθέτης μετέτρεπε τον εαυτό του σέ μοναδικό σύμβολο κοινωνικής, υλικής και βιολογικής ευτυχίας, κατ’ αποκλειστικότητα, με το γάμο. 
Ή αποκλειστικότητα γίνηκε σέ εκατομμύρια γυναίκες μια μανιακή κατάσταση πού ξεπερνούσε τη νοσηρότητα.
Εκατομμύρια λογοτεχνικές σελίδες, γραμμένες δηλαδή από σερνικούς, πυροδοτούσαν αυτήν τη σύγχυση φρένων. 
Και δε μιλούμε για περασμένα ήθη και κοινωνίες, πού ό περιορισμός τής γυναίκας ατό σπίτι δικαιολογούσε αυτή την αρρωστημένη προσκόλληση, στο ένα και μοναδικό αρσενικό πού δικαιούταν με το γάμο της. 
Για σήμερα λέμε. 
Σήμερα, άλλωστε, φτάνουν σέ τέτοια κυκλοφοριακά ύψη τα αισθηματικά ρομάντζα, τύπον «Άρλεκιν» και τα παρόμοια. 
Ή «αιωνιότης» είναι μέσα στα αισθηματικά πιστεύω των γυναικών. 
Αδύνατο να τίς πείσεις πώς ή επιθυμία για τον κύριο πού τίς περιφρονεί μπορεί θαυμάσια να μετατεθεί σέ κάποιον άλλο κύριο. 
Περιττό, φυσικά, να πούμε πώς ό τελευταίος πού θα πολεμούσε αυτήν τη μονομανία τής αποκλειστικότητας θά ’ταν ό κύριος.
Είναι εύκολο να παραιτηθείς από τη μοίρα και τον προορισμό τού εξουσιαστή; 
Έτσι, σερνικοί και θηλυκές είναι ταυτόχρονα θύματα και θύτες.
Με αποτέλεσμα να ζήσουν και να πεθάνουν εκατομμύρια γυναίκες χωρίς ίχνος χαράς, χωρίς να νιώσουν ποτέ τη μέγιστη ευτυχία τού ερωτικού σπασμού. 
Παλιότερα, μάλιστα, κι αυτός απαγορευόταν. 
Στην Πελοπόννησο ή γυναίκα πού εκδήλωνε κάποια συμμετοχή στη σεξουαλική της συνάντηση με το σύζυγό της έτρωγε άγριο ξύλο, «γιατί εκείνος δεν παντρεύτηκε καμιά πουτάνα».
Δε θέλω αντιρρήσεις!
Κάποτε, σέ μια συνέντευξη πού μού ’δίνε ό Μινωτής (Ιθ69), μού μιλούσε για την απουσία ήθους τής εποχής. 
Πικραμένος βαθιά για κείνους πού τολμούν ν’ αμφισβητούν το ήθος ενός ανθρώπου σαν και κείνον. 
Μέσα στο χείμαρρο τού λόγου, και ό Μινωτής μιλάει πάμπλουτα κι αγαπάει τούς ήχους και τούς κυματισμούς τής πλούσιας φωνής του, μού είπε: 
«’Εγώ, αγαπητή μου, είχα έναν πατέρα με τέτοιες αρχές, πού δεν κοιμήθηκε με τη μητέρα μου, παρά μόνο όσες φορές έπρεπε να τεκνοποιήσει».
~~~~~~~~~~~~~~~
Μην τρέξουν κάποιοι να πουν ότι η Λιλή Ζωγράφου  είναι ξεπερασμένη, να σκύψουν να διαβάσουν καλύτερα.
~~~~~~~~~~~~~~~~
Η γυναικοκτονία είναι ένας όρος για το έγκλημα μίσους που βασίζεται στο φύλο, ο οποίος γενικά ορίζεται ως «η δολοφονία γυναικών (ή κοριτσιών) επειδή είναι γυναίκες», αν και οι ορισμοί ποικίλλουν ανάλογα με το πολιτισμικό τους πλαίσιο.
Η λέξη γυναικοκτονία καταγράφηκε για πρώτη φορά το 1820 έως το 1830. 
Ο όρος γυναικοκτονία χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά στην Αγγλία το 1801 για να υποδηλώσει "τη δολοφονία μιας γυναίκας. 
Το 1848, αυτός ο όρος δημοσιεύθηκε στο νόμο λεξικό νομικών όρων του Wharton's.
Η φεμινίστρια συγγραφέας Ντιάνα Ε.Χ. Ράσελ (Diana EH Russell) ήταν το πρώτο πρόσωπο που καθόρισε και διέδωσε αυτόν τον όρο στη σύγχρονη εποχή, το 1976. 
Ορίζει τη λέξη ως «τη δολοφονία γυναικών από άντρες επειδή είναι γυναίκες». 
Άλλες φεμινίστριες δίνουν έμφαση στην πρόθεση ή τον σκοπό της πράξης που απευθύνεται σε γυναίκες ειδικά επειδή είναι γυναίκες. 
Άλλοι περιλαμβάνουν και την θανάτωση γυναικών από γυναίκες.
Συχνά, αμφισβητείται η αναγκαιότητα ορισμού της δολοφονίας γυναικών χωριστά από τη συνολική ανθρωποκτονία. 

