Δευτέρα 9 Οκτωβρίου 2017

γιατί ο χρόνος είναι μια ψευδαίσθηση; φυσικοί αποδεικνύουν ότι όλα συμβαίνουν την ίδια στιγμή

Δεν υπάρχει παρελθόν και παρόν

Μια ομάδα φυσικών καταλήγουν στην θεωρία πως όλα συμβαίνουν «τώρα» και πως ο χρόνος είναι απλώς ένα ανθρώπινο κατασκεύασμα!

“Άνθρωποι σαν εμάς, που πιστεύουμε στη φυσική, γνωρίζουμε οτι η διάκριση
μεταξύ παρελθόντος, παρόντος και μέλλοντος είναι μόνο
μια ψευδαίσθηση που επιμένει πεισματικά.”
Άλμπερτ Αϊνστάιν, Μάρτιος 1955

Η έννοια του χρόνου είναι απλώς μια ψευδαίσθηση που αποτελείται από ανθρώπινες αναμνήσεις, ό, τι έχει συμβεί και ό,τι πρόκειται να συμβεί, συμβαίνει αυτή την στιγμή!
Σε αυτή τη θεωρία κατέληξε μια ομάδα φυσικών οι οποίοι στοχεύουν στην επίλυση του μεγαλύτερου μυστηρίου του σύμπαντος.
Οι νόμοι της φυσικής είναι συμμετρικοί, τελικά, πράγμα που σημαίνει ότι ο χρόνος θα μπορούσε εύκολα να μετακινηθεί σε μια κατεύθυνση προς τα πίσω όπως κάνει προς τα εμπρός, υποστηρίζουν.
Πράγματι, ορισμένοι υποστηρικτές της θεωρίας υποστηρίζουν ότι ο χρόνος θα αρχίσει να πηγαίνει προς τα πίσω, όταν το σύμπαν σταματήσει να επεκτείνεται.
Το αίνιγμα όμως γιατί ερμηνεύουμε το χρόνο προς τα εμπρός, έχει δημιουργήσει ερωτήματα στους επιστήμονες, με ορισμένους να λένε πως αυτό συμβαίνει διότι ο χρόνος είναι απλώς ένα ανθρώπινο κατασκεύασμα!
Οι επιστήμονες, ισχυρίζονται ότι υπάρχει ένα σημείο στο σύμπαν όπου ο χώρος και ο χρόνος συνδέονται.
Είναι ο γνωστός χωροχρόνος. 
Η θεωρία, η οποία υποστηρίζεται από τη θεωρία της σχετικότητας του Αϊνστάιν, αναφέρει ότι ο χώρος και ο χρόνος είναι μέρος μιας τετραδιάστατης δομής όπου ό,τι έχει συμβεί έχει τη δική του θέση στις συντεταγμένες στον χωροχρόνο.
Αυτό θα επιτρέψει τα πάντα να είναι «πραγματικά», με την έννοια ότι το παρελθόν, και ακόμη και το μέλλον, είναι ακόμα εκεί στο χωροχρόνο - κάνοντας τα πάντα εξίσου σημαντικά με το παρόν. 
Ο φυσικός Max Tegmark, του Ινστιτούτου Τεχνολογίας της Μασαχουσέτης αναφέρει στο space.com:
"Μπορούμε να απεικονίσουμε την πραγματικότητα μας, είτε ως ένα τρισδιάστατο χώρο όπου τα πράγματα συμβαίνουν με την πάροδο του χρόνου, ή ως ένα τετραδιάστατο χώρο όπου δεν συμβαίνει τίποτα, (και αν απεικονίσουμε την πραγματικότητα με το δεύτερο τρόπο τότε το να αλλάξουμε την πραγματικότητα είναι μια ψευδαίσθηση, γιατί δεν υπάρχει τίποτα που να αλλάζει, όλα είναι ακριβώς εκεί) το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον".

"Έχουμε την ψευδαίσθηση, σε οποιαδήποτε δεδομένη στιγμή, ότι το παρελθόν ήδη έχει συμβεί και το μέλλον δεν υπάρχει ακόμη, και ότι τα πράγματα αλλάζουν.
Αλλά ό,τι υπάρχει στον εγκέφαλο συμβαίνει τώρα.
Ο μόνος λόγος που αισθανόμαστε ότι έχουμε ζήσει κάτι στο παρελθόν είναι επειδή ο εγκέφαλός μας εμπεριέχει τις αναμνήσεις" αναφέρει χαρακτηριστικά ο φυσικός Max Tegmark.
Ο Julian Barbour, ένας Βρετανός φυσικός ο οποίος έχει γράψει πολλά βιβλία  σχετικά με το θέμα του χρόνου, περιγράφει τα πάντα ως μια σειρά από "τώρα".

"Όπως ζούμε, φαίνεται να κινούμαστε μέσα από μια διαδοχή των "τώρα", και το ερώτημα είναι, ποια είναι αυτά;" γράφει χαρακτηριστικά σε ένα από τα βιβλία του.

Εξηγεί, επίσης πως ότι αντιλαμβανόμαστε ως παρελθόν είναι απλά μια ψευδαίσθηση που σχηματίζεται στον εγκέφαλό μας.

