Κυριακή 21 Απριλίου 2024

Rolf Dobelli : Η γνώση του σοφέρ και γιατί δεν πρέπει να παίρνουμε στα σοβαρά τους παρουσιαστές των τηλεοπτικών εκπομπών

Όταν πήρε το Νόμπελ Φυσικής το 1918 ο Max Planck άρχισε περιοδεία σε όλη τη Γερμανία. Οπουδήποτε τον καλούσαν, έδινε την ίδια διάλεξη πάνω στη νέα θεωρία της κβαντικής μηχανικής. Μάλιστα σε τέτοιο βαθμό, που ο σοφέρ του είχε μάθει απέξω το περιεχόμενο της ομιλίας του.
"Πρέπει να έχετε βαρεθεί, κύριε Πλανκ, να λέτε συνεχώς τα ίδια. 
Σας προτείνω στην προσεχή διάλεξη στο Μόναχο, να αλλάξουμε ρόλους. 
Θα καθίστε στην πρώτη σειρά, φορώντας το κασκέτο του σοφέρ. 
Θα είναι μια αλλαγή και για τους δυο μας. Τι λέτε;" 
Ο Πλανκ το βρήκε διασκεδαστικό και δέχτηκε την πρόταση. 
Ο σοφέρ του εκφώνησε τον συνηθισμένο του λόγο πάνω στην κβαντική μηχανική μπροστά σ’ ένα κοινό υψηλής κατάρτισης στη φυσική. Κάποια στιγμή ένας καθηγητής φυσικής σήκωσε το χέρι για να κάνει μια ερώτηση. 
Ο σοφέρ απάντησε: "Δεν φανταζόμουν ότι σε μια πόλη τόσο προηγμένη όσο το Μόναχο θα μου έκαναν μια τόσο απλή ερώτηση. 
Θα παρακαλέσω λοιπόν τον σοφέρ μου να απαντήσει"
Κατά τον Charles Thomas Munger  έναν από τους πιο περίεργους επενδυτές στον κόσμο υπάρχουν δυο είδη γνώσης. 
Η αληθινή γνώση που απαιτεί χρόνο και διανοητική εργασία, κι αυτό που αποκαλεί γνώση του σοφέρ. 
Για τον Charlie Munger, οι σοφέρ είναι άνθρωποι που παριστάνουν τους γνώστες. 
Έχουν μάθει να κάνουν το νούμερο τους. 
Διαθέτουν καταπληκτική φωνή ή ξέρουν να γίνονται πιεστικοί. 
Αλλά η ευφράδειά τους είναι άδειο κέλυφος.
Σήμερα γίνεται όλο και πιο δύσκολο να ξεχωρίσεις την αυθεντική γνώση από τη γνώση του σοφέρ. 
Εκτός από τους παρουσιαστές της τηλεόρασης. 
Οι παρουσιαστές είναι ηθοποιοί. 
Τελεία και παύλα. 
Όλοι το ξέρουν. 
Κι όμως, πάντα ξαφνιάζομαι με τον σεβασμό που δείχνουν σ’ αυτούς τους μετρ έτοιμων φράσεων. 
Πληρώνονται χρυσάφι για να διευθύνουν συζητήσεις σε θέματα που τους ξεπερνούν.
Η διάκριση είναι λιγότερο προφανής στους δημοσιογράφους. 
Κάποιοι έχουν αποκτήσει γερές γνώσεις. 
Είναι συχνά οι πιο έμπειροι, αυτοί που έχουν ειδικευτεί σε συγκεκριμένα θέματα στο πέρασμα του χρόνου. 
Προσπαθούν να κατανοήσουν την πολυπλοκότητα ενός γεγονότος και να το παρουσιάσουν στο κοινό. 
Συνήθως γράφουν μακροσκελή άρθρα που εξετάζουν πλήθος περιπτώσεων και εξαιρέσεων.
Δυστυχώς, οι περισσότεροι δημοσιογράφοι ανήκουν στην κατηγορία των σοφέρ. 
Γράφουν άρθρα για οποιοδήποτε θέμα, στο άψε σβήσε, βγάζοντάς τα από τα καπέλα τους σαν ταχυδακτυλουργοί ή, ακόμη χειρότερα, από το διαδίκτυο. 
Τα κείμενά τους είναι προκατειλημμένα, σύντομα και -
συνήθως για να αντισταθμίσουν το άδειο κέλυφος
- ειρωνικά.
Όσο μεγαλύτερη είναι μια επιχείρηση, τόσο οι απαιτήσεις για έναν διευθύνοντα σύμβουλο με ικανότητες σόουμαν μεγαλώνουν -πρέπει να είναι "επικοινωνιακός", όπως λέμε σήμερα.
Δεν θέλουν έναν αφοσιωμένο, 
δουλευτή, 
λιγομίλητο, που κάνει τη δουλειά του με τη μεγαλύτερη σοβαρότητα τουλάχιστον δεν τον θέλουν στην κορφή της επιχείρησης. 
Οι μέτοχοι και οι οικονομικοί συντάκτες πιστεύουν προφανώς ότι ένας σόουμαν πασχίζει να πετύχει καλύτερα αποτελέσματα, πράγμα που φυσικά δεν ισχύει.
Ο Warren Buffett, συνέταιρος του Charlie Munger, χρησιμοποιεί μια εξαιρετική έκφραση: "circle of competence" - "κύκλος ικανότητας" /"αρμοδιότητας", "δεξιότητας" 
Ό,τι βρίσκεται μέσα στον κύκλο μας το καταλαβαίνουμε τέλεια. 
Σ’ αυτούς τους τομείς είμαστε ικανότατοι. 
Αλλά δεν καταλαβαίνουμε, ή καταλαβαίνουμε μόνο εν μέρει, ό,τι είναι απέξω. 
Εξού και το σλόγκαν του Warren Buffett: "Γνωρίστε τον κύκλο των ικανοτήτων σας και μείνετε σ’ αυτόν. 
Δεν έχει σημασία το μέγεθός του. 
Αυτό που μετράει είναι να ξέρετε που σταματάει". 
Ο Charlie Munger προσθέτει: "Πρέπει να ανακαλύψετε τα ταλέντα σας. 
Αν δοκιμάσετε την τύχη σας έξω από τον κύκλο των δεξιοτήτων σας, θα κάνετε μια αξιοθρήνητη καριέρα. 
Σας το εγγυώμαι".
               Συμπέρασμα: 

