Τετάρτη 18 Αυγούστου 2021

Χώρος...

Αν…αν υπάρχουν πολλά...
αν υπάρχουν πάρα πολλά,
πάντα θα υπάρχουν περισσότερα και όλο περισσότερα,
στο τέλος θα είναι άπειρα…
Αν...αν καθένα από αυτά -τα άπειρα-καταλαμβάνει μία θέση τότε, τότε πάντα θα υπάρχει και μιά νέα θέση για να καταληφθεί  και ένα νέο "πράγμα" για να την κατέχει-να την καταλάβει- 
από την σκέψη του Ζήνωνα  
ntina

Gregory Colbert the creator of Ashes and Snow

"Κάθε πολιτισμός από τους Αιγύπτιους έως τους Μάγια, από τους Αμερικανούς Ινδιάνους έως τους Βεδουίνους δημιούργησε κληρονομιά που του επέτρεψε να εκφράσει τη σχέση του με τη φύση. 
Το Ashes and Snow είναι ένα μνημείο του 21ου αιώνα γεμάτο με είδη από όλο τον πλανήτη. 
Η ορχήστρα της φύσης περιλαμβάνει όχι μόνο τον Homo sapiens αλλά και ελέφαντες, 
φάλαινες, 
αετούς, 
τίγρεις, ουρακοτάγους και πολλά άλλα." Gregory Colbert 
....από το 1992 που είχε παρουσιάσει στο musee de l'Elysee στην  Ελβετία και στην Parca Galleries στην Ιαπωνία το έργο του με τίτλο ''Timewaves''ο Gregory Colber για έντεκα συνεχή χρόνια δεν είχε παρουσιάσει κανένα έργο του...
και έρχεται το 2002 και παρουσιάζει το αποκορύφωμα της δουλειά του...
σε ένα παλιό μεγάλο ναυπηγείο του 13ου αιώνα στην Βενετία στο Arsenale παρουσιάζει το όνειρο...
παρουσιάζει το Ashes and Snow...
τον ακολουθεί το Nomadic Museum
ένα περιπλανόμενο μουσείο...
ένα κτίριο κατασκευασμένο αποκλειστικά για να παρουσιάσει αυτό το όνειρο,
αυτό το πάντρεμα της τέχνης της φωτογραφίας με την απαγγελία haiku σε μιά μορφή ταχυδρομικών γραμμάτων...
πάνω από χίλια άτομα παρακολουθούν...
παρακολουθούν την προβολή ενός φίλμ μιάς ώρας και εκατόν τριάντα φωτογραφιών τυπωμένων με την τεχνική της κηρογραφίας πάνω σε ένα χειροποίητο χαρτί γιαπωνέζικο...
τελικά τι είναι το Ashes and Snow;
είναι μία σύνθεση,
είναι ένα πλέξιμο,
φωτογραφικά έργα,
ιαπωνική ποίηση haiku
και
ένας άντρας που κατά την διάρκεια του πολύχρονου ταξιδιού του γράφει στην γυναίκα του τριακόσια εξήντα πέντε γράμματα!!!
προτάσεις από αυτά τα γράμματα είναι η αφήγηση στο Ashes and Snow!!!
και
βλέπουμε ανθρώπους και άγρια ζώα σε μιά συνύπαρξη ονειρική,
μαγική,
έξω του κόσμου τούτου!!!
«στην αρχή της δημιουργίας οι ουρανοί ήταν γεμάτοι με ιπτάμενους ελέφαντες,
καθώς τα φτερά δεν άντεχαν το μεγάλο βάρος τους, μερικές φορές συντρίβονταν πάνω σε δέντρα, τρομάζοντας τα άλλα ζώα...
όλοι οι ιπτάμενοι γκρι ελέφαντες αποδήμησαν στην πηγή του Γάγγη...
συμφώνησαν να εγκαταλείψουν τα φτερά τους και να ζήσουν στη γη...
οι μπλε ελέφαντες έπεσαν στη θάλασσα και τα φτερά τους έγιναν πτερύγια...
οι ελέφαντες αυτοί είναι οι σημερινές φάλαινες των ωκεανών!!!
οι ελέφαντες χαμαιλέοντες κράτησαν τα φτερά τους αλλά συμφώνησαν να μην προσγειωθούν ποτέ ξανά στη γη.
όταν πηγαίνουν να κοιμηθούν, οι ελέφαντες πάντα ξαπλώνουν στο ίδιο σημείο του ουρανού και ονειρεύονται με το ένα μάτι τους ανοιχτό!!!
τα αστέρια που βλέπετε το βράδυ είναι τα ασάλευτα μάτια των κοιμισμένων ελεφάντων που κοιμούνται με το ένα μάτι ανοιχτό για να μας παρακολουθούν καλύτερα!!!
Gregory Colbert
κείμενο και επιμέλεια κειμένου  - ntina
...το παρακάτω απόσπασμα είναι από μία συνέντευξη του Gregory Colbert στις 29/03/ 2008 στη Νινα - Μαρια Πασχαλιδου στην Καθημερινή που είχα στο Αρχείο μου...
Gregory Colber  and''ashes and snow''  
ο Καναδός φωτογράφος που από το 1992 και έπειτα έχει οδηγήσει 33 αποστολές στην Αιθιοπία, στη Ναμίμπια, στην Τόνγκα, στις Αζόρες, στην Ανταρκτική...
σκοπός του;
να εξερευνήσει την αλληλεπίδραση ανάμεσα σε ζώα και ανθρώπους...
...γεννήθηκε το 1960 στο Τorondo...
...εγκαταλείπει τις σπουδές του στον Κινηματογράφο και την λογοτεχνία για να,όπως ο ίδιος λέει, "μελετήσει τη φύση"
γίνεται περιηγητής του κόσμου και της άγριας φύσης...
...απαθανατίζει μέσα από την ιδιαίτερη ματιά του τη φαινομενικά απίθανη συνύπαρξη ανθρώπων και ζώων...
...μιά 16χρονη  προσωπική και καλλιτεχνική εμπειρία...
μιά  οδύσσεια που είχε σαν αποτέλεσμα την παγκοσμίου φήμης έκθεση
"' Στάχτες και χιόνι"-ashes and snow''
  ...η έκθεση έχει δεχτεί εκατομμύρια,στην κυριολεξία,επισκέψεις καθώς πρόκειται για την μεγαλύτερη σε επισκεψιμότητα έκθεση εν ζωή καλλιτέχνη στην ιστορία!
...η έκθεση δεν έχει τελικό προορισμό...
είναι ένα διαρκές πρότζεκτ...
''δεν επιλέγεις εσύ τα ζώα, τα ζώα επιλέγουν εσένα...
Απλά σε αφήνουν να πιστεύεις πως τα επιλέγεις εσύ.
Δεν είμαι ζωολόγος.
Ούτε προσπαθώ να απαντήσω σε επιστημονικά αινίγματα.
Το Νομαδικό Μουσείο, το οποίο στεγάζει την έκθεση είναι ένα μέρος ονειροπόλησης, μια κοινοβιακή ρέμβη...
οι ελέφαντες, οι φάλαινες, οι ουραγκοτάγκοι κάνουν ένα ξόρκι...
πραγματικά πιστεύω ότι μέσα σε αυτό το μουσείο, μέσα από αυτή την εμπειρία ακούει κανείς το τραγούδι του σύμπαντος...
αλλά αν κάποιος είναι πολύ απασχολημένος ίσως να μην το ακούσει...
...εδώ στο Λος Αντζελες οι άνθρωποι περνούν τον περισσότερο χρόνο τους κλεισμένοι μέσα σε ατσάλινες και γυάλινες κατασκευές, από τη μια η δοξασμένη εξοχή και από την άλλη οι φυλακές που χτίζουμε, ζούμε σε μια μεγάλη αντίθεση, γι’ αυτό τον λόγο ήρθαν τόσοι να μας επισκεφθούν όταν ήμασταν στη Νέα Υόρκη...
ήρθαν κινηματογραφικές εταιρείες,
ήρθε και η Dreamworks, ο Spielberg, η σύζυγός του,
προσπαθούσαν να καταλάβουν τι γίνεται...
...η φύση δεν εκδικείται,
απαντάει ως πλανήτης είτε θα λάβουμε μέτρα είτε όχι...
το «Ashes and Snow» προσθέτει απλά το λιθαράκι του σε μια ανατρέψιμη διαδικασία...
....ο καθένας μας μπορεί να συνεισφέρει κάτι στη σωτηρία του πλανήτη μας,ίσως αυτό ακούγεται ουτοπικό, ιδεαλιστικό...
η τέχνη ξέρετε έχει πολλούς σκοπούς, να γράψει ιστορία, να εκπαιδεύσει, αλλά και να λειτουργήσει θεραπευτικά...
το εκκρεμές κινείται σε δύο κατευθύνσεις...
αν η τέχνη αποτελεί μέσο για να θρέψουμε τον ναρκισσισμό μας τότε είναι μάταιη''

