Δευτέρα 8 Ιανουαρίου 2018

Εκφράσου με Θετικές Λέξεις: Πως τα Λόγια Αναδομούν τον Εγκέφαλο!

-. ας αντικαταστήσουμε τις αρνητικές λέξεις στο λόγο σας με θετικές!!!
Οι λέξεις που χρησιμοποιείτε στον λόγο σας μπορούν κυριολεκτικά να αλλάξουν τον εγκέφαλό σας. 
Π.χ. αντί να λέτε «το παλεύω», πείτε «τα καταφέρνω». 
Αντικαταστήστε τις αρνητικές λέξεις στο λόγο σας με θετικές.
Ο Δρ Andrew Newberg, νευροεπιστήμονας στο Πανεπιστήμιο Τόμας Τζέφερσον και ο Mark Robert Waldman, εμπειρογνώμονας σε θέματα επικοινωνίας, συνεργάστηκαν για τη συγγραφή του βιβλίου, "Οι λέξεις μπορούν να αλλάξουν τον εγκέφαλό σας" (Words Can Change Your Brain). 
Σε αυτό γράφουν πως «μία λέξη έχει τη δύναμη να επηρεάσει την έκφραση των γονιδίων που ρυθμίζουν τη φυσική και συναισθηματική κατάσταση του ατόμου».
Όταν χρησιμοποιούμε λέξεις γεμάτες θετικά μηνύματα, όπως «αγάπη» και «ειρήνη», μπορούμε να αλλάξουμε τον τρόπο λειτουργίας του εγκεφάλου μας μέσω της αύξησης της γνωστικής λογικής (νόησης) και την ενίσχυση της δραστηριότητας στην περιοχή του μετωπιαίου λοβού. 
Χρησιμοποιώντας πιο συχνά θετικές λέξεις από ό, τι αρνητικές, μπορούμε να ενεργοποιήσουμε τα κέντρα λειτουργίας του εγκεφάλου, παρακινώντας τα να δράσουν.
Απ’ την άλλη πλευρά, όταν χρησιμοποιούμε αρνητικές λέξεις, αποτρέπουμε την παραγωγή ορισμένων νευροχημικών ουσιών, οι οποίες συμβάλλουν στον έλεγχο του άγχους. 
Όλοι μας είμαστε από τη φύση μας προγραμματισμένοι να έχουμε ανησυχίες και ανασφάλειες. Αυτή είναι μια κατάσταση που μας την επιβάλει ο αρχέγονος εγκέφαλός μας και μας προστατεύει από επικίνδυνες καταστάσεις, στις οποίες ενδέχεται κάποιες φορές να βρεθούμε, για να επιβιώσουμε.
Έτσι, όταν εκφράζουμε αρνητικές λέξεις με το λόγο και την σκέψη μας, αυξάνουμε τη δραστηριότητα στην περιοχή του εγκεφάλου που ελέγχει τον φόβο (την αμυγδαλή) με αποτέλεσμα την έκλυση ορμονών του στρες που κατακλύζουν τον οργανισμό μας. 
Αυτές οι ορμόνες και οι νευροδιαβιβαστές διακόπτουν την λογική σκέψη και τις συλλογιστικές διεργασίες στον εγκέφαλο και αναστέλλουν την κανονική του λειτουργικότητα. 
Οι Newberg και Waldman γράφουν, «Οι λέξεις θυμού στέλνουν μηνύματα συναγερμού στον εγκέφαλο και τμηματικά διακόπτουν τα κέντρα της λογικής που βρίσκονται στον μετωπιαίο λοβό».
Ένα απόσπασμα από το βιβλίο τους, μας υποδεικνύει πώς να χρησιμοποιούμε τις σωστές λέξεις ώστε να μπορέσουμε να αλλάξουμε κυριολεκτικά την πραγματικότητά μας:
«Έχοντας μια θετική και αισιόδοξη λέξη στο μυαλό σας, θα διεγείρετε την δραστηριότητα στον μετωπιαίο λοβό. 
Η περιοχή αυτή περιλαμβάνει συγκεκριμένα κέντρα της ομιλίας που συνδέονται άμεσα με το κινητικό φλοιό, που σας ωθεί να κάνετε δραστηριότητες. 
Η έρευνα μας έχει δείξει πως όσο περισσότερο επικεντρώνεστε στις θετικές λέξεις, τόσο περισσότερο αυτές θα αρχίζουν να επηρεάζουν άλλες περιοχές του εγκεφάλου.
Οι διεργασίες στο βρεγματικό λοβό αρχίζουν να αλλάζουν, με αποτέλεσμα να αλλάζει και η αντίληψή που έχετε για τον εαυτό σας και τους ανθρώπους γύρω σας. 
Έχοντας θετική άποψη για τον εαυτό σας, θα σας προϊδεάσει να βλέπετε την καλή πλευρά των άλλων, αντιθέτως μια αρνητική εντύπωση του εαυτού σας θα σας γεμίζει με προκατάληψη και μεροληψία προς τους άλλους και θα είστε συνεχώς καχύποπτοι και με αμφιβολίες γι’ αυτούς. Με την πάροδο του χρόνου η δομή του θαλάμου σας θα αλλάξει ανταποκρινόμενη στα λόγια, τις σκέψεις και τα συναισθήματα της συνείδησής σας. 
Οι αλλαγές στον θάλαμο του εγκεφάλου επηρεάζουν τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε την πραγματικότητα».
Μια μελέτη του Positive Psychology εξέτασε περαιτέρω τις επιπτώσεις της χρήσης θετικών λέξεων. 
