κωπηλατώντας, ταξιδεύω μαζί με τη γαλέρα μου σε αχαρτογράφητα νερά, προσαράζω σε ξεχασμένα λιμάνια και συλλέγω θησαυρούς... βλέπω πολλά, διαβάζω άλλα τόσα, καταγράφω ότι μου κεντρίζει το ενδιαφέρον και έχω μότο μου πως - το μονοπάτι της ζωής σ’ ένα γκρεμό τελειώνει Κι οπού ‘χει στην ψυχή φτερά, τ’ ανοίγει και γλιτώνει!!! τα νέα της γαλέρας λοιπόν...
Ετικέτες
- Άκου Ανθρωπάκο
- Αντωνόπουλος Γιώργος -photographer-photoreporter
- αυτάρκεια
- αυτοβελτίωση
- Δημήτρης Κούβελας
- ευ ζην
- η ζωή στον πλανήτη Γη
- θόρυβος
- κλιματική αλλαγή
- μαθαίνω
- νερό
- όταν με ρώτησαν...
- συνταγές υγείας
- υγεία-ευεξία
- φωτιές
- φωτογραφίες και μία λέξεις
- botanologia.gr
- covid-19
- MUDr Vassaras Alexandros
- ntina writes
- ntinas photo
- Robert Lanza
Τρίτη 21 Δεκεμβρίου 2021
Μαζική Ψύχωση: Πώς η Μάζα Οδηγείται στην Υπακοή
Η σιωπηλή τραγωδία που επηρεάζει τα σημερινά παιδιά
Μέσα από τη δουλειά μου με εκατοντάδες παιδιά και οικογένειες ως επαγγελματίας θεραπεύτρια, έχω παρακολουθήσει αυτή την τραγωδία που ξεδιπλώνεται ακριβώς μπροστά στα μάτια μου.
Τα παιδιά μας βρίσκονται σε καταστροφική συναισθηματική κατάσταση !
Αν συζητήσετε με εκπαιδευτικούς και επαγγελματίες που εργάζονται στον τομέα αυτό εδώ και 15 χρόνια,θα ακούσετε ανησυχίες παρόμοιες με τις δικές μου.
Επιπλέον, τα τελευταία 15 χρόνια, οι ερευνητές παρατήρησαν ανησυχητικά στατιστικά στοιχεία για μια απότομη και σταθερή αύξηση ψυχικών ασθενειών στα παιδιά, η οποία τώρα φτάνει σε επιδημικές διαστάσεις – Victoria Prooday
Οι στατιστικές δεν ψεύδονται:
– 1 στα 5 παιδιά έχει προβλήματα ψυχικής υγείας
– παρατηρήθηκε 43% αύξηση της Δ.Ε.Π.Υ.-Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας
– παρατηρήθηκε 37% αύξηση στην εφηβική κατάθλιψη
– παρατηρήθηκε 100% αύξηση του ποσοστού αυτοκτονίας σε παιδιά ηλικίας 10-14 ετών
Πόσα περισσότερα στοιχεία χρειάζονται για να ξυπνήσουμε;
Ναι , όσο οδυνηρό και αν είναι να το παραδεχτούμε, σε πολλές περιπτώσεις, εμείς οι γονείς ευθυνόμαστε για τα προβλήματα των παιδιών μας!
Είναι επιστημονικά αποδεδειγμένο ότι ο εγκέφαλος έχει την ικανότητα να επανέλθει μέσω του περιβάλλοντος. Δυστυχώς, με το περιβάλλον και τα στυλ γονικής μέριμνας που προσφέρουμε στα παιδιά μας, επανασυνδέουμε το μυαλό τους σε λάθος κατεύθυνση και συμβάλλουμε στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν στην καθημερινότητά τους.
Ναι, υπάρχουν και πάντα υπήρχαν παιδιά που γεννήθηκαν με αναπηρίες και παρά τις προσπάθειες των γονέων τους για να τους προσφέρουν ένα ισορροπημένο περιβάλλον, τα παιδιά αυτά συνεχίζουν να αντιμετωπίζουν δυσκολίες . Αυτά δεν είναι τα παιδιά για τα οποία μιλάω εδώ.