Ένα μικρό παραμύθι με δυό λύκους!

photo by Gregory Colbert
είναι μια μικρή ιστορία, ένα μικρό παραμύθι
που είχα διαβάσει πριν κάποια χρόνια...
ntina
ένα βράδυ κάτω από μιά πλειάδα φωτεινών αστεριών
ένας γέρος Ινδιάνος της φυλής Τσερόκι, κοιτάζοντας πέρα, πίσω από τ'αστέρια αφηγείται στο μικρό του εγγονό για τα θάματα του κόσμου...
του μιλά για την ομορφιά της ζωής μέσα από τις μάχες που κερδήθηκαν,
για το γέλιο,
για το κλάμα,
αλλά και για τις μεγάλες μάχες μέσα στη ψυχή του κόσμου,
μέσα στη ψυχή του ανθρώπου...
και είπε ο γέρος σοφός:
“ξέρεις Γιέ μου, η μάχη γίνεται μεταξύ δυο “λύκων” που υπάρχουν μέσα στον κάθε έναν από μας...
ανάμεσα στον λύκο που είναι η προσωποποίηση του κακού,
με όλα τα μεγάλα ελαττώματα ζωγραφισμένα στο πρόσωπό του, αλλά και στην ψυχή του,
όπως είναι η κακία,
το ψέμα,
το μίσος,
η απογοήτευση,
η απληστία,
η αλαζονεία,
ο θυμός,
η ζήλια,
η θλίψη,
η ενοχή,
η προσβολή,
η ειρωνεία,
η κατωτερότητα,
η ματαιοδοξία,
η υπεροψία,
το εγώ...
και στον άλλο λύκο, που είναι η προσωποποίηση του καλού,
με ζωγραφισμένα στο πρόσωπό του και στο είναι του ολόκληρο,
όλα τα καλά του κόσμου, όπως η καλοσύνη,
η αγάπη,
η χαρά,
ην ειρήνη,
ην ελπίδα,
ην ηρεμία,
η ταπεινοφροσύνη,
ην ευγένεια,
η φιλανθρωπία,
η συμπόνια,
η γενναιοδωρία,
η αλήθεια,
η ευσπλαχνία,
η πίστη...
Σιωπή!
Και μετά από ολιγόλεπτη σκέψη, ακούγεται η φωνή του μικρού:
ποιος νικάει τελικά παππού;
στωικά ο γέρος Ινδιάνος γυρίζει και του απαντά:
ο λύκος που ταΐζουμε γιέ μου!!!

Επιπτώσεις του θορύβου στην υγεία μας - β)

Ο θόρυβος έχει αρνητικές, έως καταστροφικές, επιπτώσεις στην υγεία των ανθρώπων, ειδικά αυτών με υποκείμενα νοσήματα.
Ορισμένες ομάδες του πληθυσμού είναι περισσότερο ευπαθείς στις υψηλότερες στάθμες θορύβου, όπως αυτοί που πάσχουν από υπέρταση,
καρδιοαγγειακά προβλήματα, 
ψυχικές παθήσεις κλπ.
Στις περιπτώσεις αυτές η επιδείνωση της υγεία των ατόμων αυτών είανι άμεση.
Όμως, εκτιμάται ότι το 20% περίπου του πληθυσμού της Ένωσης, δηλαδή
περίπου 80 εκατομμύρια άνθρωποι, εκτίθενται σε στάθμες θορύβου που οι επιστήμονες
και οι ειδικοί σε θέματα υγείας, θεωρούν απαράδεκτα δεδομένου ότι οι περισσότεροι
άνθρωποι έχουν διαταραγμένο ύπνο και υπάρχουν φόβοι δυσμενών
επιπτώσεων στην υγεία. 
170 ακόμη εκατομμύρια πολίτες ζουν στις ονομαζόμενες "γκρίζες
περιοχές", όπου οι στάθμες θορύβου είναι τέτοιες ώστε να είναι δυνατό να προκαλέσουν
σοβαρές βλάβες στην υγεία τους και κατά τη διάρκεια της ημέρας.


Το Μεγάλο πρόβληµα της Αστικής Ηχορύπανσης ειδικά στην Ελλάδα που ο θόρυβος έχει γίνει ο Νο 1 εχθρός της υγείας των πολιτών

Οι επιπτώσεις της ηχορύπανσης στα αστικά κέντρα – Αναγκαία µέτρα και παρεµβάσεις, ΤΕΕ, Αθήνα, 14 Ιανουαρίου, 2008 

Από τότε μέχρι σήμερα τι έχει γίνει;
Τίποτα, και πάμε από το κακό στο χειρότερο.
Ο θόρυβος μαστίζει όλες τις γειτονιές των μεγαλοπούλεων, και όχι μόνο, και κανείς δεν ενδιαφέρεται από τους υπεύθυνους, να προστατέψει τους πολίτες από τον Νο 1 εχθρό της υγείας τους

Η σηµασία των Τεχνικών Πρόληψης στην Πηγή, κατά την ∆ιάδοση, στον Αποδέκτη και ο ρόλος του Καταναλωτή

Θόρυβο λέγε τον ανεπιθύμητο ανθρωποδηµιούργητο ήχo ο οποίος είναι αποτέλεσµα της σηµερινής µηχανοποιηµένης κοινωνίας µας.
Ο ήχος είναι αποτέλεσμα µμεταβολών πίεσης σε κάποιο µέσο διάδοσης όπως ο αέρας, οι οποίες προκαλούνται από δονήσεις ή αναταραχές. ∆υστυχώς, όλοι είµαστε εκτεθειµένοι στις επιπτώσεις της ηχορύπανσης. 
Τα προβλήµατα που µπορούν να δηµιουργηθούν είναι πολλά και ποικίλα.
Εκτός από τα προβλήµατα ακοής που μπορούν να δηµιουργηθούν, η ηχορύπανση προκαλεί άγχος (stress) ενώ επηρεάζει δυσµενώς τη ψυχική και σωµατική µας ευεξία, η οποία θεωρείται στοιχείο Υγείας από τον Παγκόσµιο Οργανισµό Υγείας (Π.Ο.Υ. - W.Η.Ο.).
Παράλληλα, επηρεάζει την ατοµική απόδοση του καθενός και κατ΄επέκταση την κοινωνία και την οικονοµία του κάθε κράτους.
Όλα τα παραπάνω οδηγούν στο συµπέρασµα ότι πρέπει να ληφθούν µέτρα σε όλα τα επίπεδα για την αντιµετώπιση του προβλήµατος.
Για να είναι όµως τα µέτρα αυτά αποτελεσµατικά θα πρέπει να είναι γνωστές οι πηγές ηχορύπανσης.
Ποιες είναι οι κύριες πηγές ηχορύπανσης ; 

Ι. Κύριες πηγές ηχορύπανσης
  1. - Η κυκλοφορία κάθε είδους µέσων µεταφοράς
  2. - Οι βιοµηχανικές και βιοτεχνικές εγκαταστάσεις
  3. - Οι εγκαταστάσεις αναψυχής και διασκέδασης
  4. - Η χρήση οικιακών συσκευών
Η αντιµετώπιση του προβλήµατος είναι ο κατά το δυνατόν περιορισµός των πηγών, αλλά και της έντασης της ηχορύπανσης ώστε να µειωθούν οι επιπτώσεις δεδοµένου ότι οι απαιτήσεις της σύγχρονης εποχής µας έχουν αναγκάσει να ζούµε υπό το καθεστώς της.
Ωστόσο, η λήψη µέτρων από τις αρχές δεν επαρκούν όπως έχει δείξει η πραγµατικότητα.
Η σωστή αντιµετώπιση του προβλήµατος, απαιτεί τη συνειδητοποίηση και την εγρήγορση όλων µας, ασχέτως µε το αν διαµένουµε στα µεγάλα αστικά κέντρα ή όχι.
∆ιότι οι έρευνες δείχνουν πως η συντριπτική πλειοψηφία όλων µας (σε διεθνές επίπεδο) είναι εκτεθειµένη στην ηχορύπανση.

