1900
κωπηλατώντας, ταξιδεύω μαζί με τη γαλέρα μου σε αχαρτογράφητα νερά, προσαράζω σε ξεχασμένα λιμάνια και συλλέγω θησαυρούς... βλέπω πολλά, διαβάζω άλλα τόσα, καταγράφω ότι μου κεντρίζει το ενδιαφέρον και έχω μότο μου πως - το μονοπάτι της ζωής σ’ ένα γκρεμό τελειώνει Κι οπού ‘χει στην ψυχή φτερά, τ’ ανοίγει και γλιτώνει!!! τα νέα της γαλέρας λοιπόν...
Ετικέτες
- Άκου Ανθρωπάκο
- Αντωνόπουλος Γιώργος -photographer-photoreporter
- αυτάρκεια
- αυτοβελτίωση
- Δημήτρης Κούβελας
- ευ ζην
- η ζωή στον πλανήτη Γη
- θόρυβος
- κλιματική αλλαγή
- μαθαίνω
- νερό
- όταν με ρώτησαν...
- συνταγές υγείας
- υγεία-ευεξία
- φωτιές
- φωτογραφίες και μία λέξεις
- botanologia.gr
- covid-19
- MUDr Vassaras Alexandros
- ntina writes
- ntinas photo
- Robert Lanza
Τρίτη 12 Σεπτεμβρίου 2023
η φωτογραφία μια φορά και έναν καιρό -1
Gabrielle, η μετέπειτα Coco Chanel (1883-1971), φωτογραφία του 1914 Apic / Getty Images
Giannis Tsirogiannis:Μπορεί να είναι εικόνα 1 άτομο και κείμενο που λέει "NO VACCINE, NO ENTRY!" Κι όλα αυτά στο όνομα μιας κάλπικης «ασφάλειας», γιατί τέτοια ζώα είστε, που θα πουλάγατε και την αδερφή σας για να σώσετε το τομάρι σας. Και δε ζητήσατε ποτέ συγγνώμη που πήγατε την κοινωνία χρόνια πίσω.
από το χρονολόγιο του γιάννη τσιρογιάννη:https://www.facebook.com/tsirojon/posts/pfbid0BqqFkoVZy4XUYkpbns95QUf1Ac6tqnpFUXg2PWEDBfgDd1uCnEmKoBYh2C2XewuNl
«Οργή και θλίψη»
«Kατάντια, ντρέπομαι για τη χώρα που ζω»
«41 τα κατό»
«O καπιταλισμός τον σκότωσε»
«Κιμ, πάτα το»
«Eίναι δυνατόν να υπάρχουν τέτοιοι σκατάνθρωποι;»
Ναι, είναι. Γεμάτος είναι ο τόπος με δαύτους. Εσείς είστε, ρε. Αφήστε την κλάψα.
Εσείς του αρνηθήκατε την είσοδο στο πλοίο, στο σουπερμάρκετ να ψωνίσει να φάει, στη δουλειά του να βγάλει το βιος του, στο μπαράκι που θα μπορούσε να γνωρίσει μια αγάπη.
Θυμάστε;
Ή μήπως ξεχάσατε το πώς φερθήκατε σε εμάς, στα αδέρφια σας;;
Η πλειοψηφία -το 80% τουλάχιστον.
Εδώ θα' μαστε να σας το θυμίζουμε.«Οργή και θλίψη»
«Kατάντια, ντρέπομαι για τη χώρα που ζω»
«41 τα κατό»
«O καπιταλισμός τον σκότωσε»
«Κιμ, πάτα το»
«Eίναι δυνατόν να υπάρχουν τέτοιοι σκατάνθρωποι;»
Ναι, είναι.
Γεμάτος είναι ο τόπος με δαύτους.
Εσείς είστε, ρε.
Αφήστε την κλάψα.
Εσείς του αρνηθήκατε την είσοδο στο πλοίο, στο σουπερμάρκετ να ψωνίσει να φάει, στη δουλειά του να βγάλει το βιος του, στο μπαράκι που θα μπορούσε να γνωρίσει μια αγάπη.
Θυμάστε;
Ή μήπως ξεχάσατε το πώς φερθήκατε σε εμάς, στα αδέρφια σας;;
Η πλειοψηφία -το 80% τουλάχιστον.
Εδώ θα' μαστε να σας το θυμίζουμε.
Τι είπατε;
Δεν είναι το ίδιο;
Ακριβώς το ίδιο είναι.
Θεωρείτε ότι το σπρώξιμο ενός ανθρώπου στο κενό διαφέρει από όταν χειροκροτάγατε στα μπαλκόνια καθώς βιαζόταν η κοινωνία;!
