ο μεγάλος και πρωτοποριακός δάσκαλος του Bauhaus
έλεγε για τις σκιές στην φωτογραφία:
''τίποτα δεν είναι ανθρώπινο χωρίς την σκιά του...
ο φωτισμός στο studio με αυτά τα διασταυρούμενα πυρά από τις φωτεινές δέσμες των φωτιστικών δημιουργεί ένα κόσμο δισδιάστατο, ασκίαστο χωρίς μαγεία...
χωρίς κανένα ενδιαφέρον''
Σήμερα, η φωτογραφία είναι πανταχού παρούσα.
Οι φωτογραφικές μηχανές είναι ενσωματωμένες σε δισεκατομμύρια ηλεκτρονικές συσκευές και είναι δύσκολο να φανταστεί κανείς οποιοδήποτε θέμα που δεν έχει εξερευνηθεί διεξοδικά μέχρι εξαντλήσεως και βαρεμάρας με φωτογραφίες!!!
Ποιο είναι όμως το καθεστώς της φωτογραφίας ως αφηρημένης τέχνης;
Το 1925, ο Ούγγρος καλλιτέχνης και καθηγητής του Bauhaus László Moholy-Nagy παραπονέθηκε ότι, παρόλο που η φωτογραφία υπήρχε για περισσότερα από 100 χρόνια εκείνη την εποχή, οι καλλιτέχνες τη χρησιμοποιούσαν μόνο για αναπαραγωγή της πραγματικότητας και τίποτα παραπάνω!!!
Τώρα, σχεδόν 100 χρόνια αργότερα, εξακολουθούμε να χρησιμοποιούμε τη φωτογραφία κατά κύριο λόγο για αναπαραγωγή και όχι για δημιουργία.
Στο Painting, Photography, Film, το θεμελιώδες βιβλίο του για το θέμα, ο Moholy-Nagy αναφέρθηκε εκτενώς στο πλήθος των άλλων δυνατοτήτων που μπορεί να υπόσχεται η φωτογραφία στους καλλιτέχνες που είναι πρόθυμοι να ακολουθήσουν τις αφηρημένες δυνατότητές της.
Κατά τη γνώμη του, η κυριότερη από αυτές τις δυνατότητες ήταν η δυνατότητα της φωτογραφίας να δημιουργήσει "νέες σχέσεις μεταξύ του γνωστού και του ακόμη άγνωστου".
Ο Moholy-Nagy πίστευε ότι είμαστε στα καλύτερά μας όταν όλα τα βιολογικά μας συστήματα λειτουργούν σε σύνθεση μεταξύ τους και ότι αναπόσπαστο μέρος αυτής της κατάστασης πλήρους λειτουργικότητας είναι η ενσωμάτωση μιας τακτικής ροής νέων αισθήσεων.
Για τους καλλιτέχνες, αυτό σημαίνει ότι η μεγαλύτερη συμβολή που μπορεί να κάνει κανείς στην ανύψωση του ανθρώπινου γένους είναι να προσφέρει νέες αισθητηριακές εμπειρίες- όχι απλώς μιμούμενος ή φωτογραφίζοντας αυτό που ήδη υπάρχει, αλλά μάλλον προσφέροντας προοπτικές για το πώς μπορούμε να δούμε τον κόσμο εκ νέου!!!
Μια φωτογραφική μηχανή βλέπει εκ φύσεως την πραγματικότητα από μια επεξεργασμένη οπτική γωνία.Μπορεί να παγώσει μια στιγμή και να την παρατείνει για πάντα στο χρόνο!!!
ntina