ΙΙ. Νοµοθεσία σχετική µε τον έλεγχο της ηχορύπανσης

Οι κύριοι τρόποι για να αντιµετωπιστεί το πρόβληµα της ηχορύπανσης από την οργανωµένη πολιτεία είναι οι ακόλουθοι:
  1. - Οριοθέτηση επιτρεποµένων εντάσεων πηγών ηχορύπανσης²
  2. - Λήψη µέτρων για περιορισµό της ενόχλησης των ανθρώπων
  3. - Αναγκαία µέτρα και παρεµβάσεις
  4. - Αυστηρός έλεγχος των ορίων
Στην χώρα µας το πρόβληµα της ηχορύπανσης είναι έντονο για πολλούς λόγους, οι κυριότεροι των οποίων είναι η έλλειψη χωροταξικού σχεδιασµού, η έλλειψη καθορισµού χρήσεων γης, και η µη εφαρµογή της υπάρχουσας νοµοθεσίας προστασίας περιβάλλοντος και εργαζοµένων από τον θόρυβο.
Πρόσφατα ανακοινώθηκε ότι ο ένας στους τρεις Έλληνες πάσχει από ψυχολογικά προβλήµατα εξαιτίας του θορύβου και άλλων περιβαλλοντικών αιτίων.
Οι περισσότερες διεθνείς νοµοθεσίες (και η Ελληνική) θέτουν σαν ανώτερη στάθµη θορύβου στους χώρους κατοικίας DNL level 45 dB(A) θεωρώντας σαν µέσο όρο τα 35 dB(A), αλλά στις Ελληνικές µεγαλουπόλεις επικρατούν επίπεδα 65 – 80 dB(A) τα οποία διαταράσσουν σοβαρά τον ύπνο και την ξεκούραση του οργανισµού. Αποδεδειγµένες είναι επίσης και οι αρνητικές συνέπειες του θορύβου στην κοινωνική συµπεριφορά ατόµων.
Για παράδειγµα, οι ερευνητές Matthews και Cannon σε εργαστηριακή έρευνα διαπίστωσαν ότι πολύ λιγότεροι άνθρωποι έδειχναν διάθεση να βοηθήσουν κάποιον συνάνθρωπο τους, όταν στο περιβάλλον επικρατούσαν επίπεδα θορύβου 85 dB σε αντίθεση µε όταν επικρατούσαν επίπεδα θορύβου κάτω από 65 dB. 
Παρά το γεγονός ότι στην Ελλάδα υπάρχουν προεδρικά διατάγµατα και νοµοθεσία σχετικά µε τα όρια θορύβου και ρύπανσης, παρόµοια µε αυτά των άλλων ευρωπαϊκών κρατών, δυστυχώς εδώ δεν εφαρµόζονται ούτε στον κρατικό ούτε στον ιδιωτικό τοµέα.
Παρόµοια αγνοούν το πρόβληµα του περιβαλλοντικού θορύβου και τα αρµόδια Υπουργεία ΠΕ.ΧΩ.∆Ε και Υγείας ενώ υπάρχει η σχετική νοµοθεσία ανώτατου επιτρεπόµενου ορίου θορύβου (Π∆ 1180/81).
Για παράδειγµα η νοµοθεσία καθορίζει τα 50 dB(Α) σαν ανώτατο όριο σε αστικές περιοχές και για εγκαταστάσεις που ευρίσκονται σε επαφή µε κατοικηµένα κτίσµατα τα 45 dB(Α), µετρούµενα εντός του κατοικηµένου κτίσµατος µε πόρτες και παράθυρα ανοικτά.
Οι εργοδότες στο εξωτερικό είναι αναγκασµένοι να αποζηµιώνουν τους
εργαζοµένους που έχουν υποστεί ακουστικές ή ψυχολογικές βλάβες εξ αιτίας του επαγγέλµατος τους και για να αποφύγουν αυτές τις δαπάνες φροντίζουν να λύσουν το πρόβληµα του θορύβου στον εργασιακό χώρο. 
Σε ελληνικούς εργασιακούς χώρους συναντάµε επίπεδα θορύβου 100-110 dB(Α) παρόλο που η νοµοθεσία προβλέπει την λήψη µέτρων προστασίας των εργαζοµένων όταν ο θόρυβος πρόκειται να υπερβεί τα 85 dB(Α).
Τα παραπάνω επίπεδα πλησιάζουν τα "όρια πόνου" του ανθρώπινου αυτιού και προκαλούν απώλεια ακοής καθώς και σοβαρές άλλες σωµατικές και ψυχολογικές βλάβες.
Το αρµόδιο Υπουργείο Απασχόλησης, δυστυχώς, ελέγχει πληµµελώς εάν εφαρµόζεται η υπάρχουσα νοµοθεσία προστασίας εργαζοµένων από το θόρυβο (Π∆ 149/2006 και Π∆ 85/1991) και δεν διατηρεί στοιχεία σχετικών εργασιακών ατυχηµάτων, περιορίζοντας έτσι τη δυνατότητα ιατρικής φροντίδας και αποζηµίωσης για όσους εργαζόµενους έχουν υποστεί ζηµίες από τον εργασιακό θόρυβο.
Οι Έλληνες εργαζόµενοι αδυνατούν να δηλώσουν οι ίδιοι την επαγγελµατική βαρηκοΐα τους (η οποία ούτε καν αναγνωρίζεται σαν αναπηρία, παρότι αποτελεί σοβαρή αναπηρία που δεν θεραπεύεται), είτε γιατί συνήθως έχουν αρνητικές συνέπειες, είτε γιατί επακολουθεί η ενασχόλησή τους σε βοηθητικές θέσεις µε µικρότερη αµοιβή. 
Στην Αθήνα συναντάµε σχεδόν διπλάσια επίπεδα θορύβου µέσα σε σπίτια και γραφεία, εξαιτίας της ανεξέλεγκτης ηχορύπανσης από εργοστάσια, κέντρα διασκέδασης, αυτοκινητόδροµους, µοτοποδήλατα µε παράνοµες εξατµίσεις κλπ.
Οι Έλληνες σφυροκοπούνται σήµερα από τον θόρυβο όπου και να βρίσκονται, ακόµη και στα νησιά γιατί και εκεί υπάρχουν ανεξέλεγκτες πηγές θορύβου όπως ηλεκτρογεννήτριες, νυχτερινά κέντρα, µοτοποδήλατα χωρίς σωστές εξατµίσεις κλπ.
Αξίζει να αναφερθεί ότι ορισµένοι ξενόγλωσσοι τουριστικοί οδηγοί προειδοποιούν τους τουρίστες, να µην έχουνε την απαίτηση να κοιµηθούν καλά σε πολλά τουριστικά µέρη της χώρας µας εξ αιτίας του θορύβου.
Οι αρµόδιοι φορείς ανά περίπτωση ηχορύπανσης είναι:
• Εξωτερικός θόρυβος: ΥΠΕΧΩ∆Ε, ∆ιεύθυνση Περιβάλλοντος, Τµήµα Θορύβου
• Εργασιακός θόρυβος: Υπουργείο Εργασίας, Σώµα Επιθεώρησης Εργασίας ΣΕΠΕ
• Νυχτερινά κέντρα: ∆ιευθύνσεις Υγείας των διαφόρων Νοµαρχιών.