Η υγειονομική χούντα στην οποία σχεδόν όλοι βάλατε την υπογραφή σας (όλοι όσοι τώρα κλαίτε για τη δολοφονία) οδήγησε εκατομμύρια ανθρώπους σε όλο τον κόσμο σε θάνατο λόγω στέρησης εισόδου σε νοσοκομεία και φάρμακα (για άλλες παθήσεις), σε αργό θάνατο λόγω οικονομικής καταστροφής, σε αυτοκτονία- μια ΜΑΖΙΚΗ ΔΟΛΟΦΟΝΙΑ - για να μη μιλήσω για τις παρενέργειες από το τρύπημα.
Η συναίνεσή σας, που οδήγησε κόσμο στην περιθωριοποίηση, ακόμη και στην τρέλα, μια ολόκληρη γενιά από προβληματικά παιδάκια, και το χειρότερο από όλα, τους στερήσατε για μερικά πολύτιμα χρόνια το δικαίωμα να ζουν, να ζουν αξιοπρεπώς, όσο εσείς χασκογελάγατε και ειρωνευόσασταν στις καφετέριες.
Τους στερήσατε στιγμές κι ευκαιρίες να ερωτευτούν, να εξελιχθούν, παρά μόνο μέσα στις σκιές.
Μπορεί να είναι εικόνα 1 άτομο και κείμενο που λέει "NO VACCINE, NO ENTRY!"
Κι όλα αυτά στο όνομα μιας κάλπικης «ασφάλειας», γιατί τέτοια ζώα είστε, που θα πουλάγατε και την αδερφή σας για να σώσετε το τομάρι σας.
Και δε ζητήσατε ποτέ συγγνώμη που πήγατε την κοινωνία χρόνια πίσω.
Νομίζετε ότι δεν είναι το ίδιο με το να σπρώξεις κάποιον στη θάλασσα, επειδή το βάρος του δικού σας εγκλήματος «μοιράστηκε», ε;;
Όπως στην ηλεκτρική καρέκλα, που τραβάνε πολλά άτομα τους διακόπτες, να μοιραστεί η ευθύνη.
Κοροϊδέψτε τους εαυτούς σας, αλλά κάποιοι ποτέ δε θα ξεχάσουμε.
Δώσατε άλλοθι στο μεγαλύτερο οικονομικό έγκλημα πληθωρισμού και κλοπής περιουσίας που έγινε ποτέ, και καταδικάσατε εκατομμύρια ψυχές να ΜΗ ΓΕΝΝΗΘΟΥΝ ποτέ.
Και ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΕ πολλοί να το κάνετε, σε όλη τη Δύση, με τις απόψεις που ασπάζεστε πως «η Γη δε χωράει άλλους», και καλό είναι να μην κάνουν παιδιά οι γυναίκες, γιατί αυτό θέλει η κακή πατριαρχία και τέτοια.
«Kατάντια, ντρέπομαι για τη χώρα που ζω»
«41 τα κατό»
«O καπιταλισμός τον σκότωσε»
«Κιμ, πάτα το»
«Eίναι δυνατόν να υπάρχουν τέτοιοι σκατάνθρωποι;»
Ναι, είναι. Γεμάτος είναι ο τόπος με δαύτους. Εσείς είστε, ρε. Αφήστε την κλάψα.
Εσείς του αρνηθήκατε την είσοδο στο πλοίο, στο σουπερμάρκετ να ψωνίσει να φάει, στη δουλειά του να βγάλει το βιος του, στο μπαράκι που θα μπορούσε να γνωρίσει μια αγάπη.
Θυμάστε;
Ή μήπως ξεχάσατε το πώς φερθήκατε σε εμάς, στα αδέρφια σας;;
Η πλειοψηφία -το 80% τουλάχιστον.
Εδώ θα' μαστε να σας το θυμίζουμε.«Οργή και θλίψη»
«Kατάντια, ντρέπομαι για τη χώρα που ζω»
«41 τα κατό»
«O καπιταλισμός τον σκότωσε»
«Κιμ, πάτα το»
«Eίναι δυνατόν να υπάρχουν τέτοιοι σκατάνθρωποι;»
Ναι, είναι.
Γεμάτος είναι ο τόπος με δαύτους.
Εσείς είστε, ρε.
Αφήστε την κλάψα.
Εσείς του αρνηθήκατε την είσοδο στο πλοίο, στο σουπερμάρκετ να ψωνίσει να φάει, στη δουλειά του να βγάλει το βιος του, στο μπαράκι που θα μπορούσε να γνωρίσει μια αγάπη.
Θυμάστε;
Ή μήπως ξεχάσατε το πώς φερθήκατε σε εμάς, στα αδέρφια σας;;
Η πλειοψηφία -το 80% τουλάχιστον.
