Τρίτη 12 Δεκεμβρίου 2017

Μυστικές διδασκαλίες του Ιησού στον αδελφό του στα ελληνικά

Το πρώτο γνήσιο αντίγραφο στην ελληνική γλώσσα της γνωστικής «Αποκάλυψης του Ιακώβου», που περιέχει μυστικές διδασκαλίες του Ιησού στον αδελφό, ανακοίνωσαν ότι ανακάλυψαν Αμερικανοί ερευνητές στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης στη Βρετανία.

Στο συγκεκριμένο κείμενο ο Ιησούς εμφανίζεται να συζητά και να συμβουλεύει τον αδελφό του Ιάκωβο πώς θα είναι καλός δάσκαλος μετά τον θάνατό του Χριστού.
Μέχρι σήμερα θεωρούνταν ότι το απόκρυφο κείμενο, που δεν συμπεριλήφθηκε στην Καινή Διαθήκη και ήταν ανάμεσα στα απαγορευμένα από την εκκλησία κείμενα, υπήρχε μόνο σε κοπτική μετάφραση.

Στο ετήσιο συνέδριο της Εταιρείας Βιβλικής Φιλολογίας στη Βοστώνη οι καθηγητές Τζόφρι Σμιθ και Μπρεντ Λαντάου του Πανεπιστημίου του Τέξας ανακοίνωσαν ότι βρήκαν αρκετά αποσπάσματα στα ελληνικά της «Πρώτης Αποκάλυψης του Ιακώβου».
«Ποτέ δεν φανταζόμασταν ότι είχαν επιβιώσει από την αρχαιότητα ελληνικά αποσπάσματα από την Πρώτη Αποκάλυψη του Ιακώβου, κι όμως βρίσκονταν ακριβώς μπροστά στα μάτια μας», δήλωσε ο Σμιθ.

«Η νέα ανακάλυψη είναι σημαντική, εν μέρει επειδή δείχνει ότι οι Χριστιανοί διάβαζαν ακόμη και μελετούσαν κείμενα που οι ηγέτες τους θεωρούσαν αιρετικά», πρόσθεσε.
Το χειρόγραφο  είναι γραμμένο με προσεγμένο και ομοιόμορφο γραφικό χαρακτήρα, ενώ οι λέξεις χωρίζονται με σημεία στίξης σε συλλαβές, πράγμα που, κατά τους ερευνητές, σημαίνει ότι ίσως χρησίμευε για εκπαιδευτικούς λόγους.

Η βιβλιοθήκη του Ναγκ Χαμαντί περιέχει μια συλλογή 13 Γνωστικών βιβλίων ή κωδίκων, που ανακαλύφθηκαν στην Άνω Αίγυπτο το 1945.
Έως τώρα μόνο ένας μικρός αριθμός κειμένων είχαν βρεθεί στα ελληνικά, την αρχική γλώσσα της συγγραφής τους, καθώς τα περισσότερα ήσαν μεταφρασμένα στα κοπτικά.
efsyn.gr

Τελικός στόχος: Ένα παγκόσμιο βασικό επίδομα/UBI και όλα θα εφαρμόζονται αυτοματοποιημένα, από ένα ψυχρό αλγόριθμο*

Göbeki Tepe, Anatolia
Εικόνα από Teomancimit, Wikimedia Commons

Η «σύγχρονη» σχέση μεταξύ ανθρώπου και Εργασίας αρχίζει με τη Νεολιθική Επανάσταση, όταν η γεωργία και η κτηνοτροφία συμπίπτουν με την εγκαθίδρυση μόνιμων οικισμών.