ΙΙΙ. Επιπτώσεις στην Υγεία
  • - Στο σύστηµα ακοής του ανθρώπου
  • - Στην ψυχική και σωµατική υγεία (συνεισφορά του στη δηµιουργία άγχους).
  • - Στους ανθρώπους που ήδη πάσχουν από κάποια αρρώστια ή µη οµαλή φυσιολογία. 
    ΙV. Ο Θόρυβος από τα Μέσα Μεταφοράς και τις Εγκαταστάσεις
Περιγραφή
Ο θόρυβος από τα µέσα µεταφοράς αποτελεί διεθνώς την κυριότερη ενόχληση του αστικού πληθυσµού.
Σύµφωνα µε τον ΟΟΣΑ
• το 50% των κατοίκων του Οργανισµού (πάνω από 330 εκατοµ. άτοµα) ζουν σε περιοχές όπου η στάθµη θορύβου ξεπερνά το όριο ενόχλησης
• το 15% ακόµη (πάνω από 100 εκατ.) σε περιοχές µε στάθµη θορύβου που ξεπερνά το µέγιστο ανεκτό. Σύµφωνα µε εκτιµήσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης,
• το 20-25% περίπου του πληθυσµού των περισσότερο ανεπτυγµένων χωρών της Ένωσης ενοχλείται από το θόρυβο της οδικής κυκλοφορίας, ενώ
• το 19% του συνολικού πληθυσµού της ευρίσκεται σε περιοχές µε υψηλές στάθµες θορύβου.
Έτσι, ο θόρυβος από την οδική κυκλοφορία θεωρείται ως η πλέον ενοχλητική πηγή θορύβου για τον αστικό πληθυσµό.
Βάσει των µέχρι τώρα µελετών και µετρήσεων του ΥΠΕΧΩ∆Ε ποσοστό µεγαλύτερο του 60 % του πληθυσµού της Αθήνας και του Πειραιά, ζει µε απαράδεκτα υψηλές στάθµες κυκλοφοριακού θορύβου.
Οι στάθµες θορύβου αιχµής κυµαίνονται από: 90 - 100 dB(A), όλες τις ηµέρες και δυστυχώς και τις νύχτες, στις σηµαντικές αρτηρίες της πρωτεύουσας.
Η κατάσταση αυτή οφείλεται ουσιαστικά στην Ο∆ΙΚΗ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ και κατά κύριο λόγο στα ∆ΙΚΥΚΛΑ (Μοτοποδήλατα – Μοτοσικλέτες).
Η καταπολέµηση του θορύβου από την οδική κυκλοφορία περιλαµβάνει αναλυτικά τα ακόλουθα µέτρα :
• Έλεγχος Θορύβου Μοτοσικλετών και Μοτοποδηλάτων
• Κατασκευή Ηχοπετασµάτων - Κτιριακή Ηχοπροστασία
• Χαρτογράφηση και Παρακολούθηση του Θορύβου
Με τον όρο "εγκαταστάσεις" εννοούνται κυρίως:
• οι βιοµηχανίες και οι βιοτεχνίες
• οι µικρές µηχανολογικές εγκαταστάσεις που είναι διάσπαρτες µέσα στον οικιστικό ιστό (κλιµατιστικά, ψυκτικά, εξαεριστήρες, κλπ.)
Ο έλεγχος του θορύβου αυτών των εγκαταστάσεων, είτε µέσω των Μελετών Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων είτε µέσω παραπόνων των πολιτών, γίνεται σήµερα κατά τρόπο όχι ιδιαίτερα ικανοποιητικό.
Το γεγονός αυτό οφείλεται κυρίως στη σύγχυση αρµοδιοτήτων µεταξύ των υπηρεσιών του Κράτους, αλλά και στην αδράνεια που επιδεικνύεται σε πολλές περιπτώσεις, στην έλλειψη εξειδικευµένου προσωπικού κυρίως των περιφερειακών υπηρεσιών και στην έλλειψη απαραίτητου εξοπλισµού.
Οι αναµενόµενες ενέργειες των αρµόδιων υπηρεσιών είναι:
Α. Συστηµατοποίηση του Ελέγχου του Θορύβου των Βιοµηχανιών – Βιοτεχνιών και άλλων επαγγελµατικών εγκαταστάσεων.
Β. Επιβολή των περιβαλλοντικών όρων που προσδιορίζονται από τις Μελέτες Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για τις εγκαταστάσεις και αναγραφή τους στην χορηγούµενη άδεια.
Γ. Συστηµατική Επιθεώρηση των Μεγάλων Εγκαταστάσεων ως προς τον θόρυβο, µε συχνότητα το αργότερο κάθε 6 µήνες και χορήγηση πιστοποιητικού συµµόρφωσης µε τους όρους περιβαλλοντικής προστασίας που τους έχουν τεθεί µέσω των Μελετών Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων.
Τα κριτήρια για την τοποθέτηση µιας εγκατάστασης στον κατάλογο των προς έλεγχο εγκαταστάσεω είναι µεταξύ άλλων:
- το µέγεθος της
- η φύση της δραστηριότητας της, και
- η θέση της µέσα στον οικιστικό ιστό, το πόσο κοντά δηλαδή βρίσκεται σε σχέση µε κατοικίες.
. Οργάνωση όλων των Περιφερειακών Υπηρεσιών της Χώρας για την αποτελεσµατική αντιµετώπιση των παραπόνων των πολιτών.