Σε μια ομάδα ενηλίκων ηλικίας 35-54 δόθηκε ένα ερωτηματολόγιο για να συμπληρωθεί στο τέλος της μέρας, που αφορούσε την καταγραφή τριών θετικών γεγονότων που τους συνέβησαν κατά τη διάρκεια της μέρας εξηγώντας, παράλληλα, τη σημασία τους και το γιατί ήταν θετικά γι’ αυτούς. 
Στους τρεις μήνες που ακολούθησαν, τα αποτελέσματα έδειξαν πως οι βαθμοί ευτυχίας συνέχισαν να αυξάνονται, και τα άσχημα συναισθήματά μειώνονταν. 
Το ερωτηματολόγιο τους έκανε να εστιάζουν στις θετικές ιδέες και στα όμορφα συναισθήματα που αποκόμιζαν κατά τη διάρκεια της μέρας, με αποτέλεσμα να βελτιώσουν την ευεξία τους και την ομαλή λειτουργικότητα του εγκεφάλου τους.
Πως όλα τα παραπάνω μπορούν να εφαρμοστούν από σας; 
Εάν έχετε παράπονα από τη ζωή σας, δοκιμάστε να καταγράψετε πόσο συχνά χρησιμοποιείτε αρνητικές λέξεις και εκφράσεις. 
Μπορεί να εκπλαγείτε όταν διαπιστώσετε πόσο απλή είναι η λύση για να αποκτήσετε μια καλύτερη ζωή! 
Αρχίστε να αντικαθιστάτε τις αρνητικές λέξεις με θετικές και αλλάξτε τη ζωή σας!
~~~~~~~~~~~~~~~~~~
share24.gr

Νους υγιής εν εγκεφάλω υγιεί

Στις μέρες μας, ολοένα και περισσότερα ενήλικα -αλλά όχι υπέργηρα- άτομα παραπονιούνται ότι έχουν σοβαρά προβλήματα μνήμης, συγκέντρωσης της προσοχής ή ταχύτητας στη λήψη αποφάσεων.
Αν, όπως όλα δείχνουν, πρόκειται για ένα μαζικό φαινόμενο ψυχοσωματικής απορρύθμισης, τότε η νέα μόδα του «brain training» –δηλαδή των μεθόδων εκγύμνασης του μυαλού μας– ίσως αποδειχτεί ένα αποτελεσματικότατο φρένο, ικανό να επιβραδύνει τη «μοιραία» υποβάθμιση των νοητικών μας ικανοτήτων με το πέρασμα του χρόνου.
Σταυρόλεξα, κουίζ, έξυπνα ψηφιακά παιχνίδια, καλές τέχνες, ανάγνωση απαιτητικών βιβλίων, νέες κοινωνικές επαφές είναι μερικές από τις δραστηριότητες που θεωρούνται εξαιρετικά επωφελείς επειδή μας βοηθούν να κρατάμε το μυαλό μας σε εγρήγορση.
Και το να διατηρούμε τον εγκέφαλό μας «σε φόρμα» δεν είναι μόνο μια κοινωνική επιταγή ή ένας τρόπος καταπολέμησης της ανίας που μας κυριεύει καθημερινά· αποτελεί, πρωτίστως, ένα όπλο κατά της φυσικής φθοράς που επιφέρουν στις δομές και τις λειτουργίες του εγκεφάλου μας ο χρόνος και ο μονότονος τρόπος ζωής.
Στις σύγχρονες δυτικές κοινωνίες μαθαίνουμε από πολύ νωρίς ότι το σώμα δεν έχει την ίδια βαρύτητα και αξία που συνήθως αποδίδουμε στη διανοητική μας ανάπτυξη.
Ως συνέπεια αυτής της ιδεοληπτικής προκατάληψης υπέρ του νου, από πολύ νωρίς μαθαίνουμε να κωφεύουμε στις πραγματικές ανάγκες του σώματός μας, τις οποίες άλλοτε υποβαθμίζουμε και άλλοτε καταστέλλουμε.
Ομως, παρά τις εσφαλμένες δυϊστικές προκαταλήψεις μας περί της δήθεν αυτονομίας της πνευματικής σφαίρας από τον υλικό κόσμο των σωμάτων, το σώμα και ο νους μας αποτελούν στην πραγματικότητα αδιαίρετη ενότητα.
Και η υποτίμηση ή η απόκρυψη της ουσιαστικής ενότητας σώματος-νου έχει, δυστυχώς, ολέθριες συνέπειες τόσο για τη σωματική όσο και για την πνευματική μας υγεία.
Οπως θα δούμε, η σύγχρονη βιοϊατρική έρευνα όχι μόνο επιβεβαιώνει την ορθότητα της αρχαιότατης ρήσης «νους υγιής εν σώματι υγιεί», αλλά και την επαναδιατυπώνει: «νους υγιής εν εγκεφάλω υγιεί».

Το μυστικό της εγκεφαλικής υγείας

Μέχρι πρόσφατα θεωρούσαμε τον ανθρώπινο εγκέφαλο μια στατική και παγιωμένη βιολογική μηχανή που παράγει, λίγο-πολύ αυτόματα, τον νου.
Η περιγραφή αυτή είναι πλέον οριστικά ξεπερασμένη, τουλάχιστον από επιστημονική άποψη.
Τα τελευταία χρόνια η συστηματική μελέτη της δομής όσο και της ανάπτυξης του εγκεφάλου έδειξε ότι στο νευρικό μας σύστημα υπάρχουν αρχέγονα και αδιαφοροποίητα κύτταρα, τα λεγόμενα βλαστικά κύτταρα, τα οποία μπορούν να διαφοροποιηθούν σε νέους νευρώνες που αντικαθιστούν τους κατεστραμμένους.
