Τρίτη 28 Νοεμβρίου 2017

ΟΗΕ: Κάθε δέκα λεπτά, ένα παιδί πεθαίνει στην Υεμένη


Υπολογίζουμε ότι κάθε 10 λεπτά ένα παιδί πεθαίνει στην Υεμένη από ασθένειες που μπορούν να αποφευχθούν» δήλωσε ο Γκέερτ Καπελέρε, περιφερειακός διευθυντής της UNICEF για τη Μέση Ανατολή και τη Βόρεια Αφρική,

Περισσότερα από 11 εκατομμύρια παιδιά έχουν απελπιστική ανάγκη ανθρωπιστικής βοήθειας στην Υεμένη, μια εμπόλεμη χώρα που πλήττεται από λιμό, ανακοίνωσε σήμερα το Ταμείο του ΟΗΕ για την Παιδική Ηλικία (UNICEF).

«Ο πόλεμος στην Υεμένη είναι δυστυχώς ένας πόλεμος εναντίον των παιδιών», δήλωσε ο Καπελέρε, υπογραμμίζοντας πως από τον Μάρτιο του 2015 σχεδόν 5.000 παιδιά έχουν σκοτωθεί ή τραυματισθεί σοβαρά. «Χιλιάδες σχολεία και κέντρα υγείας έχουν υποστεί ζημιές ή καταστραφεί πλήρως», πρόσθεσε.

Η Υεμένη είναι η χώρα όπου η Σ. Αραβία, επικεφαλής ενός σουνιτικού συνασπιμού,  έχει εξσπολύσει στρατιωτικές επιχείρησης κατά των ανταρτών Χουτου, που είναι σιίτες και πρόσκεινται στο Ιράν. Και η Ελλάδα συζητά ακόμη σοβαρά να πουλήσει βλήματα όπλων στη Σ. Αραβία!

«Σήμερα είναι ορθό να πούμε ότι η Υεμένη είναι ένα από τα χειρότερα μέρη στη γη για να είναι κανείς παιδί», δήλωσε ο εκπρόσωπος του ΟΗΕ στο Αμάν της Ιορδανίας.

«Δύο εκατομμύρια παιδιά στην Υεμένη υποφέρουν από οξύ υποσιτισμό και σχεδόν όλα τα μικρά αγόρια και κορίτσια στη χώρα αυτή» έχουν απελπιστική ανάγκη ανθρωπιστικής βοήθειας, πρόσθεσε.

Ο ΟΗΕ,  εκφράζει φόβους ότι μπορεί να εκδηλωθεί στην Υεμένη «ο μεγαλύτερος λιμός» των τελευταίων δεκαετιών κι έχει καλέσει τον συνασπισμό να άρει γρήγορα τον αποκλεισμό που επιβάλλει στη χώρα, κάτι που αν δεν γίνει, «θα πεθάνουν χιλιάδες αθώα θύματα».
enallaktikos.gr

Φιλοσοφικοί Περίπατοι: Το πρόβλημα του τρένου

Ποια είναι η ηθικά σωστή επιλογή, να αφήσεις το τρένο να συνεχίσει την προδιαγεγραμμένη πορεία του σκοτώνοντας 5 ανθρώπους ή να τραβήξεις τον μοχλό και να καθοδηγήσεις το τρένο στις ράγες όπου θα σκοτωθεί 1 άνθρωπος;

Με τον Θωμά Γιούργα

Ένα από τα πλέον κλασικά νοητικά πειράματα στην αναλυτική Φιλοσοφία κλείνει σχεδόν 50 χρόνια ζωής και ακόμα προβληματίζει εποικοδομητικά φιλοσόφους και μαθητές ανά τον κόσμο.
Πρόκειται για το διάσημο «Πρόβλημα του τρένου» (Trolley Problem), το οποίο διατυπώθηκε από την Philippa Foot και τεστάρει τις διαισθήσεις μας περί της Ηθικής.