Συµπεράσµατα
Η δυσκολία ελέγχου της παραγωγής θορύβου από τη χρήση οχηµάτων, εξοπλισµού και εγκαταστάσεων στο αστικό περιβάλλον θεωρείται πλέον ως αντικειµενική πραγµατικότητα στη χώρα µας.
Οι έλεγχοι που πραγµατοποιούνται σήµερα αφορούν σχεδόν αποκλειστικά τις σταθερές ή µόνιµες ηχητικές πηγές, οι οποίες όµως εντοπίζονται µόνο στο βιοµηχανικό, βιοτεχνικό ή επαγγελµατικό περιβάλλον.
Κατ’ ουσίαν ο µόνος περιορισµός που υφίσταται στην παραγωγή θορύβου µέσα στην αστική οικιστική ζώνη είναι οι διαµαρτυρίες των κατοίκων, οι οποίες όµως βρίσκουν άµεση ανταπόκριση από την πολιτεία µόνον κατά τις χαρακτηριζόµενες ως «ώρες κοινής ησυχίας» (ΦΕΚ 15Β/12.1.1996, θέµα 5).
Μόνη εφικτή λύση είναι ο έλεγχος στην πηγή και συγκεκριµένα η νοµοθετική απαίτηση για κυκλοφορία προϊόντων και οχηµάτων χαµηλής στάθµης θορύβου.
Σε αυτή την κατεύθυνση ισχύουν σήµερα οι απαιτήσεις της Υπ.Απ. 37393/2028 (ΦΕΚ 1418 Β’/2003) και Υπ.Απ. 9272/471 (ΦΕΚ 286 Β’/2007) για προϊόντα και µηχανήµατα, καθώς και άλλη ειδική νοµοθεσία για τα οχήµατα και τα µέσα µεταφοράς.
Οι αποφάσεις αυτές µεταφέρουν στην ελληνική νοµοθεσία τις ελάχιστες απαιτήσεις αντίστοιχων ευρωπαϊκών οδηγιών για τα ανεκτά επίπεδα θορύβου.
Η ελληνική περίπτωση είναι σχεδόν βέβαιο ότι χρειάζεται κάτι περισσότερο από τα ελάχιστα ανεκτά επίπεδα.
Η δυνατότητα παραγωγής προϊόντων και οχηµάτων µε ιδιαίτερα µειωµένη στάθµη θορύβου είναι πλέον εφικτή από τους κατασκευαστές λόγω ανάπτυξης πολλών νέων υλικών µε ηχοµονωτικές ιδιότητες, αλλά και λόγω σχεδιασµού µηχανών και συσκευών που οδηγούν σε χαµηλότερη παραγωγή ήχου.
Η σχετική έρευνα οφείλει να ενισχυθεί τόσο σε εθνικό, όσο και σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
Τα σχετικά µε τη µελέτη του ήχου και του θορύβου ευρωπαϊκά ινστιτούτα έχουν αξιόλογη µέχρι σήµερα δραστηριότητα, από την οποία αναµένονται ουσιαστικές µελλοντικές βελτιώσεις σε µία πληθώρα προϊόντων της καθηµερινής διαβίωσης.
Η απαίτηση για την παραγωγή και κατανάλωση προϊόντων χαµηλής στάθµης θορύβου επεκτείνεται και στις οδικές αρτηρίες που διέρχονται µέσα από το αστικό περιβάλλον.
Η µελέτη και η κατασκευή του οδικού έργου πρέπει να είναι τέτοια ώστε να ελαχιστοποιεί τον παραγόµενο θόρυβο τόσο κατά την κανονική λειτουργία του, όσο και κατά τη φάση της κατασκευής του.
Επιπλέον, η σωστή χωροθέτηση των δραστηριοτήτων µέσα στον αστικό ιστό επιτρέπει χαµηλότερη στάθµη θορύβου στις περιοχές αµιγούς κατοικίας, ενώ ταυτόχρονα διευκολύνει τη λειτουργία τόσο των παραγωγικών δραστηριοτήτων, άσο και της αγοράς.
Π.χ.
α. Η συγκέντρωση βιοµηχανικών – βιοτεχνικών δραστηριοτήτων µαζί µε τις σχετικές εµπορικές δραστηριότητες περιορίζει πολλές από τις απαραίτητες µεταφορές για τη λειτουργία της παραγωγής.
β. Η συγκέντρωση των λιανικών εµπορικών δραστηριοτήτων δηµιουργεί καλύτερες συνθήκες ανταγωνισµού, αφού αποτρέπει το σύνηθες φαινόµενο του τοπικού µονοπωλίου και συνεπώς λειτουργεί περισσότερο ωφέλιµα για τον καταναλωτή.
γ. Η συγκέντρωση αποκλειστικά κατοικιών δηµιουργεί προϋποθέσεις άνετης διαβίωσης µε περιορισµένη κυκλοφορία οχηµάτων, περιορισµένο θόρυβο και ευχερή δυνατότητα ανάπτυξης εξωτερικών χώρων αναψυχής (πάρκα, παιδικές χαρές, χώρους περιπάτου ,κ.ά.).
Ως χαρακτηριστικά παραδείγµατα όχλησης των κατοίκων σε ζώνες που κατ’ ουσίαν είναι αµιγούς κατοικίας αναφέρονται:
α. η φορτοεκφόρτωση εµπορευµάτων σε καταστήµατα super market, σε αποθήκες, ή σε άλλα εµπορικά καταστήµατα, καθώς και
β. η λειτουργία συνεργείων αυτοκινήτων, ή άλλων επαγγελµατικών εργαστηρίων µε θορυβώδη εξοπλισµό.
Επίσης, ο χρονικός προγραµµατισµός των οχληρών έργων σε ζώνες αστικού περιβάλλοντος και ειδικά σε αυτές της αµιγούς κατοικίας, µπορεί να περιορίσει σηµαντικά το ετήσιο επίπεδο όχλησης, αν και πολλές φορές είναι δύσκολο να εφαρµοστεί λόγω δυσκολίας συντονισµού µεταξύ των διαφόρων υπηρεσιών, ή λόγω υλοποίησης έργων έκτακτου χαρακτήρα.
Είναι, τέλος, νοµικά δεσµευτική η χρήση προστατευτικών µέσων και ηχοµονωτικών υλικών στους χώρους εργασίας, ώστε να εξασφαλίζεται η προστασία των εργαζοµένων κατά τη διάρκεια της εργασίας τους.
Η παραβίαση αυτών των συνθηκών αποτελεί αντικείµενο ελέγχου από την πλευρά της πολιτείας, η οποία οφείλει να αποδεικνύει ότι λειτουργεί πραγµατικό «κράτος δικαίου» που δεν προστατεύει µόνο τόσο τα συµφέροντα του εργοδότη, αλλά και τα συµφέροντα και κυρίως την υγεία του εργαζόµενου.
Με όλα τα προηγούµενα ο Π.Σ.Χ.Μ. και εγώ προσωπικά ελπίζουµε ότι συνεισφέραµε και συµβάλλαµε στους στόχους αυτής της πολύ ενδιαφέρουσας ηµερίδας.
Θεωρούµε ότι όλα τα προαναφερθέντα µπορούν να αποτελέσουν σηµεία διαλόγου µεταξύ της πολιτείας και των κοινωνικών φορέων µε στόχο την αναζήτηση λύσεων και την ειλικρινή αντιµετώπιση ενός τόσο σηµαντικού προβλήµατος για τη διαβίωσή µας στο αστικό περιβάλλον, όπως είναι ο θόρυβος.

Θόρυβος, ρύπανση, και κακός καιρός «εχθροί» της καρδιάς μας

 
Μελέτες που έχουν ανακοινωθεί σε ετήσιο συνέδριο της Ευρωπαϊκής Καρδιολογικής Εταιρείας, που έχει γίνει στο Λονδίνο, δείχνουν ξεκάθαρα ότι η εμφάνιση καρδιαγγειακών νόσων σχετίζεται σε σημαντικό βαθμό και με τη μόλυνση της περιοχής που ζει κάποιος, με το κρύο, αλλά και με τον θόρυβο.
Αν κάποιος πιστεύει ότι το κάπνισμα, η πλούσια σε λιπαρά διατροφή και η έλλειψη άσκησης, είναι οι μόνοι παράγοντες που μπορεί να τον οδηγήσουν σε ένα ξαφνικό έμφραγμα του μυοκαρδίου, αυταπατάται. 
Μελέτες που έχουν ανακοινωθεί σε ετήσιο συνέδριο της Ευρωπαϊκής Καρδιολογικής Εταιρείας, που έχει γίνει στο Λονδίνο, δείχνουν ξεκάθαρα ότι η εμφάνιση καρδιαγγειακών νόσων σχετίζεται σε σημαντικό βαθμό και με τη μόλυνση της περιοχής που ζει κάποιος, με το κρύο, αλλά και με τον θόρυβο.
Ρύπανση, θόρυβος και κακός καιρός
«Ο καιρός, η βροχή ή η ζέστη επηρεάζουν την καθημερινή μας δραστηριότητα, ακόμα και την παραγωγικότητα στην εργασία μας», επισημαίνει η Aneta Cislak, ερευνητής στο Πανεπιστήμιο της Σιλεσίας, στο Zabrze της Πολωνίας και εξηγεί ότι η απλή αυτή διαπίστωση οδήγησε σε μια μελέτη που έδειξε ότι η αυξημένη ρύπανση και οι καιρικές συνθήκες επηρεάζουν την πορεία των ασθενών μετά από μια καρδιακή προσβολή. «Δεδομένου ότι αυτή η επίδραση είναι τόσο αισθητή, μας ενδιαφέρει να δούμε αν ο καιρός έχει σχέση με τις καρδιαγγειακές παθήσεις, συμπεριλαμβανομένων των οξέων στεφανιαίων συνδρόμων», εξηγεί η κ. Cislak.
Η μελέτη εξέτασε τη σχέση μεταξύ των περιβαλλοντικών παραγόντων, με τη σοβαρότητα της κλινικής κατάστασης και τη βραχυπρόθεσμη πρόγνωση σε ασθενείς με οξέα στεφανιαία σύνδρομα, όπως έμφραγμα του μυοκαρδίου και ασταθή στηθάγχη. 
Διήρκεσε 6 χρόνια και έδειξε ότι οι ασθενείς υψηλού κινδύνου, με έμφραγμα του μυοκαρδίου στους οποίους έγινε αγγειοπλαστική για διάνοιξη των φραγμένων αρτηριών, η επέμβαση ήταν πιο συχνά επιτυχής όταν ο καιρός ήταν ηλιόλουστος, δεν είχε κρύο και οι συγκεντρώσεις του όζοντος και του μονοξειδίου του άνθρακα στην ατμόσφαιρα, ήταν χαμηλότερες.
«Μια από τις πιθανές εξηγήσεις για το εύρημα αυτό είναι ότι οι ατμοσφαιρικοί ρύποι, όπως το μονοξείδιο του άνθρακα, δεσμεύονται μέσω της αιμοσφαιρίνης και ίσως επηρεάζουν αρνητικά τη μεταφορά του οξυγόνου στο αίμα. 
Αυτό μπορεί να προκαλέσει υποξία και να οδηγήσει σε χειρότερη κλινική κατάσταση και λιγότερο επιτυχημένη θεραπεία», ανέφερε κ. Cislak και συμπλήρωσε ότι «θα πρέπει να θυμόμαστε ότι δεν είναι μόνο οι άνθρωποι που επηρεάζουν το περιβάλλον, αλλά και το περιβάλλον επηρεάζει εμάς».
Η ζωή στις μεγαλουπόλεις δεν είναι «αθώα»
Όλο και περισσότεροι επιστήμονες συμφωνούν ότι η ατμοσφαιρική ρύπανση ευθύνεται για πρώιμη αθηροσκλήρυνση και απώλεια της λειτουργικότητας των αρτηριών.
Επιπλέον, υπάρχουν, πλέον, ισχυρές επιστημονικές ενδείξεις ότι και τα αυξημένα επίπεδα θορύβου στις μεγάλες πόλεις δημιουργούν υπέρταση και κατά συνέπεια αυξημένο κίνδυνο για καρδιαγγειακή νόσο.
«Η ζωή δεν είναι αθώα στις μεγαλουπόλεις όσον αφορά τα καρδιαγγειακά νοσήματα», καταλήγουν οι επιστήμονες που παρουσίασαν και άλλες μελέτες που ενισχύουν αυτό τον ισχυρισμό τους.
Ο κακός καιρός προπομπός του εμφράγματος
Και ο κρύος καιρός σχετίζεται με αυξημένο κίνδυνο σοβαρής καρδιακής προσβολής, σύμφωνα με άλλη έρευνα που παρουσιάστηκε στο συνέδριο από τον καθηγητή Shuangbo Liu, από το Πανεπιστήμιο της Μανιτόμπα του Καναδά, καθώς διαπιστώθηκε ότι κάθε φορά που η θερμοκρασία έπεφτε κατά 10 βαθμούς Κελσίου αυξανόταν κατά 7% ο κίνδυνος σοβαρού εμφράγματος του μυοκαρδίου.

