Δευτέρα 24 Δεκεμβρίου 2018

Μελομακάρονα και κουραμπιέδες -λίγα λόγια για την ιστορία τους

Μελομακάρονα το αγαπημένο γλύκισμα των Χριστουγέννων.
Ναι αλλά γιατί φτιάχνουμε μελομακάρονα τα Χριστούγεννα;
Η απάντηση στο ερώτημα δεν είναι σαφής.
Υπάρχει η υπόθεση πως τα μελομακάρονα προσφέρονται αυτές τις γιορτινές μέρες, εν αναμονή της νέας χρονιάς, καθώς το μέλι και τα καρύδια θεωρούνται από την αρχαιότητα σύμβολα ευζωίας και γονιμότητας.
Η επικρατέστερη όμως άποψη είναι πως τα μελομακάρονα είναι η συνέχεια ενός γλυκίσματος των αρχαίων Ελλήνων,που σαν βάση είχε τις ίδιες πρώτες ύλες με το σημερινό και προσφέρονταν στην αρχαία γιορτή του Ήλιου,η οποία γιορταζόταν στα τέλη Δεκεμβρίου και που τα Χριστούγεννα είναι κάτι σαν συνέχεια της μεγάλης αυτής αρχαίας γιορτής.
Άλλη μία εκδοχή έχει σχέση με το μέλι.
Το μέλι από αρχαιοτάτων χρόνων ήταν σύμβολο ευζωίας και δημιουργίας, αυτά που όλοι ευχόμεθα και επιθυμούμε να μας φέρει ο καινούργιος χρόνος.
Τα βασικά συστατικά των μελομακάρονων είναι το αλεύρι,το λάδι,το μέλι,ξύσμα και χυμός πορτοκαλιού, το κονιάκ ή η ρακή,η κανέλα,το γαρίφαλο και τους νεότερους χρόνους σόδα,η οποία αντικατέστησε την αλισίβα.
Το μελομακάρονο στην αγγλική γλώσσα λέγεται “small honey cake”.
Ας δούμε και την ετυμολογία-Στην πραγματικότητα τα μελομακάρονα δεν έχουν καμία σχέση με μακαρόνια, αν και η ετυμολογική ρίζα των δύο λέξεων είναι κοινή.
Τα μελομακάρονα έχουν ετυμολογικά αρχαιοελληνική προέλευση
Στα λεξικά αναφέρεται ότι η λέξη “μακαρόνι” παράγεται από τη μεσαιωνική ελληνική λέξη “μακαρωνία”-που ήταν νεκρώσιμο δείπνο,κατά τη διάρκεια του οποίου πρόσφεραν τη “μακαρία”που δεν ήταν άλλο από την ψυχόπιτα, ένα κομμάτι άρτου, στο σχήμα του σύγχρονου μελομακάρονου.
Αργότερα, όταν η μακαρία βουτήχτηκε στο σιρόπι μελιού ονομάστηκε: μέλι+μακαρία = μελομακάρονο και καθιερώθηκε ως γλύκισμα του Δωδεκαημέρου, η χρονική περίοδος των δώδεκα ημερών από τα Χριστούγεννα,25 Δεκεμβρίου,μέχρι και την παραμονή των Θεοφανίων,5 Ιανουαρίου,κυρίως από τους Μικρασιάτες Έλληνες
Οι Λατίνοι και αργότερα οι Ιταλοί χρησιμοποιούσαν τη λέξη μακαρωνία ως maccarone που τελικά κατέληξε να σημαίνει το σπαγγέτι.
Τέλος, από το μεσαίωνα και μετά στη Γαλλία και την Αγγλία, ένα είδος αμυγδαλωτού μπισκότου ονομάστηκε “macaroon” το γνωστό σε όλους σήμερα “μακαρόν”.