"Τα μόνα στοιχεία που έχετε από την προηγούμενη εβδομάδα είναι η μνήμη σας αλλά η μνήμη προέρχεται από μια σταθερή δομή των νευρώνων στον εγκέφαλό σας.
Τα μόνα στοιχεία που έχουμε από το παρελθόν της Γης είναι πετρώματα και απολιθώματα.
Αλλά αυτά είναι μόνο σταθερές δομές με τη μορφή διακανονισμού των ορυκτών που εξετάζουμε στο παρόν.
Το θέμα είναι πως το μόνο που έχουμε είναι αυτά τα αρχεία και τα έχουμε μόνο στο -τώρα-" καταλήγει ο ίδιος.
photo:google.gr

γκράφιτι στη Νομική για τη γυναίκα που στάθηκε απέναντι σε 300 νεοναζί

Γκράφιτι στη σχολή της Νομικής Αθηνών από τον καλλιτέχνη Gera 1 έγινε πριν λίγες μέρες η φωτογραφία της Τες Άσπλουντ, που ύψωσε τη γροθιά της μπροστά σε 300 σουηδούς νεοναζι, την Πρωτομαγιά του 2016

Η ιδέα του εντυπωσιακού γκράφιτι της Νομικής ανήκει στον street artist Gera 1, τον οποίο προσκάλεσε το Αυτοδιαχειριζόμενο Κυλικείο Νομικής -ένα αυτοοργανωμένο εγχείρημα που λειτουργεί τα τελευταία χρόνια στο εσωτερικό της Σχολής- για να βάψει ελεύθερα βάσει της έμπνευσής του.
Δίπλα στον Gera 1, έβαφε με τα σπρέι του ο καλλιτέχνης που υπογράφει ως Kolage, ο οποίος επέλεξε μέσα από το γκραφίτι του να κάνει ένα σχόλιο πάνω στο θέμα των πυρηνικών.
Ποια είναι όμως η αληθινή ιστορία της μαύρης γυναίκας με τη σηκωμένη γροθιά που ζωγράφισε ο Gera 1;

Η γυναίκα που στάθηκε απέναντι

Την Πρωτομαγιά του 2016, μέλη της νεοναζιστικής οργάνωσης «Νορδικό Κίνημα Αντίστασης» βγήκαν στους δρόμους της πόλης Μπορλάνζ της Σουηδίας, φωνάζοντας συνθήματα μίσους.
Η Άσπλουντ, ακτιβίστρια για τα δικαιώματα των προσφύγων κι εκπρόσωπος  αντιρατσιστικής οργάνωσης, στάθηκε για λίγες στιγμές απέναντι τους, σταματώντας την παρέλαση και το σκηνικό απαθανατίστηκε από τον φωτογράφο David Lagerlöf για το αντιρατσιστικό ινστιτούτο Expo.
"Για μένα έγιναν όλα τόσο γρήγορα.
Πήγα και στάθηκα εκεί και μετά ήρθε η αστυνομία και με απομάκρυνε.
Κράτησε μόνο λίγα δευτερόλεπτα.
Είμαι έκπληκτη που πήρε τέτοια διάσταση" είχε δηλώσει τότε η Άσπλουντ στο «Expo».
Η φωτογραφία γρήγορα άρχισε να κυκλοφορεί από πολλά διεθνή μέσα, με αρκετούς να μιλάνε για την εικόνα της χρονιάς. Μάλιστα πολλοί τη συγκρίνουν με τη «γυναίκα με τη τσάντα» που το 1985 σε παρόμοιο γεγονός στη Σουηδία επιτέθηκε σε Σουηδό νεοναζί με την τσάντα της, κίνηση που κατεγράφη από τον φωτογραφικό φακό του Χανς Ρούνεσον και έχει μείνει ανεξίτηλη στην ιστορία.
thepressproject.gr

ο Eckhart Tolle μιλάει για την πλάνη του χρόνου

χρόνος-και αμέσως το μυαλό μας πάει στο ρολόι
"ένα μη χωρικό γραμμικό συνεχές στο οποίο τα γεγονότα συμβαίνουν με εμφανώς μη αναστρέψιμη τάξη"
πρόκειται για μείζονα έννοια η οποία λειτουργεί τόσο ως θεμελιώδης οντότητα, όσο και ως σύστημα μέτρησης
αλλά ας δούμε τι λέει και ο Eckhart Tolle
"Δώσε τέλος στην πλάνη του χρόνου.
Ο χρόνος και ο νους είναι αδιαχώριστοι.
Αφαίρεσε το χρόνο από το νου, και η ταύτιση παύει να υπάρχει...
χρησιμοποιείς το χρόνο μόνο για πρακτικούς λόγους.
Το να είσαι ταυτισμένος με το νου, σημαίνει να είσαι παγιδευμένος στο χρόνο-στον καταναγκασμό να ζεις σχεδόν αποκλειστικά μέσα από τη μνήμη και την προσμονή.
Αυτό φέρνει μια ατέλειωτη ενασχόληση με το παρελθόν και το μέλλον και μια απροθυμία να τιμάς και να αναγνωρίζεις την παρούσα στιγμή, να της επιτρέπεις να υπάρξει.
Αυτός ο καταναγκασμός εμφανίζεται επειδή το παρελθόν σου δίνει μια ταυτότητα και το μέλλον κρατάει την υπόσχεση της λύτρωσης, της πραγμάτωσης, με οποιαδήποτε μορφή. 
Και τα δύο είναι ψευδαισθήσεις."
Eckhart Tolle

Ελληνική Ψυχιατρική Εταιρεία: Σε κατάθλιψη και αυτοκτονικότητα οδηγεί η αλλαγή φύλου από τα 15

Για υψηλή συννοσηρότητα κατάθλιψης και αυτοκτονικότητας στις περιπτώσεις αλλαγής φύλου στην ηλικία των 15 ετών μέχρι την ενηλικίωση, κάνει λόγο το προεδρείο της Παιδοψυχιατρικής Εταιρείας.

Μία σειρά από προβληματισμούς θέτει το προεδρείο της Ελληνικής Ψυχιατρικής Εταιρείας (ΕΨΕ) στην προωθούμενη ρύθμιση για δικαίωμα αλλαγής φύλου από τα 15.
Το προεδρείο της ΕΨΕ προσκλήθηκε από την Διαρκή Επιτροπή Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης της Βουλής να μετάσχει στην συζήτηση για το νομοσχέδιο “Νομική αναγνώριση της ταυτότητας φύλου – Εθνικός Μηχανισμός Εκπόνησης, Παρακολούθησης και Αξιολόγησης των Σχεδίων Δράσης για τα Δικαιώματα του Παιδιού”.