29.11.2017 - London UK - Silvia Swinden
     Η «σύγχρονη» σχέση μεταξύ ανθρώπου και Εργασίας αρχίζει με τη Νεολιθική Επανάσταση, όταν η γεωργία και η κτηνοτροφία συμπίπτουν με την εγκαθίδρυση μόνιμων οικισμών.
Η αρχή αυτής της διαδικασίας σε διάφορες περιοχές έχει χρονολογηθεί από το 10.000 έως το 8.000 π.Χ. στην Εύφορη Ημισέληνο.
Η μετάβαση από τον κυνηγό-συλλέκτη στον γεωργό  ήταν αρχικά επιζήμια για την υγεία του πληθυσμού, γεγονός που οφείλεται στη μείωση της ποικιλομορφίας των τροφών αλλά και στην αύξηση της σκληρότερης εργασίας που απαιτείται για τη διατήρηση ενός σταθερού εφοδιασμού των αναπτυσσόμενων πλέον οικισμών.
Πρόσφατες αναλύσεις επισημαίνουν ότι η γεωργία προκάλεσε βαθιές κοινωνικές διαιρέσεις και, ειδικότερα, ενίσχυσε την ανισότητα μεταξύ των φύλων. Wikipedia
     Ένας ενδιαφέρων αρχαιολογικός χώρος που αντιστοιχεί σε αυτήν την εποχή στο Göbeki Tepe ανασκάφηκε το 1994 από τον αρχαιολόγο Klaus Schmidt, ο οποίος φαίνεται να αμφισβητεί ορισμένες από τις υποθέσεις που έγιναν σχετικά με τη χρονολόγηση αυτής της διαδικασίας.
Αν και θεωρήθηκε παραδοσιακά ότι η οργανωμένη θρησκεία ακολούθησε τη νεολιθική επανάσταση και την εγκαθίδρυση μόνιμων οικισμών, εκείνοι που συγκεντρώθηκαν στο Göbeki Tepe για κάποιες τελετουργίες ήταν στην πραγματικότητα κυνηγοί-συλλέκτες που έφεραν μαζί τους τρόφιμα από άλλες περιοχές.
Ωστόσο, καθώς ο χώρος εξελίχθηκε και οι επισκέπτες άρχισαν να εγκαθίστανται, η ανάγκη τροφοδοσίας τους φαίνεται να ήταν ένας παράγοντας που συντέλεσε στην ανάπτυξη της εξημέρωσης των φυτών.
Με άλλα λόγια, κάποιοι άνθρωποι αναγκάστηκαν να αναλάβουν τη σκληρή Δουλειά.
Όπως λέει ο ανασκαφέας Klaus Schmidt: «Πρώτα ήρθε ο ναός, μετά η πόλη».
Wikipedia.
Θα έπρεπε να έχει προσθέσει: και μαζί μ’ αυτήν, η Δουλειά.
     Ο χώρος φαίνεται να έχει εμπνεύσει πλήθος ιστοριών από εκείνους που ψάχνουν να βρουν κάποια αρχαιολογική απόδειξη της Βίβλου, που είδαν ίσως εδώ το μυθικό Κήπο της Εδέμ.
Αλλά υπάρχει μια πιο ενδιαφέρουσα ερμηνεία: ότι το βάρος της αγροτικής επανάστασης με τις συνέπειές της, την κακή υγεία και τη σκληρή δουλειά, έγιναν μέσα στα χρόνια η ανάμνηση μιας «στιγμής», όπου αλληγορικά ο άνθρωπος  εκδιώχθηκε από τον Παράδεισο και έπρεπε να κερδίσει το ψωμί του «με τον ιδρώτα του προσώπου του».
     Ενώ η Δουλειά θεωρήθηκε κατάρα από τους αρχαίους πολιτισμούς, η προτεσταντική εργατικότητα και η θεώρηση της οκνηρίας ως θανάσιμης αμαρτίας δημιούργησαν έναν πολιτισμό βασισμένο στο σύγχρονο δόγμα ότι η δουλειά είναι το νόημα της ζωής και το καθήκον κάθε ανθρώπου.
Προκαλεί τρόμο η σκέψη ότι τα ρομπότ στο μέλλον θα αντικαταστήσουν τον άνθρωπο.
Αλλά εδώ πρέπει να γίνει διάκριση μεταξύ άσκοπης, εξουθενωτικής, χειρωνακτικής και επαναλαμβανόμενης εργασίας, που είναι πιο πιθανό να αντικατασταθεί από την αυτοματοποίηση, και της δημιουργικής, προσανατολισμένης στην έρευνα και συναισθηματικά ικανοποιητικής εργασίας, η οποία μπορεί να γίνει πιο ελαφριά με την αυτοματοποίηση αλλά σίγουρα δε θα αντικατασταθεί από αυτήν.
     Αν προσθέσουμε ότι ο ελεύθερος χρόνος που θα δημιουργηθεί από τη μείωση της εργάσιμης εβδομάδας  θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για ψυχαγωγία, μάθηση και κοινωνικές δραστηριότητες, το μέλλον γίνεται πιο φωτεινό.
Ο φόβος που δημιουργείται από το σενάριο της αυτοματοποίησης βασίζεται στην τρέχουσα τάση συγκέντρωσης πλούτου και πόρων σε όλο και λιγότερα χέρια. Έτσι, κάποιος υποθέτει ότι η αυτοματοποίηση θα επιτρέψει στους πλούσιους να γίνουν αστρονομικά πλουσιότεροι, ενώ οι εργαζόμενοι μαζικά άνεργοι.
Καθολικό Βασικό Εισόδημα (ΚΒΕ)
Ο μόνος τρόπος αντιμετώπισης της κατάρρευσης των κοινωνικών δομών που επιφέρει η αυτοματοποίηση είναι να διασφαλιστεί ότι όλος ο πληθυσμός έχει αρκετά χρήματα για να καλύψει τις ανάγκες ενός λογικού τρόπου ζωής.
Όχι μόνο τις «βασικές» ανάγκες αλλά και εκείνες που επιτρέπουν την πλήρη συμμετοχή στην κοινωνική ζωή.
Τα πειράματα στο ΚΒΕ δείχνουν ότι σε καμία περίπτωση οι άνθρωποι δεν γίνονται «αδρανείς», αντίθετα εμπλέκονται με ενθουσιασμό στις δημιουργικές απαρχολήσεις που τους εμπνέουν.
Αντί να «εργάζονται» για ένα μισθό, οι άνθρωποι συμμετέχουν, εμπλέκονται, εξελίσσονται και μαθαίνουν.
     Όπως και οι αρνητικές επιπτώσεις της Νεολιθικής Επανάστασης, από τις οποίες χρειάστηκαν χιλιάδες χρόνια για να ανακάμψουν οι άνθρωποι, η «Ανθρωπόκαινη Επανάσταση» με την οποία βρισκόμαστε αντιμέτωποι, διατρέχει τον κίνδυνο να έχει αρνητικές συνέπειες, αν οι αξίες στις οποίες θα βασιστεί είναι η συνέχεια του απανθρωπισμού που βιώνουμε σήμερα.
Θα πρέπει συνεπώς να μετατραπεί σε μια «Ανθρωπιστική Επανάσταση», στην οποία το Ανθρώπινο Ον γίνεται η κεντρική αξία, στη θέση του χρήματος και της εξουσίας και όπου η αλληλεγγύη στη θέση του ατομικισμού και η συνεργασία στη θέση του ανταγωνισμού αποτελούν τη βάση για νέες μορφές σχέσης και παραγωγής.
Η Δουλειά δεν μπορεί να είναι το νόημα της ανθρώπινης ζωής, καθώς κάθε άτομο πρέπει να έχει την ελευθερία να εξερευνήσει το νόημα της δικής του ύπαρξης.
     Και έτσι επιστρέφουμε στα κινητήρια άλματα που το ανθρώπινο ον κάνει κατά τη διάρκεια της εξελικτικής του πορείας.
Αν μια πνευματική αναζήτηση υπήρξε ο πρόδρομος μερικών από τις πιο δραστικές αλλαγές, ίσως είναι και πάλι απαραίτητο να βρεθεί στο βάθος της ανθρώπινης συνείδησης η σπίθα της νέας κατάστασης ύπαρξης.
Αυτό είναι το κλειδί για να επιλέξουμε το δρόμο που ανοίγει το μέλλον για όλη την ανθρωπότητα και όχι μόνο για μια μικρή ισχυρή μειοψηφία.
Η δυνατότητα να εφαρμόζουμε πολιτικές όπως το ΚΒΕ και η ανάκτηση των Κοινών θα είναι η αντανάκλαση (και ένας επαγωγέας σε μόνιμη ανατροφοδότηση) των υπαρξιακών αλλαγών που θα επιτρέψουν στους ανθρώπους να εξέλθουν από τη σημερινή τους εξαθλίωση.
Δεν θα είναι η «επιστροφή» σε ένα μυθικό Παράδεισο, αλλά η δημιουργία μιας κοινωνίας βασισμένης σε μια εικόνα που πάντα μας καλούσε από το μέλλον.
pressenza.com
το άρθρο αυτό είχε γραφτεί το 29.11.17 στην pressenza για να χρυσώσει το χάπι και να προλειάνει , κατά την άποψή μου, το έδαφος για το επερχόμενο Universal basic income (UBI) και ερχόμαστε στο σήμερα και ας δούμε τι γράφει ο πάντα εύστοχος Γιάννης Τσιρογιάννης στο radar
Έρχεται το παγκόσμιο ψηφιακό "διαβατήριο"
Κι όταν κοιτάς πολλή ώρα μέσα σε μια άβυσσο, κοιτάει και η άβυσσος μέσα σε σένα…
“X” και “WorldCoin”: Δύο καθοριστικά τεχνολογικά γεγονότα της δεκαετίας. 
Η βιομετρική ταυτοποίηση είναι ένα ακόμη βήμα προς την απόλυτη ψηφιακή τεχνοκρατια, το UBI και την… κινεζοποίηση της Δύσης. 
Πως θα μοιάζει η κοινωνία μας σε λίγα χρόνια;
...Και για όλους αυτούς θα πρέπει να υπάρξει «αποζημίωση», ήτοι ένα Βασικό Επίδομα (σαν αυτά που ήδη παίρνουμε, και τα οποία φυσικά μας προετοιμάζουν για αυτήν την κανονικότητα). 
Και για όσους χαίρονται που θα πληρώνονται «να κάθονται», τους έχω άσχημα νέα.
Αφενός διότι το επίδομα αυτό μετά βίας θα καλύπτει βασικές ανάγκες. Αφετέρου, και κυριότερον, διότι το UBI αποτελεί την επιτομή της σοσιαλιστικής (αποτυχημένης) δυστοπίας. 
Αν η οικονομία έχει ένα Διάβολο, αυτός είναι το Επίδομα...
     και βέβαια ας ξαναδούμε την "Utopia". H κοινωνία που οι πολίτες αστυνομεύονται μεταξύ τους με τα κινητά τηλέφωνα - πόσο κοντά ή πόσο μακρυά είμαστε;

