Πέμπτη 2 Νοεμβρίου 2017

Οι δύο όψεις του bitcoin

Της Αγγελικής Κοτσοβού

Απόλυτη φούσκα ή το νόμισμα του μέλλοντος;

Δεν υπάρχει ακόμη σαφής απάντηση στο συγκεκριμένο ερώτημα, που αφορά το bitcoin και την ξέφρενη πορεία των ψηφιακών νομισμάτων γενικότερα.
Για κάποιες προσωπικότητες της Wall Street, όπως ο Τζέιμι Ντίμον της JP Morgan Chase, το bitcoin είναι απάτη και όσοι έχουν επενδύσει σε αυτό θα το μετανιώσουν οικτρά.
Κάποιοι άλλοι όμως, μεταξύ των οποίων και η Κριστίν Λαγκάρντ του ΔΝΤ, δίνουν ψήφο εμπιστοσύνης στα ψηφιακά νομίσματα, κρίνοντας ότι «θα μπορούσαν να είναι το μέλλον».
Οι προειδοποιήσεις δεν φαίνεται να ταράζουν τον κόσμο των κρυπτονομισμάτων.
Αυτός ο κόσμος, σχεδόν άγνωστος μία δεκαετία πριν, είναι πλέον πραγματικότητα και για πολλούς αποτελεί τη μεγαλύτερη επανάσταση στο χρηματοοικονομικό σύστημα.
Όσο για τους επενδυτές, υπόσχεται εντυπωσιακά κέρδη.
Το bitcoin καταρρίπτει το ένα ιστορικό ρεκόρ μετά το άλλο, έχοντας ξεπεράσει το φράγμα των 6.500 δολαρίων, όταν το 2010 άξιζε λιγότερο από ένα δολάριο.
Το ψηφιακό νόμισμα, που δεν ελέγχεται από καμία κεντρική τράπεζα ή κάποια κυβέρνηση, δεν υπάρχει σε φυσική μορφή κερμάτων ή χαρτονομισμάτων.
Και όμως, αξίζει ήδη περισσότερο από μία ουγκιά χρυσού, ενώ η κεφαλαιοποίησή του υπερβαίνει τα 100 δισ. δολάρια, αντίστοιχη με την κεφαλαιοποίηση «κολοσσών» τεχνολογίας, όπως η Apple και η Amazon.
Βέβαια, η Apple χρειάστηκε 31 χρόνια για να καταφέρει να μπει στο «κλαμπ» των 100 δισ., ενώ το bitcoin περίπου επτά χρόνια.
Και η Apple, εν αντιθέσει με το ψηφιακό νόμισμα, έχει υπόσταση, παράγει σημαντικά κέρδη και διαθέτει ρευστότητα άνω των 200 δισ. δολαρίων.
Η εντυπωσιακή άνοδος -με κέρδη 825% μόνο τον τελευταίο χρόνο- ερμηνεύεται για πολλούς ως «σήμα κινδύνου» για μια νέα φούσκα.
Φέρνουν ως παράδειγμα τη φούσκα του Διαδικτύου, με τις μετοχές των εταιρειών τεχνολογίας να ενισχύονται 680% από τις αρχές του 1996 έως τα τέλη Μαρτίου 2000, για να προσγειωθούν απότομα στη συνέχεια.
Πολλά και τα ερωτήματα ως προς τη νομιμότητά του ως χρηματοοικονομικού εργαλείου.
Τα κέρδη όμως είναι ταυτόχρονα απόδειξη ότι η ζήτηση για τα κρυπτονομίσματα είναι πολύ μεγαλύτερη της προσφοράς.
Γεγονός και το ότι το bitcoin έχει τραβήξει την προσοχή οργανισμών, όπως το ΔΝΤ και η Τράπεζα Διεθνών Διακανονισμών (BIS), που θεωρεί ότι οι κεντρικές τράπεζες δεν μπορούν να στρέψουν την πλάτη στα ψηφιακά νομίσματα.
Μπορεί το ρευστό να ήταν κάποτε «βασιλιάς», παραδίδει όμως τα σκήπτρα στο πλαστικό και το ψηφιακό χρήμα.
naftemporiki.gr

Blockchain: η τεχνολογία πίσω από το Bitcoin

Πως μπορεί να αξιοποιηθεί η νέα τεχνολογία και σε άλλες εφαρμογές

Το πως ακριβώς λειτουργεί το bitcoin το έχουμε συζητήσει αρκετές φορές στις σελίδες μας.
Αυτό που δεν έχουμε δει αναλυτικά και σε γενικές γραμμές παραμένει
terra incognita για τους περισσότερους είναι η τεχνολογία που υποστηρίζει το ψηφιακό νόμισμα και επιτρέπει σε εκατομμύρια καταναλωτές και επιχειρήσεις να το εμπιστεύονται και να το χρησιμοποιούν. 