Μιλώ για τα πολλά άλλα παιδιά, των οποίων τα προβλήματα, ως επί το πλείστον, διαμορφώνονται από τους περιβαλλοντικούς παράγοντες που τους παρέχουν οι γονείς τους, με τις καλύτερες βέβαια προθέσεις.
Τα προβλήματα αυτά,όπως έχω δει μέσα από την πρακτική μου, από τη στιγμή που οι γονείς αλλάζουν την προοπτική τους στην ανατροφή των παιδιών, αυτά τα παιδιά αλλάζουν.
Πρέπει να κάνουμε αλλαγές στη ζωή των παιδιών μας προτού πάρει όλη η γενιά των παιδιών αυτών ψυχοφάρμακα!
Δεν είναι ακόμα αργά, αλλά σύντομα θα είναι …
Κάτι σημαντικό που συμβαίνει στην κοινωνία μας και πιστεύουμε ότι όχι μόνο τα παιδιά μας υποφέρουν από αυτή την τραγωδία, αλλά και όλοι μας.
Σε έναν εξαιρετικά “συνδεδεμένο” κόσμο, υποφέρουμε -τι ειρωνεία- από μια άκρως ανθυγιεινή αποσύνδεση.
Είμαστε αποσυνδεδεμένοι από τον εαυτό μας, από τις ανάγκες μας, από το σώμα μας, από τα συναισθήματά μας, από τη φύση, από το ένα, από το άλλο.
Και ναι κάτι πρέπει να κάνουμε γι ‘αυτό!
Γιατί συμβαίνει αυτό;
Τα σημερινά παιδιά στερούνται τις βασικές αρχές μιας υγιούς παιδικής ηλικίας, όπως:
Συναισθηματικά διαθέσιμους γονείς
Σαφώς καθορισμένα όρια και καθοδήγηση
Ευθύνες
Ισορροπημένη διατροφή και επαρκής ύπνος
Επαφή με την ύπαιθρο
Δημιουργικό παιχνίδι, κοινωνική αλληλεπίδραση, ευκαιρίες για αδόμητους χρόνους και πλήξη
Αντί όλως αυτών τα παιδιά μπουχτίζονται με:
Γονείς “χαμένους” στους δαιδαλώδεις δρόμους του εικονικού κόσμου των μέσων κοινωνικής δικτύωσης ή αλλιώς social media
Γονείς “χαμένους” στους δικούς τους κόσμους,οι οποίοι έχουν αφήσει εντελώς “ασύδοτα” τα παιδιά να “κυβερνούν-χαλούν- τον κόσμο”
Γονείς που ποτέ δεν δίδαξαν στα παιδιά τους τι είναι δικαίωμα και τι ευθύνη, που δεν δίδαξαν ποτέ στα παιδιά τους τι είναι οι αξίες και η υπευθυνότητα.
Γονείς που δεν προστάτεψαν τα παιδιά τους με επαρκή και ήρεμο ύπνο και με μια ισορροπημένη διατροφή
Γονείς που έχουν “χαρίσει” στα παιδιά τους μια βαρετή καθιστική εσωτερική ζωή,μεγαλωμένα με τις τεχνολογικές babysitters του καιρού μας-γνωρίζουμε όλοι ποιες είναι -που τους προσφέρουν μια ατελείωτη διέγερση, στιγμιαία ευχαρίστηση,χωρίς στιγμές χαλάρωσης.
Θα μπορούσε ποτέ κάποιος να φανταστεί ότι είναι δυνατόν να δημιουργήσει μια υγιή γενιά σε ένα τόσο ανθυγιεινό περιβάλλον;
Φυσικά και όχι!
Δεν υπάρχουν συντομεύσεις για τη γονική μέριμνα και δεν μπορούμε να ξεγελάσουμε την ανθρώπινη φύση.
Όπως βλέπουμε, τα αποτελέσματα είναι καταστροφικά. Τα παιδιά μας πληρώνουν για την απώλεια της ισορροπημένης παιδικής ηλικίας με τη παντελή έλλειψη της συναισθηματική τους ευεξία.