*Γιάννης Τσιρογιάννης

Αστρονόμοι θα αναζητήσουν εξωγήινη τεχνολογία σε αντικείμενο που ήρθε «από έξω»

Έρευνες στον μυστηριώδη «Ουμουαμούα»

Αστρονόμοι πρόκειται να χρησιμοποιήσουν ένα από τα μεγαλύτερα τηλεσκόπια του κόσμου για να διερευνήσουν για ίχνη εξωγήινης τεχνολογίας ένα περίεργο αντικείμενο, σχήματος που παραπέμπει σε διαστημόπλοιο, ο οποίος είναι ο πρώτος (θεωρούμενος) αστεροειδής που επιβεβαιωμένα προέρχεται από τον διαστρικό χώρο (δηλαδή από το εξωτερικό του Ηλιακού Συστήματος).

Όπως αναφέρεται σε δημοσίευμα του Guardian, το τηλεσκόπιο Green Bank στη Δυτική Βιρτζίνια θα αναζητήσει εκπομπές ραδιοσημάτων από το αντικείμενο, που πρωτοεντοπίστηκε στη διαστημική «γειτονιά» μας τον Οκτώβριο. Επιστήμονες του προγράμματος Breakthrough Listen, που ψάχνει ίχνη άλλων πολιτισμών, λένε πως το τηλεσκόπιο θα παρακολουθεί τον αστεροειδή «Ουμουαμούα» από την Τετάρτη, και η πρώτη φάση της παρακολούθησης αυτής θα διαρκέσει 10 ώρες.

«Το πιθανότερο είναι πως είναι φυσικής προέλευσης, αλλά, αφού είναι τόσο αλλόκοτο, θα θέλαμε να δούμε αν υπάρχουν ενδείξεις περί τεχνητής προέλευσης, όπως ραδιοσήματα» λέει ο Άβι Λόεμπ, καθηγητής αστρονομίας στο Πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ και σύμβουλος του προγράμματος Breakthrough Listen. «Αν όντως εντοπίσουμε κάποιο σήμα που φαντάζει τεχνητό, τότε θα ξέρουμε».

Αν και οι πιο πολλοί αστρονόμοι θεωρούν πως πρόκειται για έναν αστεροειδή από το διαστρικό διάστημα, το σχήμα του, που παραπέμπει σε πούρο ή διαστημόπλοιο, δεν θυμίζει σε τίποτα τα συνηθισμένα αντικείμενα της ζώνης αστεροειδών του Ηλιακού Συστήματος. Οι πρώτες παρατηρήσεις υπέδειξαν ότι έχει μήκος περίπου 400 μέτρα, αλλά πλάτος μόλις το 1/10 αυτού. «Είναι περίεργο που το πρώτο αντικείμενο που βλέπουμε να προέρχεται από το εξωτερικό του Ηλιακού Συστήματος έχει τέτοιο σχήμα» σημειώνει ο Λόεμπ.