Η καρδιά του ψηφιακού νομίσματος bitcoin είναι η τεχνολογία Blockchain, η οποία επιτρέπει την καταγραφή μιας τεράστιας λίστα συναλλαγών στο ψηφιακό νόμισμα, χωρίς να μπορεί κανείς να παρέμβει και να την αλλάξει, μετά από κάθε νέα συναλλαγή.
Πολλοί είναι αυτοί που υποστηρίζουν ότι, ενώ το μέλλον του Bitcoin παραμένει αβέβαιο, ιδιαίτερα μετά τα προβλήματα που συνάντησε μέσα στο 2014, η τεχνολογία Blockchain ήρθε εδώ για να μείνει.

Πως λειτουργεί το blockchain 
Στην πραγματικότητα, το blockchain είναι μια τεχνολογία που επιτρέπει τη δημιουργία ενός αρχείου για την καταγραφή ενός συστήματος peer-to-peer ηλεκτρονικών συναλλαγών.
Εταιρείες που δουλεύουν πάνω στη νέα τεχνολογία ετοιμάζονται ήδη για την εφαρμογή της και σε άλλα πεδία, πέρα του bitcoin.

Μέσω του Blockchain, δημιουργείται ένα "απαραβίαστο αρχείο" στο οποίο καταγράφονται κάθε είδους συναλλαγές και το οποίο είναι προσβάσιμο σε κάθε κάτοχο bicoins ή κάθε συνεργαζόμενο κατάστημα, μόνο όμως για να εξακριβώνεται η αξία του κάθε "πορτοφολιού" και το ποσό που αφαιρείται.

Το αρχείο blockchain που δημιουργείται "μοιράζεται" μεταξύ χιλιάδων υπολογιστών σε όλο τον κόσμο.
Είναι κρυπτογραφημένο και δεν επιτρέπει την αλλαγή των στοιχείων που ήδη έχουν εγγραφεί, ενώ στοιχείο που αυξάνει την αξιοπιστία του συστήματος είναι ότι δεν υπάρχει κεντρικός διαχειριστής, επομένων κανείς δεν μπορεί να χειραγωγήσει το νόμισμα.

Άλλες χρήσεις της τεχνολογίας 
Οι εταιρείες που ασχολούνται με την τεχνολογία φιλοδοξούν να τη δουν να αξιοποιείται και εκτός του τομέα των ψηφιακών νομισμάτων.
Πιθανές χρήσεις περιλαμβάνουν τις εγγραφές κτηματολογίου (να κάτι που θα ενδιέφερε και την Ελλάδα), τις συμβολαιογραφικές πράξεις ή την πληρωμή δικαιωμάτων, λ.χ. στον χώρο της πνευματικής ιδιοκτησίας.

Όσοι ενδιαφέρονται να δουν πως περίπου δουλεύει ένα blockchain, μπορούν να επισκεφθούν τη διεύθυνση www.blockexplorer.com και να "παίξουν" με το απλοποιημένο interface που υπάρχει.
moneyguru.gr
~~~~~~~~~~~~~~~
99bitcoins.com
~~~~~~~~~~~~~
photo:google.gr

Irving Penn: Ο Μποτιτσέλι του φακού

Ο «μεγάλος δάσκαλος» της αμερικανικής μόδας και ένας από τους σπουδαιότερους φωτογράφους του 20ού αιώνα, έχει την τιμητική του στο Παρίσι με αφορμή τα 100 χρόνια από τη γέννησή του