Εδώ θα' μαστε να σας το θυμίζουμε.
Τι είπατε;
Δεν είναι το ίδιο;
Ακριβώς το ίδιο είναι.
Θεωρείτε ότι το σπρώξιμο ενός ανθρώπου στο κενό διαφέρει από όταν χειροκροτάγατε στα μπαλκόνια καθώς βιαζόταν η κοινωνία;!
Η υγειονομική χούντα στην οποία σχεδόν όλοι βάλατε την υπογραφή σας (όλοι όσοι τώρα κλαίτε για τη δολοφονία) οδήγησε εκατομμύρια ανθρώπους σε όλο τον κόσμο σε θάνατο λόγω στέρησης εισόδου σε νοσοκομεία και φάρμακα (για άλλες παθήσεις), σε αργό θάνατο λόγω οικονομικής καταστροφής, σε αυτοκτονία- μια ΜΑΖΙΚΗ ΔΟΛΟΦΟΝΙΑ - για να μη μιλήσω για τις παρενέργειες από το τρύπημα.
Η συναίνεσή σας, που οδήγησε κόσμο στην περιθωριοποίηση, ακόμη και στην τρέλα, μια ολόκληρη γενιά από προβληματικά παιδάκια, και το χειρότερο από όλα, τους στερήσατε για μερικά πολύτιμα χρόνια το δικαίωμα να ζουν, να ζουν αξιοπρεπώς, όσο εσείς χασκογελάγατε και ειρωνευόσασταν στις καφετέριες.
Τους στερήσατε στιγμές κι ευκαιρίες να ερωτευτούν, να εξελιχθούν, παρά μόνο μέσα στις σκιές.
Μπορεί να είναι εικόνα 1 άτομο και κείμενο που λέει "NO VACCINE, NO ENTRY!"
Κι όλα αυτά στο όνομα μιας κάλπικης «ασφάλειας», γιατί τέτοια ζώα είστε, που θα πουλάγατε και την αδερφή σας για να σώσετε το τομάρι σας.
Και δε ζητήσατε ποτέ συγγνώμη που πήγατε την κοινωνία χρόνια πίσω.
Νομίζετε ότι δεν είναι το ίδιο με το να σπρώξεις κάποιον στη θάλασσα, επειδή το βάρος του δικού σας εγκλήματος «μοιράστηκε», ε;;
Όπως στην ηλεκτρική καρέκλα, που τραβάνε πολλά άτομα τους διακόπτες, να μοιραστεί η ευθύνη.
Κοροϊδέψτε τους εαυτούς σας, αλλά κάποιοι ποτέ δε θα ξεχάσουμε.
Δώσατε άλλοθι στο μεγαλύτερο οικονομικό έγκλημα πληθωρισμού και κλοπής περιουσίας που έγινε ποτέ, και καταδικάσατε εκατομμύρια ψυχές να ΜΗ ΓΕΝΝΗΘΟΥΝ ποτέ.
Και ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΕ πολλοί να το κάνετε, σε όλη τη Δύση, με τις απόψεις που ασπάζεστε πως «η Γη δε χωράει άλλους», και καλό είναι να μην κάνουν παιδιά οι γυναίκες, γιατί αυτό θέλει η κακή πατριαρχία και τέτοια.
Ξέρετε ποιες απόψεις, αυτές που προμοτάρουν κάτι Άθενς Φάινεστ και Ρόζες, οι ίδιες σκουπιδοσελίδες όπου κλαίτε για τη δολοφονία.Γι' αυτό αφήστε την κλάψα και κάντε την αυτοκριτική σας.Αλλά παραείστε εγωιστές για να παραδεχτείτε τα λάθη σας.Κρεμάστε τώρα στην πλατεία τον έναν δολοφόνο, ώστε να μην χρειαστεί να κρεμαστείτε εσείς.
Για κανά δακρύβρεχτο «στόρι» καλοί είστε.
Ένα εξοργισμένο σχόλιο στο Luben, και το κάνατε το κομμάτι σας.
Από αύριο συνεχίζετε την καθημερινότητά σας, οπου συμπεριφέρεστε σα ΖΩΑ, γιατί ΖΩΑ είστε, στο δρόμο, στο σπίτι, στη δουλειά, στη σχέση σας, και μεθαύριο θα το ξανακάνετε το έγκλημα.
ΘΑ ΤΟ ΞΑΝΑΚΑΝΕΤΕ, αυτό είναι το θέμα.
Θα ξαναγίνετε δολοφόνοι.
Θα εξαναγκάσετε τους γύρω σας σε υποχρεωτική εντομοφαγία, βιγκανισμό ή συνθετικό κρέας για «το καλό» της αποικίας, όπως ο πορτιέρης έσπρωξε τον τύπο στο κενό γιατί έτσι του είπε το «πρωτόκολλο».