Ο εγκέφαλός μας, επομένως, διαθέτει κάποιες εγγενείς αυτοθεραπευτικές ικανότητες: μπορεί να αναπληρώνει ένα μέρος των δομών ή των λειτουργιών του που έχουν καταστραφεί μετά από σοβαρούς τραυματισμούς ή νευρολογικές παθήσεις (εγκεφαλικά επεισόδια, Αλτσχάιμερ, κ.ο.κ.).
Μια άλλη απροσδόκητη ανακάλυψη αφορά τη λειτουργική «πλαστικότητα» του ανθρώπινου εγκεφάλου.
Μολονότι, κατά κανόνα, οι βασικές εγκεφαλικές δομές και οι λειτουργίες των νευρώνων που τις αποτελούν δεν μεταβάλλονται δραματικά στο μεγαλύτερο μέρος της ζωής μας, δεν ισχύει το ίδιο και για τις μεταξύ τους συνδέσεις (συνάψεις).
Από όλο και περισσότερες σχετικές μελέτες επιβεβαιώνεται ότι ο εγκέφαλός μας διαθέτει μια αρκετά ευέλικτη και εύπλαστη δομή που του επιτρέπει να αναδιοργανώνεται όταν χρειάζεται να προσαρμοστεί σε νέες αντίξοες ή παθολογικές καταστάσεις.
Συνήθως ο ανθρώπινος εγκέφαλος περιγράφεται ως ένα αρκετά πολύπλοκο βιολογικό όργανο, το οποίο αναπτύσσεται ταχύτατα μέχρι το τέλος της εφηβείας, γνωρίζει το ζενίθ της ανάπτυξης των δυνατοτήτων του κατά την ενηλικίωση και μετά είναι καταδικασμένος σε σταδιακή παρακμή.
Η σύγχρονη έρευνα, αντίθετα, έχει ήδη δείξει ότι πρόκειται για ένα αρκετά ευμετάβλητο και δυναμικό όργανο, το οποίο διατηρεί σε όλη τη διάρκεια της ζωής του τη δυνατότητα να ανανεώνει τις δομές και τις λειτουργίες του ανάλογα με τα ερεθίσματα που δέχεται από το περιβάλλον του.
«Ο εγκέφαλός μας αναπτύσσεται σε όλη τη διάρκεια της ζωής», υποστηρίζει ο επιφανής Ευρωπαίος νευροεπιστήμονας Γκερντ Κέμπερμαν (Gerd Kempermann), ο οποίος ήδη από τα τέλη του 1990, μαζί με τον Φρεντ Γκέιτζ (Fred Gage) και την Ενριέτε βαν Πράαγκ (Henriette van Praag), επιβεβαίωσε πειραματικά τη μέχρι τότε ανεπιβεβαίωτη εικασία ότι η συστηματική φυσική άσκηση διεγείρει την ανανέωση των νευρώνων, των κυττάρων δηλαδή που συγκροτούν τις δομικές και λειτουργικές μονάδες του εγκεφάλου.
Με άλλα λόγια, αυτοί οι ερευνητές ανακάλυψαν πρώτοι ότι η «νευρογένεση», δηλαδή η αναπαραγωγή και η ανανέωση των νευρώνων του εγκεφάλου, διαρκεί μέχρι το τέλος της ζωής μας.
Κατόπιν, κάποιοι άλλοι ερευνητές, στην προσπάθειά τους να εντοπίσουν τους μηχανισμούς και να απομονώσουν τους βιοχημικούς παράγοντες που ρυθμίζουν την επικονωνία και την αναγέννηση των νευρώνων, διαπίστωσαν ότι αυτή η εφ’ όρου ζωής δυνατότητα ανανέωσης του ενήλικου εγκεφάλου προάγεται κυρίως από την αδιάκοπη φυσική και διανοητική εξάσκηση.
Μάλιστα, πιο πρόσφατες έρευνες στο πεδίο της νευροψυχολογίας επιβεβαίωσαν ότι η συστηματική σωματική άσκηση, ακόμα και ένας περίπατος 30 λεπτών καθημερινά, δρα ανανεωτικά στη διάθεσή μας ενώ, πολύ συχνά, λειτουργεί και ως ένα αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό ή αγχολυτικό «φάρμακο».
Αυτό το εμπειρικά επιβεβαιωμένο γεγονός εξηγείται σήμερα με βιοχημικούς όρους: η φυσική άσκηση μειώνει τη συγκέντρωση της ορμόνης κορτιζόλης, της επονομαζόμενης και «ορμόνης του άγχους», η οποία εκκρίνεται από την υπόφυση του εγκεφάλου όταν αντιμετωπίζουμε καταστάσεις μεγάλου άγχους ή πανικού.
Η διαπίστωση αυτής της εντυπωσιακής πλαστικότητας επέτρεψε σε πολλούς ειδικούς να ισχυριστούν ότι μπορούμε, μέσω των κατάλληλων ασκήσεων, να διατηρήσουμε ενεργό και δραστήριο μεγάλο μέρος των νοητικών ικανοτήτων, ακόμη και ενός πολύ ηλικιωμένου ατόμου.