Περπάτησα και δίψασα

Ποιος ξέρει πόσα πόδια πέρασαν πόσα πρόσωπα 
Αποτύπωσαν τον ήσκιο τους επάνω στην πέτρα 
Τεθλασμένες γλυφές σπασμένοι μαίανδροι 
Ανάγλυφα ρόδα και μαλλιά που μάδησαν σκόνη... 
γιώργος θέμελης-Χαλασμένη βρύση  
Από τη συλλογή Γυμνό παράθυρο (1945) 

Δυό φωτογραφίες - δυό πλανήτες, και ααα, ναι; έχει νερό ο πλανήτης Άρης;

Harrat Khaybar και Santa Maria crater
ποια από τις δύο φωτογραφίες είναι από τη Γη και ποια από τον Άρη;
Harrat Khaybar
η Harrat Khaybar
βρίσκεται στη Δυτική Σαουδική Αραβία και είναι μία περιοχή που δεν περιέχει μόνο μεγάλες εκτάσεις με άμμο και χαλίκι αλλά και....
τεράστιες εκτάσεις με λάβα.
σύμφωνα με τους επιστήμονες οι μεγάλες αυτές εκτάσεις λάβας δημιουργήθηκαν από φρεατομαγματικές εκρήξεις κατά μήκος μιάς μακράς σειράς βορά-νότου τα τελευταία πέντε εκατομύρια χρόνια η τελευταία έκρηξη έγινε μεταξύ 600 και 700μ.χ...
 Santa Maria crater
ο κρατήρας Santa Maria έχει διάμετρο περίπου 90 μέτρα και βρίσκεται στον Άρη...
η φωτογραφία τραβήχτηκε από το Rover Opportunity το οποίο συνεχίζει την εξερεύνησή του στον κόκκινο πλανήτη...
πατήστε πάνω στις φωτογραφίες για να τις δείτε σε μεγέθυνση....
πηγή: NASA  καί  ΝΑSA
το νερό ρέει άφθονο στον Άρη και μάλιστα είναι αλμυρό
ρέει σήμερα όχι μιά χιλιετία πριν και...
όπου υπάρχει νερό σε υγρή μορφή θα μπορούσε να υπάρξει ή να υπάρχει ζωή
έτσι μας λένε τώρα οι επιστήμονες της ΝΑΣΑ
η ισχυρότερη κάμερα που υπήρξε ποτέ αυτή
του διαστημικού οχήματος Mars Reconnaissance Orbiter έστειλε τις φωτογραφίες αυτές από τους κρατήρες της επιφάνεια του Άρη
το Science τις δημοσίευσε στην έκδοσή του στις 4 Αυγούστου του 2011
και βλέπουμε το νερό να ρέει στα υδάτινα μονοπάτια ανάμεσα στις βραχώδεις πλαγιές επί εκατοντάδες μέτρα
είναι συναρπαστικό, "λέει ο πλανητικός επιστήμονας Joseph Levy του Portland State University στο Όρεγκον....
"ο Άρης μοιάζει περισσότερο με τις ξηρές κοιλάδες της Ανταρκτικής κάθε μέρα....και
ο Alfred McEwen από το Πανεπιστήμιο της Αριζόνα συμπληρώνει:
"είναι κάτω από την υγρή του επιφάνεια που πιθανότατα σήμερα θα βρεθεί ζωή...."
αλήθεια τι άλλο θα μας αποκαλύψουν στο μέλλον;
περισσότερα στον παρακάτω σύνδεσμο...
http://www.nasa.gov/mission_pages/MRO/news/mro20110804.html

http://www.nasa.gov/mission_pages/MRO/multimedia/gallery/gallery-index.html

http://www.nasa.gov/mission_pages/MRO/multimedia/gallery/gallery-index.html

Σκέψεις ασύνδετες...

Όλοι μιλούν πολύ...
Δεν έχουν τίποτα να πούν... 
Το ήξερε άραγε από τότε ο Wittgenstein όταν έλεγε... 
//Όλα αυτά για τα οποία σήμερα φλυαρούν, τα όρισα στο βιβλίο μου (Tractatus) με το να μείνω σιωπηλός γι'αυτά// ?       
                                

