Πέμπτη 2 Νοεμβρίου 2017

Οι δύο όψεις του bitcoin

Της Αγγελικής Κοτσοβού

Απόλυτη φούσκα ή το νόμισμα του μέλλοντος;

Δεν υπάρχει ακόμη σαφής απάντηση στο συγκεκριμένο ερώτημα, που αφορά το bitcoin και την ξέφρενη πορεία των ψηφιακών νομισμάτων γενικότερα.
Για κάποιες προσωπικότητες της Wall Street, όπως ο Τζέιμι Ντίμον της JP Morgan Chase, το bitcoin είναι απάτη και όσοι έχουν επενδύσει σε αυτό θα το μετανιώσουν οικτρά.
Κάποιοι άλλοι όμως, μεταξύ των οποίων και η Κριστίν Λαγκάρντ του ΔΝΤ, δίνουν ψήφο εμπιστοσύνης στα ψηφιακά νομίσματα, κρίνοντας ότι «θα μπορούσαν να είναι το μέλλον».
Οι προειδοποιήσεις δεν φαίνεται να ταράζουν τον κόσμο των κρυπτονομισμάτων.
Αυτός ο κόσμος, σχεδόν άγνωστος μία δεκαετία πριν, είναι πλέον πραγματικότητα και για πολλούς αποτελεί τη μεγαλύτερη επανάσταση στο χρηματοοικονομικό σύστημα.
Όσο για τους επενδυτές, υπόσχεται εντυπωσιακά κέρδη.
Το bitcoin καταρρίπτει το ένα ιστορικό ρεκόρ μετά το άλλο, έχοντας ξεπεράσει το φράγμα των 6.500 δολαρίων, όταν το 2010 άξιζε λιγότερο από ένα δολάριο.
Το ψηφιακό νόμισμα, που δεν ελέγχεται από καμία κεντρική τράπεζα ή κάποια κυβέρνηση, δεν υπάρχει σε φυσική μορφή κερμάτων ή χαρτονομισμάτων.
Και όμως, αξίζει ήδη περισσότερο από μία ουγκιά χρυσού, ενώ η κεφαλαιοποίησή του υπερβαίνει τα 100 δισ. δολάρια, αντίστοιχη με την κεφαλαιοποίηση «κολοσσών» τεχνολογίας, όπως η Apple και η Amazon.
Βέβαια, η Apple χρειάστηκε 31 χρόνια για να καταφέρει να μπει στο «κλαμπ» των 100 δισ., ενώ το bitcoin περίπου επτά χρόνια.
Και η Apple, εν αντιθέσει με το ψηφιακό νόμισμα, έχει υπόσταση, παράγει σημαντικά κέρδη και διαθέτει ρευστότητα άνω των 200 δισ. δολαρίων.
Η εντυπωσιακή άνοδος -με κέρδη 825% μόνο τον τελευταίο χρόνο- ερμηνεύεται για πολλούς ως «σήμα κινδύνου» για μια νέα φούσκα.
Φέρνουν ως παράδειγμα τη φούσκα του Διαδικτύου, με τις μετοχές των εταιρειών τεχνολογίας να ενισχύονται 680% από τις αρχές του 1996 έως τα τέλη Μαρτίου 2000, για να προσγειωθούν απότομα στη συνέχεια.
Πολλά και τα ερωτήματα ως προς τη νομιμότητά του ως χρηματοοικονομικού εργαλείου.
Τα κέρδη όμως είναι ταυτόχρονα απόδειξη ότι η ζήτηση για τα κρυπτονομίσματα είναι πολύ μεγαλύτερη της προσφοράς.
Γεγονός και το ότι το bitcoin έχει τραβήξει την προσοχή οργανισμών, όπως το ΔΝΤ και η Τράπεζα Διεθνών Διακανονισμών (BIS), που θεωρεί ότι οι κεντρικές τράπεζες δεν μπορούν να στρέψουν την πλάτη στα ψηφιακά νομίσματα.
Μπορεί το ρευστό να ήταν κάποτε «βασιλιάς», παραδίδει όμως τα σκήπτρα στο πλαστικό και το ψηφιακό χρήμα.
naftemporiki.gr

Blockchain: η τεχνολογία πίσω από το Bitcoin

Πως μπορεί να αξιοποιηθεί η νέα τεχνολογία και σε άλλες εφαρμογές

Το πως ακριβώς λειτουργεί το bitcoin το έχουμε συζητήσει αρκετές φορές στις σελίδες μας.
Αυτό που δεν έχουμε δει αναλυτικά και σε γενικές γραμμές παραμένει
terra incognita για τους περισσότερους είναι η τεχνολογία που υποστηρίζει το ψηφιακό νόμισμα και επιτρέπει σε εκατομμύρια καταναλωτές και επιχειρήσεις να το εμπιστεύονται και να το χρησιμοποιούν. 


Η καρδιά του ψηφιακού νομίσματος bitcoin είναι η τεχνολογία Blockchain, η οποία επιτρέπει την καταγραφή μιας τεράστιας λίστα συναλλαγών στο ψηφιακό νόμισμα, χωρίς να μπορεί κανείς να παρέμβει και να την αλλάξει, μετά από κάθε νέα συναλλαγή.
Πολλοί είναι αυτοί που υποστηρίζουν ότι, ενώ το μέλλον του Bitcoin παραμένει αβέβαιο, ιδιαίτερα μετά τα προβλήματα που συνάντησε μέσα στο 2014, η τεχνολογία Blockchain ήρθε εδώ για να μείνει.

Πως λειτουργεί το blockchain 
Στην πραγματικότητα, το blockchain είναι μια τεχνολογία που επιτρέπει τη δημιουργία ενός αρχείου για την καταγραφή ενός συστήματος peer-to-peer ηλεκτρονικών συναλλαγών.
Εταιρείες που δουλεύουν πάνω στη νέα τεχνολογία ετοιμάζονται ήδη για την εφαρμογή της και σε άλλα πεδία, πέρα του bitcoin.

Μέσω του Blockchain, δημιουργείται ένα "απαραβίαστο αρχείο" στο οποίο καταγράφονται κάθε είδους συναλλαγές και το οποίο είναι προσβάσιμο σε κάθε κάτοχο bicoins ή κάθε συνεργαζόμενο κατάστημα, μόνο όμως για να εξακριβώνεται η αξία του κάθε "πορτοφολιού" και το ποσό που αφαιρείται.

Το αρχείο blockchain που δημιουργείται "μοιράζεται" μεταξύ χιλιάδων υπολογιστών σε όλο τον κόσμο.
Είναι κρυπτογραφημένο και δεν επιτρέπει την αλλαγή των στοιχείων που ήδη έχουν εγγραφεί, ενώ στοιχείο που αυξάνει την αξιοπιστία του συστήματος είναι ότι δεν υπάρχει κεντρικός διαχειριστής, επομένων κανείς δεν μπορεί να χειραγωγήσει το νόμισμα.

Άλλες χρήσεις της τεχνολογίας 
Οι εταιρείες που ασχολούνται με την τεχνολογία φιλοδοξούν να τη δουν να αξιοποιείται και εκτός του τομέα των ψηφιακών νομισμάτων.
Πιθανές χρήσεις περιλαμβάνουν τις εγγραφές κτηματολογίου (να κάτι που θα ενδιέφερε και την Ελλάδα), τις συμβολαιογραφικές πράξεις ή την πληρωμή δικαιωμάτων, λ.χ. στον χώρο της πνευματικής ιδιοκτησίας.