Ο εγκέφαλος δεν βγαίνει στη σύνταξη

Γιατί ορισμένα άτομα έχουν καλύτερη μνήμη, διαυγέστερη σκέψη, μεγαλύτερη άνεση στο να παίρνουν γρήγορα κάποιες αποφάσεις και να τις υλοποιούν με σχετική ευκολία;
Και γιατί, τελικά, αυτές οι ικανότητες έχουν την τάση να εξασθενούν ή και να υποβαθμίζονται με την πάροδο του χρόνου;
Οι ειδικοί αναζητούν την απάντηση στα «λειτουργικά αποθέματα» που δημιουργεί ο εγκέφαλός μας ως εφεδρείες για την αντιμετώπιση δύσκολων καταστάσεων (π.χ. γηρατειά).
Εχουν μάλιστα επινοήσει κάποια λίγο-πολύ έξυπνα τρικ και παιχνίδια για την εκγύμναση του εγκεφάλου και των λειτουργιών του.
Πρωτοπόρος σε αυτόν τον τομέα θεωρείται ο Ιάπωνας νευροεπιστήμονας Ρ. Καβασίμα (R. Kawashima), ο οποίος διαπίστωσε ότι η μεγαλόφωνη ανάγνωση βιβλίων, η επίλυση απλών αριθμητικών προβλημάτων και η απομνημόνευση μικρών καταλόγων, όταν επαναλαμβάνεται καθημερινά για αρκετά μεγάλο χρονικό διάστημα, βοηθά σημαντικά στη βελτίωση των νοητικών ικανοτήτων ατόμων που έχουν πληγεί από τη νόσο Αλτσχάιμερ ή πάσχουν από σοβαρή γεροντική άνοια.
Επινόησε γι’ αυτόν τον σκοπό μια σειρά από βιντεοπαιχνίδια, με πιο διάσημο και ευπώλητο το «Nintendo Brain Age».
Αυτός και άλλοι ανάλογοι «νοητικοί εκγυμναστές», σύμφωνα τουλάχιστον με τις εταιρείες που τους παράγουν, «προπονούν» τον εγκέφαλό μας και επιβραδύνουν τη γήρανσή του.
Βέβαια, δεν συμφωνούν όλοι για την αποτελεσματικότητα αυτών των «παιχνιδιών».
Σύμφωνα με τον Καβασίμα, τα παιχνίδια τύπου «brain training» συμβάλλουν στη μεγαλύτερη αιμάτωση του εγκεφάλου, και συγκεκριμένα του προμετωπιαίου φλοιού, περιοχής που έχει καθοριστικό ρόλο στη μνήμη, την έλλογη σκέψη και άλλες ανώτερες νοητικές λειτουργίες.
Αυτή η εξήγηση όμως αμφισβητείται από τους περισσότερους ειδικούς.
Οπως πολύ ωμά το έθεσε η Ντόροθι Μπίσοπ, κορυφαία νευροεπιστήμων του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης, σε ένα καταγγελτικό άρθρο της που δημοσιεύτηκε πριν από μερικά χρόνια στο περιοδικό «Nature»: «Τα άτομα πληρώνουν για να αποκτήσουν ένα παιχνίδι brain training. Εχουν επομένως το δικαίωμα να γνωρίζουν αν πραγματικά λειτουργεί».
Ολοι δέχονται, ως αρχή, ότι η συστηματική εξάσκηση του εγκεφάλου με έξυπνες ασκήσεις βελτιώνει ορισμένες επιδόσεις του μυαλού μας και, ώς ένα σημείο, μπορεί να επιβραδύνει την εμφάνιση νευροεκφυλιστικών παθήσεων, δεν συμφωνούν όμως καθόλου ως προς το πώς και το γιατί συμβαίνει αυτό.
Κάποιοι μάλιστα αντιτείνουν ότι η μεγαλύτερη αιμάτωση του εγκεφάλου, μετά από τέτοιες ασκήσεις, δεν αποτελεί καθόλου ένδειξη βελτίωσης ή ανανέωσης.
Το αντίθετο, η υπερβολική αιμάτωση κατά την προσπάθεια επίλυσης μιας άσκησης πρέπει μάλλον να θεωρηθεί ως απόδειξη της εξασθένησης και της ανεπάρκειας του ηλικιωμένου εγκεφάλου.
Εξάλλου, όταν λύνουν την ίδια άσκηση άτομα νεότερης ηλικίας, δεν παρατηρείται ποτέ υπερβολική αιμάτωση, επειδή προφανώς για τον νεότερο εγκέφαλό τους δεν είναι καθόλου αναγκαία!

Τέσσερις χρυσοί κανόνες για τη διαρκή εγκεφαλική ανανέωση

⒈ Συστηματική φυσική άσκηση: Η συχνή -τουλάχιστον τρεις φορές την εβδομάδα- και συστηματική σε όλη τη διάρκεια της ζωής μας σωματική άσκηση βελτιώνει εντυπωσιακά τις σωματικές και διανοητικές μας επιδόσεις.
Αυτό συμβαίνει επειδή η άσκηση του σώματος αυξάνει τη συγκέντρωση του BDNF, ενός ενδογενούς νευροτροφικού παράγοντα του εγκεφάλου που ενισχύει την ανάπτυξη, την επικοινωνία και συνεπώς την επιβίωση των νευρώνων.
⒉ Οι σωστές διατροφικές συνήθειες: Ποιες τροφές συμβάλλουν στη βέλτιστη λειτουργία του εγκεφάλου και ποιες, αντίθετα, τον «ρίχνουν» ή τον αποδιοργανώνουν;
Η απάντηση είναι ταυτόχρονα αρκετά απλή και εξαιρετικά περίπλοκη: οι τροφές που βλάπτουν την καλή λειτουργία του εγκεφάλου είναι αυτές που συνήθως θεωρούμε πιο εύγευστες.