Εκπληκτικές ζωγραφιές 12000 ετών σε απρόσιτη και βραχώδη περιοχή του Αμαζονίου

Εκπληκτικές ζωγραφιές  12000 ετών αποκαλύπτουν έναν κόσμο απαράμιλλης ομορφιάς
Την περασμένη εβδομάδα, αξιοθαύμαστες εικόνες της αρχαίας τέχνης των σπηλαίων έφτασαν στα πρωτοσέλιδα: πετρώματα που έγιναν στη Νότια Αμερική πριν από 12.000 χρόνια.
Τα τεχνουργήματα, δημιουργήθηκαν σε βραχώδη περιοχή της Serranía de la Lindosa, η οποία βρίσκεται στο βόρειο άκρο του Κολομβιανού Αμαζονίου.
Οι άνθρωποι που έκαναν αυτά τα έργα τέχνης πιστεύεται, πως ήταν μεταξύ των πρώτων ανθρώπων που κατέλαβαν την περιοχή, μετά από μεταναστεύσεις στο σημερινό Στενό Bering περίπου πριν από 25.000 χρόνια.
Η σπουδαία αυτή ανακάλυψη έγινε πέρυσι, από μια βρετανική-κολομβιανή ομάδα, χρηματοδοτούμενη από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Έρευνας.
Επικεφαλής είναι ο José Iriarte, καθηγητής αρχαιολογίας στο Πανεπιστήμιο Exeter και κορυφαίος εμπειρογνώμονας στην ιστορία του Αμαζονίου και της προκολομβιανής ιστορίας.
Η σπουδαία ανακάλυψη είχε κρατηθεί μυστική μέχρι τώρα, καθώς γύριζαν μια ντοκιμαντέρ για το Channel 4 η οποία προβάλλεται αυτή την εποχή και είναι η: Jungle Mystery: Lost Kingdoms of the Amazon.
Στους αρχαίους αυτούς “βραχοπίνακες” απεικονίζονται, εκτός από ελάφια,
τάπιροι,
αλιγάτορες,
νυχτερίδες,
φίδια,
χελώνες και γουρουνάκια, και ζώα που πλέον έχουν εξαφανιστεί όπως μαστόδοντα, το εξαφανισμένο Equus Scotti, ένα είδος του γένους Equus που περιλαμβάνει άλογα, γαϊδούρια και ζέβρες, μεγαθήρια giant ground sloth, και αρχαία είδη της οικογένειας των Camelidae.
Αυτή η δημιουργικότητα, αυτή η τέχνη που δημιούργησαν ανθρώπινα χέρια  12.000 χρόνια πριν, αυτή η εξαιρετική απεικόνιση τόσων εξαφανισμένων ειδών, είναι αξιοσημείωτη και συγκινητική.
Οι δεκάδες χιλιάδες πίνακες της τόσο μακρινής μας εποχής των παγετώνων μας γνωρίζουν ανθρώπους και ζώα που έζησαν πριν από 12.500 χρόνια- μια από τις μεγαλύτερες συλλογές προϊστορικής λαϊκής τέχνης του πλανήτη, εκεί στον Αμαζόνιο.
Όλα αυτά τα ζώα τα είχαν δει αυτοί οι πρώτοι άνθρωποι που έφτασαν στον Αμαζόνιο και τα ζωγράφισαν!
Και οι ζωγραφιές τους αυτές μας αφήνουν να ρίξουμε μια κλεφτή ματιά σε έναν κόσμο που ίσως νομίζουμε πως δεν υπήρχε.
Ίσως χρειαστούν γενιές αρχαιολόγων για να τις μελετήσουν και ίσως αρχίσουν να μας διηγούνται μια σημαντική ιστορία για το περιβάλλον και για πώς οι άνθρωποι εκείνης της μακρινής εποχής αλληλοεπιδρούσαν  με τα πολύτιμα τροπικά δάση του Αμαζονίου.
Μια ομάδα αρχαιολόγων με επικεφαλής τον Francisco Javier Aceituno του Universidad de Antioquia, τον Gaspar Morcote-Rios του Universidad Nacional de Colombia και τον José Iriarte, του Exeter University, ανακάλυψαν επίσης πέτρινα εργαλεία και υπολείμματα ζώων και φυτών, τα οποία προσθέτουν στη γνώση της περιοχής αλλά εγείρουν και πολλές ερωτήσεις.
Η εξαφάνιση μεγάλου μέρους της πανίδας αυτής, είναι από μόνη της ένα ενδιαφέρον πρόβλημα: προκλήθηκε από την κλιματική αλλαγή, από τους ανθρώπους κυνηγούς ή από ένα συνδυασμό παραγόντων;
Δεν βρέθηκαν οστά μεγάλης πανίδας στις τοποθεσίες που ερευνήθηκαν, οπότε οι άνθρωποι που ζωγράφισαν τα βράχια δεν ήταν κυνηγοί μεγάλων θηραμάτων ή είχαν κυνηγήσει τα ζώα αυτά σε άλλες περιοχές μακρυά.
Αυτά που έχει βρεθεί, ωστόσο, είναι στοιχεία πολλών ειδών χρήσιμων φυτών.
Οι ερευνητές πιστεύουν ότι οι μακρινοί αυτοί άνθρωποι, δεν προσπαθούσαν μόνο παθητικά να προσαρμοστούν στο δάσος, αλλά είχαν αρχίσει να το διαχειρίζονται και να προσπαθούν να το αλλάξουν.
Και αυτή η ζωή της μακρινής εποχής των παγετώνων που μας αποκαλύπτουν οι υπέροχοι αρχαίοι “βραχοπίνακες”  δεν είναι απλώς θέαμα, είναι οι ρίζες ενός τρόπου ζωής, τον οποίο η ανθρώπινη απληστία έχει καταβάλει κάθε δυνατή προσπάθεια για να τον καταστρέψει, από τον οποίο εξαρτάται ο οικολογικός πλούτος του δάσους του Αμαζονίου, και κατ’ επέκταση όλη η ανθρωπότητα.
Μια γεύση αυτού του πολιτισμού είχαν πάρει οι μελετητές όταν πριν λίγα χρόνια όταν παρατήρησαν πως πριν από περίπου 4.000 χρόνια, οι φυλές του δάσους καλλιεργούσαν το έδαφος, φύτευαν Brazil-nut trees και κακαόδεντρα και καθάριζαν το έδαφος προετοιμάζοντάς για καλλιέργεια.
Αυτές οι κοινότητες, πολύ πιο πυκνοκατοικημένες από ό, τι είχε αρχικά υποτεθεί, είχαν πετύχει επισιτιστική ασφάλεια και είχαν πολύ καλή τροφή, η δε παρουσία τους προωθούσε ενεργά την εκπληκτική βιοποικιλότητα του τροπικού δάσους.
Οι άμεσοι διάδοχοί τους είναι οι σημερινοί αυτόχθονες πληθυσμοί, των οποίων η ύπαρξη απειλείται τόσο σκληρά.
     Η παρουσιάστρια του ντοκιμαντέρ, Jungle Mystery: Lost Kingdoms of the Amazon, Ella Al-Shamahi, αρχαιολόγος και εξερευνητής, χαρακτηριστικά αναφέρει για τις βραχογραφίες:
“Όταν είσαι εκεί, τα συναισθήματά σου ρέουν…
Μιλάμε για αρκετές δεκάδες χιλιάδες πίνακες…
Θα χρειαστούν γενιές για να τις μελετήσουν…
Κάθε στροφή που κάνετε, είναι ένας νέος τεράστιος βραχοπίνακας…
Βλέπουμε ζώα που τώρα δεν υπάρχουν…
Οι ζωγραφιές είναι τόσο φυσικές και τόσο καλοφτιαγμένες που δεν υπάρχει αμφιβολία ότι αυτό που βλέπουμε είναι ένα άλογο, για παράδειγμα…
Το άλογο Equus Scotti της εποχής του πάγου είχε ένα άγριο, βαρύ πρόσωπο…
Είναι τόσο λεπτομερές, που μπορούμε να δούμε ακόμη και τη χαίτη του.
Είναι συναρπαστικό…
Οι ζωγραφιές περιλαμβάνουν ψάρια, χελώνες, σαύρες και πουλιά, καθώς και ανθρώπους που χορεύουν και κρατούν τα χέρια…
Μια φιγούρα φοράει μάσκα που μοιάζει με πουλί με ράμφος”
Και βέβαια η επιστημονική ανακάλυψη δεν έχει τελειώσει.
Οι πίνακες ποικίλλουν σε μέγεθος.
Υπάρχουν πολλά αποτυπώματα και πολλές από τις εικόνες είναι σε αυτήν την κλίμακα, είτε πρόκειται για γεωμετρικά σχήματα, ζώα ή ανθρώπους.
Άλλοι είναι πολύ μεγαλύτεροι.
H Al-Shamahi αναφέρει χαρακτηριστικά: “Θα έσπαζα το λαιμό μου κοιτώντας συνέχεια τόσο ψηλά. Πώς ανέβηκαν σε αυτούς τους τοίχους; “
Μερικοί από τους πίνακες είναι τόσο ψηλοί που μπορούν να φωτογραφιθούν μόνο με drone.
Αυτοί οι πίνακες έχουν κοκκινωπό χρώμα, το πανέμορφο χρώμα της τερακότα, βρέθηκαν επίσης κομμάτια ώχρας.
Υποθέτοντας εάν οι πίνακες είχαν ιερό ή άλλο σκοπό, οι μελετητές απαντούν: “Είναι ενδιαφέρον να πούμε πως πολλά από αυτά τα τεράστια ζώα εμφανίζονται περιτριγυρισμένα από μικρούς άνδρες με τα χέρια τους υψωμένα, σαν να λατρεύουν αυτά τα ζώα”.
Παρατηρώντας ότι η εικόνα περιλαμβάνει δέντρα και παραισθησιογόνα φυτά, πρόσθεσε: “Για τους ανθρώπους του Αμαζονίου, οι άνθρωποι όπως τα ζώα και τα φυτά έχουν ψυχές και επικοινωνούν και αλληλεπιδρούν μεταξύ τους με συνεργατικούς ή εχθρικούς τρόπους μέσω των τελετών και των σαμανικών πρακτικών που βλέπουμε να απεικονίζονται στη λαϊκή αυτή τέχνη.”