Τι μπορούμε να κάνουμε;
Αν θέλουμε τα παιδιά μας να γίνουν ευτυχισμένα και υγιή άτομα , πρέπει να ξυπνήσουμε και να επιστρέψουμε στα βασικά. Είναι ακόμα δυνατό, με την εφαρμογή αυτών των συστάσεων:
Ορίστε όρια και θυμηθείτε ότι είστε γονέας του παιδιού σας, όχι φίλος
Προσφέρετε στα παιδιά σας έναν ισορροπημένο τρόπο ζωής, με αυτά που χρειάζονται και όχι μόνο με αυτά που θέλουν.Μην φοβάστε να πείτε “ΟΧΙ” στο παιδί σας, αν αυτό που θέλει δεν είναι αυτό που χρειάζεται
- Προσφέρετε στα παιδιά σας μια υγιεινή ισορροπημένη διατροφή από όλη την γκάμα των θρεπτικών συστατικών που περιέχονται μόνο στα θρεπτικών τροφίμων
- Περάστε μια ώρα την ημέρα σε χώρους πρασίνου όπου μπορείτε μαζί με το παιδί σας να κάνετε ποδηλασία, πεζοπορία, ψάρεμα, να παρατηρήσετε τα πουλιά,τα μικρά ζωάκια, τα έντομα,τα ψάρια σε μια κοντινή θάλασσα ή σε ένα κοντινό ποτάμι ή λίμνη.
- Απολαύστε όλοι μαζί ένα καθημερινό οικογενειακό γεύμα,σε ένα όμορφα στρωμένο τραπέζι,με υγεινά και λαχταριστά φαγητά ,μακρυά από όλα τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ή αλλιώς social media
- Παίξτε ένα επιτραπέζιο παιχνίδι σε τακτά χρονικά διαστήματα μέσα στην εβδομάδα μαζί με το παιδί σας.
- Αφήστε το παιδί σας αλλά και παρακινήστε το να σας βοηθάει σε καθημερινή βάση σε κάποια δουλειά που να μπορεί να την κάνει ανάλογα με την ηλικία του ,πλύσιμο ρούχων, συσκευασία παιχνιδιών, άπλωμα ρούχων, τακτοποίηση των τροφίμων που μόλις αγοράσαμε,καθάρισμα του τραπεζιού και διάφορα άλλα.
- Εφαρμόστε όπωσδήποτε μια συγκεκριμένη ώρα ύπνου για να εξασφαλίσετε ότι το παιδί σας έχει καλό και ήρεμο ύπνο σε ένα δωμάτιο χωρίς τηλέφωνα,τηλεόραση,κομπιούτερ.
Διδάξετε την ευθύνη και την ανεξαρτησία. Μη προστατεύετε υπερβολικά το παιδί σας σε τυχόν μικρά ελαττώματα και λάθη.Πρέπει να εκπαιδεύσετε το παιδί σας και να το βοηθήσετε να κατανοήσει,να ανακαλύψει και να εξασκήσει τις δεξιότητές του και όλα τα ταλέντα που διαθέτει, αλλά και να το εφοδιάσετε με ότι απαιτείται ώστε να ξεπεράσει τις προκλήσεις της ζωής
- Μην οργανώσετε εσείς την τσάντα ή το σακίδιο του παιδιού σας, μην τη μεταφέρετε, μην του πηγαίνετε στο σχολείο την εργασία που ξέχασε,μην ξεφλουδίζεται την μπανάνα για ένα 5χρονο παιδί. Διδάξετε το πως να την ξεφλουδίζει μόνο του-έχει σίγουρα τις ικανότητες να το κάνει.
Βοηθήστε τον να δημιουργήσει ένα “κιτ πρώτων βοηθειών για την πλήξη” με ιδέες δραστηριότητας για στιγμές που θα νιώθει πως βαριέται,καθώς πολλές φορές η πλήξη είναι η στιγμή που ξυπνά η δημιουργικότητα
- Μην αισθάνεστε υπεύθυνοι για το πως θα ψυχαγωγηθεί το παιδί σας,απλά διδάξετέ το
- Μην χρησιμοποιείτε τη σύγχρονη τεχνολογία ως θεραπεία για την πλήξη.