Τα κεκορεσμένα λίπη, για παράδειγμα, αν και ιδιαίτερα δελεαστικά από γευστικής απόψεως, επιβαρύνουν την καλή λειτουργία του εγκεφάλου και μακροπρόθεσμα τον βλάπτουν, όπως εξάλλου και το υπόλοιπο σώμα μας.
Τα λίπη, ωστόσο, δεν είναι όλα βλαπτικά και επικίνδυνα, αφού μεγάλο μέρος των κυττάρων και των δομών του εγκεφάλου αποτελείται από αυτά!
Πολλές παθήσεις και διαταραχές του εγκεφάλου (νόσος Αλτσχάιμερ, κατάθλιψη, διάφορες ανεπάρκειες της νοητικής λειτουργίας) συνδέονται με τα χαμηλά επίπεδα συγκέντρωσης αυτής της κατηγορίας λιπαρών οξέων στον εγκέφαλο.
Επομένως, είναι απαραίτητο να υπάρχουν στη δίαιτά μας (όχι όμως καθημερινά) ορισμένα λίπη και ειδικότερα τα λεγόμενα «ωμέγα-3 λιπαρά οξέα», που βρίσκονται σε σχετική αφθονία στα ψάρια και τους ξηρούς καρπούς.
⒊ Ουσίες για εγκεφαλικό ντόπινγκ: Τα διάφορα φυσικά και τεχνητά διεγερτικά είναι ουσίες οι οποίες αυξάνουν υπερβολικά τους καρδιακούς ρυθμούς, την αρτηριακή πίεση και την κυκλοφορία του αίματος, αλλά και τα επίπεδα ενέργειας του οργανισμού, με αποτέλεσμα να εντείνουν ή, σε ορισμένες ακραίες περιπτώσεις, να απορρυθμίζουν τις εγκεφαλικές λειτουργίες.
Η καφεΐνη, για παράδειγμα, αποτελεί αναμφίβολα την πιο διαδεδομένη ψυχοδραστική ουσία στον κόσμο.
Διεγείρει το κεντρικό νευρικό σύστημα και βελτιώνει σημαντικά τα επίπεδα προσοχής και εγρήγορσης, προσφέροντάς μας μια αίσθηση ευεξίας και διέγερσης.
Σε υπερβολικές δόσεις όμως μπορεί να προκαλέσει μεγάλο άγχος, πανικό ή και νεοπλασίες.
Η κοκαΐνη και οι αμφεταμίνες είναι πολύ πιο επικίνδυνες διεγερτικές ουσίες που, ενώ δρουν στον εγκέφαλό μας με εντελώς διαφορετικούς νευροχημικούς μηχανισμούς, επιφέρουν παρόμοια αποτελέσματα.
Μόλις φτάσουν στον εγκέφαλο, προκαλούν ένα ισχυρό κύμα ευφορίας και ευχάριστης υπερδιέγερσης, που δημιουργείται από την απελευθέρωση σε μεγάλη ποσότητα των λεγόμενων «νευροδιαβιβαστών του αισθήματος ευφορίας», δηλαδή της ντοπαμίνης και της σεροτονίνης.
Τίποτα το εγγενώς αρνητικό, εκτός από μια «μικρή» λεπτομέρεια: όταν καταναλώνονται συστηματικά και σε μεγάλες ποσότητες, δημιουργούν στον χρήστη εξάρτηση και σύνδρομο στέρησης.
⒋ Μουσική και διαλογισμός: Η μουσική είναι ένα εξαιρετικό φυσικό διεγερτικό για το σύνολο σχεδόν του εγκεφάλου μας.
Η εκτέλεση ή η ακρόαση ενός μουσικού έργου διεγείρει, εκτός από τις εξειδικευμένες περιοχές του ακουστικού φλοιού, και πολλές άλλες περιοχές του εγκεφάλου μας.
Εχει αποδειχθεί ότι διαφορετικές περιοχές του ακουστικού φλοιού αναλύουν παράλληλα τα διάφορα χαρακτηριστικά της μουσικής: την ένταση, τον τόνο, τον ρυθμό και τη μελωδία.
Η επίδραση της μουσικής πάνω στον εγκέφαλο, ωστόσο, υπερβαίνει το άκουσμα κάποιων μεμονωμένων ήχων.
Η μουσική ενεργοποιεί επίσης στον εγκέφαλό μας τα κέντρα της απόλαυσης και ταυτόχρονα καταστέλλει τη δραστηριότητα των εγκεφαλικών κέντρων που παράγουν τα αρνητικά αισθήματα.
Ετσι, όταν αφεθούμε στη μουσική που αγαπάμε, λησμονούμε τα καθημερινά άγχη και τους φόβους μας και ο εγκέφαλός μας βιώνει μια ανείπωτη ευδαιμονία, που μόνο θετική επίδραση έχει στη συνολική λειτουργία του.
Και δεν πρέπει να ξεχνάμε το βασικό διανοητικό ερέθισμα που κινητοποιεί σε μέγιστο βαθμό τον εγκέφαλο κάθε μορφωμένου ανθρώπου: το διάβασμα και τη βαθιά επιρροή που μας ασκούν οι ιδέες που διαβάζουμε.
Από πλήθος ερευνών επιβεβαιώνεται ότι η συστηματική άσκηση στην αφηρημένη σκέψη και στον αναστοχαστικό διαλογισμό ανανεώνουν σημαντικά τις εγκεφαλικές μας ικανότητες και μας μαθαίνουν να βλέπουμε τον κόσμο διαφορετικό απ’ ό,τι φαίνεται.