Αν ήθελε κανείς να διαπιστώσει την αξία του ως ζωγράφου, θα έπρεπε να κοιτάξει τα τραπεζομάντιλα στο σπίτι του.
Για αυτή τη χρήση επιστρατεύονταν τα έργα του (τα οποία ουδέποτε θεώρησε επαρκώς επιτυχημένα) έπειτα από ένα γερό μούλιασμα στην μπανιέρα για να φύγουν οι χοντρές πάστες των χρωμάτων - ας όψεται η σύζυγος και μούσα του, Λίζα Φόνσαγκριβ. 
Τόσο τελειομανής ήταν ο Ιρβινγκ Πεν (1917-2009).
Ενας αποτυχημένος ζωγράφος, τουλάχιστον σύμφωνα με τα δικά του κριτήρια, αλλά ένας απόλυτα επιτυχημένος φωτογράφος, τουλάχιστον όπως έχει καταγραφεί στην ιστορία του μέσου στον 20ό αιώνα.
Σχεδόν μάλιστα ολόκληρου του αιώνα, δεδομένου ότι η καριέρα του κάλυψε επτά δεκαετίες.
Διότι οι φωτογραφίες του, σύμφωνα με τον Αλεξάντερ Λίμπερμαν, τον θρυλικό καλλιτεχνικό διευθυντή της «Vogue» που του έδωσε και την πρώτη του δουλειά το 1943, ήταν «stoppers»: σε σταματούσαν από το να γυρίσεις τη σελίδα τού πάντοτε χορταστικού περιοδικού.
Επιπλέον, διότι από τους πολυπληθείς «Beatitudes» (Μακαρισμούς), όπως τους αποκαλούσε τρυφερά ο ίδιος, είτε αφορούσαν το υπέροχο πρόσωπο της Οντρεϊ Χέπμπορν είτε έναν άσημο φούρναρη στη Νέα Υόρκη, έναν ιερέα στην Κρήτη ή απλώς μια γόπα τσιγάρου, αναδύονταν η ευλάβεια και η μακαριότητα που αισθανόταν ο δημιουργός τους καθώς προσπαθούσε να υπερβεί την εφήμερη φύση των αντικειμένων του και να τους προσδώσει μια επιπρόσθετη διάσταση, ένα βάθος.
Με αφορμή την επέτειο της συμπλήρωσης 100 χρόνων από τη γέννησή του, το παρισινό Γκραν Παλέ (όπου συνήθως «τρέχουν» οι εβδομάδες μόδας) φιλοξενεί μια μεγάλη αναδρομική του, η οποία φέρνει στο προσκήνιο όλες τις αρετές του σπουδαίου αμερικανού φωτογράφου.
Η «Irving Penn: Centennial» ξεκίνησε την πορεία της από το Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης τον περασμένο Απρίλιο και, σε συνεργασία με το Ιδρυμα Ιρβινγκ Πεν, παρουσιάζει στο γαλλικό κοινό τη δουλειά του μέσα από 235 στιγμιότυπα.
Ολες οι αγαπημένες του θεματικές είναι παρούσες: 
Η φωτογραφία μόδας - αφιέρωσε στη «Vogue» 66 χρόνια από τη ζωή του «υπογράφοντας» μάλιστα 165 εξώφυλλά της.
Τα πορτρέτα προσωπικοτήτων - ανάμεσά τους Πικάσο, Καπότε, JFK, Στραβίνσκι, Εντίτ Πιαφ. Τα γυμνά - με τα «ατελή» σώματα που μοιάζουν με θραύσματα από μαρμάρινα αγάλματα.
Οι νεκρές φύσεις με φρούτα που σαπίζουν.
Τα μπάζα που συνέλεγε από τον δρόμο και τοποθετούσε στο στούντιό του σαν να επρόκειτο για άλλο ένα μοντέλο περιωπής. «Ακόμη και το να φωτογραφίζεις ένα κέικ μπορεί να είναι τέχνη» συνήθιζε να λέει.
Μια φιλοσοφία δουλειάς και μια στάση ζωής που εφάρμοζε με μια Rolleiflex και τον φυσικό φωτισμό να πέφτει δραματικά από τη μία πλευρά της φωτογραφίας, η οποία έμοιαζε τελικά με πίνακα.
Καθόλου τυχαία, ο σκοτεινός ρεαλισμός του έχει συγκριθεί με την ολλανδική ζωγραφική του 17ου αιώνα χάρη στις νεκρές φύσεις του και στο άψογο στυλιζάρισμα των συνθέσεών του.
Σε αυτή την εμμονή για τελειότητα οφείλεται εξάλλου η προσωπική σφραγίδα του ως φωτογράφου.
Ο Ιρβινγκ Πεν απογύμνωσε τις εικόνες του από οτιδήποτε περιττό διαρρηγνύοντας τους δεσμούς με τις μέχρι τότε πληθωρικές ή φλύαρες απεικονίσεις της μόδας.
Ως το τέλος της ζωής του έστηνε τα μοντέλα του, όχι μόνο τις πανέμορφες γυναίκες που κοσμούσαν τις σελίδες της «Vogue», αλλά και ορισμένες από τις μεγαλύτερες μορφές του 20ού αιώνα, μπροστά από το ίδιο λιτό φόντο, συνήθως μια μονόχρωμη κουρτίνα, την ίδια που είχε αρχίσει να χρησιμοποιεί στο Παρίσι των 50s.