- Αποφύγετε τη χρήση τεχνολογίας κατά τη διάρκεια των γευμάτων, στο αυτοκίνητο, σε εστιατόρια, σε εμπορικά κέντρα. Χρησιμοποιήστε αυτές τις στιγμές ως ευκαιρίες για να εκπαιδεύσετε τους εγκεφάλους των παιδιών σας να μπορούν να λειτουργούν κάτω από την “πλήξη”
- Βοηθήστε το να δημιουργήσει ένα “κιτ πρώτων βοηθειών για την πλήξη” με ιδέες δραστηριότητας για στιγμές που θα νιώθει πως βαριέται
Να είστε συναισθηματικά διαθέσιμοι ώστε να μπορείτε ανά πάσα στιγμή να “συνδεθείτε” με το παιδί σας και να του διδάξετε την αυτορρύθμιση και τις κοινωνικές δεξιότητες
- Απενεργοποιήστε τα τηλέφωνά σας έως ότου το παιδί σας πάει στο κρεβάτι για ύπνο,για να αποφύγετε τις απόσπαση της προσοχής του.
- Γίνετε συναισθηματικός προπονητής του παιδιού σας. Διδάξτε το να αναγνωρίζει,να αντιμετωπίζει και να διαχειρίζεται με τον κατάλληλο δυνατό τρόπο τα συναισθήματά του,είτε είναι χαρά,είτε λύπη,είτε θυμός,είτε απογοήτευση.
- Διδάξτε το παιδί σας να μοιράζεται, να δείχνει συμπάθεια, να έχει επιτραπέζιους τρόπους, να αποχτήσει δεξιότητα στις συνομιλίας του, να χαιρετίζει τους ανθρώπους…
- Και -αγκαλιάστε,χαμογελάστε,φιλήστε το παιδί σας ,διαβάστε μαζί του ένα όμορφο βιβλίο,χορέψετε μαζί τους,παίχτε μαζί του…
Πρέπει να κάνουμε αλλαγές στις ζωές των παιδιών μας πριν αυτή η γενιά των παιδιών πάρει φαρμακευτική αγωγή! Δεν είναι ακόμα πολύ αργά, αλλά σύντομα θα είναι … –Victoria Prooday *
* Η Victoria Prooday είναι μία διεθνώς αναγνωρισμένη εκπαιδευτικός, εργοθεραπεύτρια ομιλήτρια και δημοφιλέστατη μπλόγκερ, αφιερωμένη στα παιδιά και το πως μπορούν αυτά να είναι ευτυχισμένα στην σημερινή κοινωνία.
Η Victoria Prooday είναι ιδρύτρια και κλινική διευθυντής μιας πολυεπιστημονικής κλινικής για παιδιά με συναισθηματικά και συμπεριφορικά προβλήματα.
Ασχολείται με Συμπεριφορικές και Γνωστικές Ψυχοθεραπείες, οι οποίες είναι ψυχολογικές θεραπείες που βασίζονται σε επιστημονικές αρχές και για τις οποίες η έρευνα έχει δείξει ότι είναι αποτελεσματικές σε ένα μεγάλο εύρος προβλημάτων.
Τα άρθρα της έχουν μεταφραστεί σε περισσότερες από 30 γλώσσες.
Η Victoria πιστεύει ότι το πρώτο βήμα προς την κατεύθυνση βοήθειας των παιδιών ξεκινά από την εκπαίδευση των γονέων και εξουσιοδοτεί τους γονείς με πρακτικά εργαλεία που αποδεδειγμένα διευκολύνουν τις θετικές αλλαγές στα παιδιά τους και στις οικογένειές τους.
Η Victoria Prooday συνεργάζεται με παιδιά, γονείς και καθηγητές σε όλο τον κόσμο,
**O Λουίς Ρόχας Μάρκος –Luis Rojas Marcos– γεννήθηκε στη Σεβίλλη το 1943.
Εδώ και σαράντα περίπου χρόνια ζει στη Νέα Υόρκη, όπου ασχολείται με την ιατρική, την ψυχιατρική και τη δημόσια υγεία.
Το 1992 διορίστηκε επικεφαλής των υπηρεσιών για την ψυχική υγεία, τον αλκοολισμό και τα ναρκωτικά στο δήμο της Νέας Υόρκης.
Διδάσκει στο Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης και είναι μέλος της νεοϋορκέζικης Ιατρικής Ακαδημίας.
Έχει γράψει αρκετά βιβλία για κοινωνικά θέματα, που κυκλοφόρησαν με μεγάλη επιτυχία σε πολλές χώρες.