Πλέον βρίσκεται σε απόσταση διπλάσια από αυτή της Γης από τον Ήλιο, αλλά το τηλεσκόπιο μπορεί ακόμα να εντοπίσει εκπομπές ισχύος αντίστοιχης αυτής ενός κινητού τηλεφώνου. «Οι πιθανότητες να ακούσουμε κάτι είναι πολύ μικρές, αλλά αν γίνει κάτι τέτοιο, θα το αναφέρουμε άμεσα και μετά θα προσπαθήσουμε να το ερμηνεύσουμε», σημειώνει ο Λόεμπ. «Ακόμα και αν βρίσκαμε ένα αντικείμενο- απομεινάρι, χωρίς ίχνη ζωής, θα ήταν ό,τι πιο συναρπαστικό μπορώ να φανταστώ να συμβαίνει στη ζωή μου. Είναι ένα από τα θεμελιώδη ερωτήματα της επιστήμης, ίσως το πιο θεμελιώδες: Είμαστε μόνοι;».

Σε κάθε περίπτωση, ακόμα και αν (όπως αναμένεται) δεν βρεθούν σήματα, θεωρείται πως οι παρατηρήσεις αυτές θα παρέχουν πολύτιμα επιστημονικά δεδομένα ως προς την προέλευση του «Ουμουαμούα».
Κώστας Μαυραγάνης-huffingtonpost.gr
~~~~~~~~~~~~~~
nature.com
~~~~~~~~~~~~~~~~
efsyn.gr
huffingtonpost.com

το star Wars» κυκλοφορεί και αναμένεται να σαρώσει στις εισπράξεις

Το δεύτερο μέρος της καινούργιας τριλογίας κυκλοφορεί στις κινηματογραφικές αίθουσες την Πέμπτη, στις 14 Δεκεμβρίου και μαζί του φέρνει τον μεγαλύτερο ντόρο που έχει γίνει για ταινία από το 2015 και την προηγούμενη ταινία «Star Wars» με τίτλο, «Η Δύναμη Ξυπνάει».
Οι αναλυτές δυσκολεύονται στην πρόβλεψη των κερδών που αποφέρουν οι πολυαναμενόμενες ταινίες το πρώτο Σαββατοκύριακο μετά την κυκλοφορία τους.
«Οι Τελευταίοι Τζεντάι» μπορούν να αποφέρουν από 190 μέχρι 215 εκατομμύρια δολάρια, κάτι που αν όντως γίνει, θα αποτελέσει ένα
από τα καλύτερα ξεκινήματα όλων των εποχών.
«Ταινίες με υψηλά επίπεδα ενδιαφέροντος,απαιτήσεων και μυστικότητας εξαρτώνται περισσότερο από τον ντόρο που προκαλεί η κοινή
γνώμη σε σχέση με άλλες ταινίες.
Ιδίως αν μιλάμε για μια τεράστια βάση παθιασμένων και ισχυρογνωμόνων οπαδών, σαν αυτούς που έχει το ‘Star Wars’». δήλωσε ο Σον Ρόμπινς,
επικεφαλής αναλυτής της ιστοσελίδας boxoffice, που ασχολείται με τον κινηματογράφο και τη βιομηχανία του.
Στην ταινία «Οι Τελευταίοι Τζεντάι» πρωταγωνιστούν ο Μαρκ Χαμίλ και η Ντέιζι Ρίντλεϊ σαν Λουκ Σκαϊγουόκερ και Ρέι αντίστοιχα.
Επίσης, η ταινία σηματοδοτεί την τελευταία εμφάνιση της Κάρι
Φίσερ ως Λέια Σκαϊγουόκερ και γενικότερα την τελευταία εμφάνιση της ηθοποιού σε ταινία, μετά τον πρόωρο θάνατό της σε ηλικία μόλις 60 χρονών, τον περασμένο Δεκέμβριο.
Το «Η Δύναμη Ξυπνάει» είχε την καλύτερη εισπρακτική εκκίνηση στην ιστορία του κινηματογράφου, αποφέροντας 248 εκατομμύρια δολάρια το πρώτο Σαββατοκύριακο μετά την κυκλοφορία του.
Τελικά, θα έφθανε το ποσό των δύο δισεκατομμυρίων σε παγκόσμια κλίμακα.
Πέρσι, η παράλληλη ιστορία (spinoff) «Rogue One: A Star Wars Story» απέφερε ένα δισεκατομμύριο δολάρια παγκοσμίως.
Το «Η Δύναμη Ξυπνάει» ήταν η πρώτη ταινία «Star Wars» μετά το «Star Wars III: Η Εκδίκηση των Σιθ» που κυκλοφόρησε το 2005.
Επομένως, υπήρχε παραπάνω ενθουσιασμός λόγω της δεκάχρονης απουσίας των ταινιών από τις αίθουσες του σινεμά, κάτι που δεν θα ισχύει φέτος με
τους «Τελευταίους Τζεντάι».
Έτσι, το πιο πιθανό είναι πως η καινούργια ταινία δε θα έχει
παρόμοια εισπρακτική επιτυχία, αν και θεωρειται βέβαιο ότι θα έχει τρομερή απήχηση,
Άλλωστε,από τη στιγμή που κάνει δεν έχει δει την ταινία, ακόμα, είναι αδύνατο να γίνουν προβλέψεις με σιγουριά.
Σύμφωνα με τον Ρόμπινς, η εμπιστοσύνη που έδειξε η Ντίσνεϋ στο πρόσωπο του σκηνοθέτη της ταινίας, Ράιαν Τζόνσον, αναθέτοντας του να σκηνοθετήσει μια ολόκληρη τριλογία που θα διαδραματίζεται στον γαλαξία των ταινιών, αλλά δε θα συνδέεται, τουλάχιστον όχι άμεσα, με τις αρχικές ταινίες «Star Wars», έχει προκαταβάλλει θετικά το κοινό, το οποίο και αδημονεί να δει την ταινία.
Πηγή: CNN Επιμέλεια Κειμένου: Χρήστος Κανελλόπουλος
kathimerini.gr