Συντάκτης:
ΣπύροςΜανουσέλης

οι συνδέσεις στον εγκέφαλο και πώς αυτές σχετίζονται με τις ανθρώπινες συμπεριφορές, όπως η ευφυΐα και οι διαταραχές ψυχικής υγείας.

«Τι κάνει ορισμένους εγκεφάλους περισσότερο συνδεδεμένους από άλλους – αποδίδεται, για παράδειγμα, στη γενετική τους ή στην εκπαιδευτική τους αγωγή; Και πώς γίνονται αυτές οι συνδέσεις ισχυρότερες ή πιο αδύνατες κατά την ανάπτυξη;»

«Η νέα μας τεχνική χαρτογράφησης θα μπορούσε επίσης να βοηθήσει να κατανοήσουμε πώς τα συμπτώματα των διαταραχών της ψυχικής υγείας, όπως το άγχος και η κατάθλιψη ή ακόμη η σχιζοφρένεια, αναδύονται από της διαφοροποιήσεις στην συνδεσιμότητα στον εγκέφαλο».

Τη χρονιά που πέρασε, υπήρξε μια συντονισμένη προσπάθεια για να χαρτογραφηθούν οι συνδέσεις στον εγκέφαλο – το αποκαλούμενο «δικτύωμα» – και να κατανοηθούν πώς αυτό σχετίζεται με τις ανθρώπινες συμπεριφορές, όπως η ευφυΐα και οι διαταραχές ψυχικής υγείας.
Τώρα, σε έρευνα που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Neuron, μια διεθνής ομάδα με επικεφαλείς επιστήμονες από το Πανεπιστήμιο του Cambridge και τα Εθνικά Ινστιτούτα Υγείας (NIH) των ΗΠΑ, έδειξε ότι είναι δυνατό να διαμορφωθεί χάρτης του δικτυώματος με την ανάλυση συμβατικών σαρώσεων του εγκεφάλου που λαμβάνονται χρησιμοποιώντας σαρωτές απεικόνισης μαγνητικού συντονισμού (MRI).
Η ομάδα συνέκρινε τους εγκεφάλους 296 τυπικά αναπτυσσόμενων εφήβων εθελοντών. Τα αποτελέσματά τους, μετά, επιβεβαιώθηκαν σε μια στατιστική ομάδα 124 εθελοντών επιπλέον.
Η ομάδα χρησιμοποίησε ένα συμβατικό σαρωτή 3T MRI, όπου το 3Τ αναπαριστάνει την ένταση του μαγνητικού πεδίου.
Ωστόσο, στο Cambridge έχει πρόσφατα εγκατασταθεί ένας πολύ περισσότερο ισχυρός σαρωτής Siemens 7T Terra MRI, ο οποίος θα επιτρέπει σε αυτή την τεχνική να δώσει ένα ακόμη πιο ακριβές σχεδίασμα του ανθρώπινου εγκεφάλου.

Μια τυπική σάρωση MRI θα παρέχει μια μεμονωμένη εικόνα του εγκεφάλου, από την οποία είναι δυνατό να υπολογισθούν πολλαπλά δομικά χαρακτηριστικά του εγκεφάλου. Αυτό σημαίνει ότι κάθε περιοχή του εγκεφάλου μπορεί να περιγραφεί χρησιμοποιώντας μέχρι και 10 διαφορετικά χαρακτηριστικά.
Οι ερευνητές έδειξαν ότι εάν δυο περιοχές έχουν παρόμοια προφίλ, τότε περιγράφονται ως έχοντες «μορφομετρική ομοιότητα» και μπορούν να θεωρηθούν ότι είναι ένα συνδεδεμένο δίκτυο.
Επαλήθευσαν [ο ερευνητές] αυτή τη θεώρηση χρησιμοποιώντας δημόσια διαθέσιμα δεδομένα MRI σε μια στατιστική ομάδα 31 νεαρών πιθήκων μακάκων rhesus για να συγκρίνουν στις εκτιμήσεις για το «χρυσό κανόνα» συνδεσιμότητας στα είδη αυτά.
Χρησιμοποιώντας αυτά τα δίκτυα μορφομετρικής ομοιότητας (morphometric similarity networks ή MSNs), οι ερευνητές μπόρεσαν να κατασκευάσουν ένα χάρτη που δείχνει πόσο καλά συνδέονταν οι «κόμβοι» – τα κύρια σημεία σύνδεσης μεταξύ διαφορετικών περιοχών στο δίκτυο του εγκεφάλου.
Βρήκαν μια διασύνδεση μεταξύ της συνδεσιμότητας στα MSNs τω ν περιοχών του εγκεφάλου που συνδέονται με τις υψηλότερης τάξης λειτουργίες – όπως η λύση προβλημάτων και η γλώσσα – και της ευφυΐας.

«Είδαμε μια καθαρή σύνδεση μεταξύ της «κομβικότητας» των υψηλότερης τάξης περιοχών του εγκεφάλου – με άλλα λόγια, πόσο πυκνά συνδεδεμένες ήταν με το υπόλοιπο δίκτυο – και το IQ ενός ατόμου», εξηγεί ο Jakob Seidlitz, υποψήφιος διδάκτωρ στο Πανεπιστήμιο του Cambridge και τα NIH.
«Αυτό έχει νόημα εάν θεωρήσετε τους κόμβους ως επιτρέποντες τη ροή της πληροφορίας στον εγκέφαλο – όσο ισχυρότερες είναι οι συνδέσεις, τόσο καλύτερος είναι ο εγκέφαλος στην επεξεργασία πληροφορίας».