Ένα τρένο κινείται με σπασμένα φρένα πάνω στις ράγες.
Λίγο παρακάτω στις ίδιες ράγες βρίσκονται δεμένα πέντε άτομα.
Ως παρατηρητής της σκηνής, τυγχάνει να βρίσκεσαι δίπλα σε ένα μοχλό τον οποίο αν τον τραβήξεις μπορείς να αλλάξεις την κατεύθυνση του τρένου.
Τραβώντας τον μοχλό καθοδηγείς το τρένο σε άλλες ράγες όπου βρίσκεται δεμένος ένας άνθρωπος. Ποια είναι η ηθικά σωστή επιλογή, να αφήσεις το τρένο να συνεχίσει την προδιαγεγραμμένη πορεία του σκοτώνοντας 5 ανθρώπους ή να τραβήξεις τον μοχλό και να καθοδηγήσεις το τρένο στις ράγες όπου θα σκοτωθεί 1 άνθρωπος;
Σκεφτείτε το για μια στιγμή προσπαθώντας να αιτιολογήσετε την απόφασή σας.

Η πιο συνηθισμένη επιλογή είναι να τραβηχτεί ο μοχλός και να σκοτωθεί ο ένας ώστε να μειωθεί ο πόνος που θα προκληθεί.
Η απόφαση για να μειώσουμε τον προκαλούμενο πόνο ή για να αυξήσουμε την ευτυχία βασίζεται στον υπολογισμό των συνεπειών.
Γι’αυτό, σε γενικές γραμμές, όσοι συνδέουν την ηθική κρίση και απόφαση με τον υπολογισμό των συνεπειών ονομάζονται συνεπειοκράτες (Consequentialists).

Ας δυσκολέψουμε λίγο ακόμα το πρόβλημα του τρένου.
Ας υποθέσουμε ότι σε μία γέφυρα πάνω από τις ράγες στέκεται ένας άνθρωπος τον οποίο μπορούμε να ρίξουμε πάνω στις ράγες και να ανακόψουμε την πορεία του τρένου.
Έτσι πάλι θα σώζαμε τους πέντε δεμένους ανθρώπους και θα μειώναμε τον προκαλούμενο πόνο.
Τι θα κάναμε σε αυτή την περίπτωση;
Είναι ηθικά σωστό ή ακόμα και ηθικά επιβεβλημένο να ρίξουμε τον έναν άνθρωπο από την γέφυρα ώστε να σώσουμε τους πέντε;

Σε αυτή την περίπτωση αρκετοί από τους ανθρώπους που αρχικά απάντησαν με σχετική ευκολία ότι πρέπει να θυσιαστεί ο ένας άνθρωπος, τώρα αρχίζουν να δυσκολεύονται να υπερασπιστούν την ιδια αρχή επιλογής (καλύτερες συνέπειες, να αυξήσουμε την ευτυχία, να μειώσουμε τον πόνο).
Κάποιοι μάλιστα, αλλάζουν την θέση τους και θεωρούν ότι θα ήταν ανήθικο να ρίξουμε τον άνθρωπο από την γέφυρα διότι αυτό θεωρείται δολοφονία.
Σε γενικές γραμμές, οι άνθρωποι που συχνότερα συνδέουν την Ηθική με (σχεδόν) απαράβατους κανόνες ανήκουν στην σχολή σκέψης της Δεοντολογίας (Deontology).
Δηλαδή, για τους δεοντολόγους, η σωστή απόφαση κρίνεται όχι από τις συνέπειες μιας πράξης αλλά από την υπακοή μας στον ηθικό νόμο, ανεξάρτητα από τις συνέπειες.

Σε επόμενα φύλλα θα δυσκολέψουμε ακόμα περισσότερο τα ηθικά διλήμματα που τίθενται μέσα από το διαχρονικό πρόβλημα του τρένου και θα περπατήσουμε ακόμα πιο δύσβατα αλλά και ενδιαφέροντα φιλοσοφικά μονοπάτια.