Ακολούθησε διαβούλευση στο διοικητικό συμβούλιο της Εταιρείας και στον κλάδο και υπάρχει σκέψη να αφιερωθεί στο θέμα μία επιστημονική ημερίδα, η οποία θα αξιοποιήσει και την συζήτηση για το παρόν νομοσχέδιο.
Από τον κλάδο Σεξουαλικότητας και Διαπροσωπικών Σχέσεων της ΕΨΕ εκτιμάται πως το νομοσχέδιο κινείται σε σωστή κατεύθυνση για τη διευθέτηση πολλών θεμάτων που αφορούν τους διεμφυλικούς και για την απο - ιατρικοποίηση του θέματος.

Εκφράζεται, ωστόσο, η ανησυχία για τη δυνατότητα που δίνεται σε άτομα με μείζονα ενεργό ψυχοπαθολογία (παρανοική ψύχωση) και που ενδεχομένως δεν βρίσκονται σε ψυχιατρική παρακολούθηση, να μπορούν να κάνουν αίτηση αλλαγής φύλλου χωρίς να προηγείται μια εκτίμηση της κατάστασης τους.
Προβλέπεται πως μπορεί ο ενδιαφερόμενος να ξαναζητήσει αλλαγή των στοιχείων του, στο προηγούμενο φύλο του, αν το θελήσει, ως μια φορά.
Στην ουσία ο δικαστής θα πρέπει να συμφωνεί με το αίτημα, εφόσον δεν έχει άλλη πληροφόρηση ή θα ζητάει ψυχιατρική πραγματογνωμοσύνη μόνο αν κρίνει ότι αυτό απαιτείται.
Και, βεβαίως, αφού δεν είναι ο ίδιος επαγγελματίας Ψυχικής Υγείας, δεν μπορεί να το κάνει με τον δέοντα τρόπο.
Το διοικητικό συμβούλιο της εταιρείας θέτει υπόψη της Επιτροπής τα εξής σημεία:

Επιλογή
Το σχέδιο νόμου αποτελεί ενσωμάτωση στο εθνικό νομικό σύστημα ευρωπαϊκών οδηγιών, αποτελεί κοινωνική - πολιτική επιλογή και επιχειρεί να θεσμοθετήσει προβλήματα κοινωνικής αναγνώρισης της ταυτότητας φύλου, των οποίων διεκδικεί την λύση η ΛΟΑΤ κοινότητα, επί της νομικής βάσης των ίσων ατομικών δικαιωμάτων.
Έχει επιλεγεί από τον νομοθέτη η παράκαμψη της ιατρικής εκτίμησης του αιτήματος και του ιατρικού πιστοποιητικού.
Αυτό στηρίζεται στο ότι έχει γίνει διεθνώς αποδεκτό ότι το πώς βιώνει ένα άτομο την ταυτότητα φύλου δεν αποτελεί παθολογική κατάσταση, για την οποία απαιτείται ιατρική γνωμάτευση.
Σε κάποιες περιπτώσεις, όμως, όταν συνυπάρχει ενεργή ψυχοπαθολογία (σχιζοφρένεια ή διπολική συναισθηματική διαταραχή), αυτή δεν μπορεί να εκτιμηθεί.

Δικαστής
Το βάρος της εκτίμησης του αιτήματος επωμίζεται ο δικαστής. Στη βάση ενός υπομνήματος που θα συνοδεύει την αίτηση και θα περιέχει κοινωνικές και ιατρικές πληροφορίες;
Στη βάση πραγματογνωμοσύνης που θα διατάξει;
Το δικαστικό σώμα θα χρειαστεί εκπαίδευση και οδηγίες για να διαχειριστεί αυτό το κοινωνικό - νομικό πρόβλημα.
Εκφράστηκε, επίσης, στο διοικητικό συμβούλιο η άποψη ότι πρόκειται για ένα θέμα περισσότερο κοινωνικό που άπτεται των δικαιωμάτων των πολιτών αυτής της χώρας.
Οι λίγες ψυχιατρικές αποκλίσεις θα μείωναν και θα αμαύρωναν το κεντρικό μεγάλο θέμα.
Κάθε θεσμός έχει πάντοτε πολλά θετικά και λίγα αρνητικά.
Ας αναλογιστούμε πως πολλά νομοσχέδια που έχουν ψηφιστεί αγνόησαν την ψυχιατρική θεώρηση, επειδή οι υπόλοιπες συνιστώσες ήταν σημαντικότερες.

Ας μη ξεχνάμε – σημειώνουν οι ψυχίατροι – ότι δεν πρόκειται για μια χειρουργική επέμβαση αλλά για μια νομική πράξη, η οποία τουλάχιστον μια φορά μπορεί να αλλάξει.
Σε όσους ασχολούνται με θέματα ψυχοπαθολογίας συνεχίζεται διεθνώς η συζήτηση για το τι σημαίνει η αλλαγή ταυτότητας φύλου ή η δυσφορία του φύλου, αλλά αυτό δεν αφορά άμεσα τα συγκεκριμένα ερωτήματα που θέτει το παρόν νομοσχέδιο.

Κατάθλιψη
Προβληματισμούς για τη σκοπιμότητα της παρέμβασης εκφράζει και η Ελληνική Παιδοψυχιατρική Εταιρεία.
Σε επιστολή της προς τους αρμόδιους υπουργούς επισημαίνει πως υπάρχει υψηλή συννοσηρότητα κατάθλιψης και αυτοκτονικότητας σε περιπτώσεις αλλαγής φύλου στην ηλικία των 15 ετών μέχρι την ενηλικίωση.
Η συννοσηρότητα δεν υποχωρεί με την αλλαγή φύλου μέσω της ιατρικής διαδικασίας αλλαγής φύλου (ιατρικές επεμβάσεις), ενώ στα άτομα αυτά "εγκαθίστανται" υψηλή δυσφορία και πολύ υψηλή ψυχοπαθολογία:
"Θεωρούμε καθήκον μας να εκφράσουμε την αντίθεσή μας για την επέκταση της δυνατότητας αλλαγής φύλου σε άτομα αυτής της ηλικίας (15 μέχρι την ενηλικίωση), ηλικία η οποία χαρακτηρίζεται από ρευστότητα της διαμορφούμενης ταυτότητας φύλου, καθώς και τις ανησυχίες μας ότι η εμπλοκή των εν λόγω νέων στη διαδικασία θα επιβαρύνει παρά θα βελτιώσει την ψυχική αποκατάσταση", τονίζεται στην επιστολή.

