Τρίτη 8 Αυγούστου 2023

φωτογραφίες από τα απομεινάρια μιας κινηματογραφικής πραγματικότητας:Cinecittà

Gregory Crewdson!
Sanctuary:
"σε αυτές τις φωτογραφίες μου έχω αξιοποιήσει την ενυπάρχουσα ηρεμία και τις αλλόκοτες πτυχές των άδειων σκηνικών. 
Όπως σε μεγάλο μέρος της δουλειάς μου, εξέτασα τις θολές γραμμές μεταξύ πραγματικότητας και μυθοπλασίας, φύσης και τεχνουργήματος, ομορφιάς και φθοράς...και ναι, με θάμπωσαν τα ασαφή όρια μεταξύ 
της πραγματικότητας και του μύθου...
του φυσικού και του τεχνητού...
-Gregory Crewdson
#είναι μια ομάδα από σαράντα μία Α/Μ φωτογραφίες.....
#είναι η πρώτη ομάδα φωτογραφιών που ο Crewdson έχει δημιουργήσει  εκτός των Ηνωμένων Πολιτειών...
#είναι ψηφιακές φωτογραφίες  με ελάχιστες επανεκτυπώσεις...
#είναι επίσης η πρώτη ασπρόμαυρη σειρά του μετά την εποχή του  "Hover" το 1996-1997...
#τη φωτογράφιση έκανε στο θρυλικό Cinecittà το πασίγνωστο στούντιο στη Ρώμη...
#το "Sanctuary" ουσιαστικά στερείται της ανθρώπινης παρουσίας....
#καμία ανθρώπινη παρουσία στα κάδρα του και
αντ 'αυτού ο  Crewdson άφησε την εγκατάλειψη του εξωτερικού τοπίου  να οριοθετήσει τις φωτογραφίες του και όχι μια απλή ρύθμιση στη μηχανή του...
#μετακινήθηκε  μέσα στο άδειους δρόμους του «Αρχαία Ρώμη» από την αυγή της μέρας μέχρι το πέρας της...
#συνέλαβε την ψηλαφητή μελαγχολία της  ατμόσφαιρας που καραδοκούσε σε κάθε...
συστροφή και στροφή των χώρων κρυμμένη στις σκιές...
#τη συνέλαβε όταν ξαφνικά φωτίστηκε από μια ξαφνική χρυσή ανταύγεια...
#αν και οι συνδέσεις με τους μεγάλους χρονικογράφους του αστικού περιβάλλοντος όπως οι:
Eugene Atget και William Eggleston είναι εμφανείς ο Crewdson προσέθεσε μια νέα ματιά  στο είδος αυτό με τη φωτογραφική του έρευνα για την ιδιαίτερη μορφή της "αλήθειας" που αναδύεται μέσα από τα απομεινάρια της κινηματογραφικής πραγματικότητας...
#το ιδιαίτερο αυτό είδος "του φανταστικού"στις φωτογραφίες του Crewdson πηγάζει από τα ερεθίσματα που έχουν διαμορφώσει τα σουρεαλιστικά οράματα των Αμερικανών καλλιτεχνών όπως
του Albert Bierstadt και του Steven Spielberg...
#στο παρελθόν είχε ζητήσει συγκεκριμένα σημεία όπου θα μπορούσε να αποδώσει τις ψυχολογικές αυτές αντιθέσεις,
τα tableaux vivants του,
τη σύγχυση ανάμεσα στο πραγματικό με το τεχνητό,
τη σύγχυση ανάμεσα σε στιγμιότυπα ταινιών που υπήρξαν με αυτά, ταινιών που δεν υπήρξαν ποτέ!
ο Gregory Crewdson γεννήθηκε το 1962 στο Μπρούκλιν της Νέας Υόρκης...
είναι κάτοχος πτυχίου του SUNY και έχει Master of Fine Arts από το  Πανεπιστήμιο του Yale...
σήμερα ο Crewdson είναι μέλος του "Department of Photography at Yale University" και ζει στη Νέα Υόρκη...
οι φωτογραφίες του περιλαμβάνονται σε πολλά μουσεία και δημόσιες συλλογές σε όλο τον κόσμο, συμπεριλαμβανομένων και:
του Whitney Museum of American Art στη Νέα Υόρκη,
του "San Francisco Museum of Modern Art",
του " Fotomuseum Winterthur"στην Ελβετία και
της "National Gallery of Victoria" στη Melbourne!
μια αναδρομική έκθεση του έργου του άρχισε στο Kunstverein Hannover στη Γερμανία το 2005  και
ταξίδεψε σε ιδρύματα, συμπεριλαμβανομένων των:
Fotomuseum Winterthur sthn Ελβετία και
Hasselblad Center στη Σουηδία!
μια άλλη περιοδεύουσα έκθεση του έργου του  άνοιξε στο Kulturhuset Μουσείο στη Στοκχόλμη το Φεβρουάριο του 2011...
συνεχίζεται στο  Sorte Diamant της Κοπεγχάγης και στο "c / o Berlin" στο Βερολίνο μεταξύ άλλων......
η σειρά "Sanctuary" εκτέθηκε στη Gagosian Gallery της Ρώμης τον Ιανουάριο του 2011!