Στο Βέλγιο δε χρειάζεται καν δημοτική αστυνομία.
Οι πολίτες με το κινητό στο χέρι σε τραβάνε φωτο αν διπλοπαρκάρεις και επιτόπου χρεώνεσαι, κι αυτοί πιστώνονται το 30% του προστίμου.
Σύντομα καθώς ήδη αρχίζει να εφαρμόζεται ένα σύστημα επιβράβευσης/τιμωρίας και στη Δύση, θα σας δοθεί η ευκαιρία να δείξετε οι περισσότεροι και πάλι το πραγματικό σας πρόσωπο, τι ρουφιάνοι και παλιάνθρωποι είστε.
Εσείς είστε το απαθές χονδροειδές ζώο που άφησε τον άλλον να πνιγεί, κι αν δεν είστε ακόμη, θα γίνετε μέχρι το 2030, που θα’ χετε βάλει την υπογραφή σας σε κάποια άλλη κλιματική χούντα, ή δε ξέρω τι.
Γι' αυτό αφήστε την κλάψα και κάντε την αυτοκριτική σας.
Αλλά παραείστε εγωιστές για να παραδεχτείτε τα λάθη σας.
Κρεμάστε τώρα στην πλατεία τον έναν δολοφόνο, ώστε να μην χρειαστεί να κρεμαστείτε εσείς.
Από αύριο συνεχίζετε την καθημερινότητά σας, οπου συμπεριφέρεστε σα ΖΩΑ, γιατί ΖΩΑ είστε, στο δρόμο, στο σπίτι, στη δουλειά, στη σχέση σας, και μεθαύριο θα το ξανακάνετε το έγκλημα.
ΘΑ ΤΟ ΞΑΝΑΚΑΝΕΤΕ, αυτό είναι το θέμα.
Θα ξαναγίνετε δολοφόνοι.
Θα εξαναγκάσετε τους γύρω σας σε υποχρεωτική εντομοφαγία, βιγκανισμό ή συνθετικό κρέας για «το καλό» της αποικίας, όπως ο πορτιέρης έσπρωξε τον τύπο στο κενό γιατί έτσι του είπε το «πρωτόκολλο».
Στο Βέλγιο δε χρειάζεται καν δημοτική αστυνομία.
Οι πολίτες με το κινητό στο χέρι σε τραβάνε φωτο αν διπλοπαρκάρεις και επιτόπου χρεώνεσαι, κι αυτοί πιστώνονται το 30% του προστίμου.
Σύντομα καθώς ήδη αρχίζει να εφαρμόζεται ένα σύστημα επιβράβευσης/τιμωρίας και στη Δύση, θα σας δοθεί η ευκαιρία να δείξετε οι περισσότεροι και πάλι το πραγματικό σας πρόσωπο, τι ρουφιάνοι και παλιάνθρωποι είστε.
Εσείς είστε το απαθές χονδροειδές ζώο που άφησε τον άλλον να πνιγεί, κι αν δεν είστε ακόμη, θα γίνετε μέχρι το 2030, που θα’ χετε βάλει την υπογραφή σας σε κάποια άλλη κλιματική χούντα, ή δε ξέρω τι.
Γι' αυτό αφήστε την κλάψα και κάντε την αυτοκριτική σας.
Αλλά παραείστε εγωιστές για να παραδεχτείτε τα λάθη σας.
Κρεμάστε τώρα στην πλατεία τον έναν δολοφόνο, ώστε να μην χρειαστεί να κρεμαστείτε εσείς.
O Gödel και το θεώρημα της μη πληρότητας
"Κάποιοι δεν μπορούν να πουν την αλήθεια, άλλοι δεν μπορούν να πουν ψέματα, αλλά κανείς απ' ότι φαίνεται δεν ξέρει τη διαφορά."
Φανταστείτε ότι φτιάχνετε ένα πρόγραμμα για υπολογιστή στο οποίο περιλαμβάνετε την ακόλουθη πρόταση: "Αυτή η πρόταση είναι ψευδής".
Ύστερα ρωτάτε τον υπολογιστή να σας απαντήσει αν η προηγούμενη πρόταση είναι σωστή ή λάθος.
Αν ο υπολογιστής απαντήσει 'σωστό', τότε η πρόταση είναι ψευδής.
Αν απαντήσει 'λάθος', τότε η πρόταση είναι αληθής.
Ο υπολογιστής θα πέσει σ' έναν ατέρμονο βρόγχο (loop), από τον οποίο δεν θα καταφέρει να βγει παρά μόνο με black- out!