Μπέρναρντ Μάντοφ: Ο βασιλιάς της πυραμίδας

Money GIF
Ιούλιος 2009
Καθισμένος στο γραφείο του, στο 19ο όροφο του κτιρίου Λίπστικ, άφησε το βλέμμα του να περιπλανηθεί στο κεντρικό Μανχάταν.
Οι δυο γιοί του, ο Μαρκ και ο Άντριου τον κοιτούσαν αμίλητοι.
«Τα βλέπετε όλα αυτά παιδιά μου…» τους είπε – και ύστερα διέκοψε για λίγα δευτερόλεπτα τη φράση του.
Εκατομμύρια παιδιά σε όλο τον κόσμο θα μπορούσαν να φανταστούν τις λέξεις που θα ακολουθούσαν. «Όλα αυτά μια μέρα θα γίνουν δικά σας» – μια φράση που εδώ και δεκαετίες συνοψίζει το αμερικανικό όνειρο.
Ο Μπέρναρντ Μάντοφ, όμως, ζούσε έναν εφιάλτη.
«Όλα αυτά παιδιά μου» τους είπε «είναι ένα ψέμα».
Ο άνθρωπος, στον οποίο η αμερικανική ελίτ εμπιστευόταν δισεκατομμύρια δολάρια, είχε πραγματοποιήσει ίσως την μεγαλύτερη οικονομική απάτη στην ιστορία της ανθρωπότητας.

Αμέσως μετά τη συνάντηση, ο Μάρκ και ο Αντριου βγήκαν ήσυχα από το γραφείο…
«Στην υπηρεσία οικονομικού εγκλήματος του FBI» είπαν στον οδηγό που τους περίμενε στην είσοδο.
Ήταν 10 Δεκεμβρίου του 2008.
Μια ημέρα αργότερα ομοσπονδιακοί πράκτορες έμπαιναν στο κτίριο Λίπστικ για να συλλάβουν τον Μπέρναρντ Μάντοφ.

H είδηση της σύλληψης μεταδόθηκε σαν σεισμική δόνηση στην Αμερικανική επικράτεια.
Τα θύματα του «Μπέρνι» μπορούν να διηγηθούν με τρομακτικές λεπτομέρειες που ακριβώς βρίσκονταν όταν άκουσαν το πρώτο έκτακτο δελτίο ειδήσεων. Όπως θυμόμαστε όλοι που βρισκόμαστε την 11η Σεπτεμβρίου.
Όπως θυμούνται κάποιοι την ημέρα της δολοφονίας το Κένεντι.
Και αν έκανες λίγη ησυχία και ακολουθούσες τα σεισμικά κύματα μπορούσες εύκολα να εντοπίσεις το επίκεντρο της καταστροφής… τη σύγχρονη καστροπολιτεία του Παλμ Μπιτς– έναν από τους σημαντικότερους θύλακες ευημερίας του πλανήτη.
Στα καφέ, τα εστιατόρια και τα γυμναστήρια της Φλόριντα τεράστιες οθόνες πλάσμα μετέδιδαν ξανά και ξανά την είδηση στους αποσβολωμένους θεατές. Αλαφιασμένοι γραμματείς έτρεχαν στα γήπεδα του γκολφ και τις μαρίνες με τα πολυτελή σκάφη για να ενημερώσουν τους εργοδότες τους: «κύριε, η περιουσία σας δεν υπάρχει πια».

Οι δημοσιογράφοι που κατέφθαναν στο Παλμ Μπιτς, αναζητώντας τα διασημότερα θύματα του Μάντοφ, έζησαν σκηνές απείρου κάλους:
Εικόνες που θα είχαν αναγκάσει τον Δημήτρη Ψαθά να γράψει μια νέα «Μαντάμ Σουσού» και τον Λουίς Μπουνιούελ να ξανασκηνοθετήσει την «Κρυφή γοητεία της Μπουρζουαζίας».
Σεβάσμιοι κύριοι εκλιπαρούσαν τους διευθυντές των διασημότερων κλαμπ να τους επιστρέψουν την ετήσια συνδρομή που είχαν καταβάλει για να γίνουν αποκλειστικά μέλη.
Εύπορες χήρες, που είχαν εμπιστευθεί στον Μάντοφ τις μυθικές περιουσίες των πρώην συζύγων τους, έτρεχαν στα θησαυροφυλάκια των τραπεζών για να πάρουν τα πολύτιμα κοσμήματά τους.
Λίγο αργότερα πραγματοποιήθηκαν και τα πρώτα γκαλά στα οποία ξεπουλήθηκαν κοσμήματα εκατομμυρίων δολαρίων.
«Ο άντρας μου, λίγο πριν πεθάνει, μου είπε να τα αφήσω όλα στου Μπέρνι» εξηγούσε η πολυεκατομμυριούχος Μούριελ Σίμπερτ στον έκπληκτο δημοσιογράφο του Vanity Fair που κατέγραφε δεκάδες παρόμοιες ιστορίες.
«Ο Μάντοφ είναι π******ς γιός» του είπε μια άλλη κυρία η οποία ξέχασε εν μια νυκτί το savoir vivre που υποτίθεται ότι απομνημόνευε σε όλη της τη ζωή.
Ένα άλλο θύμα επικοινώνησε με γνωστό δημοσιογράφο θέλοντας να διηγηθεί το πάθημά του.
Πριν ξεκινήσει όμως τη διήγησή του ζήτησε μια μικρή χάρη: «συγγνώμη, μήπως μπορείς να με καλέσεις εσύ γιατί τώρα έχω καρτοκινητό και τελειώνουν οι μονάδες».