Κείμενο και επιμέλεια κειμένου:ntina
πηγές και αναφορές
https://yourot.com/parenting-club/2017/5/24/what-are-we-doing-to-our-children
https://yourot.com/
http://www.escolainteramerica.com.br/conversando-com-e-sobre-a-familia/video-a-tragedia-silenciosa-que-afeta-os-filhos-de-hoje-e-o-que-fazer-com-isso/
http://colegio.pioxii-es.com.br/familiaxescola/ha-uma-tragedia-silenciosa-em-nossas-casas
https://www.colegiosolare.com.br/eventos-e-noticias/h%C3%A1-uma-trag%C3%A9dia-silenciosa-em-nossas-casas
το άρθρο της Victoria Prooday
Κώστας Βάρναλης – Αρχη σοφίας : Ησυχα και τακτικά πάω με κείνον που νικά
Το όνομα Βάρναλης το πήρε ο μεγάλος ποιητής από την πόλη Βάρνα, απ’ όπου καταγόταν ο πατέρας του.
Ο Κώστας Βάρναλης ο μεγάλος αυτός ποιητής και συγγραφέας γεννήθηκε στα 1884 στον Πύργο της Βουλγαρίας, από πατέρα τσαγκάρη.
Μετά τις σπουδές του στα Ζαρίφεια Διδακτήρια της Φιλιππούπολης, φοίτησε στο πανεπιστήμιο Αθηνών και υπηρέτησε σαν καθηγητής της μέσης εκπαίδευσης και της ανώτατης Παιδαγωγικής Ακαδημίας Αθηνών, απ’ όπου απολύθηκε στα 1925 για τις επαναστατικές του ιδέες.
Η ποίηση του χαρακτηρίζεται από έντονα παιχνιδιάρικη διάθεση,βαθύ μουσικό αίσθημα και εκφράζει το αρχαίο αισθησιακό διονυσιακό πνεύμα, τραγουδώντας τη χαρά και την απόλαυση της ζωής και χωρίς ίχνος διανοουμενισμού, μετέβαλλε σε καθαρή λαϊκή τέχνη και καθηλωτικό υλικό οποιαδήποτε ιδέα του, μιλώντας στις καρδιές και των πιο απλών ανθρώπων.
Έγραφε στη δημοτική και το έργο του χαρακτηρίζεται από θερμή λυρική φαντασία αλλά και σατιρική διάθεση και η ασυμβίβαστα κοινωνική του τέχνη μίλησε στις καρδιές του απλού κόσμου
Και διαβάζουμε στο blog:kostas-varnalis-poiimata.blogspot.com
Τυχαία έπεσε στα χέρια μας ένα χειρόγραφο του Κώστα Βάρναλη, το οποίο έκρυβε μια μικρή έκπληξη. Οσο μπορεί να χαρακτηρίσει κανείς έκπληξη στην περίπτωση του Βάρναλη την ύπαρξη διαφορετικών παραλλαγών των ποιημάτων του.
Το ποίημα που αναφερόμαστε σήμερα, και δεν έχει ξαναγίνει λόγος γι’ αυτό, είναι η «Αρχή σοφίας» της συλλογής «Ελεύθερος κόσμος» (1965).
Το καλοκαίρι του 1964 ο Κώστας Βάρναλης κάνει διακοπές στη Ρόδο φιλοξενούμενος του ζεύγους Πάνου και Μαρίας Μιχαηλίδη (Ο Πάνος Μιχαηλίδης ήταν τότε γραμματέας της ΝΕ Δωδεκανήσου ΕΔΑ και μετά τη μεταπολίτευση της ΝΕ Δωδεκανήσου του ΚΚΕ).
Υπάρχει και φωτογραφία από έξοδό σε ταβέρνα.
Στην αδελφή του Πάνου Μιχαηλίδη Μαρία (συνονόματη με τη γυναίκα του) της δίνει θυμητικό χειρόγραφο του ποιήματος «Αρχή σοφίας» όπως φαίνεται και στο χειρόγραφο: «Στη φίλη Κα Μαρία Μιχαηλίδη θυμητικό Κώστας Βάρναλης», με ημερολογιακή ένδειξη: Ρόδος Ιούλης 1964.