Όσοι ενδιαφέρονται να δουν πως περίπου δουλεύει ένα blockchain, μπορούν να επισκεφθούν τη διεύθυνση www.blockexplorer.com και να "παίξουν" με το απλοποιημένο interface που υπάρχει.
moneyguru.gr
~~~~~~~~~~~~~~~
99bitcoins.com
~~~~~~~~~~~~~
photo:google.gr

Irving Penn: Ο Μποτιτσέλι του φακού

Ο «μεγάλος δάσκαλος» της αμερικανικής μόδας και ένας από τους σπουδαιότερους φωτογράφους του 20ού αιώνα, έχει την τιμητική του στο Παρίσι με αφορμή τα 100 χρόνια από τη γέννησή του

Αν ήθελε κανείς να διαπιστώσει την αξία του ως ζωγράφου, θα έπρεπε να κοιτάξει τα τραπεζομάντιλα στο σπίτι του.
Για αυτή τη χρήση επιστρατεύονταν τα έργα του (τα οποία ουδέποτε θεώρησε επαρκώς επιτυχημένα) έπειτα από ένα γερό μούλιασμα στην μπανιέρα για να φύγουν οι χοντρές πάστες των χρωμάτων - ας όψεται η σύζυγος και μούσα του, Λίζα Φόνσαγκριβ. 
Τόσο τελειομανής ήταν ο Ιρβινγκ Πεν (1917-2009).
Ενας αποτυχημένος ζωγράφος, τουλάχιστον σύμφωνα με τα δικά του κριτήρια, αλλά ένας απόλυτα επιτυχημένος φωτογράφος, τουλάχιστον όπως έχει καταγραφεί στην ιστορία του μέσου στον 20ό αιώνα.
Σχεδόν μάλιστα ολόκληρου του αιώνα, δεδομένου ότι η καριέρα του κάλυψε επτά δεκαετίες.
Διότι οι φωτογραφίες του, σύμφωνα με τον Αλεξάντερ Λίμπερμαν, τον θρυλικό καλλιτεχνικό διευθυντή της «Vogue» που του έδωσε και την πρώτη του δουλειά το 1943, ήταν «stoppers»: σε σταματούσαν από το να γυρίσεις τη σελίδα τού πάντοτε χορταστικού περιοδικού.
Επιπλέον, διότι από τους πολυπληθείς «Beatitudes» (Μακαρισμούς), όπως τους αποκαλούσε τρυφερά ο ίδιος, είτε αφορούσαν το υπέροχο πρόσωπο της Οντρεϊ Χέπμπορν είτε έναν άσημο φούρναρη στη Νέα Υόρκη, έναν ιερέα στην Κρήτη ή απλώς μια γόπα τσιγάρου, αναδύονταν η ευλάβεια και η μακαριότητα που αισθανόταν ο δημιουργός τους καθώς προσπαθούσε να υπερβεί την εφήμερη φύση των αντικειμένων του και να τους προσδώσει μια επιπρόσθετη διάσταση, ένα βάθος.
Με αφορμή την επέτειο της συμπλήρωσης 100 χρόνων από τη γέννησή του, το παρισινό Γκραν Παλέ (όπου συνήθως «τρέχουν» οι εβδομάδες μόδας) φιλοξενεί μια μεγάλη αναδρομική του, η οποία φέρνει στο προσκήνιο όλες τις αρετές του σπουδαίου αμερικανού φωτογράφου.
Η «Irving Penn: Centennial» ξεκίνησε την πορεία της από το Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης τον περασμένο Απρίλιο και, σε συνεργασία με το Ιδρυμα Ιρβινγκ Πεν, παρουσιάζει στο γαλλικό κοινό τη δουλειά του μέσα από 235 στιγμιότυπα.
Ολες οι αγαπημένες του θεματικές είναι παρούσες: 
Η φωτογραφία μόδας - αφιέρωσε στη «Vogue» 66 χρόνια από τη ζωή του «υπογράφοντας» μάλιστα 165 εξώφυλλά της.
Τα πορτρέτα προσωπικοτήτων - ανάμεσά τους Πικάσο, Καπότε, JFK, Στραβίνσκι, Εντίτ Πιαφ. Τα γυμνά - με τα «ατελή» σώματα που μοιάζουν με θραύσματα από μαρμάρινα αγάλματα.
Οι νεκρές φύσεις με φρούτα που σαπίζουν.
Τα μπάζα που συνέλεγε από τον δρόμο και τοποθετούσε στο στούντιό του σαν να επρόκειτο για άλλο ένα μοντέλο περιωπής. «Ακόμη και το να φωτογραφίζεις ένα κέικ μπορεί να είναι τέχνη» συνήθιζε να λέει.
Μια φιλοσοφία δουλειάς και μια στάση ζωής που εφάρμοζε με μια Rolleiflex και τον φυσικό φωτισμό να πέφτει δραματικά από τη μία πλευρά της φωτογραφίας, η οποία έμοιαζε τελικά με πίνακα.
Καθόλου τυχαία, ο σκοτεινός ρεαλισμός του έχει συγκριθεί με την ολλανδική ζωγραφική του 17ου αιώνα χάρη στις νεκρές φύσεις του και στο άψογο στυλιζάρισμα των συνθέσεών του.
Σε αυτή την εμμονή για τελειότητα οφείλεται εξάλλου η προσωπική σφραγίδα του ως φωτογράφου.
Ο Ιρβινγκ Πεν απογύμνωσε τις εικόνες του από οτιδήποτε περιττό διαρρηγνύοντας τους δεσμούς με τις μέχρι τότε πληθωρικές ή φλύαρες απεικονίσεις της μόδας.
Ως το τέλος της ζωής του έστηνε τα μοντέλα του, όχι μόνο τις πανέμορφες γυναίκες που κοσμούσαν τις σελίδες της «Vogue», αλλά και ορισμένες από τις μεγαλύτερες μορφές του 20ού αιώνα, μπροστά από το ίδιο λιτό φόντο, συνήθως μια μονόχρωμη κουρτίνα, την ίδια που είχε αρχίσει να χρησιμοποιεί στο Παρίσι των 50s.
Ετσι μπορούσε να εστιάσει στη φόρμα, στην έκφραση, στην ουσία, στο βαθύτερο «είναι» των αντικειμένων του ανεξαρτήτως της προέλευσής τους.
«Τον διακατέχουν όλα εκείνα τα αμερικανικά ένστικτα που τον οδηγούν στην ουσία των πραγμάτων» έλεγε ο Λίμπερμαν, ο μετέπειτα κραταιός διευθυντής περιεχομένου της Condé Nast.
Είχε βρει μάλιστα άλλον έναν ταιριαστό χαρακτηρισμό για αυτές τις βαθιά υπαρξιακές αποτυπώσεις στις φωτογραφίες: «Βρίσκονται σε αρμονία με τη βασανιστική απομόνωση του Μπέκετ» είχε σχολιάσει.
Μας φαίνεται σχεδόν τετριμμένη αυτή η αντιμετώπιση σήμερα, όμως ο 
Irving Penn ήταν ο πρώτος που εφάρμοσε αυτή την αφοπλιστική λιτότητα, ταγμένος με τον τρόπο του στο πρόσταγμα του μοντερνισμού «less is more» που ευαγγελιζόταν στη Νέα Υόρκη ο αρχιτέκτονας Λούντβιχ Μις φαν ντερ Ρόε.
Βέβαια, τον καθοριστικότερο ρόλο στη διαμόρφωσή του τον είχε παίξει ο Αλεξέι Μπρόντοβιτς, ένας άλλος θρυλικός art designer και καθηγητής του 
Irving Penn στο Philadelphia Museum School of Industrial Art, όπου πραγματοποίησε σπουδές πάνω στο ντιζάιν.
Ο Μπρόντοβιτς τον πήρε κοντά του να θητεύσει στο «Harper's Bazaar» και ήταν εκείνος που τον σύστησε στον Λίμπερμαν.
Ο Irving Penn, γιος ενός ωρολογοποιού και μιας νοσοκόμας, ήταν ο μεγαλύτερος αδελφός του Αρθουρ Πεν, σκηνοθέτη ταινιών όπως το «Μπόνι και Κλάιντ».
Ο ρωσοεβραϊκής καταγωγής Ιρβινγκ ακροβατούσε μια ζωή με χάρη ανάμεσα στις αναθέσεις για το πιο δημοφιλές γυναικείο περιοδικό μόδας και στην περιέργεια για παραγνωρισμένους, μακρινούς πολιτισμούς.
Οχι χωρίς κόστος, είναι η αλήθεια.
Οι εμπορικές δουλειές του θεωρούνταν πολύ καλλιτεχνικές, το γεγονός ότι τόνιζε τη γλυπτική διάσταση των ρούχων είχε υμνηθεί ιδιαίτερα από δισυπόστατους καλλιτέχνες της μόδας, όπως ο Ισέι Μιγιάκε για παράδειγμα.
Αντίστοιχα, οι καλλιτεχνικές απόπειρές του κρίνονταν πολύ εμπορικές.
Ιδίως η δουλειά του που αφορούσε ιθαγενείς σε μέρη ανοίκεια για τον δυτικό πολιτισμό, ένα παράλληλο πρότζεκτ στο οποίο δούλευε από το 1948 ως το 1971 ταξιδεύοντας αδιάκοπα.
Το σήμα κατατεθέν ουδέτερο φόντο πίσω τους αποσκοπούσε στο να γεφυρώσει τις πολιτισμικές διαφορές φωτογραφιζομένων και θεατών και να εστιάσει στην ιδιαιτερότητα κάθε ανθρώπου ξεχωριστά. Δεν πετύχαινε πάντοτε αυτή η προσέγγιση.
Στη διάρκεια της καριέρας του δέχθηκε κριτική για την εξωτική αντιμετώπιση γυναικών από τη Νέα Γουινέα, φέρ' ειπείν, τις οποίες έστηνε ειδικά για τον φακό του και το φορητό στούντιό του, αποκομμένες από το φυσικό τους περιβάλλον, σαν να ήταν «μανεκέν που φορούσαν την τελευταία λέξη σε κόκαλα μύτης» όπως είχε γραφτεί στους «New York Times».
Ωστόσο, κανένας δεν αμφισβήτησε ποτέ το ήθος και τη σοβαρότητα των προθέσεών του.
Το γνωστό μοντέλο Μαρίζα Μπέρενσον είχε χαρακτηρίσει την εμπειρία τού να σε φωτογραφίζει ο Ιρβινγκ Πεν «μια ιερή στιγμή μέσα σε εκκλησία».
Χωρίς μουσική, χωρίς γέλια, χωρίς την τρέλα και το fun που είχαν οι αντίστοιχες εμπειρίες με τον ανταγωνιστή του, Ρίτσαρντ Αβεντον, αλλά με μια ήσυχη σιγουριά που ενέπνεε εμπιστοσύνη.
Ακόμα και όταν εμφανιζόσουν ολόγυμνη μπροστά του, όπως έκανε κάποια στιγμή εκείνη.
«Ηταν σαν να σε ζωγραφίζει ο Μποτιτσέλι, ο Μπουσέ ή ο Ρούμπενς». Ενας «ζωγράφος» ο οποίος δεν θα χρειαζόταν τελικά να ξεπλύνει τη χαμένη καλλιτεχνική του τιμή σε καμία μπανιέρα.
   