Aleksandra Jasińska-Zygmunt Bauman, αιώνια ερωτευμένοι και ναι - Ο έρωτας στα 80 είναι όπως στα 16

«Με ρωτάτε τι σημαίνει να ερωτευτεί κανείς στα ογδόντα; Τίποτα διαφορετικό από το να είσαι ερωτευμένος στα δεκαέξι. Δεν είναι καθόλου αλήθεια ότι οι ηλικιωμένοι δεν μπορούν πλέον να βιώσουν σεξουαλική επιθυμία, οικειότητα, δυνατά συναισθήματα, αφοσίωση στον άλλον. Όλα αυτά παραμένουν άθικτα. Και σε συνδυασμό με την εμπειρία του παρελθόντος μπορεί να τα νιώσεις και πιο ισχυρά».
«Η Αλεξάντρα με ξέρει καλύτερα από ό,τι εγώ τον εαυτό μου».
Έτσι είχε πει ο Ζίγκμουντ Μπάουμαν για την γυναίκα που τον συντρόφευσε τα τελευταία χρόνια της ζωής του.
Για μια συναισθηματική ιστορία που έχει το άρωμα μυθιστορήματος:
η πρώτη συνάντηση στο Πανεπιστήμιο της Βαρσοβίας πριν από εξήντα χρόνια.
Μία μακρά πνευματική και πολιτική συμπόρευση που διαλύθηκε το 1968 με την απέλαση του Ζίγκμουντ από την Πολωνία για πολιτικούς λόγους.
ο Ζίγκμουντ Μπάουμαν και η Aleksandra Jasińska μένουν χωρισμένοι για πολλά-πολλά χρόνια
ο Ζίγκμουντ Μπάουμαν παντρεύεται την Janina Lewinson  το 1968 και αποκτά μαζί της τρεις κόρες.
στις 29 Δεκεμβρίου 2009 η Janina Lewinson πεθαίνει.
η Aleksandra Jasińska παντρεύεται τον κοινωνιολόγο Albin Kania και αποκτά μαζί του μία κόρη
ο Albin Kania πεθαίνει το 1994
Και το 2010  ο Ζίγκμουντ Μπάουμαν  και η η Aleksandra Jasińska ξανασυναντιούνται
εκείνη 78 ετών, εκείνος 85.
Το σκοτάδι του χωρισμού, στη συνέχεια οι αγαπημένοι τους σύζυγοι.
Επειτα η χηρεία, ο κοινός πόνος της απώλειας.
Και το 2010 «το θαύμα της αγάπης»: εκείνη 78 ετών, εκείνος 85.
Το σκοτάδι του χωρισμού, τότε η ενίσχυση του δεσμού μαζί με τη Janina Lewinson και τον Albin Kania, τους αγαπημένους τους συγγενείς. 
Η χήρα, ο κοινός πόνος της απώλειας.
Και το 2010 "το θαύμα της αγάπης": είναι 78 ετών, είναι 85 ετών.
Η Αλεξάντρα Κάνια, κοινωνιολόγος, θυμάται για τη Repubblica τη ζωή της με τον Μπάουμαν. Συναντήθηκαν στη Βαρσοβία το 1954, και οι δύο φοιτητές φιλοσοφίας.
Τι την εντυπωσίασε στο μελλοντικό σύζυγό της;
«Το βλέμμα. Είχε μαύρα μάτια γεμάτα με μια φλόγα, ικανή να συλλαμβάνει τα πάντα με εξαιρετική ταχύτητα». Και όταν βρέθηκαν 56 χρόνια αργότερα; «Με ρωτάτε τι σημαίνει να ερωτευτεί κανείς στα ογδόντα; Τίποτα διαφορετικό από το να είσαι ερωτευμένος στα δεκαέξι. Δεν είναι καθόλου αλήθεια ότι οι ηλικιωμένοι δεν μπορούν πλέον να βιώσουν σεξουαλική επιθυμία, οικειότητα, δυνατά συναισθήματα, αφοσίωση στον άλλον. Όλα αυτά παραμένουν άθικτα. Και σε συνδυασμό με την εμπειρία του παρελθόντος μπορεί να τα νιώσεις και πιο ισχυρά».
Με ποια έννοια; «Στα ογδόντα, ο φόβος της απώλειας ενός αγαπημένου προσώπου, ένας φόβος τυπικός για τους νέους, είναι ακόμη πιο έντονος. 
Όταν κάποιος είναι μεγαλύτερης ηλικίας, ο κίνδυνος αυξάνει, διότι είναι λίγος ο χρόνος που μας έχει απομείνει. 
Αλλά παρά το γεγονός αυτό, θέλει να ζήσει την εμπειρία στο έπακρο. 
Ο Ζίγκμουντ έγραψε ότι η αγάπη δεν είναι απλώς η υπόσχεση της εύκολης ευτυχίας, αλλά η συνεχής προσπάθεια να διατηρηθεί ζωντανή αυτή η αίσθηση μέσω της φροντίδας του άλλου. 
Και χωρίς να θέλει να του επιβάλει μια άλλη ευτυχία ενάντια στη θέλησή του».
Ο Μπάουμαν αισθάνθηκε ότι πλησιάζει το τέλος; «Ναι, είχε αυτό το προαίσθημα. 
Μία μέρα μου ζήτησε να καλέσω τις τρεις κόρες του, σαν να είχε στο μυαλό του κάποια αποχαιρετιστήρια τελετή. 
Την παραμονή της Πρωτοχρονιάς, η τελευταία μας μαζί, του ζήτησα να χορέψουμε βαλς, όπως κάναμε στο Μπελάτζο. 
Σηκώθηκε με δυσκολία. 
Στη συνέχεια ύψωσε το ποτήρι της σαμπάνιας και είπε: 
“Νομίζω ότι η φετινή χρονιά θα είναι πολύ μικρή”. Πέθανε εννέα ημέρες αργότερα …».