Τα θύματα του Μάντοφ δεν ήταν οι φτωχοί μαύροι και ισπανόφωνοι, που πλήρωσαν με τα σπίτια τους την φούσκα της αγοράς ακινήτων γιατί δεν είχαν διαβάσει τα ψιλά γράμματα των συμβολαίων που υπέγραφαν.
Ήταν η αφρόκρεμα της αμερικανικής οικονομίας.
Άνθρωποι που διαχειρίζονταν δισεκατομμύρια δολάρια με τη βεβαιότητα ότι θα βγουν αλώβητοι από την οικονομική κρίση.
Κι όμως, έπεσαν σε μια από τις πιο χοντροκομμένες απάτες της ιστορίας.

Στην ουσία της η επιχείρηση του Μάντοφ δεν ήταν τίποτα περισσότερο από μια κλασική «πυραμίδα», όπως αυτές που περιέγραφε στα μυθιστορήματά του ο Κάρολος Ντίκες από το 19ο αιώνα.
Οι αγγλοσάξονες το αποκαλούν «σχέδιο Πόνζι» από το όνομα του Ιταλού μετανάστη Τσαρλς Πόνζι, ο οποίος έστησε μια από τις μεγαλύτερες πυραμίδες των αρχών του περασμένου αιώνα στις ΗΠΑ.
Ο Μάντοφ υποσχόταν να επενδύσει τα κεφάλαια των πελατών του στην αμερικανική και την ευρωπαϊκή αγορά ενώ στην πραγματικότητα τα συγκέντρωνε σε λογαριασμούς του στην Τράπεζα Chase Manhattan.

Ένα δαιδαλώδες δίκτυο από επιχειρήσεις – βιτρίνα αναλάμβαναν να ξεπλύνουν τα κέρδη δημιουργώντας την ψευδαίσθηση ότι τα χρήματα επενδύονται σε κάθε γωνιά του πλανήτη.
Για όσο διάστημα έβρισκε νέα θύματα, ο Μάντοφ μπορούσε να αντλεί από το λογαριασμό χρήματα τα οποία επέστρεφε στους πελάτες τους σαν απόδοση κεφαλαίων.
Ενώ όμως οι κλασικές πυραμίδες προσφέρουν αποδόσεις 20 έως και 50%, γεγονός που οδηγεί στην γρήγορη κατάρρευση τους, ο Μάντοφ προσέφερε ένα σεμνό και ταπεινό 10-12%, το οποίο δεν προκαλούσε ιδιαίτερες υποψίες. Σε περιόδους οικονομικής άνθισης αυτά τα κέρδη ήταν ασήμαντα.
Το μυστικό της πυραμίδας όμως ήταν ότι προσέφερε σταθερές «αποδόσεις» ακόμη και σε περιόδους οικονομικής κρίσης, όταν δηλαδή τα υπόλοιπα χαρτοφυλάκια παρουσίαζαν ζημιές εκατομμυρίων.

Ύστερα από σχεδόν δυο δεκαετίες απάτης η πυραμίδα είχε περίπου 4.000 πελάτες που έπιναν νερό στο όνομα του Μπέρνι.
«Τον θεό μπορείς, αν θέλεις, να τον αμφισβητήσεις, τον Μπέρνι όμως ποτέ» έλεγε ο Μάικλ Μπιένες, συνεργάτης αλλά και πελάτης του Μάντοφ – ο οποίος σήμερα ξεπουλάει το σπίτι του έναντι 6,5 εκατομμυρίων δολαρίων για να γλιτώσει από τα χρέη.
Στο Παλμ Μπιτς θυμούνται ακόμη τους πολυεκατομμυριούχους που εκλιπαρούσαν τον Μάντοφ να πάρει τα χρήματά τους ενώ αυτός αρνούνταν πεισματικά.
Επιχειρηματίες πλήρωναν εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ για να εισέλθουν σε κλειστά κλαμπ μέσω των οποίων πίστευαν ότι θα μπορούσαν να προσεγγίσουν τον «θείο Μπέρνι».
Μάθαιναν γκολφ για να μπορούν να παίξουν μαζί του και σκυλοπνίγονταν στις θάλασσες για να δέσουν τα σκάφη τους δίπλα στο 17μετρο γιοτ του Μάντοφ.
Στην πραγματικότητα το μόνο χαρακτηριστικό που μπορούσε να σου εξασφαλίσει άνετη είσοδο στον μαγικό κόσμο του Μπέρνι ήταν να έχεις γεννηθεί εβραίος.
Όχι βέβαια γιατί ο Μάντοφ ενδιαφερόταν για τις θρησκείες ή επειδή έστηνε κάποια μυστηριώδη σιωνιστική συνομωσία.
Απευθυνόμενος όμως στην εβραϊκή κοινότητα δημιούργησε μια αίσθηση εμπιστοσύνης και κοινής ταυτότητας ανάμεσα στου πελάτες του.
Κορυφαία στελέχη του Ισραηλινού λόμπι πέρασαν την πόρτα της πυραμίδας του Μάντοφ ο οποίος με τη σειρά του προσέφερε κολοσσιαίες δωρεές σε εβραϊκά πανεπιστήμια και ιδρύματα όπως το περιβόητο Elie Wiesel.