Τα προβλήματα με τη μάσηση ανοίγουν το δρόμο στην άνοια

Αν θέλετε να αποκτήσετε και να διατηρήσετε ένα γερό μυαλό, καλό είναι να φροντίσετε να έχετε υγιή δόντια.

Ολοένα περισσότερες έρευνες σε ανθρώπους και σε πειραματόζωα δείχνουν ότι η καλή μάσηση ενδέχεται να διεγείρει τις βασικές δομές του εγκεφάλου που είναι υπεύθυνες για τη μνήμη και τη μάθηση, καθώς και ότι τα οδοντικά προβλήματα μπορεί να σχετίζονται με την ανάπτυξη άνοιας αργότερα στη ζωή.
Στην πιο πρόσφατη από αυτές, που δημοσιεύθηκε τον περασμένο μήνα στο επιστημονικό περιοδικό «Journal of Dental Research», ιάπωνες επιστήμονες τάισαν με κονιορτοποιημένη τροφή νεαρά ποντίκια που βρίσκονταν ακόμα στην ανάπτυξη και τα συνέκριναν με συνομήλικά τους ζώα που τρέφονταν με κανονικές, σκληρές τροφές.
Όπως διαπίστωσαν, τα ζώα που δεν χρειαζόταν να μασούν την τροφή τους είχαν μειωμένη ανάπτυξη στα οστά της γνάθου και του προσώπου, καθώς και στους σύστοιχους μυς.
Είχαν επίσης διαταραγμένη μνήμη και ικανότητα μαθήσεως, διότι ήταν ελαττωμένη στον ιππόκαμπο του εγκεφάλου τους η δραστηριότητα των νευρικών κυττάρων, η δημιουργία νέων συνδέσεων (συνάψεις) μεταξύ τους και η δραστηριότητα μιας ουσίας που λέγεται BDNF και παίζει ρόλο-κλειδί στη μνήμη.
Ο ιππόκαμπος είναι το κέντρο του εγκεφάλου που ρυθμίζει τη μνήμη και τη μάθηση.
Τα ευρήματα αυτά υποδηλώνουν ότι «οι αλλαγές στα μασητικά ερεθίσματα ίσως επηρεάζουν τη νευρογένεση και τη νευρική δραστηριότητα στον ιππόκαμπο, έχοντας αρνητικές επιπτώσεις στις νοητικές λειτουργίες», σημειώνουν οι ερευνητές στο άρθρο τους.
Και προσθέτουν πως «η διατήρηση ή η ενίσχυση της μασητήριας ικανότητας ενδέχεται να είναι αποτελεσματική στην πρόληψη της άνοιας και της μνημονικής/μαθησιακής δυσλειτουργίας».
«Η μάσηση αποτελεί μία απαραίτητη στοματική λειτουργία που σχετίζεται με τη σωματική, νοητική και κοινωνική υγεία σε όλη τη διάρκεια της ζωής», δήλωσε ο επικεφαλής ερευνητής δρ Takashi Ono, καθηγητής στο Τμήμα Ορθοδοντικής Επιστήμης του Ιατρικού και Οδοντιατρικού Πανεπιστημίου του Τόκιο (TMDU). «Οι ηλικιωμένοι πάσχουν συχνά από μασητήρια δυσλειτουργία λόγω της απώλειας δοντιών και της εξασθένησης των μασητηρίων μυών, ενώ στα παιδιά η μασητήρια διέγερση επηρεάζει την ανάπτυξη του κεντρικού νευρικού συστήματος και των γναθοπροσωπικών ιστών».
«Η μάσηση παίζει πολλούς ρόλους στην υγεία, σύμφωνα με τα έως τώρα επιστημονικά δεδομένα, αφού ο τρόπος με τον οποίο μασάμε μπορεί να επηρεάσει την πέψη, τα δόντια ή ακόμα και το σχήμα του προσώπου», λέει η Δρ. Κατερίνα Δούμα-Μιχελάκη, DDS, PhD, ειδική Ορθοδοντικός Παιδιών & Ενηλίκων.
Κατά μέσον όρο μασάμε 800 έως 1.400 φορές την ημέρα, ενώ οι σύγχρονοι άνθρωποι που τρώνε περισσότερα μαλακά, επεξεργασμένα τρόφιμα χρειάζονται λιγότερη μάσηση από ό,τι όσοι τρώνε πολλά ωμά και σκληρά.
Συντονισμός πολλών κέντρων
Πώς μπορεί, όμως, η μάσηση να επηρεάζει την υγεία του εγκεφάλου;
 Όπως εξήγησε ο δρ Hideo Kawahara, πρώην πρόεδρος της Ιαπωνικής Ακαδημίας Κλινικής Οδοντιατρικής (ACD) με αφορμή το διεθνές συμπόσιο οδοντιατρικής και ορθοδοντικής MegaGen που θα διεξαχθεί στο Τόκυο, η διαδικασία της μάσησης της τροφής διεγείρει το εγκεφαλικό αγγειακό σύστημα, αυξάνοντας την ροή του αίματος, γεγονός που μπορεί να επηρεάσει την κατάσταση όλου του οργανισμού, του εγκεφάλου συμπεριλαμβανομένου.
Επιπλέον, η μάσηση δεν είναι απλώς μια μηχανική κίνηση, αλλά σε αυτή συμμετέχουν όλες οι αισθήσεις, αφού όταν τρώμε, βλέπουμε, μυρίζουμε, γευόμαστε, ακούμε και αγγίζουμε με το στόμα μας το φαγητό. 
Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να διεγείρονται τα κέντρα των αισθήσεων στον εγκέφαλο, τα κέντρα που δημιουργούν τις αναμνήσεις και τις προτιμήσεις μας, καθώς και τα αισθήματα επιβράβευσης ή δυσφορίας.
Επειδή, εξάλλου, η μάσηση απαιτεί συντονισμό όλων των μυών του στόματος, αλλά και εκείνων του ανώτερου πεπτικού και του αναπνευστικού συστήματος (για να καταπιούμε πρέπει να σταματήσουμε στιγμιαία την αναπνοή μας), ενεργοποιεί μια πρόσθετη, πολύπλοκη αλληλουχία μηχανισμών που ρυθμίζονται όλοι από τον εγκέφαλο.
«Παρότι λοιπόν η μάσηση και η κατάποση είναι αυτόματες διαδικασίες στις οποίες δεν δίνουμε και μεγάλη σημασία, μπορεί να μας επηρεάζουν πολύ περισσότερο από όσο νομίζουμε», είπε ο δρ Kawahara.
Τι έχουν δείξει οι μελέτες
Ειδικά σε ό,τι αφορά τον εγκέφαλο, οι έως τώρα κλινικές μελέτες έχουν δείξει ότι η σωστή μάσηση ίσως βελτιώνει τη συγκέντρωση και ελαττώνει τον κίνδυνο άνοιας.
Σε μία από αυτές, επιστήμονες από το Τμήμα Οδοντολογίας και το Κέντρο Έρευνας της Γήρανσης του Πανεπιστημίου Καρολίνσκα, στην Στοκχόλμη, εξέτασαν την απώλεια δοντιών, την ικανότητα μάσησης και τις νοητικές λειτουργίες περισσότερων από 550 εθελοντών, ηλικίας 77 ετών και άνω.
Όπως ανέφεραν το 2012 στο επιστημονικό περιοδικό Journal of the American Geriatrics Society, όσοι εθελοντές μπορούσαν να μασούν άνετα τις σκληρές τροφές, διέτρεχαν σημαντικά μειωμένο κίνδυνο άνοιας.
Σε μία συνδυασμένη ανάλυση, εξάλλου, που δημοσιεύθηκε εφέτος τον Μάιο στο επιστημονικό περιοδικό Archives of Gerontology and Geriatrics, ιάπωνες επιστήμονες εξέτασαν 33 κλινικές μελέτες για τη μάσηση και τις νοητικές λειτουργίες, καταλήγοντας στο συμπέρασμα ότι η φτωχή μάσηση μπορεί να αποτελεί σημαντικό παράγοντα κινδύνου για άνοια ή ήπια νοητική διαταραχή, η οποία συχνά αποτελεί πρόδρομη κατάσταση άνοιας.
Τι να κάνετε
Βέβαια, «όλα αυτά είναι συσχετίσεις και δεν αποδεικνύουν σχέση αιτίας-αποτελέσματος», διευκρινίζει η Δρ. Δούμα-Μιχελάκη. «Έως ότου ξεκαθαριστεί οριστικά το θέμα, όμως, φροντίστε να κάνετε μερικά πράγματα που ούτως ή άλλως είναι σίγουρο ότι δεν θα σας βλάψουν: να τρώτε όσο το δυνατόν περισσότερα ωμά και σκληρά τρόφιμα (π.χ. ωμά λαχανικά και φρούτα), να μασάτε πολύ και καλά το φαγητό σας, να αποφεύγετε τα πολλά πολτοποιημένα και υδαρή τρόφιμα και, βεβαίως, να τηρείτε σχολαστικά τους κανόνες στοματικής υγιεινής (συμπεριλαμβανομένης της προληπτικής επίσκεψης στον οδοντίατρο τουλάχιστον 1 φορά τον χρόνο)».
Αν, τέλος, έχετε χαλασμένα ή στραβά δόντια, «μην διστάσετε να απευθυνθείτε σε έναν ειδικό για άμεση θεραπεία», καταλήγει.