Το προηγούμενο παράδοξο ονομάζεται 'παράδοξο του ψεύτη' /liar paradox
Σαν κάποιος - όπως στο σκίτσο, να μας λέει με απόλυτη ειλικρίνεια: 'Μην πιστεύεις τίποτε απ' ό,τι σου λέω!'.
Υπάρχουν παραλλαγές του παραδόξου όπως οι προτάσεις: 'Η προηγούμενη πρόταση είναι σωστή', 'η επόμενη είναι λάθος', κοκ.
Η βασική αρχή πάντως που παραβιάζεται σε κάθε περίπτωση είναι η συνέπεια/consistency. Κάθε λογική μας πρόταση θα πρέπει να χαρακτηρίζεται από συνέπεια.
Αυτό σημαίνει ότι δεν μπορεί να είναι ταυτόχρονα σωστή και λάθος, συντακτικά και νοηματικά. Αυτή είναι και η βασική αρχή της επαγωγικής λογικής.
Αυτό θα μπορούσε κάποιος αμέσως να σκεφτεί στην προηγούμενη ερώτηση: "Ποια ερώτηση;".
Θα χρειαζόταν δηλαδή κάποια επιπλέον πρόταση, η οποία δεν περιέχεται στην προηγούμενη πρότασή μας.
Ο Gödel ήταν αυτός που επεξέτεινε το παραπάνω παράδοξο για να δείξει ότι δεν μπορεί να κατασκευαστεί ποτέ μια 'τέλεια μηχανή της αλήθειας', γιατί ακριβώς δε θα μπορούσε να απαντήσει αν η πρόταση: "Δεν θα πεις ποτέ ότι αυτή η πρόταση είναι αληθής", είναι αληθής ή ψευδής.
Κατάφερε μάλιστα να μαθηματικοποιήσει το παραπάνω παράδοξο, στο θεώρημα της μη πληρότητας, το οποίο απλά λέει ότι σε κάθε σύστημα υπάρχει πάντοτε μία παραδοχή η οποία είναι αληθής, αλλά που δεν μπορεί να αποδειχθεί μέσα από το σύστημα.
Σε συντομία, για κάθε θεωρία Τ υπάρχει η αντίστοιχη πρόταση G που λέει "Η πρόταση G δεν μπορεί να απαντηθεί μέσα από τη θεωρία Τ."
Αν η G ήταν αποδείξιμη με τα αξιώματα της Τ και τους επαγωγικούς κανόνες, τότε η Τ θα είχε ένα θεώρημα G, πράγμα που ακυρώνει την αρχική υπόθεση, πράγμα που αποτελεί αντίφαση και επομένως η θεωρία Τ θα ήταν ασυνεπής.
Αν η θεωρία Τ είναι συνεπής, τότε η πρόταση G δεν μπορεί να αποδειχθεί μέσα από τη θεωρία, οπότε η θεωρία Τ είναι ατελής/μη πλήρης.
Το βασικό χαρακτηριστικό του προηγούμενου παραδόξου και του θεωρήματος της μη πληρότητας του Gödel είναι η λεγόμενη 'αυτοαναφορά/self-reference', μία πρόταση δηλαδή που αναφέρεται κατευθείαν στον εαυτό της.
Σκεφτείτε για παράδειγμα την παραδοχή: "Είμαι όμορφος".
Μόλις είπα κάτι που ούτε μπορεί να αποδειχτεί, ούτε ίσως έχει νόημα για τον κόσμο.
Κατά τον ίδιο τρόπο, το θεώρημα του Gödel μας λέει ότι υπάρχουν παραδοχές οι οποίες δεν μπορούν να αποδειχτούν με τα αξιώματα του (ίδιου) συστήματος, γιατί αναφέρονται ακριβώς σε αυτά τα αξιώματα των οποίων αποτελούν λογική συνέπεια.
Υπάρχει κι άλλο ένα σημαντικό στοιχείο στο οποίο πρέπει να σταθούμε.
Η έννοια της αλήθειας.
Πώς μπορούμε να δεχόμαστε κάτι ως αληθινό αν δεν μπορούμε να αποδείξουμε ότι είναι αληθινό;
Υπάρχει και μία 'θεωρία της αλήθειας' (Redundancy theory of truth) που λέει ότι η αλήθεια είναι μία περίφραση, ένας πλεονασμός, καθώς πρόκειται για μια λέξη που αναφέρεται σε κάποιο συγκεκριμένο περιεχόμενο, στα ίδια της τα αξιώματα θα λέγαμε, παρά σε κάτι το πραγματικό.
Ο Θεός, η ύπαρξή μας, η ζωή μετά θάνατο, είναι συνηθισμένες καθημερινές μας 'αλήθειες', που ισχύουν έστω κι αν δεν μπορούν να αποδειχθούν με στοιχεία από τον πραγματικό κόσμο.