Ενώ ο δείκτης νοημοσύνης μεταξύ των συμμετεχόντων ποικίλει, τα MSNs μετρούσαν περίπου το 40% αυτής της διαφοροποίησης – είναι πιθανό ότι η υψηλότερη ανάλυση πολλαπλών τύπων δεδομένων που παρέχονται από τον 7Τ σαρωτή ίσως μπορέσει να μετρήσει μια ακόμη μεγαλύτερη αναλογία της ατομικής διαφοροποίησης, αναφέρουν οι ερευνητές.
«Αυτό που δεν μας λέει, ωστόσο, είναι από που προέρχεται ακριβώς αυτή η διαφοροποίηση», προσθέτει ο Seidlitz. «Τι κάνει ορισμένους εγκεφάλους περισσότερο συνδεδεμένους από άλλους – αποδίδεται, για παράδειγμα, στη γενετική τους ή στην εκπαιδευτική τους αγωγή; Και πώς γίνονται αυτές οι συνδέσεις ισχυρότερες ή πιο αδύνατες κατά την ανάπτυξη;»

«Αυτό θα μπορούσε να μας πάει πιο κοντά στο να μπορέσουμε να έχουμε μια ιδέα για την ευφυΐα από τη σάρωση του εγκεφάλου, μάλλον παρά να βασιστούμε στις εξετάσεις για τον IQ», αναφέρει ο καθηγητής Ed Bullmore, Επικεφαλής της Ψυχιατρικής στο Cambridge. «Η νέα μας τεχνική χαρτογράφησης θα μπορούσε επίσης να βοηθήσει να κατανοήσουμε πώς τα συμπτώματα των διαταραχών της ψυχικής υγείας, όπως το άγχος και η κατάθλιψη ή ακόμη η σχιζοφρένεια, αναδύονται από της διαφοροποιήσεις στην συνδεσιμότητα στον εγκέφαλο».
                                  
~~~~~~~~~~~~~~~

πηγή του άρθρου:egno.gr
University of Cambridge

οι δυό ολικές εκλείψεις του φεγγαριού το 2018

η πανδαισία των εκλείψεων
την πανδαισία δυό ολικών εκλείψεων θα μας χαρίσει το 2018 καθώς το φεγγάρι θα «κοκκινίσει» στον ουρανό!
μία στο τέλος Ιανουαρίου και μία στο τέλος Ιουλίου.
σε κάθε σημείο της Γης που θα έχει νύχτα θα είναι ορατές οι ολικές εκλείψεις αλλά η διάρκεια κάθε ορατής έκλειψης θα διαφέρει από τόπο σε τόπο.
ο δορυφόρος του πλανήτη μας θα εισέλθει στη σκιά της Γης, η οποία θα παρεμβληθεί ανάμεσα στον Ήλιο και στη Σελήνη και το φεγγάρι θα αποκτήσει το σκούρο κοκκινωπό χρώμα της σκουριάς!
στις 31 Ιανουαρίου θα συμβεί πρώτη έκλειψη και θα είναι ιδιαίτερα ορατή στην ανατολική Ευρώπη ανατολική Αφρική και Νότια Αμερική.
για μας εδώ στην Αθήνα το φαινόμενο δεν θα είναι άμεσα ορατό,καθώς η έκλειψη θα φθάσει στο μέγιστο σημείο της περίπου στις 15:30, όταν το φεγγάρι που θα ανατείλει λίγο πριν τις 18:00- θα είναι ακόμη κάτω από τη γραμμή του ορίζοντα.
η έκλειψη της 27ης Ιουλίου θα συμβεί αργά τη νύχτα πτος το ξημέρωμα της 28 Ιουλίου, ανάλογα με τη χώρα και θα είναι κυρίως ορατή στη Νότια Αμερική, Αφρική, κεντρική Ασία και Ινδία.
την έκλειψη του Ιουλίου θα την χαρούμε και εμείς εδώ στην Αθήνα  και θα φθάσει στο αποκορύφωμά της στις 23:21!

Η θεωρία της Πολλαπλής Νοημοσύνης Howard Gardner

«Στην κρίσιμη στιγμή, ο άνθρωπος δεν κρίνεται από το τι έχει διαβάσει, αλλά από το τι έχει κάνει.
Και δεν κρίνεται από το πόσο καλά έχει μιλήσει, αλλά από το πόσο ηθικά έχει ζήσει.»
Howard Gardner

Η θεωρία της Πολλαπλής Νοημοσύνης αποτελεί μια κριτική θέση απέναντι στην άποψη σύμφωνα με την οποία γεννιόμαστε με μια μόνο νοημοσύνη, την οποία δεν έχουμε τη δυνατότητα να αλλάξουμε και την οποία οι ψυχολόγοι μπορούν να μετρήσουν.
Σύμφωνα µε τη θεωρία αυτή, που βασίζεται σε ένα ευρύ φάσμα επιστημονικών ερευνών (ψυχολογικών, ανθρωπολογικών, βιολογικών), η νοημοσύνη µας χωρίζεται σε εννιά τομείς οι οποίοι έχουν την έδρα τους σε διαφορετικά σημεία του εγκεφάλου µας.
Είναι εξίσου σημαντικοί, όχι όμως και το ίδιο αναπτυγμένοι σε κάθε άτομο.
Υποστηρίζεται, λοιπόν, ότι η νοημοσύνη είναι προϊόν μιας μακράς και συμμετοχικής αλληλεπίδρασης μεταξύ της φύσης (βιολογικές δυνάμεις και κληρονομικές προδιαθέσεις) και της ανατροφής (περιβαλλοντικές δυνάμεις και εμπειρίες της ζωής).