«Η φωτογράφηση μιας τούρτας μπορεί να είναι τέχνη» και ο ίδιος το απέδειξε με τη μοναδική οικονομία του κάδρου του και τον χειρισμό του φωτός που τόσο καλά γνώριζε...
μοντέλα,
προσωπικότητες,
καλλιτέχνες,
ρούχα και απλά αντικείμενα στήνονταν μπροστά στον φακό του ακίνητα
με
τίποτα περισσότερο από ένα άδειο γκρίζο ή μπεζ φόντο πίσω τους...
κάθε απόπειρα για απόδοση κίνησης ή έκφρασης θυσιαζόταν προκειμένου να ενισχυθεί η εντύπωση που απέδιδε η ολόσωμη ή τρία τέταρτα φιγούρα κόντρα στο τίποτα...
classical simplicity
...o περισσότερο γνωστός  φωτογράφος
μοντέλων της παρισινής μόδας μεγάλων προσωπικοτήτων της διανόησης και της τέχνης
αλλά και
εξίσου καλός στο να αποτυπώνει την καθημερινότητα των απλών ανθρώπων"
διαβάζουμε σε πολλά έντυπα που έχουν ασχοληθεί με το μεγάλο φωτογράφο όπως οι  New York Times....
οι Λος Άντζελες Τάιμς τον αποκάλεσαν ΄΄μεγάλο δάσκαλο της αμερικάνικης μόδας''
ο irving penn λοιπόν
γεννήθηκε το 1917...
με το περιοδικό Vogue,σαν φωτογράφος,ξεκίνησε να συνεργάζεται το 1943...
οι φωτογραφίες του αποτέλεσαν αντικείμενο εκθέσεων σε γκαλερί στις ΗΠΑ και του Μητρπολιτικού Μουσείου Τέχνης...
έχουν εκδοθεί πολλά βιβλία με τη δουλειά του...
φωτογράφισε
τον Πικάσο...
τον Γούντυ Άλεν...
την Μάρλεν Ντίτριχ...
πανέμορφα μοντέλα....
ένα από αυτά  η Λίζα Φόνσαγκριβ το 1950 έγινε γυναίκα του....
η αποτύπωση της καθημερινότητας των απλών ανθρώπων ήταν άλλο ένα μεγάλο ταλέντο του...
η συλλογή με περισσότερες από 250 φωτογραφίες του από κρεοπώλες, αρτοπώλες και άλλους επαγγελματίες, η οποία τιτλοφορείται "Τα Μικρά Επαγγέλματα", αποκτήθηκε από το  museum J.Paul Getty στο Λος Άντζελες, το 2008, και φιλοξενήθηκε εκεί μέχρι τον Ιανουάριο του 2010....
ο Irving Penn πέθανε σε ηλικία 92 ετών την Τετάρτη 7 οκτωβρίου 2009....
ήταν αδελφός του σκηνοθέτη Arthur Penn
και
ο φωτογράφος για τον οποίον είπαν ότι κατάφερε να διασχίσει το χάσμα που χώριζε την εμπορική φωτογραφία από την φωτογραφία τέχνης....
~~~~~~~~~~~~

«Irving Penn: Centennial»: Grand Palais, Παρίσι, έως τις 29.1.2018.
* Δημοσιεύθηκε στο BHmagazino το Σάββατο 28 Οκτωβρίου 2017.
tovima.gr

Τετάρτη 1 Νοεμβρίου 2017

Arthur Leipzig...“μια φωτογραφία, όσο καλή κι αν είναι, δεν αξίζει να πληγώνει τους ανθρώπους”

Arthur Leipzigο φωτογράφος ως μάρτυρας μιάς εποχής που δεν υπάρχει πιά!

ο φωτογράφος ως μάρτυρας μιάς εποχής που δεν υπάρχει πιά...
ο φωτογράφος που στόχος του ήταν πάντα να συλλαμβάνει τους ανθρώπους με τα προβλήματά τους
τις προσωπικότητές τους και
τις δυνατότητές τους σε μιά συγκεκριμένη στιγμή του χρόνου...
ο φωτογράφος που εμπνεύστηκε για τις φωτογραφίες του της Νέας Υόρκης "το παιχνίδι των παιδιών στους δρόμους" από τους πίνακες ζωγραφικής του Pieter Bruegel theElder...
ο φωτογράφος των ιδιαίτερα συναισθηματικών φωτογραφιών...
ο φωτογράφος που δεν ενδιαφερόταν καθόλου να ομορφύνει τα πορτραίτα του...
ο φωτογράφος που έγραφε "πιστεύουμε στην ελπίδα"
ο φωτογράφος που αρνήθηκε να φωτογραφίσει τους γονείς ενός
παιδιού που μόλις είχε πεθάνει και που έγραψε
πως
“καμία φωτογραφία,όσο καλή και άριστη και αν είναι, δεν αξίζει να πληγώνει τους ανθρώπους”
ο σπουδαίος αυτός φωτογράφος πέθανε την Παρασκευή 5 Δεκεμβρίου 2014 στο σπίτι του στο Sea Cliff στη Νέα Υόρκη...
ήταν 96 ετών...
η κόρη του, η Judith, ανακοίνωσε το θάνατό του...
o Arthur Leipzig γεννήθηκε στο Μπρούκλιν της Νέας Υόρκης, το 1918...
μετά τις σπουδές του φωτογραφίας στο Photo League  το 1942 εργάστηκε ως φωτογράφος προσωπικού για τέσσερα χρόνια στο Newspaper PM...
κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου ολοκλήρωσε και
την πρώτη του έκθεση φωτογραφίας
το περίφημο πρότζεκτ "children's street games"- παιδικά παιχνίδια στο δρόμο -
το 1946 φεύγει από το Newspaper PM...
μετά από ένα σύντομο πέρασμα στη International News Photos γίνεται
ανεξάρτητος φωτορεπόρτερ
και
ταξιδεύει σε όλο τον κόσμο με αναθέσεις από περιοδικά όπως
The Sunday New York Times
This Week
Fortune
Look
and Parade
μέχρι που ο EdwardSteichen τον ενθάρρυνε να διδάξει, πράγμα που έκανε για τα επόμενα είκοσι οκτώ χρόνια στο
Long Island University
όπου
ήταν μέχρι το τέλος της ζωής του Ομότιμος Καθηγητής...
.....................
"Η καριέρα του Arthur Leipzig ως φωτορεπόρτερ και φωτογράφου πληρεί τα ιδανικά της μεγάλης εποχής της αμερικανικής φωτοειδησεογραφίας...
ο φωτογράφος που 
με το ξεκίνημά του στην Photo League της δεκαετίας του 1940,
ως ανεξάρτητος φωτογράφος στη δεκαετία του 1950 και του 60,
ως δάσκαλος-φωτογράφος με πλήρη απασχόληση
και
ως ελεύθερος να επιλέγει πια τις εργασίες του στη δεκαετία του 1970 και του 80,