Το κείμενο δημοσιεύθηκε στο ένθετο του Νόστιμον Ήμαρ στον Δρόμο της Αριστεράς, την Παρασκευή 30.12.2016

Κάθε Σάββατο κυκλοφορεί στα περίπτερα το έντυπο Νόστιμον Ήμαρ ένθετο στον Δρόμο της Αριστεράς.
nostimonimar.gr

Μπουταν, ένας μικρός σε έκταση περιβαλλοντικός γίγαντας

Στη νότια Ασία, στην ανατολική πλευρά των Ιμαλαΐων, βρίσκεται μια από τις μικρότερες, αλλά και πιο ευτυχισμένες  χώρες του πλανήτη.
Πρόκειται για το Βασίλειο του Μπουτάν, έναν από τους πιο σημαντικούς παίκτες στην παγκόσμια μάχη κατά της κλιματικής αλλαγής.
Το Μπουτάν είναι η μοναδική χώρα στον κόσμο που όχι μόνο αφοσιώθηκε, αλλά και πέτυχε να έχει ουδέτερο αποτύπωμα άνθρακα.
Αυτό σημαίνει ότι κατόρθωσε να εκλύει τόσο διοξείδιο του άνθρακα στην ατμόσφαιρα όσο μπορεί να απορροφήσει η βλάστηση.
Είναι πολύ σημαντικό πως επιτέλους ένα κράτος καταφέρνει να εξασφαλίσει τα μέσα για να εφαρμόσει με μακροχρόνιο προγραμματισμό τις δεσμεύσεις του για την κατάλληλη διαχείριση των προστατευόμενων περιοχών που καλύπτουν περίπου τη μισή έκταση της χώρας.
Αποτελεί την πρώτη πρωτοβουλία αυτού του είδους στην Ασία και μια από τις λίγες σε ολόκληρο τον κόσμο.
Αρκεί να σημειωθεί πως οι περισσότερες προστατευόμενες περιοχές του πλανήτη δεν έχουν επαρκή διαχείριση, εξαιτίας της έλλειψης χρηματοδότησής τους.
Όταν όμως επιτυγχάνεται καλή διαχείριση σε πάρκα, άγρια ζωή και άλλες προστατευόμενες περιοχές, τότε τα δάση που τα περικλείουν είναι υγιή.
Κατ’ επέκταση, η βλάστηση μπορεί να συμβάλει αποτελεσματικότερα στις εκπομπές ρύπων (και αυτό ωφελεί τους ανθρώπους και την άγρια φύση με πολλούς τρόπους).
Όταν τα δάση δεν είναι υγιή ή όταν αποψιλώνονται, τότε και οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από αυτοκίνητα, φορτηγά, τρένα, αεροπλάνα, και πλοία έχουν επιπτώσεις στην ατμόσφαιρα.
Η μόνιμη χρηματοδότηση προέρχεται από την πρωτοβουλία Bhutan for Life (BFL) που είναι το αποτέλεσμα μιας στενής συνεργασίας του Βασιλείου του Μπουτάν με το WWF. Στην καρδιά του BFL βρίσκεται ένα κονδύλι ύψους 43 εκατομμυρίων δολαρίων για τη διαχείριση των προστατευόμενων περιοχών της χώρας που φτάνουν τα 5 εκατομμύρια στρέμματα, καθώς και η δέσμευση της κυβέρνησης του Μπουτάν να συνεισφέρει 75 εκατομμύρια δολάρια ως χορηγία για τα πρώτα 14 χρόνια, αλλά και να βρει μια μόνιμη πηγή χρηματοδότησης για τις προστατευόμενες περιοχές, πέραν των 14 αυτών ετών.
Πρόσφατα, κατακτήθηκε ένα σημαντικό βήμα για το BFL: η δέσμευση του Βασιλείου του Μπουτάν, του WWF και δωρητών από όλον τον κόσμο πως θα συμβάλουν στο αρχικό κεφάλαιο.