Η πυραμίδα του Μάντοφ ανέτρεψε ακόμη και τη θρησκευτική ανθρωπογεωγραφία στο Παλμ Μπιτς.
Οι εβραίοι κάτοικοι, που κάποτε ήταν ανεπιθύμητοι στην περιοχή, δημιούργησαν τη δική τους κοινότητα εξοστρακίζοντας τους περίφημους WASP (από τα αρχικά των λέξεων Λευκός, Αγγλοσάξονας, Προτεστάντης).
Όταν όμως η απάτη αποκαλύφθηκε ο εβραϊκός πληθυσμός της Φλόριντα ένιωσε τη γη να φεύγει κάτω από τα πόδια της.
«Ό,τι δεν πρόλαβε να μας κάνει ο Χίτλερ, μας το έκανε ο Μάντοφ» εξομολογήθηκε μια από τις πελάτισσες του μεγαλοαπατεώνα – συγκρίνοντας προφανώς την φρίκη του ολοκαυτώματος με την απώλεια της προσωπικής της περιουσίας.
Είτε ήταν εβραίοι είτε όχι, οι πελάτες του «θείου Μπέρνι» ζούσαν σε ένα πέπλο μυστηρίου.
«Η μέθοδος που ακολουθώ, είναι δύσκολο να εξηγηθεί» τους έλεγε ο Μάντοφ. Και αυτοί δεν ρωτούσαν περισσότερα. Πίστευαν ότι ο άνθρωπός τους έχει «πρόσωπο» στην αγορά και ότι προέρχεται από μεγάλη οικογένεια χρηματιστών.

Στην πραγματικότητα ο Μάντοφ ήταν γιός ενός… Πολωνού υδραυλικού, ο οποίος ένα πρωινό του 1938 αποφάσισε να ασχοληθεί με το χρηματιστήριο. Καθώς ο δεύτερος παγκόσμιος πόλεμος ετοιμαζόταν να ανασύρει την αμερικανική οικονομία από το βούρκο της Μεγάλης Ύφεσης του ’30 και να την τοποθετήσει στο βάθρο της οικονομικής αυτοκρατορίας, οι Μάντοφ δημιούργησαν ένα μικρό όνομα στην εβραϊκή συνοικία του Κουίνς στη Νέα Υόρκη. Παρόλα αυτά ο Μπέρνι Μάντοφ θα αναγκαστεί να δουλέψει αρκετά χρόνια ως ναυαγοσώστης για να μαζέψει κεφάλαιο πέντε χιλιάδων ευρώ και να ανοίξει το δικό του χρηματιστηριακό γραφείο. «Ήθελε πάντα να βλέπει το όνομά του γραμμένο στην πόρτα του γραφείου του» θυμούνται οι παλιοί του συνεργάτες.
Και από το 1960 αυτή η πόρτα έγραφε Bernard L. Madoff Investment Securities LLC – το όνομα της εταιρείας στην οποία θα προήδρευε μέχρι την ημέρα της σύλληψής του.
Η επιχείρηση του Μάντοφ θα είχε παραμείνει ένας ακόμη παρίας στην πιάτσα των χρηματιστών εάν ο Μπέρνι δεν ξυπνούσε κάπου στα μέσα της δεκαετίας του ’60 με μια εξαιρετική ιδέα: θα χρησιμοποιούσε ηλεκτρονικούς υπολογιστές για να παρουσιάζει σε πραγματικό χρόνο στους πελάτες του τις διακυμάνσεις των μετοχών και τις διαφορές που παρατηρούνται ανάμεσα στην ονομαστική και την πραγματική τιμή πώλησης μια μετοχής.
Ουσιαστικά πρόκειται για την ιδέα πάνω στην οποία στηρίχθηκε λίγα χρόνια αργότερα η δημιουργία του χρηματιστηρίου του Nasdaq, στο οποίο ο Μάντοφ έγινε επίτιμος πρόεδρος.
Οι κατήγοροι του Μάντοφ επιχειρούν ακόμη και σήμερα να διαπιστώσουν σε ποια φάση ο Μάντοφ εγκατέλειψε τη νόμιμη οδό και άρχισε να οικοδομεί την πυραμίδα του.
Ο ίδιος υποστηρίζει ότι ξεκίνησε στις αρχές της δεκαετίας του ’90. Άλλοι εντοπίζουν παρατυπίες ήδη από τα μέσα του ’70.
Και όλοι αναρωτιούνται πως γίνεται οι ελεγκτές του αμερικανικού δημοσίου να μην είχαν αντιληφθεί τίποτα εδώ και τόσες δεκαετίες.
Ο Μάντοφ πάντως έκανε ό,τι περνούσε από το χέρι του για να θολώσει περαιτέρω τα νερά και να σώσει τα μέλη της οικογένειάς του, που προφανώς συνεργάζονταν για χρόνια μαζί του.
«Κανένας άλλος δεν γνώριζε το παραμικρό» είπε στην απολογία του γνωρίζοντας πως η άρνησή του να καταδώσει τους συνεργάτες του θα του επέφερε την ανώτατη ποινή.
Ο δικαστής Ντένι Τσιν, τον κοίταξε για λίγα δευτερόλεπτα στα μάτια και του ανακοίνωσε, ψυχρά, την απόφαση: Εκατόν πενήντα χρόνια στη φυλακή χωρίς αναστολή.
Μοναδική παραχώρηση να μπορεί να φοράει τα προσωπικά του ρούχα στη φυλακή.
Αρκετοί αναρωτήθηκαν εάν το έγκλημα του Μάντοφ ήταν χειρότερο από αυτό των αμερικανικών τραπεζών που άφησαν εκατοντάδες χιλιάδες νοικοκυριά στο δρόμο αφού πρώτα τα έβαλαν σε ένα φαύλο κύκλο δανειοδοτήσεων.
Προφανώς ο Μάντοφ υπέπεσε σε ένα θανάσιμο αμάρτημα.
Εξαπάτησε τους λάθος ανθρώπους.
Και το πλήρωσε ακριβά.

