...αυτό που με είχε εντυπωσιάσει όταν είχα πρωτοέρθει σε επαφή με το έργο του Aleksander Mikhailovich Rodchenko ήταν τα καταπληκτικά photo-montage του...
κάποιος που τα βλέπει βέβαια σήμερα δεν του προκαλούν καμία εντύπωση...
κάποιος που τα βλέπει βέβαια σήμερα δεν του προκαλούν καμία εντύπωση...
για σκεφτείτε όμως ότι μιλάμε για το 1920!
το πρώτο του δημοσιευμένο photo-montage φαίνεται σε ποίημα του Mayakovsky το 1923.
o Aleksander Rodchenko λοιπόν γεννήθηκε στην Αγία Πετρούπολη το 1891 από μια οικογένεια της εργατική τάξης.
το 1909 η οικογένειά του μετά τον θάνατο του πατέρα του μετακόμισε στο Καζάν
εκεί όπου και σπούδασε στη σχολή της τέχνης του Καζάν και στο Ινστιτούτο Stroganov στην Μόσχα.
δημιουργεί τα πρώτα του αφηρημένα σχέδια το 1915 επηρεασμένος από τον Kazimir Malevich.
το 1916 ο Alexander Rodchenko άρχισε να εργάζεται και να πειραματίζεται μαζί με τον Tatlin.
οι πειραματισμοί τους πήραν τέλος στις αρχές της δεκαετίας του 1920,
καθώς το ρωσικό επαναστατικό καθεστώς άρχισε να αποθαρρύνει τους αφηρημένους πειραματισμούς και να στρέφεται σε πιό πρακτικές εφαρμογές.
ο Alexander Rodchenko διορίζεται διευθυντής του Museum Bureau and Purchasing Fund by the Bolshevik Government το 1920 και ήταν υπεύθυνος για την αναδιοργάνωση των σχολείων και των μουσείων τέχνης.
από το 1920 έως το 1930 δίδαξε στο Higher Technical-Artistic Studios.
το 1921 έγινε μέλος της ομάδας Productivist, η οποία υποστήριζε την εισχώρηση της τέχνης στην καθημερινή ζωή.
"Αυτό που θέλω είναι να οδηγήσω τους ανθρώπους στην τέχνη, όχι να τους οδηγήσω κάπου με τη βοήθεια της τέχνης" έγραφε στο ημερολόγιό του στις 12 Φεβρουαρίου 1943, και συμπλήρωνε λίγο πιό κάτω:
"Γεννήθηκα πολύ νωρίς, ή πολύ αργά; Πρέπει να ξεχωρίσουμε την τέχνη από την πολιτική"
και εντυπωσιάστηκε από το φωτομοντάζ του γερμανικού Dadaists - το Dada ήταν ένα κίνημα τέχνης που δημιουργήθηκε κατά τη διάρκεια του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου στη Ζυρίχη ως αρνητική αντίδραση στη φρίκη και την ανοησία του πολέμου, η παράσταση που παράγουν οι καλλιτέχνες του νταντά είναι συχνά σατιρικής και παράλογης φύσης-
ξεκίνησε τα δικά του...
1923...
1924...
από το 1923 έως το 1928 συνεργάστηκε στενά με Mayakovsky και του οποίου έκανε εντυπωσιακά πορτρέτα.
πολλές από τις φωτογραφίες του εμφανίστηκαν ή χρησιμοποιήθηκαν ως εξώφυλλα στα περιοδικά της εποχής.
καθ 'όλη τη δεκαετία του 1920 το έργο του Alexander Rodchenko ήταν πολύ αφηρημένο.
την δεκαετία του 1930 κάνει αλλαγή κατεύθυνσης στην καλλιτεχνική του ζωή και επικεντρώνεται στις φωτογραφίσεις παρελάσεων και αθλητικών γεγονότων
και φτάνουμε στο τέλος της δεκαετίας του 1930, όπου Aleksander Mikhailovich Rodchenko
ήταν ανάμεσα στους καλλιτέχνες που θεωρήθηκαν επικίνδυνοι για την επανάσταση.
κατηγορήθηκε για φορμαλισμό και διαγράφτηκε από το σωματείο του.
απομονώθηκε από φίλους και συνεργάτες, αλλά συνεχίζει να οργανώνει φωτογραφικές εκθέσεις για τη Σοβιετική Κυβέρνηση,
άρχισε πάλι να ζωγραφίζει και λίγα χρόνια αργότερα το 1942 έπαψε πιά να φωτογραφίζει!
η φωτογραφία για τον Aleksander Mikhailovich Rodchenko
μιά συγκεκριμένη γωνία λήψης, η κατάλληλη ώρα της μέρας,
μια απλή σκάλα γινόταν η διαγώνιος της γεωμετρικής σύνθεσης σε άσπρο-μαύρο που την έκοβε στη μέση μια ανθρώπινη φιγούρα.
η φωτογραφία για τον Aleksander Mikhailovich Rodchenko δεν ήταν απλώς ένα μέσον αναπαραγωγής της οπτικής πραγματικότητας,
ήταν ένα εργαλείο δημιουργίας και έτσι έχουμε το στυλ Rodchenko,
τις δυναμικές γωνίες λήψης,
την διαγώνια οργάνωση της επιφάνειας,
την παράξενη προοπτική.
είναι ο Κονστρουκτιβισμός (Constructivism) που έφερε στην τέχνη της Φωτογραφίας,
είναι το "στυλ Rodchenko" που επηρέασε βαθιά τους Ευρωπαίους φωτογράφους,
την αισθητική των πολυμέσων και του βιομηχανικού σχεδιασμού.
βέβαια και ο ίδιος είχε επηρεαστεί πριν, από το φωτομοντάζ των Γερμανών Ντανταϊστών
και από τον σκηνοθέτη Dziga Vertov με τον οποίο συνεργάστηκε στενά το 1922...
Aleksander Rodchenko - πρωτοπόρος και ένας από τους ιδρυτές της σχολής του κονστρουκτιβισμού και αυτού που σήμερα ονομάζουμε ''photomanipulation''ή κατά κάποιους άλλους photomontage
κείμενο και επιμέλεια κειμένου:ntina