Το BFL εντάσσεται σε μια καινοτόμο οικονομική προσέγγιση, στο Project Finance for Permanence (PFP), το πρόγραμμα που το WWF, κυβερνήσεις και λοιποί συνεργάτες έχουν χρησιμοποιήσει, για να χρηματοδοτήσουν τρεις συνολικά χώρες.
Η μεγαλύτερη πρωτοβουλία του PFP είναι στη Βραζιλία, όπου υπάρχει ένα κονδύλι ύψους 215 εκατομμυρίων δολαρίων για να τη μόνιμη προστασία 150 εκατομμυρίων στρεμμάτων του Αμαζονίου.
Με τα κονδύλια του BFL - που θα προέλθουν από το Πράσινο Ταμείο για το Κλίμα, το Παγκόσμιο Ταμείο Προστασίας του Περιβάλλοντος και ιδιώτες δωρητές - το Μπουτάν θα είναι σε θέση να αναλάβει πολλές δράσεις για τις προστατευόμενες περιοχές.
Θα μπορεί να εκπαιδεύσει κοινότητες σε βιώσιμες και ανθεκτικές για το κλίμα, επιχειρήσεις για τη φύση, καθώς και να διαχειριστεί υπεύθυνα τα δάση, ώστε αυτά να συμβάλλουν σημαντικά στην απορρόφηση του διοξειδίου του άνθρακα. 
Επιπλέον, να βοηθήσει στο να διεξαχθούν επιστημονικές απογραφές των δασών, για να διαπιστωθεί εάν είναι υγιή, να παρέχει φωτοβολταϊκά πάνελ και σόμπες βιοαερίου στις κοινότητες (δηλαδή, εναλλακτικές λύσεις από την καύση του ξύλου για τη θέρμανση και τη μαγειρική, η οποία εκπέμπει πολύ διοξείδιο του άνθρακα στον αέρα) και πολλές άλλες δράσεις.
Αυτά τα μέτρα θα βοηθήσουν στο να διασφαλιστεί πως τα δάση της χώρας είναι υγιή και πως το Μπουτάν θα παραμείνει στα επίπεδα του ουδέτερου αποτυπώματος άνθρακα ή ακόμα και σε αρνητικά: αυτή τη στιγμή τα δάση του Μπουτάν απορροφούν περίπου τρεις φορές περισσότερο διοξείδιο του άνθρακα από ό,τι εκλύει η χώρα στην ατμόσφαιρα, κάθε χρόνο.
Θα βοηθήσουν, ακόμα, στο να διασφαλιστεί πως η άγρια φύση στα δάση, δηλαδή οι τίγρεις της Βεγγάλης, οι λεοπαρδάλεις του χιονιού, οι ασιατικοί ελέφαντες και άλλα 200 είδη θηλαστικών και πτηνών θα μπορούν να ευδοκιμήσουν στο φυσικό τους περιβάλλον.
Επιπρόσθετα, οι ντόπιοι θα μπορούν να έχουν πρόσβαση σε καθαρό νερό, καθώς οι ποταμοί του Μπουτάν είναι μέρος ενός δικτύου ποταμών της περιοχής που παρέχει νερό για το ένα πέμπτο του παγκόσμιου πληθυσμού.
Επίσης, τα υγιή δάση συμβάλλουν στην ανάπτυξη του οικοτουρισμού, της γεωργίας, και άλλων ευκαιριών για βιώσιμη οικονομική ανάπτυξη για το 70 τοις εκατό του πληθυσμού του Μπουτάν που ζει σε αγροτικές περιοχές.
Στο δια ταύτα, μπορούμε να δούμε στον τρόπο που αναπτύχθηκε το πρόγραμμα του Μπουτάν ένα μοντέλο για να αναπτυχθούν πολλές δράσεις για το περιβάλλον.
Ας γίνει αυτό το μικρό κράτος ένα πρότυπο για μια σημαντική αλλαγή στον πλανήτη!
~~~~~~~~~~~~~
wwf.gr
enallaktikos.gr