Ας δούμε λίγο και πως έφτασαν σε μας σήμερα και οι κουραμπιέδες
Σύμφωνα με στοιχεία που συνέλεξε ο Δημήτρης Σταθακόπουλος, δρ. Κοινωνιολογίας της Ιστορίας του Παντείου Πανεπιστημίου, η ρίζα είναι Qurabiya στα αζέρικα, Kurabiye, στα τούρκικα και φυσικά κουραμπιές στα ελληνικά, που στην κυριολεξία σημαίνει Kuru = ξηρό, biye = μπισκότο.
Όμως, η ονομασία μπισκότο καθιερώθηκε τον Mεσαίωνα, ετυμολογικά προερχόμενη από το λατινογενές bis-cuit, που σημαίνει ψημένο δύο φορές -στα αρχαία ελληνικά λεγόταν δί-πυρον-, ως τεχνική ψησίματος για να μην “χαλάει” εύκολα ο άρτος, κυρίως των στρατιωτών και των ναυτικών.
Το λατινικό bis-cuit διαδόθηκε μέσω των Βενετών εμπόρων και στην Ασία, όπου καθιερώθηκε ως παραφθορά της λατινικής λέξης, σε biya/biye, οπότε συνδέθηκε με το δικό τους Qura /Kuru -ξηρό- και έδωσε τη νέα μικτή -λατινο-ανατολίτικη- λέξη Qurabiya / Kurabiye, η οποία με αντιδάνεια ξαναγύρισε στη δύση και ελληνοποιημένη πλέον έδωσε το “κουραμπιές” με την έννοια του ξηρού μπισκότου, που διανθίστηκε με αμύγδαλα, ζάχαρη άχνη κλπ.
Οι πρόσφυγες από την Καρβάλη της Καππαδοκίας δημιούργησαν στο Νομό Καβάλας το 1924 τη Νέα Καρβάλη και διατήρησαν στη νέα πατρίδα την παραδοσιακή συνταγή κουραμπιέδων που ήταν διαδεδομένη στη Μικρά Ασία. 

www.in.gr
Ένωση Μικρασιατών Φοιτητών

Πως να μην πάρουμε κιλά την περίοδο των γιορτών

Γλυκά,ποτά και παραπανίσια κιλά τις μέρες των γιορτών -τι μπορούμε να κάνουμε;

Αυτή η εποχή με τις γιορτές,τις εορταστικές εκδηλώσεις και τα μεγάλα οικογενειακά γεύματα,εκτός από τη χαρά της παρέας των δικών μας ανθρώπων και τη χαρά της ολιγοήμερης αποχής από την καθημερινότητα μας,χαρίζουν και περιττά κιλά.
Αυτό δεν άφησε ασυγκίνητους του ερευνητές οι οποίοι έσπευσαν να κάνουν έρευνες και να εξάγουν μερικές απλές συμβουλές,οι οποίες  μπορούν να μας βοηθήσουν να αποφύγουμε τα περιττά κιλά τις μέρες των γιορτών.
Η μελέτη, γνωστή ως Watch Weight Watch, εξέτασε αν η σύσταση και η παροχή στους ανθρώπους απλών συμβουλών για να περιορίσουν το φαγητό και το πιοτό κατά τη διάρκεια των γιορτών και των διακοπών θα μπορούσε να αποτρέψει την αύξηση του σωματικού βάρους.
Τα αποτελέσματα δημοσιεύθηκαν 10 Δεκεμβρίου στο Χριστουγενιάτικο τεύχος του περιοδικού The BMJ 
Οι 272 συμμετέχοντες της μελέτης χωρίστηκαν τυχαία σε δύο ομάδες.
Στα άτομα της μιας ομάδας, γνωστή ως ομάδα παρέμβασης”, δόθηκε η εντολή να ζυγίζονται τουλάχιστον δύο φορές την εβδομάδα κατά τη διάρκεια των γιορτών και να καταγράφουν και να λαμβάνουν υπόψη το βάρος τους.
Αυτή η ομάδα έλαβε επίσης 10 συμβουλές για τη διαχείριση του βάρους.
Αυτές οι συμβουλές περιελάμβαναν την προσοχή στο μέγεθος των μερίδων,τον περιορισμό του οινοπνεύματος και των ζαχαρωδών ποτών και την τακτική σωματική άσκηση. 
Αυτή η ομάδα έλαβε επίσης μια λίστα που έδειχνε αναλυτικά τον τρόπο της άσκησης που ήταν ο ιδανικός για το κάψιμο του αποκτηθέντος στις γιορτές λίπους.
Για παράδειγμα, επισήμαναν πως χρειάζεται άσκηση 16 λεπτών για να καούν τρεις μεγάλες ψητές πατάτες και 33 λεπτά περπάτημα για ένα μικρό ποτήρι ζεστό κρασί.
Η άλλη ομάδα, γνωστή ως “ομάδα ελέγχου”, έλαβε φυλλάδιο με γενικές συμβουλές σχετικά με την πρόοδο ενός υγιεινού τρόπου ζωής,αλλά αυτό δεν περιλάμβανε διατροφικές συμβουλές ή συμβουλές σχετικά με τις γιορτές.
Οι ερευνητές ζύγιζαν τους συμμετέχοντες μία φορά πριν από τις διακοπές των Χριστουγέννων και πάλι περίπου ένα μήνα αργότερα.
Η μελέτη διαπίστωσε ότι οι συμμετέχοντες στην ομάδα ελέγχου κέρδισαν βάρος κατά τη διάρκεια των διακοπών -περίπου 0,4 kg με 0,5kg , ενώ η ομάδα παρέμβασης δεν κέρδισε βάρος.
Συνολικά, οι συμμετέχοντες στην ομάδα παρέμβασης ζύγιζαν κατά μέσο όρο περίπου 0,5 κιλό λιγότερο στο τέλος της μελέτης σε σύγκριση με την ομάδα ελέγχου.
Παρόλο που η διαφορά βάρους μεταξύ των δύο ομάδων ήταν μικρή, εξακολουθεί να είναι σημαντική, δεδομένου ότι “οποιαδήποτε αύξηση του σωματικού βάρους έχει αρνητικό αντίκτυπο στην γενική υγεία”,ανέφεραν οι συγγραφείς.
Μισό κιλό ή ένα κιλό δεν ακούγεται πολύ, εάν όμως αναλογιστούμε τι γίνεται σωρευτικά μέσα σε μια δεκαετία, τότε καταλαβαίνουμε ότι κιλό-κιλό φτάσαμε είδη στα δέκα κιλά.
Μόνο την ημέρα των Χριστουγέννων,έχει καταμετρηθεί σε μελέτες,ένας άνθρωπος καταναλώνει περίπου 5.500 με 6.000 θερμίδες, τρεις φορές δηλαδή μεγαλύτερη ποσότητα από την ενδεδειγμένη.
Οι ερευνητές σημείωσαν ότι οι μελέτες πρέπει να διευρυνθούν,διότι η περίοδος παρακολούθησης ήταν σύντομη, και οι περισσότεροι συμμετέχοντες ήταν γυναίκες που είχαν υγιές βάρος ή ήταν υπέρβαροι αλλά όχι παχύσαρκοι.