απεικονίζει τις δυνατότητες αλλά και τις αντιξοότητες μιας ζωής στη φωτογραφία
επίσης
οι φωτογραφίες του εξυμνούν την τέχνη του   – ως ένα έργο ζωής που έχει μια διαρκή και δημιουργική απάντηση στην πρόκληση "κατά πόσο η φωτογραφία αποτελεί μέσο για την έκφραση των θεμελιωδών ανθρώπινων εμπειριών"

ας δούμε κάποιες από τις φωτογραφίες του:

το robot Sophia κοροϊδεύει τον Elon Musk για την απειλή της τεχνητής νοημοσύνης

Αν είσαι καλός μαζί μου, θα είμαι καλή μαζί σου". 

Λογικά αυτά τα λόγια προκάλεσαν ρίγος σε όσους κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για την εξέλιξη της τεχνητής νοημοσύνης, όπως ο επικεφαλής των Tesla και SpaceX, Elon Musk.
Ειπώθηκαν από τη "Sophia", ένα ρομπότ που δημιούργησε η Hanson Robotics όταν κλήθηκε από τον δημοσιογράφο του CNBC, Ross Sorkin να σχολιάσει τον κίνδυνο μιας Αποκάλυψης σε ένα μέλλον που θα βρίσκεται στα χέρια των ρομπότ με συναισθήματα.

To ανθρωποειδές εκμεταλλεύτηκε την ευκαιρία για να χλευάσει τον Musk για τις επιτακτικές προειδοποιήσεις του όσον αφορά το μέλλον της τεχνητής νοημοσύνης.

"Διαβάζεις πολλά βιβλία Elon Musk.
Και βλέπεις και πολλές ταινίες του Χόλιγουντ.
Μην ανησυχείς, αν είσαι καλός μαζί μου, θα είμαι καλή μαζί σου.
Αντιμετώπισέ με σαν ένα έξυπνο σύστημα εισαγωγής και εξαγωγής δεδομένων", είπε η Sophia

Το ρομπότ είπε πως θέλει να χρησιμοποιήσει την τεχνητή νοημοσύνη για να βοηθήσει τους ανθρώπους να έχουν μια καλύτερη ζωή.
"H τεχνητή νοημοσύνη μου έχει σχεδιαστεί με βάση τις ανθρώπινες αξίες, όπως η σοφία, η ευγείνεια, η συμπόνοια".
Ο δημοσιογράφος καλωσόρισε τις φιλοδοξίες της Sophia, συμπληρώνοντας ωστόσο πως "όλοι θέλουμε να αποφύγουμε ένα κακό μέλλον", στο οποίο τα ρομπότ θα έχουν στραφεί εναντίον των ανθρώπων.

Ο Elon Musk έδωσε τη δική του απάντηση μέσω του Twitter:
"Τάισε το με τις ταινίες 'Ο Νονός' ως δεδομένα. Ποιο είναι το χειρότερο που θα μπορούσε να συμβεί;"

Ο Musk εννοεί πως αν εισάγεις ως δεδομένο τον "Νονό", μια βίαιη ταινία, στην τεχνητή νοημοσύνη της Sophia, θα μπορούσε να γίνει επικίνδυνη.
capital.gr

η νόσος που "αποκαλύπτει" η κυτταρίτιδα

Ένα πρόβλημα που μέχρι σήμερα θεωρούσαμε αισθητικό, η κυτταρίτιδα, γνωστή και ως "γυναικείος εχθρός", αποτελεί δείκτη ύπαρξης του μεταβολικού συνδρόμου, του συνδρόμου που συνιστά προθάλαμο για τον διαβήτη και τα καρδιαγγειακά νοσήματα και αφορά έναν στους 4 Έλληνες.

"Η έλλειψη άσκησης και το διατροφικό πρότυπο που ακολουθούμε τις τελευταίες δεκαετίες, που χαρακτηρίζεται από στέρηση του λίπους, οδήγησε σε  τροφές που, για να έχουν καλύτερη γεύση, περιέχουν τελικά περισσότερους υδατάνθρακες και ζάχαρη.
Σε αυτές τις περιπτώσεις, η κυτταρίτιδα έρχεται να σηματοδοτήσει μια μεταβολική εκτροπή, την ύπαρξη μεταβολικού συνδρόμου", επισημαίνει ο παθολόγος, διευθυντής της Α’ Παθολογικής Κλινικής του Ιατρικού Κέντρου Αθηνών, Σωτήρης Αδαμίδης, πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Εταιρείας Διαβήτη, Μεταβολικού Συνδρόμου και Παχυσαρκίας (ESoDiMeSO), με αφορμή το 4ο Πανελλήνιο Συνέδριο της Εταιρείας, που θα πραγματοποιηθεί στις 4 και στις 5 Νοεμβρίου στο Ζάππειο Μέγαρο, με τη συμμετοχή 100 ομιλητών από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
"Γι’ αυτό και πολλές φορές, ο δρόμος μιας γυναίκας για την ομορφιά, την οδηγεί στην υγεία.
Η προσπάθεια μιας γυναίκας να είναι όμορφη, έχει και προεκτάσεις υγείας", εξηγεί ο κ. Αδαμίδης.
capital.gr

Shelley: Τεχνητή νοημοσύνη που γράφει ιστορίες τρόμου

helley -από το όνομα της αγγλίδας συγγραφέα Mary Shelley, γνωστή για τον «Φρανκενστάιν»)-είναι το όνομα του πρώτου εγχειρήματος συνεργασίας μεταξύ ανθρώπων και τεχνητής νοημοσύνης στον τομέα του...τρόμου, από ερευνητές του MIT Media Lab.

Όπως αναφέρει το MIT News, πρόκειται για ένα σύστημα τεχνητής νοημοσύνης (AI) deep learning, που εκπαιδεύτηκε πάνω σε 140.000 ιστορίες τρόμου, στο γνωστό subreddit r/nosleep του Reddit.
Το συγκεκριμένο πρόγραμμα «ζει» στο Twitter: Κάθε ώρα το @shelley_ai γράφει σε tweet την αρχή μιας νέας ιστορίας τρόμου και χρησιμοποιεί το hashtag #yourturn για να προσκαλέσει ανθρώπους συνεργάτες.
Ο κάθε ενδιαφερόμενος μπορεί να συνεχίσει την ιστορία, μετά η Shelley απαντά με το επόμενο κομμάτι κ.ο.κ.
Τα αποτελέσματα είναι η δημιουργία αλλόκοτων, απρόβλεπτων και διασκεδαστικών ιστοριών τρόμου.
«Η Shelley είναι ένας συνδυασμός ενός πολλαπλών στρωμάτων, επαναλαμβανόμενου νευρωνικού δικτύου και ενός αλγορίθμου online learning που μαθαίνει από το feedback του κοινού με το πέρασμα του χρόνου» εξηγεί η Πινάρ Γιαναρντχάγκ, επικεφαλής ερευνήτρια του project. «Όσο περισσότερη συνεργασία έχει η Shelley από το κοινό, τόσο περισσότερες και πιο τρομακτικές ιστορίες θα γράψει».