Μην έχετε εμπιστοσύνη στη γνώση του σοφέρ. 
Μην συγχέετε το φερέφωνο της επιχείρησης, 
τον σόουμαν, 
τον τηλεοπτικό παρουσιαστή, 
τον αερολόγο, 
τον καλό ομιλητή ή τον διασπορέα κλισέ μ’ εκείνον που έχει πραγματικές γνώσεις. 
Πως θα τον αναγνωρίσετε; 
Έχει ένα χαρακτηριστικό που τον διακρίνει. 
Εκείνος που ξέρει πραγματικά γνωρίζει τι ξέρει και τι δεν ξέρει. 
Αν βρεθεί έξω από τον κύκλο της αρμοδιότητάς του, είτε δεν λέει τίποτε είτε ομολογεί ότι δεν ξέρει. 
Ήρεμα, ακόμη και με κάποια υπερηφάνεια. 
Ενώ από τα στόματα των σοφέρ θα ακούσετε τα πάντα, αλλά ποτέ το "δεν ξέρω".
από την "τέχνη της καθαρής σκέψης" του Rolf Dobelli
ntina

μια φορά και έναν καιρό στο σινεμά


Η Ηλέκτρα είναι μία από τις γνωστότερες παραγωγές της Φίνος Φιλμ σε σκηνοθεσία Μιχάλη Κακογιάννη. 
Γυρίστηκε το 1962 και βασίστηκε στην ομώνυμη τραγωδία του Ευριπίδη. 
Υπήρξε υποψήφια για Όσκαρ καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας την ίδια χρονιά, ενώ κέρδισε το βραβείο καλύτερης κινηματογραφικής μεταφοράς στο Φεστιβάλ των Καννών.
Συνολικά κέρδισε περισσότερες από 24 τιμητικές διακρίσεις και βραβεία. 
Οι κριτικές της ταινίας υπήρξαν ενθουσιώδεις και με θετικά σχόλια αναφέρθηκαν στο συγκεκριμένο έργο του Κακογιάννη οι New York Times, που θεωρούν την Ηλέκτρα "εκθαμβωτική εκμετάλλευση του κινηματογραφικού μέσου που μετουσιώνει το χρυσάφι της προφορικής ποίησης σε μια άλλη μορφή τέχνης"
Για τη Le Monde το συνολικό έργο "ήταν ένα εκπληκτικό κατόρθωμα, μια ταινία συγκλονιστική, που βγάζει από τον καθένα μας ό,τι καλύτερο έχει μέσα του"
Η μουσική επένδυση της ταινίας έγινε από τον Μίκη Θεοδωράκη, ενώ τα σκηνικά και τα κοστούμια ήταν δουλειά του Σπύρου Βασιλείου.
Ειρήνη Παπά,
Μάνος Κατράκης,
Θεόδωρος Δημήτριεφ, 
Κώστας Καζάκος,
Νότης Περγιάλης, 
Αλέκα Κατσέλη, 
Γιάννης Φέρτης,
Τάκης Εμμανουήλ
ntina