Ο Howard Gardner, λοιπόν, τονίζει το ρόλο του πολιτισμού στην ανάπτυξη κάθε είδους νοημοσύνης.
Κύριος «ένοχος» βέβαια για την άνιση μεταξύ τους ανάπτυξη θεωρείται το σχολείο, το οποίο επικεντρώνεται στην καλλιέργεια δύο µόνο ευφυϊών – γλωσσικής και λογικοµαθηµατικής – αφήνοντας σε δεύτερη μοίρα τις υπόλοιπες (μουσική ευφυΐα, ευφυΐα του χώρου, ενδοπροσωπική ευφυΐα, διαπροσωπική ευφυΐα, φυσιογνωστική ευφυΐα, σωµατική – κιναισθητική ευφυΐα και υπαρξιακή ευφυΐα).

Τα τέσσερα σημαντικότερα σημεία της θεωρίας της Πολλαπλής Νοημοσύνης του Gardner είναι:
1. Κάθε άτομο έχει ένα συνδυασμό των εννέα ή και περισσότερων ειδών νοημοσύνης.
Αυτή η τυχαία κατάταξη των δυνάμεων και αδυναμιών καθιστά κάθε πρόσωπο μοναδικό με αποτέλεσμα κάθε τάξη να διαθέτει μια ποικιλομορφία σκέψης.
2. Κάθε άτομο μπορεί να αναπτύξει τις νοημοσύνες του σε επαρκές επίπεδο.
Με ενθάρρυνση, εμπλουτισμό και κατάλληλη καθοδήγηση, οποιοσδήποτε μαθητής ή άτομο, μπορεί να αναπτύξει τις νοημοσύνες του.
3. Οι νοημοσύνες συνεργάζονται. Πάντα αλληλεπιδρούν μεταξύ τους.
4. Καμιά νοημοσύνη δεν μπορεί να υπάρξει μόνη της.
Εξαιτίας γενετικών καταβολών και του περιβάλλοντος, δεν υπάρχουν δύο άνθρωποι που να έχουν το ίδιο προφίλ νοημοσύνης -ούτε ακόμη και οι απαράλλακτοι δίδυμοι- επειδή οι εμπειρίες τους είναι διαφορετικές και η νοημοσύνη τους συνεχώς εξελίσσεται.
Για παράδειγμα, αν δυο άτομα διαθέτουν το ίδιο επίπεδο ισχυρής γλωσσικής νοημοσύνης, το ένα μπορεί να είναι καλύτερο στην ανάγνωση, ενώ το άλλο στο γραπτό λόγο.
Η εφαρμογή της θεωρίας του Gardner έχει αλλάξει πολλά δεδομένα.
Πιο συγκεκριμένα, η θεωρία του Gardner δημιουργεί τις προϋποθέσεις για την εφαρμογή ενός διαφορετικού σχολείου που αξιοποιούνται οι ΠΤΝ ως «γλώσσες» που μιλούν όλοι οι μαθητές και εκλαμβάνονται ως «εργαλεία» για μάθηση, με σκοπό τη βαθύτερη κατανόηση των επιστημονικών κλάδων, την επίλυση προβλημάτων και την αξιοποίηση των όσων μαθαίνονται.
Στο πλαίσιο του σχολείου αυτού, διαμορφώνεται μια «σχολική οικολογία» και μια «κοινότητα μάθησης», όπου τα γνωστικά αντικείμενα προσωποποιούνται και αναλύονται με βάση τον «πυρήνα» ενός κεντρικού θέματος, το οποίο άσχετα από την πολυπλοκότητά του, παρουσιάζεται μέσα από «πολλαπλές αναπαραστάσεις», οι οποίες ενισχύουν όλο το φάσμα των ΠΤΝ, εναρμονίζοντας τη σχολική με τη βιωματική γνώση.
Η εφαρμογή της θεωρίας των ΠΤΝ δίνει, επίσης, ποικίλες δυνατότητες στους εκπαιδευτικούς να διευρύνουν τις οπτικές γωνίες, μέσα από τις οποίες οι μαθητές αντιλαμβάνονται τον «κόσμο», να προσαρμόσουν το διδακτικό τους έργο στο ατομικό προφίλ των μαθητών, να δημιουργήσουν ποικίλες ευκαιρίες μάθησης και να τους οδηγήσουν στην πολύπλευρη ανάπτυξη, στην πληρότητα και τον επαγγελματικό τους προσανατολισμό.
Η υιοθέτηση της θεωρίας της πολλαπλής νοημοσύνης από πολλούς εκπαιδευτικούς ανά τον κόσμο, έχει αλλάξει το «χάρτη» της εκπαίδευσης σε παγκόσμιο επίπεδο, 25 χρόνια μετά την αρχική σύλληψή της.
Έχει συμβάλει στον εκδημοκρατισμό της τάξης, στην «αποποινικοποίηση» των εξεταστικών διαδικασιών και στην κατάργηση του «εργοστασιακού μοντέλου του σχολείου», το οποίο προωθούσε τις ομογενοποιημένες λειτουργίες και τα ανελαστικά προγράμματα, εφαρμόζοντας μια ισοπεδωτική τακτική για όλους τους μαθητές, η οποία αγνοεί τις κλίσεις, τη δημιουργικότητα, τα ταλέντα και το αμάλγαμα των διαφορετικών τους ικανοτήτων.
~~~~~~~~~~~~~
πηγή του άρθρου:pappanna.wordpress.com