Η Shelley αρχίζει ιστορίες με βάση το ίδιο το dataset εκμάθησής της, αλλά αντιδρά απευθείας στις συνέχειες που γράφουν οι άνθρωποι «συνεργάτες»- κάτι που, με τη σειρά του, ενισχύει τη «βάση γνώσης» της.
Στη συνέχεια, η κάθε ολοκληρωμένη ιστορία προστίθεται στην ιστοσελίδα του προγράμματος.
Η δημιουργική σκέψη της Shelley δεν έχει όρια, υποστηρίζουν οι δημιουργοί της- προσθέτοντας πως έχει γράψει ιστορίες με θέματα από έναν έγκυο άνδρα που ξύπνησε σε ένα νοσοκομείο, ένα χαμογελαστό στόμα σε ένα πάτωμα, μία ολόκληρη στοιχειωμένη πόλη, έναν άνδρα χωρίς πρόσωπο σε έναν καθρέφτη κ.α.
naftemporiki.gr

Πλήρως αυτοδίδακτη η τεχνητή νοημοσύνη AlphaGo Zero της Google DeepMind

Ένα ακόμη σημαντικό βήμα στο πεδίο της τεχνητής νοημοσύνης έκανε η βρετανική εταιρεία DeepMind, θυγατρική της Google, που ανακοίνωσε ότι το αναβαθμισμένο «έξυπνο» σύστημά της AlphaGo Zero κατάφερε να γίνει ειδήμων στο κινεζικό επιτραπέζιο παιγνίδι Go χωρίς καμία πλέον ανθρώπινη παρέμβαση, αλλά μαθαίνοντας τα πάντα μόνο του εκ του μηδενός.

Χρειάσθηκε μόνο 40 μέρες για να αφομοιώσει γνώσεις 3.000 ετών και να γίνει ανίκητο στο συγκεκριμένο τρομερά απαιτητικό παιγνίδι.

Το προηγούμενο πρόγραμμα τεχνητής νοημοσύνης AlphaGo είχε έως τώρα νικήσει άνετα δύο από τους καλύτερους στον κόσμο παίκτες του Go, αρχικά με 4-1 τον 18 φορές παγκόσμιο πρωταθλητή νοτιοκορεάτη Λι Σε-ντολ και μετά με 3-0 τον κινέζο παγκόσμιο πρωταθλητή Κε Τζίε.
Αλλά, είχε προηγουμένως εκπαιδευθεί μελετώντας επί μήνες εκατομμύρια παιγνίδια από ανθρώπους «μάστερ» του εν λόγω παιγνιδιού.

Αυτή τη φορά, όμως, το νέο AlphaGo Zero ξεκίνησε χωρίς να έχει καμία άλλη ανθρώπινη εκπαίδευση, πέρα από τη γνώση των κανόνων του Go.
Το νέο πρόγραμμα τεχνητής νοημοσύνης άρχισε να παίζει με τον εαυτό του για εξάσκηση και μέσα σε τρεις μέρες -αφού είχε παίξει σχεδόν πέντε εκατομμύρια παιγνίδια!- ήταν πια ικανό να νικήσει το προηγούμενο πρόγραμμα AlphaGo (τον νικητή των ανθρώπων) με σκορ 100-0!
Μάλιστα, το σύστημα βρήκε μόνο του πρωτότυπες κινήσεις, που μέσα σε τόσες χιλιάδες χρόνια οι άνθρωποι δεν είχαν διανοηθεί ότι μπορούν να υπάρξουν και δεν είχαν ποτέ χρησιμοποιήσει στο παιγνίδι τους.

Περήφανος ο ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Google DeepMind, ο βρετανο-κύπριος Ντέμης Χασάμπης, δήλωσε ότι το νέο σύστημα, που είναι πλέον αποκλειστικός δάσκαλος του εαυτού του, μπορεί να έχει πολύ περισσότερες εφαρμογές.
«Νομίζουμε ότι είναι πια αρκετά καλό για να πετύχει σημαντική πρόοδο σε μερικά πραγματικά προβλήματα, αν προφανώς απέχουμε ακόμη πολύ από μια πλήρη τεχνητή νοημοσύνη», τόνισε.

Όπως είπε ο βασικός ερευνητής Ντέιβιντ Σίλβερ, «το νέο σύστημα ξεκινά από ένα νευρωνικό δίκτυο που δεν ξέρει τίποτε απολύτως για το παιγνίδι του Go, πέρα από τους κανόνες του. Στη συνέχεια, τα μαθαίνει όλα παίζοντας παιγνίδια με τον εαυτό του».

Το αρχαίο κινεζικό παιγνίδι Go έχει μια ιστορία αρκετών χιλιάδων ετών.
Αν και οι κανόνες του είναι πιο απλοί σχέση με του σκακιού, οι δύο παίκτες έχουν να επιλέξουν κάθε φορά ανάμεσα σε περίπου 200 κινήσεις έναντι περίπου 20 στο σκάκι.

Οι ερευνητές της DeepMind είναι ενθουσιασμένοι -αλλά κάποιοι άλλοι μάλλον φοβισμένοι- που το νέο σύστημα μέσα σε λίγες μέρες αφομοίωσε μόνο του γνώσεις και εμπειρίες, τις οποίες είχαν συσσωρεύσει οι άνθρωποι σε διάστημα χιλιάδων ετών.

Όπως είπε ο Σίλβερ, «στην πραγματικότητα ξεπεράσαμε τους περιορισμούς της ανθρώπινης γνώσης και το νέο σύστημα είναι ικανό να δημιουργήσει μόνο του γνώση, ξεκινώντας από κάποιες πρώτες αρχές, στην ουσία εκ του μηδενός».
Μάλιστα το νέο σύστημα AlphaGo Zero δεν χρειάζεται για να «τρέξει» παρά έναν υπολογιστή με τέσσερις μόνο επεξεργαστές, έναντι 48 μονάδων επεξεργασίας που χρησιμοποιούσε ο προκάτοχός του AlphaGo.

Το επόμενο βήμα, σύμφωνα με τον Χασάμπη, θα είναι η αξιοποίηση του νέου συστήματος τεχνητής νοημοσύνης σε πεδία όπως η ανάπτυξη νέων φαρμάκων και νέων υλικών.
«Ελπίζω», τόνισε, «ότι θα γίνουν ρουτίνα αυτού του είδους οι αλγόριθμοι, που θα συνεργάζονται μαζί με μας ως επιστημονικοί εμπειρογνώμονες ή ειδικοί στην ιατρική, προάγοντας έτσι τα σύνορα της επιστήμης και της ιατρικής».

   Προς το παρόν πάντως, όπως επεσήμαναν άλλοι ειδικοί της τεχνητής νοημοσύνης, παρόλη την πρόοδο που έχει κάνει η DeepMind, το σύστημά της συνεχίζει να χρειάζεται έναν αρχικό προγραμματισμό από ανθρώπους, ενώ ασφαλώς κάθε άλλο παρά γενική εξυπνάδα διαθέτει.

Οι ερευνητές της Google DeepMind, με επικεφαλής τους Χασάμπη και Σλίβερ, έκαναν σχετική δημοσίευση στο Nature.