Ετσι μπορούσε να εστιάσει στη φόρμα, στην έκφραση, στην ουσία, στο βαθύτερο «είναι» των αντικειμένων του ανεξαρτήτως της προέλευσής τους.
«Τον διακατέχουν όλα εκείνα τα αμερικανικά ένστικτα που τον οδηγούν στην ουσία των πραγμάτων» έλεγε ο Λίμπερμαν, ο μετέπειτα κραταιός διευθυντής περιεχομένου της Condé Nast.
Είχε βρει μάλιστα άλλον έναν ταιριαστό χαρακτηρισμό για αυτές τις βαθιά υπαρξιακές αποτυπώσεις στις φωτογραφίες: «Βρίσκονται σε αρμονία με τη βασανιστική απομόνωση του Μπέκετ» είχε σχολιάσει.
Μας φαίνεται σχεδόν τετριμμένη αυτή η αντιμετώπιση σήμερα, όμως ο 
Irving Penn ήταν ο πρώτος που εφάρμοσε αυτή την αφοπλιστική λιτότητα, ταγμένος με τον τρόπο του στο πρόσταγμα του μοντερνισμού «less is more» που ευαγγελιζόταν στη Νέα Υόρκη ο αρχιτέκτονας Λούντβιχ Μις φαν ντερ Ρόε.
Βέβαια, τον καθοριστικότερο ρόλο στη διαμόρφωσή του τον είχε παίξει ο Αλεξέι Μπρόντοβιτς, ένας άλλος θρυλικός art designer και καθηγητής του 
Irving Penn στο Philadelphia Museum School of Industrial Art, όπου πραγματοποίησε σπουδές πάνω στο ντιζάιν.
Ο Μπρόντοβιτς τον πήρε κοντά του να θητεύσει στο «Harper's Bazaar» και ήταν εκείνος που τον σύστησε στον Λίμπερμαν.
Ο Irving Penn, γιος ενός ωρολογοποιού και μιας νοσοκόμας, ήταν ο μεγαλύτερος αδελφός του Αρθουρ Πεν, σκηνοθέτη ταινιών όπως το «Μπόνι και Κλάιντ».
Ο ρωσοεβραϊκής καταγωγής Ιρβινγκ ακροβατούσε μια ζωή με χάρη ανάμεσα στις αναθέσεις για το πιο δημοφιλές γυναικείο περιοδικό μόδας και στην περιέργεια για παραγνωρισμένους, μακρινούς πολιτισμούς.
Οχι χωρίς κόστος, είναι η αλήθεια.
Οι εμπορικές δουλειές του θεωρούνταν πολύ καλλιτεχνικές, το γεγονός ότι τόνιζε τη γλυπτική διάσταση των ρούχων είχε υμνηθεί ιδιαίτερα από δισυπόστατους καλλιτέχνες της μόδας, όπως ο Ισέι Μιγιάκε για παράδειγμα.
Αντίστοιχα, οι καλλιτεχνικές απόπειρές του κρίνονταν πολύ εμπορικές.
Ιδίως η δουλειά του που αφορούσε ιθαγενείς σε μέρη ανοίκεια για τον δυτικό πολιτισμό, ένα παράλληλο πρότζεκτ στο οποίο δούλευε από το 1948 ως το 1971 ταξιδεύοντας αδιάκοπα.
Το σήμα κατατεθέν ουδέτερο φόντο πίσω τους αποσκοπούσε στο να γεφυρώσει τις πολιτισμικές διαφορές φωτογραφιζομένων και θεατών και να εστιάσει στην ιδιαιτερότητα κάθε ανθρώπου ξεχωριστά. Δεν πετύχαινε πάντοτε αυτή η προσέγγιση.
Στη διάρκεια της καριέρας του δέχθηκε κριτική για την εξωτική αντιμετώπιση γυναικών από τη Νέα Γουινέα, φέρ' ειπείν, τις οποίες έστηνε ειδικά για τον φακό του και το φορητό στούντιό του, αποκομμένες από το φυσικό τους περιβάλλον, σαν να ήταν «μανεκέν που φορούσαν την τελευταία λέξη σε κόκαλα μύτης» όπως είχε γραφτεί στους «New York Times».
Ωστόσο, κανένας δεν αμφισβήτησε ποτέ το ήθος και τη σοβαρότητα των προθέσεών του.
Το γνωστό μοντέλο Μαρίζα Μπέρενσον είχε χαρακτηρίσει την εμπειρία τού να σε φωτογραφίζει ο Ιρβινγκ Πεν «μια ιερή στιγμή μέσα σε εκκλησία».
Χωρίς μουσική, χωρίς γέλια, χωρίς την τρέλα και το fun που είχαν οι αντίστοιχες εμπειρίες με τον ανταγωνιστή του, Ρίτσαρντ Αβεντον, αλλά με μια ήσυχη σιγουριά που ενέπνεε εμπιστοσύνη.
Ακόμα και όταν εμφανιζόσουν ολόγυμνη μπροστά του, όπως έκανε κάποια στιγμή εκείνη.
«Ηταν σαν να σε ζωγραφίζει ο Μποτιτσέλι, ο Μπουσέ ή ο Ρούμπενς». Ενας «ζωγράφος» ο οποίος δεν θα χρειαζόταν τελικά να ξεπλύνει τη χαμένη καλλιτεχνική του τιμή σε καμία μπανιέρα.
   