Το θεώρημα (δύο θεωρήματα στην πραγματικότητα) της μη πληρότητας του Gödel, είναι θεώρημα της μαθηματικής λογικής.
Εντούτοις θα μπορούσαμε να το γενικεύσουμε σε όλους τους τομείς της επιστήμης και της καθημερινής ζωής.
Πολλές φορές η σκέψη μας οδηγείται σε παράδοξα και άτοπα, χωρίς να φαίνεται να υπάρχει κάποιο 'λογικό σφάλμα.'
Δεχόμαστε αξιώματα ως προσωπικές ή 'αντικειμενικές' αλήθειες, οι οποίες και είναι αυτονόητες, δηλαδή δεν μπορούν ούτε και έχει νόημα να αποδειχθούν.
Επίσης, η σύγχρονη φυσική ψάχνει τη μεγάλη ενοποιημένη θεωρία των πάντων.
Αν δεχτούμε όμως ότι το θεώρημα του Gödel επεκτείνεται και στο χώρο της φυσικής, τότε οι προσπάθειές μας για αυτήν την ενοποίηση και την πλήρωση της ανθρώπινης γνώσης είναι ουτοπικές...
Φανταστείτε ότι φτιάχνετε ένα πρόγραμμα για υπολογιστή στο οποίο περιλαμβάνετε την ακόλουθη πρόταση: "Αυτή η πρόταση είναι ψευδής".
Ύστερα ρωτάτε τον υπολογιστή να σας απαντήσει αν η προηγούμενη πρόταση είναι σωστή ή λάθος.
Αν ο υπολογιστής απαντήσει 'σωστό', τότε η πρόταση είναι ψευδής.
Αν απαντήσει 'λάθος', τότε η πρόταση είναι αληθής.
Ο υπολογιστής θα πέσει σ' έναν ατέρμονο βρόγχο (loop), από τον οποίο δεν θα καταφέρει να βγει παρά μόνο με black- out!
Το προηγούμενο παράδοξο ονομάζεται 'παράδοξο του ψεύτη' /liar paradox
Σαν κάποιος - όπως στο σκίτσο, να μας λέει με απόλυτη ειλικρίνεια: 'Μην πιστεύεις τίποτε απ' ό,τι σου λέω!'.
Υπάρχουν παραλλαγές του παραδόξου όπως οι προτάσεις: 'Η προηγούμενη πρόταση είναι σωστή', 'η επόμενη είναι λάθος', κοκ.
Η βασική αρχή πάντως που παραβιάζεται σε κάθε περίπτωση είναι η συνέπεια/consistency. Κάθε λογική μας πρόταση θα πρέπει να χαρακτηρίζεται από συνέπεια.
Αυτό σημαίνει ότι δεν μπορεί να είναι ταυτόχρονα σωστή και λάθος, συντακτικά και νοηματικά. Αυτή είναι και η βασική αρχή της επαγωγικής λογικής.
Αυτό θα μπορούσε κάποιος αμέσως να σκεφτεί στην προηγούμενη ερώτηση: "Ποια ερώτηση;".
Θα χρειαζόταν δηλαδή κάποια επιπλέον πρόταση, η οποία δεν περιέχεται στην προηγούμενη πρότασή μας.
Ο Gödel ήταν αυτός που επεξέτεινε το παραπάνω παράδοξο για να δείξει ότι δεν μπορεί να κατασκευαστεί ποτέ μια 'τέλεια μηχανή της αλήθειας', γιατί ακριβώς δε θα μπορούσε να απαντήσει αν η πρόταση: "Δεν θα πεις ποτέ ότι αυτή η πρόταση είναι αληθής", είναι αληθής ή ψευδής.
Κατάφερε μάλιστα να μαθηματικοποιήσει το παραπάνω παράδοξο, στο θεώρημα της μη πληρότητας, το οποίο απλά λέει ότι σε κάθε σύστημα υπάρχει πάντοτε μία παραδοχή η οποία είναι αληθής, αλλά που δεν μπορεί να αποδειχθεί μέσα από το σύστημα.
Σε συντομία, για κάθε θεωρία Τ υπάρχει η αντίστοιχη πρόταση G που λέει "Η πρόταση G δεν μπορεί να απαντηθεί μέσα από τη θεωρία Τ."
Αν η G ήταν αποδείξιμη με τα αξιώματα της Τ και τους επαγωγικούς κανόνες, τότε η Τ θα είχε ένα θεώρημα G, πράγμα που ακυρώνει την αρχική υπόθεση, πράγμα που αποτελεί αντίφαση και επομένως η θεωρία Τ θα ήταν ασυνεπής.