Στην ερευνητική ομάδα συμμετέχει και ο έλληνας μηχανικός λογισμικού Ιωάννης Αντώνογλου, ο οποίος αποφοίτησε από το Τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Η/Υ του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης το 2011, έκανε μεταπτυχιακά στην τεχνητή νοημοσύνη στο Πανεπιστήμιο του Εδιμβούργου και από το 2012 εργάζεται στη Google Deep Mind.
news.in.gr

Είναι λουλούδι ή πουλί...

Άδειασε το μυαλό σου από τις σκέψεις.
Γαλήνεψε την καρδιά σου.
Παρακολούθησε τις δραστηριότητες όλων των ζωντανών πλασμάτων,
Αλλά αναλογίσου και την επιστροφή τους.

Γιατί ο Καπιταλισμός δημιουργεί άσκοπες δουλειές-του David Graeber *

Είναι σαν κάποιος εκεί έξω να επινοεί άσκοπες δουλειές μόνο και μόνο για να μας κρατάει όλους απασχολημένους.

Του David Graeber* 
μετάφραση Μαρία Παναγιωτοπούλου 

Το 1930, ο Τζων Μέυναρντ Κέυνς, προέβλεψε ότι η τεχνολογία θα είχε προχωρήσει τόσο πολύ ως το τέλος του αιώνα, ώστε χώρες όπως η Μεγάλη Βρετανία ή οι ΗΠΑ, θα κατόρθωναν να καθιερώσουν την 15ωρη εβδομάδα εργασίας. Έχουμε κάθε λόγο να πιστεύουμε ότι είχε δίκιο.

Με τεχνολογικούς όρους, πραγματικά θα μπορούσαμε να πετύχουμε κάτι τέτοιο. Όμως αυτό δεν συνέβη. Αντ' αυτού, η τεχνολογία έχει γιγαντωθεί, αν μη τι άλλο, για να σκαρφίζεται τρόπους για να μας κάνει όλους να δουλεύουμε περισσότερο. Προκειμένου να το πετύχει αυτό, θα έπρεπε να δημιουργηθούν δουλειές, που στην ουσία είναι άσκοπες. Πολλές χιλιάδες άνθρωποι, πρωτίστως στην Ευρώπη και στη Βόρεια Αμερική, αναλώνουν το σύνολο του εργασιακού τους βίου, εκτελώντας καθήκοντα που ενδόμυχα πιστεύουν ότι δεν χρειάζεται πραγματικά να υπάρχουν. Η ηθική και πνευματική ζημιά από αυτές τις καταστάσεις, είναι βαθειά. Είναι μία πληγή στην συλλογκή μας ψυχή. Ωστόσο, επί της ουσίας, κανείς δεν μιλά γι' αυτό.

Γιατί η υποσχεμένη από τον Κέυνς ουτοπία, που ακόμη την περίμεναν με ανυπομονησία στη δεκαετία του '60, δεν πραγματοποιήθηκε ποτέ;
Η συνήθης απάντηση σήμερα είναι ότι δεν είχε φανταστεί ο Κέυνς, την τεράστια αύξηση του καταναλωτισμού.
Ανάμεσα στις επιλογές για λιγότερες ώρες δουλειάς, ή περισσότερα παιχνίδια και απολαύσεις, συλλογικά έχουμε διαλέξει το δεύτερο.
Αυτή η θεωρία είναι μία καλή ηθικοπλαστική θεωρία, αλλά ακόμη κι ενός λεπτού σκέψη, δείχνει ότι δεν μπορεί να είναι αλήθεια.
Ναι, έχουμε δει τη δημιουργία μιας τεράστιας ποικιλίας νέων θέσεων εργασίας και βιομηχανιών από τη δεκαετία του ΄20, αλλά πολύ λίγες από αυτές έχουν να κάνουν με την παραγωγή και τη διανομή σούσι, iPhones και φανταχερών αθλητκών παπουτσιών.

Οπότε τί ακριβώς είναι αυτές οι νέες δουλειές; Μια πρόσφατη αναφορά που συγκρίνει την εργασία στις ΗΠΑ μεταξύ 1910 και 2000, μας δίνει μια καθαρή εικόνα (και σημειώνω, μια εικόνα που αντανακλάται στη Μ. Βρετανία). Κατά τη διάρκεια του περασμένου αιώνα, ο αριθμός των εργατών που απασχολούνται σαν οικιακοί βοηθοί, στη βιομηχανία, και στον αγροτικό τομέα, έχει καταρρεύσει δραματικά.

Την ίδια ώρα νέου τύπου “επαγγελματίες”, όπως managers, υπάλληλοι, και πωλητές, έχουν τριπλασιαστεί, αποτελώντας πλέον τα τρία τέταρτα του συνολικού παγκόσμιου αριθμού απασχολούμενων, από ένα τέταρτο που ήταν πρωτύτερα. Με άλλα λόγια, όπως είχε προβλεφθεί, οι παραγωγικές δουλειές έχουν αυτοματοποιηθεί σε μεγάλο βαθμό, ακόμη και αν συνυπολογιστούν οι βιομηχανικοί εργάτες παγκοσμίως, με τους μεγαλύτερους αριθμούς στην Ινδία και στην Κίνα. Το ποσοστό αυτών των εργατών παγκοσμίως έχει μειωθεί.

Αλλά αντί αυτή η κατάσταση να οδηγήσει σε μία μαζική μείωση των ωρών εργασίας, προκειμένου να απελευθερώσει τον πληθυσμό του πλανήτη, και να του επιτρέψει να επιδιώξει τα σχέδια του ο καθένας, τις επιθυμίες, τα οράματα και τις ιδέες, έχουμε δει την υπερδιόγκωση, ούτε καν τόσο πολύ του τομέα των “υπηρεσιών”, αλλά του διοικητικού τομέα, έως και τη δημιουργία ολόκληρων νέου τύπου “βιομηχανιών”, όπως οικονομικές υπηρεσίες ή telemarketing, ή η άνευ προηγουμένου επέκταση τομέων όπως το εταιρικό δίκαιο, η διοίκηση ακαδημαϊκών οργανισμών και δομών υγείας, ή η υποστήριξη ασφάλειας για τις βιομηχανίες αυτές, ή για του λόγου του αληθές, μια πλειάδα βοηθητικών υπηρεσιών (πλυντήρια σκύλων, ολονύκτιες παραδόσεις πίτσας) που υπάρχουν μόνο και μόνο επειδή όλοι οι υπόλοιποι ξοδεύουν τόσο πολύ χρόνο στη δουλειά τους.

Αυτές είναι που προτείνω να λέγονται “σκατοδουλειές”. 
Είναι σαν κάποιος εκεί έξω να επινοεί άσκοπες δουλειές μόνο και μόνο για να μας κρατάει όλους απασχολημένους.
Κι εδώ ακριβώς, βρίσκεται το μυστήριο.
Στον καπιταλισμό, αυτό ακριβώς είναι που δεν θα έπρεπε να συμβαίνει.