Κείμενο και επιμέλεια κειμένου:ntina

Το φαινόμενο της πεταλούδας και η θεωρία του χάους

Το φαινόμενο της πεταλούδας είναι μια ποιητική μεταφορά, στη θεωρία του χάους για το φαινόμενο της ευαίσθητης εξάρτησης ενός συστήματος από τις αρχικές συνθήκες.
Σύμφωνα με μια από τις διατυπώσεις, λέγεται ότι “αν μια πεταλούδα κινήσει τα φτερά της στον Αμαζόνιο, μπορεί να φέρει βροχή στην Κίνα”.
Διαφορετικές παραλλαγές εκφράζουν ουσιαστικά την ίδια ιδέα: μια απειροελάχιστη μεταβολή στη ροή των γεγονότων οδηγεί, μετά από την πάροδο αρκετού χρόνου, σε μια εξέλιξη της ιστορίας του συστήματος δραματικά διαφορετική από εκείνη που θα λάμβανε χώρα, αν δεν είχε συμβεί η μεταβολή.
Ο όρος χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά -καταγεγραμμένα- από τον μετεωρολόγο Edward Norton Lorenz κατά τη δεκαετία του 1960, όταν μελετούσε, μέσω αριθμητικής επίλυσης σε υπολογιστή, ένα σύστημα διαφορικών εξισώσεων που προσομοίωνε τα καιρικά φαινόμενα ενός εξιδανικευμένου, απλουστευμένου μοντέλου “ατμόσφαιρας”.
Ο Edward Lorenz παρατήρησε, σχεδόν τυχαία, ότι όταν εισήγαγε στον υπολογιστή του τις τιμές του προγράμματος από μια προηγούμενη εκτέλεση και “έτρεχε” ξανά το πρόγραμμα, τα αποτελέσματα απέκλιναν σημαντικά με την πάροδο του χρόνου από τα προηγούμενα, ώσπου, μετά από έναν “χρονικό ορίζοντα” δεν είχαν πρακτικά καμιά ομοιότητα.
Δεδομένου ότι το πρόγραμμα ήταν ντετερμινιστικό -η ίδια είσοδος έδινε πάντα την ίδια έξοδο, αποκλείοντας φυσικά τις μηχανικές βλάβες, η απόκλιση των αποτελεσμάτων οφειλόταν στο γεγονός ότι τα νούμερα που ξανα-εισήγαγε “με το χέρι” ο Edward Lorenz είχαν μικρότερη ακρίβεια -λιγότερα δεκαδικά ψηφία- από εκείνα που εσωτερικά αποθήκευε ο υπολογιστής.
Ο Edward Lorenz συμπέρανε ότι, στο συγκεκριμένο μοντέλο, και η ελάχιστη ακόμη έλλειψη ακρίβειας είναι καθοριστική – κάτι που αργότερα αποκαλύφθηκε ότι είναι γενικό χαρακτηριστικό μιας ολόκληρης κλάσης συστημάτων, των λεγόμενων χαοτικών.

Σύμφωνα με όσα γνωρίζουμε από την “Νευτώνια” φυσική μικρές αλλαγές στις αρχικές συνθήκες έχουν μικρό αντίκτυπο στο αποτέλεσμα.

Αργότερα, ο Edward Lorenz επινόησε ένα ακόμη απλούστερο σύστημα τριών μόλις διαφορικών εξισώσεων που περιείχαν δύο μη γραμμικούς όρους και περιέγραφαν, στην ουσία τους, ρεύματα μεταφοράς θερμότητας μέσα σε ένα ρευστό.
Το σύστημα αυτό επιδείκνυε επίσης χαοτική και ευαίσθητη συμπεριφορά: οι τροχιές του, σε έναν χώρο τριών διαστάσεων, παραμένουν παγιδευμένες σε μια πεπερασμένη περιοχή και “κουλουριάζονται” χωρίς ποτέ να τέμνονται ή να κλείνουν δηλ. να επαναλαμβάνονται περιοδικά.
Όλες οι τροχιές, μετά από αρκετό χρόνο, συγκεντρώνονται τελικά σε μια περιοχή με φράκταλ διάσταση που ονομάστηκε παράξενος ελκυστής.
Είναι ενδιαφέρον ότι τα “πορτρέτα” του χώρου των φάσεων του ελκυστή του Lorenz , όταν σχεδιαστούν σε 3 διαστάσεις, μοιάζουν κάπως με ένα ζεύγος συμπλεγμένων φτερών πεταλούδας,μερικοί το παρομοιάζουν επίσης με “κουκουβάγια”.
Ωστόσο, ο Edward Lorenz χρησιμοποίησε τον όρο αρκετά αργότερα, και στις πρώτες δισδιάστατες προβολές του ελκυστή που πήρε το σχήμα δεν μοιάζει ιδιαίτερα με πεταλούδα.
Η επιλογή της πεταλούδας θυμίζει ακόμη την “καταγωγή” του ελκυστή από τη μετεωρολογία – η μεταφορά ενός γλάρου αντί πεταλούδας είχε επίσης χρησιμοποιηθεί νωρίτερα.
Παρανοήσεις σχετικά με το φαινόμενο της πεταλούδας

Συνεπώς, ενώ πράγματι ένα ασήμαντο γεγονός μπορεί να αλλάξει άρδην την πορεία της ιστορίας, δεν είμαστε σε θέση να ξέρουμε ποια θα ήταν η εξέλιξη του συστήματος χωρίς το γεγονός και, άρα, δεν μπορούμε να σχεδιάσουμε τις ενέργειές μας ώστε να πετύχουμε ένα επιθυμητό σημαντικό αποτέλεσμα σε βάθος χρόνου – μπορούμε να προγραμματίζουμε αποτελεσματικά μόνο μέχρι τον χρονικό ορίζοντα που χαρακτηρίζει το σύστημα.

Μερικές φορές, το φαινόμενο της πεταλούδας παρερμηνεύεται στην κοινή αντίληψη.
Για παράδειγμα, η ιδέα ότι κάτι τόσο ασήμαντο όσο μια πεταλούδα μπορεί να “προκαλέσει” έναν τυφώνα,ή να τον αποτρέψει,έχει θεωρηθεί από κάποιους ως επιχείρημα υπέρ της άποψης ότι ένα “ασήμαντο” άτομο, μια “περιθωριακή” ιδέα ή ένα φαινομενικά άσχετο γεγονός μπορούν να παίξουν έναν καθοριστικό ρόλο στην εξέλιξη της Ιστορίας.
Ωστόσο, η ουσία της συμπεριφοράς ενός χαοτικού συστήματος είναι ότι, στην πράξη, είναι απρόβλεπτη σε “βάθος χρόνου”.
Συνεπώς, ενώ πράγματι ένα ασήμαντο γεγονός μπορεί να αλλάξει άρδην την πορεία της ιστορίας, δεν είμαστε σε θέση να ξέρουμε ποια θα ήταν η εξέλιξη του συστήματος χωρίς το γεγονός και, άρα, δεν μπορούμε να σχεδιάσουμε τις ενέργειές μας ώστε να πετύχουμε ένα επιθυμητό σημαντικό αποτέλεσμα σε βάθος χρόνου – μπορούμε να προγραμματίζουμε αποτελεσματικά μόνο μέχρι τον χρονικό ορίζοντα που χαρακτηρίζει το σύστημα.
Η γνώση ότι ένα ασήμαντο γεγονός οδήγησε σε κάτι “μεγάλο” μπορεί, μερικές φορές, να αποκτηθεί εκ των υστέρων, αν και συνήθως ακόμη κι αυτό είναι αδύνατον.
Στο συγκεκριμένο παράδειγμα, η πεταλούδα δεν θα μπορούσε να “προκαλέσει” από μόνη της τον τυφώνα, παρά μόνο χάρη στις ατμοσφαιρικές συνθήκες που συνυπήρχαν με την επέμβασή της.
Η άμεση αιτία ενός τυφώνα είναι αναγκαστικά “μεγάλη”, κάτι που κάνει την βραχυπρόθεσμη μετεωρολογική πρόβλεψη δυνατή.
Αν η πεταλούδα κινήσει τα φτερά της την “λάθος” στιγμή, είναι εξίσου πιθανό να αποτρέψει έναν τυφώνα που αλλιώς θα συνέβαινε,ή να οδηγήσει σε κάτι τελείως διαφορετικό.
Για να “προκαλέσει” έναν τυφώνα, πρέπει να δράσει σε μια ακριβώς υπολογισμένη στιγμή – κάτι που ακριβώς είναι αδύνατον να προβλεφθεί.

wikipedia.org