Ελλάδα αγάπη μου

Eugène Delacroix, The Taking of Constantinople by the Crusaders 


Καταρχήν οφείλουμε να θυμηθούμε ότι το σύνολο σχεδόν της αρχαιοελληνικής γραμματείας που έχουμε σήμερα στη διάθεσή μας διασώθηκε χάρη στους αντιγραφείς των βυζαντινών σχολών και μοναστηριών.
Στο Βυζάντιο – και όχι στην λατινική Δύση – βρήκε η παράδοση της ελληνικής αρχαιότητας την φυσική της συνέχεια.
Εκεί – και όχι στην Δύση – συνέχισαν να διαβάζονται, να μελετώνται, να σχολιάζονται και να αντιγράφονται τα μεγάλα έργα των αρχαίων ελλήνων.
Ο κόσμος θα ήταν φτωχότερος πολύ φτωχότερος αν οι Βυζαντινοί δεν πρόσφεραν στην Ανθρωπότητα την υπηρεσία αυτή.(1)

Ελλάδα αγάπη μου,

Έτσι ξεκινά ένα Άρθρο, ένα από τα πολλά που γράφονται σήμερα ανά τον κόσμο για μας.
Τραπεζίτες, σταβλίτες, οικονομολόγοι, γεωμέτρες , ανθέλληνες, φιλέλληνες, πολιτικοί, ιδιώτες, γραφιάδες και χειρώνακτες, όλοι περπάτησαν με τον ένα ή τον άλλον τρόπο στην πασαρέλα της φλυαρίας ή στην Βόλτα κουνώντας μας το δάκτυλο και αραδιάζοντας τις σοφίες τους, τις νουθεσίες τους και τις ανοησίες τους.
Τους ακούμε τους διαβάζουμε και τους υπομένουμε.
Τόση υπομονή επέδειξε τελικώς αυτός ο τρισχιλιοταλαιπωρημένος ελληνικός λαός, που ακόμα και ο Ιώβ θα κουνάει το κεφάλι του στον τάφο του!
Δυστυχώς δεν θα είναι η πρώτη φορά στην ιστορία μας, που θα βρεθούμε σφαγμένοι και πεταμένοι σε κάποιο βάραθρο, εν χορώ και άσμασι των κάθε λογής δαιμόνων της Δύσης, της Ανατολής ή του Βορρά.