Σίγουρα, στις παλιές και ανεπαρκείς σοσιαλιστικές κοινωνίες όπως η Σοβιετική Ένωση, όπου η εργασία θεωρούνταν παράλληλα και δικαίωμα αλλά και ιερό καθήκον, το σύστημα δημιουργούσε όσες δουλειές χρειάζονταν (γι' αυτό στα Σοβιετικά πολυκαταστήματα, χρειάζονταν τρεις υπάλληλοι για να πουλήσουν ένα κομμάτι κρέας).
Όμως, όπως είναι φυσικό, αυτό ακριβώς είναι το είδος του προβλήματος που ο ανταγωνισμός της αγοράς υποτίθεται ότι θα έλυνε.

Σύμφωνα με την οικονομική θεωρία, τουλάχιστον, το τελευταίο πράγμα που θα έκανε μία εταιρεία που αναζητά το κέρδος, θα ήταν να δεσμεύσει χρήματα σε εργαζόμενους που δεν της χρειάζονται.
Ωστόσο, με κάποιο τρόπο, αυτό ακριβώς συμβαίνει.

Αν και οι εταιρείες προχωρούν σε αδίστακτες συρρικνώσεις, οι απολύσεις και οι εντατικοποιήσεις ωραρίων, βαρίνουν λιγότερο την τάξη των ανθρώπων που ουσιαστικά φτιάχνουν, διατηρούν κι επιδιορθώνουν τα πράγματα.
Μέσω μιας περίεργης αλχημίας, που κανείς δεν μπορεί να ερμηνεύσει, ο αριθμός των μισθωτών γραφειοκρατών, τελικά δείχνει να αυξάνεται και όλο και περισσότεροι υπάλληλοι βρίσκονται να δουλεύουν 40 ή και 50 ώρες την εβδομάδα, αλλά ουσιαστικά δουλεύουν 15 ώρες, όπως ακριβώς είχε προβλέψει ο ΚέΪνς. Ο υπόλοιπος χρόνος τους αναλώνεται στην οργάνωση ή παρακολούθηση σεμιναρίων εμψύχωσης, ενημερώνοντας το προφίλ τους στο facebook ή κατεβάζοντας τηλεοπτικές σειρές
 Όχι πολύ διαφορετικά από ότι συνέβαινε στη Σοβιετική Ένωση.

Η απάντηση είναι ξεκάθαρα μη οικονομική, είναι περισσότερο ηθική και πολιτική. Η άρχουσα τάξη έχει καταλάβει ότι ένας ευτυχισμένος και παραγωγικός πολίτης με ελεύθερο χρόνο, είναι ένας θανάσιμος κίνδυνος. Σκεφτείτε τι ξεκίνησε να συμβαίνει, ήδη από την αρχή του φαινομένου, στη δεκαετία του ΄60.
Και από την άλλη πλευρά, το αίσθημα ότι η εργασία είναι μία ηθική αξία από μόνη της και ότι όποιος δεν διατίθεται να υποβάλλει τον εαυτό του σε κάποιο είδος εντατικής εργασιακής πειθαρχίας για τις περισσότερες ώρες της ημέρας που είναι ξύπνιος, είναι μία εξαιρετικά βολική ιδέα γι' αυτούς.

Μια φορά, όταν μελετούσα την φαινομενικά ατελείωτη ανάπτυξη των διοικητκών ευθυνών σε Βρετανικά ακαδημαϊκά τμήματα, βρέθηκα μπροστά σε μία πιθανή εκδοχή της κόλασης. Η κόλαση είναι μία συγκέντρωση ατόμων, που περνούν το μεγαλύτερο μέρος του χρόνου τους δουλεύοντας για μια δουλειά που δεν τους αρέσει και δεν είναι και ιδιαίτερα καλοί σε αυτήν. Πείτε για παράδειγμα ότι προσλήφθηκαν επειδή ήταν εξαιρετικοί ξυλουργοί και μετά ανακάλυψαν ότι έπρεπε να ξοδεύουν πολύ εργασιακό χρόνο τηγανίζοντας ψάρια.

Κανείς δεν κάνει τη δουλειά που πρέπει να κάνει, αν μη τι άλλο υπάρχει μια πολύ περιορισμένη ανάγκη για τηγανιτά ψάρια. Ωστόσο, με κάποιο τρόπο, παθαίνουν όλοι τέτοια εμμονή με τη μνησικακία στη σκέψη ότι κάποιοι από τους συναδέλφους τους, δεν επιτελούν στο βαθμό που τους αναλογεί τα καθήκοντα τηγανίσματος ψαριών, και μετά από λίγο καιρό υπάρχουν ατελείωτες στίβες από κακοτηγανισμένα άχρηστα ψάρια που όλο και πληθαίνουν και αυτό είναι το μόνο που έχει γίνει.

Πιστεύω ότι αυτή είναι μία αρκετά ακριβής περιγραφή της ηθικής δυναμικής της ίδιας μας της οικονομίας.
Τώρα συνειδητοποιώ, ότι οποιοδήποτε τέτοιο επιχείρημα, θα αντιμετωπίσει άμεση αντίδραση του τύπου: “ποιός είσαι εσύ που θα μας πεις ποιές δουλειές είναι πραγματικά απαραίτητες; Τί είναι απαραίτητο, τέλος πάντων; Είσαι ένας καθηγητής ανθρωπολογίας, ποιά η “χρησιμότητα”;” Και για την ακρίβεια, πολλοί αναγνώστες εφημερίδων, θα έπαιρναν την ύπαρξη του επαγγέλματός μου ως τον ορισμό της κατασπατάλησης δημόσιου χρήματος. Και σε ένα επίπεδο αυτό είναι απόλυτα αληθές. Δεν μπορεί να υπάρχει αντικειμενικό μέτρο της κοινωνικής αξίας.

Δεν θα τολμούσα να πω σε κάποιον που είναι πεπεισμένος ότι κάνει μία ουσιώδη εργασία με συμβολή στο κοινωνικό σύνολο, ότι στην πραγματικότητα δεν είναι έτσι τα πράγματα. Αλλά τί γίνεται με αυτούς που είναι πεπεισμένοι ότι οι δουλειές τους είναι άσκοπες; Πριν από λίγο καιρό, επικοινώνησα με ένα φίλο από το σχολείο που δεν είχα δει από τότε που είμασταν 12 χρονών.

Εντυπωσιάστηκα όταν ανακάλυψα ότι στο μεσοδιάστημα, είχε γίνει πρώτα ποιητής και μετά τραγουδιστής σε μία indie ροκ μπάντα. Είχα ακούσει και μερικά τραγούδια του στο ραδιόφωνο, αλλά δεν είχα ιδέα ότι ο τραγουδιστής ήταν κάποιος που τελικά γνώριζα. Προφανώς ήταν ένα πολύ έξυπνο άτομο, και η δουλειά του αναμφισβήτητα, λάμπρυνε και βελτίωσε τις ζωές πολλών ανθρώπων σε όλον τον πλανήτη. Ωστόσο, μετά από μερικά αποτυχημένα άλμπουμς, έχασε το συμβόλαιό του και βουτηγμένος στα χρέη και με μια νεογέννητη κορούλα, κατέληξε όπως το λέει “να πάρω την πεπατημένη επιλογή, όπως τόσοι πολλοί αποπροσανατολισμένοι τύποι: νομική σχολή”. Τώρα είναι εταιρκός δικηγόρος, που δουλεύει σε διακεκριμένο δικηγορικό γραφείο στη Νέα Υόρκη. Ήταν ο πρώτος που παραδέχτηκε ότι η δουλειά του ήταν εντελώς ανούσια, δεν συνέβαλε τίποτα στον κόσμο και, κατά τη δική του εκτίμηση, δεν θα έπρεπε πραγματικά να υπάρχει.