Και επειδή οι γιορτές για πολλούς ανθρώπους είναι μια διαρκής δοκιμασία,καθώς παντού υπάρχουν λιχουδιές, γλυκές

 και αλμυρές  και οι περισσότεροι ενδίδουν χωρίς δεύτερη σκέψη και ειδικά χωρίς δεύτερη σκέψη για τα  περιττά κιλά, τα αποτελέσματα των μελετών θα πρέπει να εξεταστούν από τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής για την υγεία, προκειμένου να αποφευχθεί η αύξηση του σωματικού βάρους στον πληθυσμό κατά τη διάρκεια περιόδων υψηλού κινδύνου, όπως οι διακοπές “, κατέληξαν οι συντάκτες.

κείμενο και επιμέλεια κειμένου:ntina

livescience.com
https://www.bmj.com/content/363/bmj.k4867

Χιονισμένα Χριστούγεννα -μύθος ή πραγματικότητα;


Εκείνα τα Χριστούγεννα του 1920 ένας τρελός χιονιάς ξάφνιασε ολόκληρη τη γη. 
Χιόνιζε και χιόνιζε ασταμάτητα. 
Όσοι είχαν ζεστά ρούχα και φωτιά ήταν ευτυχισμένοι. 
Κι οι γάτες τους, ευτυχισμένες κι αυτές. 
Οι γάτες όμως των φτωχών —και δεν ήταν λίγοι οι φτωχοί εκείνα τα Χριστούγεννα του 1920— οι γάτες, λοιπόν, των φτωχών τουρτούριζαν κι όλο στον ύπνο το ‘ριχναν για να ξεχνούν την πείνα τους.
Υπήρχαν όμως και χειρότερα. 
Σε μια χιονισμένη πολιτεία ζούσε η Βροχούλα, μια άσπρη γάτα με καφετιές πιτσίλες, που ούτε πλούσιο είχε γι’ αφεντικό ούτε καν τον πιο φτωχό απ’ τους φτωχούς. 
Μόνη κι αδέσποτη… 
Στο δρόμο την έβρισκαν οι μέρες και οι νύχτες. 
Κοιμότανε στο δρόμο κι έτρωγε —άμα έτρωγε— ό,τι της λάχαινε. 
Έτσι πορευόταν η Βροχούλα. Κι επειδή πίστευε πως είν’ ωραία η ζωή και πως, δεν μπορεί, θα ‘ρθουν καλύτερες μέρες, όπως άκουγε τους ανθρώπους να λεν συχνά πυκνά, δε βαρυγκομούσε. Με τόσο χιόνι όμως —τι χιόνι ήταν και τούτο!— τα ‘χασε. Ξεπάγιασαν τ’ αυτιά της κι η μουσούδα της. Κι οι πατούσες της ξεπάγιασαν κι αυτές. Πάει, σκεπάστηκαν κι οι σκουπιδοτενεκέδες μ’ ένα πάπλωμα χιόνι, βαρύ, ασήκωτο.
«Πάλι νηστική θα μείνω χριστουγεννιάτικα», νιαούρισε τουρτουρίζοντας. Κι ήταν ίσως η πρώτη φορά που το νιαούρισμα της έμοιαζε κάπως με παράπονο…(1)
Χριστούγεννα λοιπόν και φέτος 2018 και ο αστικός μύθος των Χριστουγέννων θέλει τα δέντρα χιονισμένα,το τζάκι αναμμένο,το κρύο να μας ωθεί στη σπιτική θαλπωρή και,ενώ στην Ελλάδα δεν υπήρχαν και δεν υπάρχουν έλκηθρα,τον Άη Βασίλη να μας επισκέπτεται τσουλώντας το έλκηθρό του στον πάγο.
Τι συμβάινει όμως στην πραγματικότητα;