Όταν ο Δόγης Μοροζίνης ανατίναξε τον Παρθενώνα, (1685) αγκαλιάστηκε με τους Γερμανούς μισθοφόρους και ζητωκραύγαζαν: «Ζήτω η Δημοκρατία, Νίκη! Ζήτω ο μέγας κόμης Καίνικσμαρκ!" (*)
Μερικούς αιώνες πιο πριν ένας άλλος Δόγης, ο Δόγης Dandolo - ετών 95 και τυφλός - χρηματοδότησε την 4η Σταυροφορία με στόχο να αρπάξει τον πλούτο της Κωνσταντινούπολης και να γονατίσει το Βυζάντιο.
Οι σφαγές και η λεηλασία της Πόλης από τους Φράγκους κατρακυλούν όλο και πιο βαθειά στην ομίχλη ενός παρελθόντος, που γίνεται όλο και περισσότερο δυσανάγνωστο, όταν δεν αποσιωπάται ή δεν παραποιείται ευθέως, για να μην κακοκαρδίσουμε την ενάρετη Εσπερία και τώρα τελευταία - από την μεταπολίτευση και μετά - και την ισχυρή Ανατολή!
Καταντήσαμε εμείς οι Έλληνες, που ενώ είμαστε τα θύματα της παγκοσμιοποίησης και της διεφθαρμένης Εξουσίας, δικής μας και αλλοδαπής, προκειμένου να μην χαλάσουμε την εικόνα των «συνεπών» φορολογούμενων και των «εργατικών» λαών της υπόλοιπης Ευρώπης, αυτής της δήθεν Ενωμένης Ευρώπης, να αυτομαστιγωνόμαστε σαν τους τελευταίους των τελευταίων.
Πρέπει να σκύψουμε το κεφάλι, να αποδεχτούμε ότι εμείς τα φάγαμε μαζί με τον Πρωθυπουργό και την κουστωδία του, να παραδεχτούμε ότι κλέβαμε την εφορία, τα ασφαλιστικά ταμεία, ότι είμαστε τεμπέληδες, διεφθαρμένοι, ρατσιστές που δεν μοιράζουμε το ξεροκόμματο μας με όλους τους λαθρομετανάστες που μπουκάρουν κάτω από τα όμματα της Δύσης, η οποία υπέγραψε το Δουβλίνο 2 και ένιψε τα χέρια της, να φωνάξουμε ότι είμαστε ρεμάλια και βεβαίως ότι δεν έχουμε ούτε ιστορία, ούτε ρίζες, ούτε αξίες, ούτε ξέρουμε πού μας πάνε τα τέσσερα και δεν μπορούμε να χωρίσουμε δυο γαϊδουριών άχυρο, γι αυτό πληρώνουμε συμβουλάτορες που μας κουβαλήθηκαν και στρογγυλοκάθισαν στους καναπέδες της Εξουσίας, που και αυτούς εμείς τους πληρώσαμε με τον ιδρώτα μας, για να μας συμβουλέψουν πώς θα σφίξουμε ακόμα πιο πολύ το ζωνάρι, ή πως θα ξεπουλήσουμε ότι έχουμε και δεν έχουμε.
Έχουν βάλει στο μάτι και το Άγιο Όρος που κάποιοι «φωτισμένοι» έχουν αρχίσει να το αποτιμούν!
Αλλά και την Ακρόπολη, θα μας ζητήσουν να πουλήσουμε, εκτός από την θάλασσα με ότι έχει από πάνω της, εντός της, και από κάτω της.
Ακόμα και αν καταβάλουμε όλες μας τις δυνάμεις για να σώσουμε την πατρίδα μας, όπως τόσες φορές πράξαμε στο παρελθόν, δεν το θέλουν οι δυνάστες μας, αλλά και οι εκπρόσωποί μας στην Βουλή των Ελλήνων!
Δεν θέλουν να σωθούμε, γιατί έχουν άλλα σχέδια για μας και χωρίς εμάς.
Γι αυτό, προκειμένου να σβήσουν κάθε όραμα από τον ελληνικό λαό, για ένα καλύτερο αύριο, έχουν κινητοποιήσει άλλα μαύρα κοράκια, αυτά της ψευτοδιανόησης και μας σφυρίζουν ότι δεν έχουμε καμία σχέση ούτε με τον Περικλή, ούτε με τον Αριστοτέλη, ούτε με όλη την κλασσική αρχαιότητα, ότι το Βυζάντιο ήταν ρωμαϊκή κτήση και ότι οι Τούρκοι ήταν καλοί γείτονες, με εξαίρεση κάτι συνωστισμούς και σπρωξίματα.

Επομένως, δεν μας αξίζει τίποτα περισσότερο απ όσα έχουμε, και πολλά μας είναι, τέτοιοι τιποτένιοι που είμαστε! και πρέπει να σταματήσουμε να διαμαρτυρόμαστε!

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η Ελλάδα περνάει μια κρίση ασύμμετρου μεγέθους σε σχέση με όλους τους άλλους λαούς.
Ασύμμετρου με την έννοια ότι αποτελεί μόλις το 0,2% μιας ισχυρής οικονομίας και δεν αιτιολογείται η τεράστια επίθεση που υφίσταται.
Ασύμμετρη, επίσης γιατί βρίσκεται στα σύνορα της δήθεν Ενωμένης Ευρώπης και συνεχίζει να δέχεται τις πιέσεις της Ανατολής, του Βορρά και της Δύσης. Δηλαδή η Ελλάδα έχει επιστρέψει 1000 χρόνια πριν.
Κανείς δεν κρύβει σήμερα, ότι έχουμε χάσει την εθνική μας ανεξαρτησία και βρισκόμαστε σε καθεστώς δουλείας και υποταγής.