Aldous Huxley, George Orwell και ο Neil Postman γράφει τη "Διασκέδαση μέχρι θανάτου"

 "Το μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού δεν είναι πολύ έξυπνο, τρέμει την ευθύνη και δεν επιθυμεί τίποτα καλύτερο από το να του λένε τι να κάνει. Υπό την προϋπόθεση ότι οι κυβερνώντες δεν παρεμβαίνουν στις υλικές ανέσεις και τις αγαπημένες πεποιθήσεις του, είναι απόλυτα ευτυχής να αφήνεται να κυβερνηθεί. ” - Aldous Huxley
Αυτό που φοβόταν ο George Orwell  ήταν οι άνθρωποι που θα απαγόρευαν τα βιβλία.
Αυτό που φοβόταν ο - Aldous Huxley ήταν ότι δεν θα υπήρχε λόγος να απαγορευτεί ένα βιβλίο, γιατί δεν θα βρισκόταν άνθρωπος πρόθυμος να το διαβάσει. 
Ο George Orwell φοβόταν εκείνους που θα μας στερούσαν την πληροφόρηση. 
Ο - Aldous Huxley φοβόταν εκείνους που θα μας υπερπληροφορούσαν τόσο ώστε να καταντήσουμε πλάσματα παθητικά και εγωιστικά. 
Ο George Orwell  φοβόταν ότι η αλήθεια θα φυλασσόταν μυστική.
Ο - Aldous Huxleyφοβόταν ότι η αλήθεια θα πνιγόταν σε έναν ωκεανό σύγχυσης.
Ο George Orwell φοβόταν ότι θα αναπτύσσαμε πολιτισμό υποτέλειας.
Ο - Aldous Huxley φοβόταν ότι θα αναπτύσσαμε πολιτισμό κοινοτοπίας ασχολούμενοι μόνο με δραστηριότητες αντίστοιχες του των feelies, του orgy porgy και του centrifugal bumblepuppy 
Όπως παρατήρησε ο - Aldous Huxley στο βιβλίο του Brave New World Revisited, οι ελευθεριακοί πολίτες και οι ορθολογιστές που βρίσκονται πάντα σε εγρήγορση για να αντιταχθούν στην τυραννία "απέτυχαν να λάβουν υπόψη τους τη σχεδόν άπειρη όρεξη του ανθρώπου για διασκέδαση, για ψυχαγωγία"* για οτιδήποτε τους διασπά την προσοχή. 
"Στο 1984", πρόσθεσε ο - Aldous Huxley, "οι άνθρωποι ελέγχονται προκαλώντας πόνο. 
Στον Θαυμαστό Νέο Κόσμο, ελέγχονται προκαλώντας ευχαρίστηση".
Εν ολίγοις, ο George Orwell φοβόταν ότι αυτό που μισούμε θα μας καταστρέψει. 
Ο - Aldous Huxley φοβόταν ότι αυτό που αγαπάμε θα μας καταστρέψει. ~Neil Postman
Διασκέδαση μέχρι θανάτου
Από τον πρόλογο