Ο έλληνας κυνηγός του Μάντοφ
«Ένα πράγμα θέλω να σας πω κύριε Μαρκόπουλε και παρακαλώ να γραφτεί στα πρακτικά… είστε ένας σύγχρονος, έλληνας ήρωας».
Ο Χάρι Μαρκόπουλος, άκουγε με κρυφή υπερηφάνεια τα λόγια της γερουσιαστή Τζάκι Σπείερ στο Κογκρέσο.
Μόλις είχε ολοκληρώσει την κατάθεσή του στην ειδική επιτροπή που εξέταζε την υπόθεση Μάντοφ και ένα αίσθημα ικανοποίησης άρχιζε να τον πλημμυρίζει. Ο ελληνικής καταγωγής ανεξάρτητος επιθεωρητής είχε αφιερώσει τουλάχιστον μια δεκαετία από τη ζωή του προσπαθώντας να αποδείξει ότι ο Μάντοφ είναι ίσως ο μεγαλύτερος απατεώνας στην ιστορία.
Μέχρι το Δεκέμβριο του 2008 όμως κανένας δεν ήθελε να τον ακούσει. «Σας εξηγώ ότι με βάση τα μαθηματικά δεν μπορούν να υπάρξουν τέτοιες αποδόσεις» έλεγε και ξανάλεγε στις επιτροπές διαφάνειας που κατά καιρούς ασχολούνταν επιδερμικά με την επιχείρηση του Μάντοφ.
Το 2005 συγκέντρωσε όλα τα στοιχεία που αποδείκνυαν το μέγεθος της απάτης και τα κατέθεσε στην εφημερίδα Wall Street Journal.
Η ναυαρχίδα της χρηματιστηριακής ελίτ των ΗΠΑ όμως δεν θέλησε να του προσφέρει ούτε μονόστηλο.
«Να φύγετε, να πάτε αλλού» σαν να του έλεγαν τα τσακάλια της αμερικανικής δημοσιογραφίας, όπως άλλωστε και οι ομοσπονδιακοί ελεγκτές τους οποίους ενημέρωνε για κάθε νέο στοιχεία.
«Πολεμάω μόνος μου έναν ολόκληρο στρατό» συνήθιζε να λέει ο Χάρι Μαρκόπουλος.
Στο καθιστικό της αμερικανικής οικονομίας είχε στρογγυλοκαθίσει ένας ελέφαντας και μόνο αυτός έδειχνε να αντιλαμβάνεται την ύπαρξή του.

Τα διασημότερα θύματα του Μάντοφ
Στίβεν Σπίλμπεργκ
Η εβραϊκή καταγωγή και η οικονομική του επιφάνεια, του άνοιξαν διάπλατα τις πόρτες στην πυραμίδα του Μάντοφ. Το ευαγές ίδρυμα Σπίλμπεργκ φημολογείται ότι έχασε αρκετά εκατομμύρια δολάρια.
Κέβιν Μπέικον
Στην ταινία Quicksilver, όπου υποδυόταν ένα νεαρό χρηματιστή έχασε όλη την περιουσία του πατέρα του. Στην πραγματική ζωή έχασε τη δική του χωρίς μάλιστα να περάσει καν από την Wall Street.
Τζον Μάλκοβιτς
Ο υπερσυντηρητικός ηθοποιός, που κάποτε δήλωσε ότι ήθελε να πυροβολήσει φιλοπαλαιστίνιους δημοσιογράφους όπως ο Ρόμπερτ Φισκ, βρέθηκε και αυτός στα πλοκάμια της οικογένειας Μάντοφ. Προφανώς δεν έμαθε τίποτα από τους πρώτους ρόλους της καριέρας του στην τηλεοπτική παραγωγή «Ο θάνατος το εμποράκου»
Λάρι Κινγκ
Το να μην καταφέρεις να εντοπίσεις τη μεγαλύτερη απάτη της ιστορίας, ως δημοσιογράφος, ίσως και να συγχωρείται. Το να πέσεις, όμως, και ό ίδιος θύμα μιας οικονομικής πυραμίδας, χάνοντας τουλάχιστον ένα εκατομμύριο δολάρια, είναι μάλλον ασυγχώρητο.
Χένρι Κίσινγκερ
Το μη κερδοσκοπικό ίδρυμα της οικογένειας Κίσινγκερ, το οποίο ιδρύθηκε από τον λεγόμενο μάγο της αμερικανικής βρέθηκε στην μακρά λίστα των 162 σελίδων με τα θύματα του Θείου Μπέρνι.
Κάρμεν Ντελ’ ορεφις
Η μούσα του Σαλβαδόρ Νταλί και ένα από τα πρώτα super model της ιστορίας συμπεριλαμβάνεται στους προσωπικούς φίλους του Μάντοφ. Έχοντας χάσει το σύνολο της περιουσίας της αναγκάστηκε να δημοπρατήσει στον οίκο Σόθμπις τις φωτογραφίες που τις είχαν βγάλει ορισμένοι από τους σημαντικότερους φωτογράφους του 20ου αιώνα.
Σάντι Κούφαξ
Το πιο δυνατό αριστερό χέρι στην ιστορία του αμερικανικού μπέιζμπολ συνάντησε, στα τελευταία χρόνια της ζωής του, το πιο μακρύ χέρι της αμερικανικής χρηματαγοράς. Κάτι σα να κλέβεις την εκκλησία του αμερικανικού αθλητισμού.
Κίρα Σέντγουικ
Το γεγονός ότι ο πατέρας της γνωστή ηθοποιού ήταν χρηματιστής με ειδίκευση στα venture capitals δεν την προστάτευσε από την οικογένεια Μάντοφ. Αντιθέτως η εμμονή της να αυτοπροσδιορίζεται παντού ως μέλος γνωστής εβραϊκής οικογένειας την έφερε ένα βήμα πιο κοντά στην πόρτα της πυραμίδας.
Άρης Χατζηστεφάνου
Ιούλιος 2009
info-war.gr
~~~~~~~~~~~~~~~~~~
photo:giphy.com