Δε χρειάζεται κανείς τελικά να ασκεί το διαλογισμό για χρόνια ή ούτε καν μήνες, για να μπορέσει να τροποποιήσει τη δραστηριότητα των νεύρων του.
Μερικές μόνο εβδομάδες αρκούν, για να προκαλέσουν θετική διαφορά.
Αυτά τα ανέκδοτα δεδομένα που οδήγησαν στην έρευνα παρήχθησαν πριν από 2 περίπου δεκαετίες, όταν η Jane Anderson πάλευε με τους μεγάλους χειμώνες της Μινεσότα και με την εποχική κατάθλιψη*.
Αποφάσισε να δοκιμάσει το διαλογισμό και παρατήρησε αλλαγές μέσα σε έναν μήνα.
"Η εμπειρία μου ήταν μια αίσθηση ηρεμίας και μια καλύτερη ικανότητα να ρυθμίζω τα συναισθήματά μου", είπε.
Η εμπειρία της ενέπνευσε μια νέα μελέτη που θα δημοσιευτεί σε επόμενο τεύχος του Psychological Science, η οποία βρήκε ότι η λειτουργία του εγκεφάλου αλλάζει μόνο μετά από 5 εβδομάδες εξάσκησης.
Προηγούμενες μελέτες που εξέταζαν τα οφέλη του διαλογισμού παρατήρησαν αλλαγές στη δραστηριότητα του εγκεφάλου βουδιστών μοναχών, οι οποίοι είχαν περάσει δεκάδες χιλιάδες ώρες διαλογιζόμενοι.
Αλλά η Anderson ήθελε να ξέρει αν κάποιος θα είχε αποτελέσματα σε μικρότερο χρονικό διάστημα.
Στην αρχή της μελέτης, κάθε συμμετέχων είχε ένα ηλεκτροεγκεφαλογράφημα για να μετρήσει την ηλεκτρική δραστηριότητα του εγκεφάλου.
Τους είπαν:
"Χαλάρωσε με τα μάτια κλειστά και συγκεντρώσου στο πώς αναπνέεις από τη μύτη
Αν σου έρθει μια τυχαία σκέψη, αναγνώρισέ την και μετά απλώς διώξτην με το να συγκεντρωθείς και πάλι στη ροή της αναπνοής σου".
Έπειτα, 11 άτομα προσκλήθηκαν στο να συμμετάσχουν σε εκπαίδευση διαλογισμού, ενώ τους άλλους 10 τους είπαν ότι θα εκπαιδευτούν αργότερα.
Εκείνοι που ξεκίνησαν εκπαίδευση, έναναν δύο ημίωρες συνεδρίες την εβδομάδα και τους δόθηκε η σύσταση να κάνουν εξάσκηση όσο πιο πολύ μπορούν ανάμεσα στις συνεδρίες, αλλά δεν υπήρχε κάποια σύσταση για το πόσο πολύ θα έκαναν εξάσκηση.
Μετά από 5 εβδομάδες, οι ερευνητές έκαναν πάλι ηλεκτροεγκεφαλογράφημα σε κάθε άτομο.
Ο καθένας είχε κάνει περίπου 7 ώρες συνεδριών και εξάσκησης συνολικά.
Αλλά ακόμα και με τόσο λίγη εκπαίδευση και εξάσκηση, η δραστηριότητα του εγκεφάλου τους ήταν διαφορετική πια από τους 10 συμμετέχοντες που δεν είχαν ξεκινήσει ακόμα εκπαίδευση.
Εκείνοι που είχαν κάνει την εκπαίδευση είχαν περισσότερη δραστηριότητα στην αριστερή πρόσθια περιοχή του εγκεφάλου τους.
Άλλες έρευνες έχουν δείξει ότι αυτή η περιοχή συνδέεται με τη θετική διάθεση.
Η αλλαγή στη δραστηριότητα του εγκεφάλου ήταν εμφανής ακόμα και με μικρότερο αριθμό συμμετεχόντων, όπως λέει ο Christopher Moyer, Ph.D., ένας από τους συγγραφείς του άρθρου από το Πανεπιστήμιο Wisconsin-Stout.
"Αν κάποιος σκέφτεται να δοκιμάσει το διαλογισμό και νομίζει ότι είναι πολύ μεγάλη δέσμευση και ότι θα χρειαστεί πολλή εκπαίδευση, για να έχει θετική επίδραση στο νου, η έρευνα αυτή υποστηρίζει ότι δεν είναι έτσι τα πράγματα".
"Για αυτούς τους ανθρώπους μπορεί να αξίζει να δοκιμάσουν το διαλογισμό.
Δεν θα τους βλάψει και μπορεί να κάνει πολύ καλό.
Πιστεύω ότι αυτό δείχνει ότι ο διαλογισμός μπορεί να δημιουργήσει μια μεταβολή στον τρόπο που αντιμετωπίζει κανείς τη ζωή,Σίγουρα σε μένα έπιασε".
λέει η Anderson.by Rick Nauert PhD**
educpsychology.blogspot.gr
αναφορές:
https://psychcentral.com/news/2011/07/08/short-term-meditation-changes-brain-activity/27563.html
https://www.psychologicalscience.org/news/meditation-helped-jane-anderson-fight-seasonal-affective-disorder.html
http://zeenews.india.com/entertainment/wellness/meditation-helped-jane-anderson-fight-seasonal-affective-disorder_91824.html
*https://psychcentral.com/disorders/depressive-disorder-with-seasonal-onset/
https://www.psychologicalscience.org/observer/mind-over-matter-2
**https://psychcentral.com/news/author/news-editor
http://educpsychology.blogspot.gr/2011/07/blog-post_10.html