Ας ανοίξουμε ένα παράθυρο στην ιστορία και ας βρεθούμε ας πούμε στο Σωτήριο έτος: 1187 μ.Χ. (Έχει προηγηθεί η Μάχη στο Μυριοκέφαλο που αφαίρεσε από την Βυζαντινή Αυτοκρατορία μεγάλο μέρος των κτήσεων της στην Ασία.)
Ο Σαλαδίνος, Κούρδος Σουνίτης, έχει καταλάβει τους Άγιους Τόπους. Ο Θεός των Χριστιανών και ο Πάπας δεν μπόρεσαν να το αποτρέψουν.

Η Ανατολή βρίσκεται σε επίθεση, αλλά και η Δύση ομοίως:Στη Μέση το Βυζάντιο.

Η Παποσύνη θα ξεκινήσει τις Σταυροφορίες για να ανακαταλάβει και απελευθερώσει τους Άγιους Τόπους, από τους άπιστους.
Ωστόσο, το μόνο που θα καταφέρει είναι να καταλάβει και να λεηλατήσει την Κωνσταντινούπολη.
Η δύση - Γάλλοι, Άγγλοι, Γερμανοί, Γενουάτες Βενετσιάνοι και η ίδια η Παποσύνη - χρηματοδότησε και οργάνωσε συνολικά 8 Σταυροφορίες.
Μια από αυτές, μάλιστα, επανδρώθηκε με παιδιά από τα οποία πήρε και το όνομά της:
Η Σταυροφορία των Παιδιών.
Μεγάλα ένοπλα τμήματα παιδιών από την Γερμανία και την Γαλλία κατόρθωσαν να φτάσουν μέχρι την Μασσαλία.
Εκεί όμως κάποιοι ασυνείδητοι ναυτικοί τους φόρτωσαν στα καράβια και τους πούλησαν σαν σκλάβους.
Μάλλον Ολλανδοί θα ήσαν, αφού οι Ολλανδοί είναι αυτοί που ξεκίνησαν το δουλεμπόριο πολύ πριν την Ανακάλυψη της Αμερικής.
Όλες οι Σταυροφορίες απέτυχαν, εκτός από την 4η.
Στην τέταρτη Σταυροφορία, κατέστη εφικτό στους Χριστιανούς της δύσης και στην Παποσύνη να διαλύσουν μια για πάντα τον Χριστιανισμό της Ανατολής που δήθεν ξεκίνησαν για να υπερασπιστούν!
Το 1203, οι Σταυροφόροι θα βρεθούν μέσα στα τείχη της Βασιλεύουσας, έχοντας εγκαταστήσει μαριονέτα Αυτοκράτορα, που τους είχε τάξει ότι θα τους δώσει πολλά λεφτά, αφού λεφτά υπάρχουν!
Όταν οι Σταυροφόροι δεν πήραν τα λάφυρα που τους ετάχθησαν από αυτήν την μαριονέτα τον τραπεζίτη (όχι συγνώμη τον Αλέξιο), όρμησαν και δεν άφησαν πέτρα πάνω σε πέτρα:
"Ήταν η Τρίτη Πυρκαγιά που χτυπούσε την Πόλη τους τελευταίους 9 μήνες, η πρώτη είχε καταστρέψει τις αποθήκες και τα εφόδια της αυλής, από τις Βλαχέρνες ως τα τείχη του Κωνσταντίνου, η δεύτερη είχε καταβροχθίσει όλες τις προμήθειες των βενετσιάνων, των Αμαλφιτανών, των Πιζατών και των Εβραίων από το Πέραμα ως την ακτή σχεδόν, αφήνοντας ανέπαφη μόνο την γειτονιά των Γενουατών στα πόδια της Ακρόπολης και τώρα η Τρίτη λυσσομανούσε παντού ολόγυρα τους,
Χαμηλά, έβλεπαν ένα πραγματικό ποτάμι φωτιάς, οι πόρτες σωριάζονταν καταγής, τα κτίρια γκρεμίζονταν, οι κολόνες τσακίζονταν, πυρωμένοι όγκοι που εκσφενδονίζονταν από το κέντρο εκείνου του παραναλώματος, πυρπολούσαν τα πιο μακρινά σπίτια, κι έπειτα οι φλόγες στριμωγμένες από τους ανέμους που διεστραμμένα τροφοδοτούσαν εκείνη την κόλαση επέστρεφαν για να καταβροχθίσουν ο,τι νωρίτερα είχαν λυπηθεί. 
Ψηλά, μαζεύονταν πυκνά σύννεφα, κοκκινωπά στη βάση τους από τις αντανακλάσεις της φωτιάς, μα με ένα χρώμα αλλιώτικο, άγνωστο αν ήταν από το παιγνίδι των αχτίνων της ανατολής ή από την φύση των υλικών, των ξύλων και όλων των άλλων που τα γεννούσαν με την καύση τους.
Κι ακόμα ανάλογα με το από πού φυσούσε ο άνεμος, έρχονταν από διαφορετικά σημεία της πόλης αρώματα μοσχοκάρυδου, κανέλας, πιπεριού και ζαφοράς, σιναπιού και πιπερόριζας, έτσι που, ναι, η ωραιότερη πόλη του κόσμου καιγόταν, αλλά σαν ένα μαγκάλι με αρωματικά. (2)
…..
Εκείνο το πρωΐ της ημέρας Τετάρτης, 14η Απριλίου του Σωτήριου έτους 1204 πήγαιναν πια δύο μέρες που οι βάρβαροι είχαν πατήσει για τα καλά την Κωνσταντινούπολη.
…..
Οι κάτοικοι όλοι μαζί βγήκαν να συναντήσουν τους κατακτητές, ελπίζοντας να τους καλοπιάσουν.
….
Τι τρέλα να περιμένουν έλεος από εκείνους τους βάρβαρους, για τους οποίους δεν ήταν ανάγκη να παραδοθεί ο εχθρός για να κάνουν αυτό που ονειρεύονταν εδώ και μήνες, να καταστρέψουν την μεγαλύτερη, την πιο πολυάνθρωπη, την πιο πλούσια, την πιο αρχοντική πόλη του κόσμου και να διαμοιράσουν τα ιμάτιά της.