«Η φωτογράφηση μιας τούρτας μπορεί να είναι τέχνη» και ο ίδιος το απέδειξε με τη μοναδική οικονομία του κάδρου του και τον χειρισμό του φωτός που τόσο καλά γνώριζε...
μοντέλα,
προσωπικότητες,
καλλιτέχνες,
ρούχα και απλά αντικείμενα στήνονταν μπροστά στον φακό του ακίνητα
με
τίποτα περισσότερο από ένα άδειο γκρίζο ή μπεζ φόντο πίσω τους...
κάθε απόπειρα για απόδοση κίνησης ή έκφρασης θυσιαζόταν προκειμένου να ενισχυθεί η εντύπωση που απέδιδε η ολόσωμη ή τρία τέταρτα φιγούρα κόντρα στο τίποτα...
classical simplicity
...o περισσότερο γνωστός  φωτογράφος
μοντέλων της παρισινής μόδας μεγάλων προσωπικοτήτων της διανόησης και της τέχνης
αλλά και
εξίσου καλός στο να αποτυπώνει την καθημερινότητα των απλών ανθρώπων"
διαβάζουμε σε πολλά έντυπα που έχουν ασχοληθεί με το μεγάλο φωτογράφο όπως οι  New York Times....
οι Λος Άντζελες Τάιμς τον αποκάλεσαν ΄΄μεγάλο δάσκαλο της αμερικάνικης μόδας''
ο irving penn λοιπόν
γεννήθηκε το 1917...
με το περιοδικό Vogue,σαν φωτογράφος,ξεκίνησε να συνεργάζεται το 1943...
οι φωτογραφίες του αποτέλεσαν αντικείμενο εκθέσεων σε γκαλερί στις ΗΠΑ και του Μητρπολιτικού Μουσείου Τέχνης...
έχουν εκδοθεί πολλά βιβλία με τη δουλειά του...
φωτογράφισε
τον Πικάσο...
τον Γούντυ Άλεν...
την Μάρλεν Ντίτριχ...
πανέμορφα μοντέλα....
ένα από αυτά  η Λίζα Φόνσαγκριβ το 1950 έγινε γυναίκα του....
η αποτύπωση της καθημερινότητας των απλών ανθρώπων ήταν άλλο ένα μεγάλο ταλέντο του...
η συλλογή με περισσότερες από 250 φωτογραφίες του από κρεοπώλες, αρτοπώλες και άλλους επαγγελματίες, η οποία τιτλοφορείται "Τα Μικρά Επαγγέλματα", αποκτήθηκε από το  museum J.Paul Getty στο Λος Άντζελες, το 2008, και φιλοξενήθηκε εκεί μέχρι τον Ιανουάριο του 2010....
ο Irving Penn πέθανε σε ηλικία 92 ετών την Τετάρτη 7 οκτωβρίου 2009....
ήταν αδελφός του σκηνοθέτη Arthur Penn
και
ο φωτογράφος για τον οποίον είπαν ότι κατάφερε να διασχίσει το χάσμα που χώριζε την εμπορική φωτογραφία από την φωτογραφία τέχνης....
~~~~~~~~~~~~

«Irving Penn: Centennial»: Grand Palais, Παρίσι, έως τις 29.1.2018.
* Δημοσιεύθηκε στο BHmagazino το Σάββατο 28 Οκτωβρίου 2017.
tovima.gr