Αν η θεωρία Τ είναι συνεπής, τότε η πρόταση G δεν μπορεί να αποδειχθεί μέσα από τη θεωρία, οπότε η θεωρία Τ είναι ατελής/μη πλήρης.
Το βασικό χαρακτηριστικό του προηγούμενου παραδόξου και του θεωρήματος της μη πληρότητας του Gödel είναι η λεγόμενη 'αυτοαναφορά/self-reference', μία πρόταση δηλαδή που αναφέρεται κατευθείαν στον εαυτό της.
Σκεφτείτε για παράδειγμα την παραδοχή: "Είμαι όμορφος".
Μόλις είπα κάτι που ούτε μπορεί να αποδειχτεί, ούτε ίσως έχει νόημα για τον κόσμο.
Κατά τον ίδιο τρόπο, το θεώρημα του Gödel μας λέει ότι υπάρχουν παραδοχές οι οποίες δεν μπορούν να αποδειχτούν με τα αξιώματα του (ίδιου) συστήματος, γιατί αναφέρονται ακριβώς σε αυτά τα αξιώματα των οποίων αποτελούν λογική συνέπεια.
Υπάρχει κι άλλο ένα σημαντικό στοιχείο στο οποίο πρέπει να σταθούμε.
Η έννοια της αλήθειας.
Πώς μπορούμε να δεχόμαστε κάτι ως αληθινό αν δεν μπορούμε να αποδείξουμε ότι είναι αληθινό;
Υπάρχει και μία 'θεωρία της αλήθειας' (Redundancy theory of truth) που λέει ότι η αλήθεια είναι μία περίφραση, ένας πλεονασμός, καθώς πρόκειται για μια λέξη που αναφέρεται σε κάποιο συγκεκριμένο περιεχόμενο, στα ίδια της τα αξιώματα θα λέγαμε, παρά σε κάτι το πραγματικό.
Ο Θεός, η ύπαρξή μας, η ζωή μετά θάνατο, είναι συνηθισμένες καθημερινές μας 'αλήθειες', που ισχύουν έστω κι αν δεν μπορούν να αποδειχθούν με στοιχεία από τον πραγματικό κόσμο.
Το θεώρημα (δύο θεωρήματα στην πραγματικότητα) της μη πληρότητας του Gödel, είναι θεώρημα της μαθηματικής λογικής.
Εντούτοις θα μπορούσαμε να το γενικεύσουμε σε όλους τους τομείς της επιστήμης και της καθημερινής ζωής.
Πολλές φορές η σκέψη μας οδηγείται σε παράδοξα και άτοπα, χωρίς να φαίνεται να υπάρχει κάποιο 'λογικό σφάλμα.'
Δεχόμαστε αξιώματα ως προσωπικές ή 'αντικειμενικές' αλήθειες, οι οποίες και είναι αυτονόητες, δηλαδή δεν μπορούν ούτε και έχει νόημα να αποδειχθούν.
Επίσης, η σύγχρονη φυσική ψάχνει τη μεγάλη ενοποιημένη θεωρία των πάντων.
Αν δεχτούμε όμως ότι το θεώρημα του Gödel επεκτείνεται και στο χώρο της φυσικής, τότε οι προσπάθειές μας για αυτήν την ενοποίηση και την πλήρωση της ανθρώπινης γνώσης είναι ουτοπικές...
βροχή ή δάκρυα - έρωτας ή τρόπος να μεγαλώνουμε -
Μ' έκλεισε μέσα η βροχή
και μένω τώρα να εξαρτιέμαι από σταγόνες.
Όμως πού ξέρω αν αυτό είναι βροχή
ή δάκρυα από τον μέσα ουρανό μιας μνήμης;
Μεγάλωσα πολύ για να ονομάζω
τα φαινόμενα χωρίς επιφύλαξη,
αυτό βροχή, αυτό δάκρυα.
Κική Δημουλά
ntina
και μένω τώρα να εξαρτιέμαι από σταγόνες.
Όμως πού ξέρω αν αυτό είναι βροχή
ή δάκρυα από τον μέσα ουρανό μιας μνήμης;
Μεγάλωσα πολύ για να ονομάζω
τα φαινόμενα χωρίς επιφύλαξη,
αυτό βροχή, αυτό δάκρυα.
Κική Δημουλά
ntina
αυγά Faberge
...το αυγό, λένε κάποιοι, είναι η τελειότερη συσκευασία της φύσης.
Μπορεί να είναι ερμητικά κλειστό κι όμως φυλάει μέσα του μία νέα ζωή.
Για αυτή του την τελειότητα, με την πάροδο των αιώνων, έχει υπάρξει σύμβολο μυστήριου,
μαγείας,
έχει χρησιμοποιηθεί σαν φάρμακο,
σαν τροφή και σαν μέσο πρόβλεψης οιωνών...