Τελικά κοντά στην νύχτα, μην τολμώντας να διασχίσει τους κήπους και τις ανοιχτωσιές ανάμεσα στην Αγιά Σοφιά και τον Ιππόδρομο και, βλέποντας ανοιχτές τις θύρες του ναού έτρεξε προς το μέρος του, πιστεύοντας ότι η μανία των βαρβάρων δεν θα έφτανε στο σημείο να βεβηλώσουν αυτόν τον χώρο.
Αλλά καθώς έκανε να μπει άσπρισε από τον φόβο του.
Ο τεράστιος εκείνος χώρος ήταν σπαρμένος πτώματα, ανάμεσα στα οποία περιφέρονταν καβαλάρηδες του εχθρού πιωμένοι μέχρι αναισθησίας.
Λίγο πιο κάτω το σκυλολόϊ έσπαζε με μάτσες το ασημένιο και χρυσοποίκιλτο κιγκλίδωμα του βήματος.
Ο εκπληκτικός άμβωνας ήταν ήδη δεμένος με σκοινιά προκειμένου να ριχτεί καταγής και να συρθεί από μουλάρια.
Ένα τσούρμο μεθυσμένων παρακινούσε τα ζώα με βλαστήμιες, αλλά οι οπλές γλιστρούσαν στο λείο δάπεδο, οι ένοπλοι κέντριζαν πρώτα με την αιχμή και μετά με την κόψη τα άτυχα ζώα που, από τον τρόμο τους, άδειαζαν τα άντερά τους, άλλα έπεφταν καταγής σπάζοντας πόδια.
Όλος ο χώρος γύρω ήταν ένα λασποτόπι από κοπριές και αίμα. (3)
Ανεκτίμητοι πολιτιστικοί θησαυροί αφανίστηκαν.
Έργα της αρχαίας ελληνικής γραμματείας, που είχαν παραμείνει άθικτα στην Κωνσταντινούπολη – μολονότι είχαν καταστραφεί σε κάθε άλλο μέρος – καταστράφηκαν τώρα από τους Σταυροφόρους.
Έτσι το μεγαλύτερο μέρος της κλασσικής κληρονομιάς της αρχαίας Ελλάδας χάθηκε για πάντα. (4)
Η Σταυροφορία που εκτράπηκε από τον σκοπό της και στράφηκε εναντίον της Κωνσταντινούπολης και η οποία αντί να εξασθενίσει τους Μουσουλμάνους, κατάφερε να καταστρέψει την χριστιανική δύναμη που αποτελούσε τον προμαχώνα εναντίον των Μουσουλμάνων επί πεντέμισι αιώνες, αναφέρεται ως «Δ’ Σταυροφορία»   (5)
Όταν το 1261, ο Μιχαήλ Παλαιολόγος απελευθέρωσε την πρωτεύουσα, βρήκε μια Πόλη κατεστραμμένη, της οποίας ο πληθυσμός είχε μειωθεί από το ένα εκατομμύριο στις εκατό χιλιάδες κατοίκους. (6)
Είναι φανερό, ότι η Πόλη δεν μπόρεσε να συνέλθει ποτέ από αυτό το πλήγμα.
Η άλωση της «Βασιλεύουσας» από τους Σταυροφόρους ετοίμασε την τελική Άλωση από τους Τούρκους, δυο αιώνες μετά.
Αλλά και η Δύση δεν κέρδισε πολλά από όλη αυτήν την λεηλασία και όλες αυτές τις σφαγές.
Στα χρόνια που θα ακολουθήσουν την άλωση σφάζονται μεταξύ τους αδιάκοπα. Τον επόμενο αιώνα ξεκινά ο πόλεμος μεταξύ Αγγλίας και Γαλλίας, γνωστός ως εκατονταετής πόλεμος και ταυτόχρονα ξεσπάει και η χολέρα, κάτι σαν Νέμεση ή σαν θεία οργή!
Από τον «μαύρο θάνατο» πέθαναν τα 2/3 του πληθυσμού της Εσπερίας.
Το 1453, η χριστιανική Ανατολή θα βυθιστεί στο σκοτάδι και η Δύση θα ορμήσει να καταλάβει την Αμερική, όπου την περιμένουν μέρες «Δόξας»
Εκεί η βάρβαρη Εσπερία θα δείξει για άλλη μια φορά το πραγματικό της πρόσωπο!
Ένα πρόσωπο, που σε συλλογικό επίπεδο δεν γνωρίζει τι θα πει συμπόνια και ανθρωπιά.
Είναι μεγάλη ειρωνεία της Ιστορίας, που αυτή η Εσπερία συγκρότησε Χάρτες Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων!
Ίσως για να απολαμβάνει την ευχαρίστηση να τους ποδοπατά και να τους ξεσκίζει!
******************************************************
(1) Klaus Oeler Η συνέχεια στην Ελληνική Φιλοσοφία (από την Εισαγωγή του Βιβλίο του Γιώργου Καραμπελιά «1204, η διαμόρφωση του Νεότερου Ελληνισμού» εναλλακτικές εκδόσεις Εισαγωγή
(2) Μπαουντολίνο, Ουμπέρτο Εκο, εκδόσεις Ελληνικά γράμματα σελ. 24
(3) Μπαουντολίνο,  Ουμπέρτο Εκο, εκδόσεις Ελληνικά γράμματα σελ.  25
(4)Το χρονικό του Κόσμου, Ισαάκ Ασίμωφ, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης σελ 260
(5) στο ίδιο
(6) Κώστα Παπαϊωάννου «Βυζαντινή και Ρώσικη Ζωγραφική», εναλλακτικές εκδόσεις σελ. 92
(*) Η Δημοκρατία της Ενετίας