Πόσες φορές στην καταγεγραμμένη ιστορία της μετεωρολογίας έχει χιονίσει τα Χριστούγεννα στην Αθήνα;
Τελικά είναι μύθος ή επιθυμία των κατοίκων της πρωτεύουσας τα χιονισμένα Χριστούγεννα;
Ή μήπως είναι μια ανάμνηση των περισσοτέρων κατοίκων της πρωτεύουσας των ορεινών τόπων από τους οποίους μετανάστευσαν εκεί στα μέσα της του 19ου αιώνα στην προτεύουσα,η οποία τελικά έγινε επιθυμία τους;
Για να δούμε-
Γενικά ο χειμώνας στην Ελλάδα, ημερολογιακά έρχεται στις 21 Δεκεμβρίου, άρα και ο βαρύς χειμώνας,σύμφωνα με τους μετεωρολόγους,για τη χώρα μας, είναι τον Ιανουάριο,και το Φεβρουάριο.
Το γεγονός αυτό κάνει τα χιονισμένα Χριστούγεννα εξαιρετικά σπάνια στην Αθήνα, αλλά και σε πολλές άλλες πόλεις της χώρας μας.
Παρά τη συνήθη επιδείνωση του καιρού, βαδίζοντας προς το τρίτο δεκαήμερο του Δεκεμβρίου, η χιονισμένη Ακρόπολη αποτελεί  σπάνιο φαινόμενο.
Σύμφωνα με τα μέχρι σήμερα γνωστά στοιχεία, από το 1930 έως σήμερα, ανήμερα τα Χριστούγεννα χιόνισε μόνο δύο φορές στην Αθήνα, το 1949 και το 1968.
Παραμονή Χριστουγέννων έχει χιονίσει επίσης δύο χρονιές, το 1962 και το 1992.
Από το 1955 έως σήμερα τα Χριστούγεννα στην Αθήνα έχει χιονίσει για λίγο μόνο το 1986, χωρίς να το στρώσει.
Την επόμενη των Χριστουγέννων χιόνισε στην Αθήνα το 1991, έναν από τους πιο λευκούς Δεκεμβρίους στο Λεκανοπέδιο, αφού χιόνισε οκτώ διαφορετικές ημέρες.
Παρατηρούμε λοιπόν ότι η πιθανότητες για λευκά Χριστούγεννα στη χώρας μας και ιδιαίτερα στις κεντρικές και νότιες περιοχές είναι πολύ μικρή.
Ακόμα,και σε πόλεις της Βόρειας Ελλάδας το χιόνι δεν έρχεται πολύ συχνά.
Για παράδειγμα τα Ιωάννινα έχουν να δουν χριστουγεννιάτικο χιόνι μέσα στην πόλη από το 1986.
Τελικά τα λευκά Χριστούγεννα στην Αθήνα μάλλον είναι ένας μύθος και μια επιθυμία των κατοίκων της,τα δε λευκά Χριστούγεννα στα περισσότερα μέρη και πόλεις της Ευρώπης είναι και αυτό ένας μύθος και μια ανάμνηση που έχει συνδεθεί με τη λογοτεχνία των προηγούμενων αιώνων,η οποία έχει καταγράψει τις δύσκολες καιρικές συνθήκες της περιόδου από τα μέσα του 16ου αιώνα ως και τα μέσα του 19ου, η οποία έχει χαρακτηριστεί ως η Μικρή Εποχή των Παγετώνων και που η Ευρώπη βίωνε της συνέπειές της σχεδόν τις περισσότερες μέρες του χρόνου,οπότε στατιστικά τα Χριστούγεννα ήταν χιονισμένα!

1 – Το απόσπασμα είναι από το θαυμάσιο παιδικό διήγημα  “Η Βροχούλα, ο Μουντζούρης”  του  Χρήστου Μπουλώτη