Στη δημοσιευμένη του μορφή το ποίημα (ένα χρόνο μετά το χειρόγραφο) αποτελείται από τρεις ενότητας: Ο ΕΝΑΣ (3 στροφές), Ο ΑΛΛΟΣ (3 στροφές) Ο ΛΑΟΣ (1 στροφή).
Στη χειρόγραφη εκδοχή του το ποίημα αποτελείται από δύο μέρη: Ο ΕΝΑΣ (4 στροφές), Ο ΑΛΛΟΣ (3 στροφές), όπου το πρώτο έχει μία στροφή επιπλέον.
Η δημοσιευμένη του μορφή στη συλλογή «Ελεύθερος κόσμος»
ΑΡΧΗ ΣΟΦΙΑΣ
(«Ησυχα και τακτικά
πάω με κείνον που νικά»)
Ο ΕΝΑΣ
Λίγη δροσιά, ουρανέ μου,
και χάιδεμα τ’ ανέμου,
κελάηδημα πουλιού,
ξανάνιωμα Απριλιού!
Ανάσ’, ανάσα λίγη!
Χρόνια η θελιά μας πνίγει.
Λίγη χαρά σ’ αυτά
τα σκοτεινά γραφτά!
Σου πήρανε, λαέ μου,
το δίκιο του πολέμου
πατριδοκαταλύτες,
ξένοι και ντόπιοι αλήτες!
Ο ΑΛΛΟΣ
Αν θέλει να χαρείς
τη λεφτεριά νωρίς
γίνε προδότης, γίνε!
Τιμή, ντροπή δεν είναι
Θα ναι μαζί σου οι νόμοι
κ’ η πληρωμένη γνώμη!
πέτα την ανθρωπιά σου
κι απ’ τον αφέντη πιάσου!
Κι άμα σε φτύνει αυτός,
να κάθεσαι σκυφτός
και θα χεις τα πρωτεία
στη σάπια πολιτεία.
Ο ΛΑΟΣ
Εξω του αφέντη αρμάδα
φυλάει, με μπούκα ορθή,
το λείψανό σου, Ελλάδα,
μην ξάφνου αναστηθεί!
Η χειρόγραφη μορφή του ποιήματος
ΑΡΧΗ ΣΟΦΙΑΣ
(«Ησυχα και τακτικά
πάω με κείνον που νικά»)
Ο ΕΝΑΣ
λίγη δροσιά, ουρανέ μου,
και χάιδεμα τ’ ανέμου,
κελάηδημα πουλιού,
ξανάνιωμα Απριλιού!
Ανάσ’, ανάσα λίγη!
Χρόνια η θελιά μας πνίγει.
Λίγη χαρά σ’ αυτά
τα σκοτεινά γραφτά!
Σου πήρανε, λαέ μου,
το δίκιο του πολέμου
πατριδοκαταλύτες,
ξένοι και ντόπιοι αλήτες!
Εν’ άξαφνο πουρνό
σου πήραν τη φτωχή σου
τη γης, τον ουρανό,
αλλ’ όχι την ψυχή σου!
Ο ΑΛΛΟΣ
Αν θέλει να χαρείς
τη λεφτεριά νωρίς
γίνε προδότης, γίνε!
Τιμή, ντροπή δεν είναι
Θα ναι μαζί σου οι νόμοι
κ’ η πληρωμένη γνώμη!
πέτα την ανθρωπιά σου
κι απ’ τον αφέντη πιάσου!
Κι άμα σε φτύνει αυτός,
να κάθεσαι σκυφτός
και θα χεις τα πρωτεία
στη σάπια πολιτεία.
Αλίμονο στους αυτόδουλους πολίτες
Εμείς θα σας δίνουμε δουλειά, φτάνει να βρίσκεται, και σεις θα μας δίνετε τα κόπια σας…
Κι επειδή μοναχοί σας δε θα μπορούσατε να σκεφτείτε το συμφέρον σας και να φυλάξετε τον εαυτό σας, θα σας αναγκάζουμε με το ζόρι.
Και τραγουδούσε χαρούμενα στις ταβέρνες σαν τον κότσυφα στο κλουβί.
"Αλίμονο στον αυτόδουλο πολίτη, που φτασμένος στα έσχατα της απελπισιάς παραδίνεται, για να σωθεί, στο έλεος του Θεού και στους νόμους των Κλεφτών"