 Όλοι είχαμε το βλέμμα στραμμένο στο 1984
.Όταν η χρονιά αυτή έφτασε και η προφητεία δεν βγήκε αληθινή, οι σκεπτόμενοι Αμερικανοί άρχισαν να σιγοτραγουδούν ικανοποιημένοι. 
Οι ρίζες της φιλελεύθερης δημοκρατίας είχαν κρατήσει. 
Στην Αμερική, τουλάχιστον, οι εφιάλτες του 
George Orwell  δεν πραγματοποιήθηκαν, έστω και αν ο τρόμος είχε βρει άλλου εδάφη να εγκατασταθεί.
Ωστόσο, είχαμε λησμονήσει ότι εκτός από το σκοτεινό όραμα του 
George Orwell υπήρχε και ένα άλλο, εξίσου ανατριχιαστικό 
λίγο παλαιότερο και κάπως  λιγότερο γνωστό: 
Ο “Θαυμαστός Καινούργιος Κόσμος” του - Aldous Huxley
Αντιθέτως με ό,τι πιστεύει ο πολύς κόσμος, ακόμη και οι άνθρωποι κάποιας παιδείας, ο Χάξλεϋ και ο 
George Orwell δεν έκαναν την ίδια προφητεία. 
Ο  
George Orwell προειδοποιούσε ότι κάποια στιγμή θα επιβληθεί ένας έξωθεν αυταρχισμός. 
Αντιθέτως, για το 
- Aldous Huxley, δεν χρειάζεται Μεγάλος Αδελφός για να στερηθεί η ανθρωπότητα την αυτονομία, την ωριμότητα και την ιστορική της μνήμη. 
Εκείνος πίστευε ότι σιγά σιγά οι άνθρωποι θα καταλήξουν να αγαπούν την καταπίεσή τους, να λατρεύουν την τεχνολογία και να αποδομήσουν την ικανότητά τους για σκέψη.
Τον 
George Orwell  τον φόβιζαν οι άνθρωποι που θα απαγόρευαν τα βιβλία. 
Τον 
- Aldous Huxley τον φόβιζε το γεγονός ότι δεν θα υπήρχε λόγος να απαγορευτεί ένα βιβλίο γιατί δεν θα βρισκόταν άνθρωπος πρόθυμος να διαβάσει. 
Ο 
George Orwell  φοβόταν εκείνους που θα μας στερούσαν την πληροφόρηση. 
Ο 
- Aldous Huxley φοβόταν εκείνους που θα μας υπερπληροφορούσαν τόσο ώστε να καταντήσουμε πλάσματα παθητικά και εγωιστικά. 
Ο 
George Orwell  φοβόταν ότι η αλήθεια θα φυλασσόταν μυστική. 
Ο 
- Aldous Huxley φοβόταν ότι η αλήθεια θα πνιγόταν σε έναν ωκεανό σύγχυσης. 
Ο 
George Orwell  φοβόταν ότι θα αναπτύσσαμε πολιτισμό υποτέλειας. 
Ο 
- Aldous Huxley φοβόταν ότι θα αναπτύσσαμε πολιτισμό κοινοτοπίας ασχολούμενοι μόνο με δραστηριότητες αντίστοιχες του των feelies, του orgy porgy και του centrifugal bumblepuppy 
 Όπως επισήμανε ο 
- Aldous Huxley στο Βιβλίο του  “Θαυμαστός Καινούργιος Κόσμος Ξανά”, οι υπέρμαχοι της ελευθερίας της σκέψης και οι ορθολογιστές που πάντα γρηγορούσαν και αντιμάχονταν κάθε μορφή τυραννίας “παρέλειψαν να εκτιμήσουν την ακόρεστη δίψα του ανθρώπου για ψυχαγωγία”. 
επιμέλεια κειμένου: ntina