...στα Παγανιστικά χρόνια το αυγό εκπροσωπούσε την αναγέννηση της γης...
πίστευαν πως το αυγό έχει μαγικές δυνάμεις...
...στη μεσαιωνική Αγγλία, συγκεκριμένα, το βάψιμο και η διακόσμηση των αυγών αποτελούσε έθιμο για όλες τις οικογένειες.
Σύμφωνα με τα απομνημονεύματα του Εδουάρδου του πρώτου, το 1290 ξοδεύτηκαν 18 πένες (τεράστιο -τότε- ποσό) για να βαφτούν και να χρυσοστολιστούν 450 αυγά που θα χρησίμευαν σαν πασχαλινά δώρα...
ο πιο διάσημος, μάλιστα, χρυσοχόος και κατασκευαστής πασχαλινών διακοσμητικών αυγών ήταν ο Peter Carl Faberge (εξ’ου και τα περίφημα αυγά).
Το 1883, ο τσάρος της Ρωσίας Αλέξανδρος παρήγγειλε από τον Faberge να του φτιάξει ένα ξεχωριστό πασχαλινό αυγό για να το δωρίσει στη σύζυγό του, την αυτοκράτειρα Μαρί...
το πρώτο αυγό Faberge είχε άλλο ένα αυγό μέσα του.
Το εξωτερικό του κέλυφος ήταν από πλατίνα και λευκό σμάλτο και όταν άνοιγε είχε μέσα άλλο ένα μικρότερο χρυσό αυγό.
Ενώ μέσα στο μικρό αυγό υπήρχε ένα χρυσό κοτόπουλο και ένα κόσμημα-αντίγραφο του στέμματος της αυτοκρατορίας.
Αυτό το αυγό άρεσε τόσο πολύ στην τσαρίνα, που ο τσάρος διέταξε τον Faberge να σχεδιάζει και να του στέλνει αυγά κάθε Πάσχα.
Η συνήθεια αυτή συνεχίστηκε και από τον τσάρο Νικόλαο τον δεύτερο, με αποτέλεσμα να έχουν δημιουργηθεί μέχρι τώρα 57 αυγά Faberge.
ntina
Μπορεί να είναι ερμητικά κλειστό κι όμως φυλάει μέσα του μία νέα ζωή.
Για αυτή του την τελειότητα, με την πάροδο των αιώνων, έχει υπάρξει σύμβολο μυστήριου,
μαγείας,
έχει χρησιμοποιηθεί σαν φάρμακο,
σαν τροφή και σαν μέσο πρόβλεψης οιωνών...
...στα Παγανιστικά χρόνια το αυγό εκπροσωπούσε την αναγέννηση της γης...
πίστευαν πως το αυγό έχει μαγικές δυνάμεις...
...στη μεσαιωνική Αγγλία, συγκεκριμένα, το βάψιμο και η διακόσμηση των αυγών αποτελούσε έθιμο για όλες τις οικογένειες.
Σύμφωνα με τα απομνημονεύματα του Εδουάρδου του πρώτου, το 1290 ξοδεύτηκαν 18 πένες (τεράστιο -τότε- ποσό) για να βαφτούν και να χρυσοστολιστούν 450 αυγά που θα χρησίμευαν σαν πασχαλινά δώρα...
ο πιο διάσημος, μάλιστα, χρυσοχόος και κατασκευαστής πασχαλινών διακοσμητικών αυγών ήταν ο Peter Carl Faberge (εξ’ου και τα περίφημα αυγά).
Το 1883, ο τσάρος της Ρωσίας Αλέξανδρος παρήγγειλε από τον Faberge να του φτιάξει ένα ξεχωριστό πασχαλινό αυγό για να το δωρίσει στη σύζυγό του, την αυτοκράτειρα Μαρί...
το πρώτο αυγό Faberge είχε άλλο ένα αυγό μέσα του.
Το εξωτερικό του κέλυφος ήταν από πλατίνα και λευκό σμάλτο και όταν άνοιγε είχε μέσα άλλο ένα μικρότερο χρυσό αυγό.
Ενώ μέσα στο μικρό αυγό υπήρχε ένα χρυσό κοτόπουλο και ένα κόσμημα-αντίγραφο του στέμματος της αυτοκρατορίας.
Αυτό το αυγό άρεσε τόσο πολύ στην τσαρίνα, που ο τσάρος διέταξε τον Faberge να σχεδιάζει και να του στέλνει αυγά κάθε Πάσχα.
Η συνήθεια αυτή συνεχίστηκε και από τον τσάρο Νικόλαο τον δεύτερο, με αποτέλεσμα να έχουν δημιουργηθεί μέχρι τώρα 57 αυγά Faberge.
ntina
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)