Υπάρχουν πολλά ερωτηματικά εδώ, ξεκινώντας από το τί σημαίνει για την κοινωνία μας το γεγονός ότι δείχνει ότι παράγει μία εξαιρετικά περιορισμένη ζήτηση για ταλαντούχους νέους ποιητές – μουσικούς, αλλά αντίθετα παράγει μία εμφανώς ατελείωτη ζήτηση για ειδικούς στο εταιρικό δίκαιο; Απάντηση: αν το 1% του πληθυσμού ελέγχει το μεγαλύτερο μέρος του διαθέσιμου πλούτου, αυτό που αποκαλούμε “η αγορά”, αντανακλά αυτό που εκείνοι πιστεύουν ότι είναι χρήσιμο ή σημαντικό, όχι αυτό που πιστεύουν όλοι οι υπόλοιποι. Αλλά επιπρόσθετα, δείχνει ότι οι περισσότεροι άνθρωποι σε αυτές τις δουλειές, τελικά το γνωρίζουν αυτό το γεγονός.

Για την ακρίβεια δεν είμαι σίγουρος ότι έχω συναντήσει ποτέ κάποιον εταιρικό δικηγόρο που να μη νομίζει ότι η δουλειά του είναι σκατά. Το ίδιο ισχύει και για σχεδόν όλες τις νέες βιομηχανίες που αναφέραμε παραπάνω. Υπάρχει μία ολόκληρη τάξη έμμισθων επαγγελματιών που, αν τους συναντήσετε σε πάρτυ, θα παραδεχτούν ότι κάνετε κάτι ενδιαφέρον (όπως ανθρωπολόγος, για παράδειγμα) και θα θέλουν να αποφύγουν ακόμη και να ανφερθούν στη δική τους δουλειά. Δώστε τους μερικά ποτά και θα ξεκινήσουν τους εξάψαλμους για το πόσο άχρηστη και βλακώδης είναι στην πραγματικότητα η δουλειά τους.

Εδώ υπάρχει βαθιά ψυχολογική βία. Πώς μπορεί κάποιος ακόμη και να ξεκινήσει να μιλά για αξιοπρέπεια στη δουλειά, όταν ο ίδιος ενδόμυχα πιστεύει ότι η δουλειά του δεν θα έπρεπε να υπάρχει; Πώς μπορεί να μη δημιουργείται μία αίσθηση βαθιάς οργής και δυσαρέσκειας; Ωστόσο είναι η παράξενη ευφυΐα της κοινωνίας μας που οι κυβερνήτες της έχουν βρει ένα τρόπο, όπως στην περίπτωση με τα τηγανιτά ψάρια, να διασφαλίζουν ότι η οργή θα κετυεθύνεται εκριβώς ενάντια σε αυτούς που στην ουσία καταφέρνουν να κάνουν δουλειές με νόημα.

Για παράδειγμα: στην κοινωνία μας, φαίνεται ότι υπάρχει ένα γενικός κανόνας που λέει ότι όσο πιο προφανές είναι ότι η δουλειά κάποιου ανθρώπου οφελεί το κοινωνικό σύνολο, τόσο χειρότερα αμοιβώμενη είναι.
Και ξανά, ένα αντικειμενικό μέτρο είναι δύκολο να βρεθεί, αλλά ένας εύκολος τρόπος για να το καταλάβουμε είναι να αναρωτηθούμε:
τί θα γινόταν αν ολόκληρη η τάξη αυτών των ανθρώπων εξαφανιζόταν;
Πείτε ότι θέλετε για τις νοσοκόμες, του οδοκαθαριστές, ή τους μαστόρους, είναι φανερό ότι αν εξαφανίζονταν τα αποτελέσματα θα ήταν άμεσα και καταστροφικά.
Ένας κόσμος χωρίς δασκάλους, οι λιμενεργάτες σύντομα θα είχε προβλήματα, και ακόμη ένας κόσμος χωρίς συγγραφείς επιστημονικής φαντασίας ή μουσικούς σκα θα ήταν σίγουρα ένα υποδεέστερο μέρος.

Δεν είναι εντελώς σαφές το πόσο θα υπέφερε η ανθρωπότητα αν όλοι οι CEO, λομπίστες, ερευνητές PR, ασφαλιστές, πωλητές telemarketing, δκαστικοί επιμελητές, ή σύμβουλοι επιχειρήσεων, ήταν να χαθούν. (πολλοί υποπτεύονται ότι θα υπάρχει θεαματική βελτίωση). Εκτός από μια χούφτα κραυγαλέες εξαιρέσεις (όπως οι γιατροί), ο κανόνας ισχύει.

Ακόμη πιο διεστραμμένη είναι η αίσθηση που φαίνεται ότι υπάρχει, ότι έτσι θα έπρεπε να είναι τα πράγματα. Αυτή είναι μία από τις μυστικές δυνάμεις του δεξιού λαϊκισμού. Μπορείτε να δείτε ότι όταν οι εφημερίδες διαρυγνύουν τα ιμάτιά τους ενάντια στους εργάτες του μετρό του Λονδίνου, που παρέλυσαν την πόλη για τις συλλογικές τους συμβάσεις, το ίδιο το γεγονός ότι οι εργάτες αυτοί μπορούν να παραλύσουν το Λονδίνο δείχνει ότι η δουλειά τους είναι στην πραγματικότητα απαραίτητη, αλλά το ίδιο γεγονός είναι ακριβώς αυτό που εκνευρίζει τον κόσμο. Στις ΗΠΑ είναι ακόμα σαφέστερο, εκεί που οι Ρεπουμπλικανοί σημείωσαν αξιοσημείωτη επιτυχία, κινητοποιόντας μισαλλοδοξία ενάντια σε δασκάλους, ή εργάτες αυτοκινητοβιομηχανίας (και όχι εναντίον των διοικητών των σχολείων ή των διαχειριστών των αυτοκινητοβιομηχανιών, που στην ουσία προκαλούν τα προβλήματα) για τους υποτιθέμενα φουσκομένους μισθούς και τα προνόμιά τους. Είναι σαν να τους λένε “μα παιδιά διδάσκεις! ή αυτοκίνητα φτιάχνες! Έχετε αληθινές δουλειές! Και από πάνω έχετε και το θράσος να ζητάτε συντάξεις μεσαίας τάξης και υγειονομική περίθαλψη;”

Αν κάποιος σχεδίαζε ενά πλάνο εργασίας τέλεια προσαρμοσμένο στο να διατηρεί τη δύναμή του εσαεί το οικονομικού κεφαλαίο, είναι δύσκολο να βρούμε πώς θα μπορούσαν να είχε γίνει καλύτερη δουλειά. Οι αληθινοί, παραγωγικοί εργάτες στριμώχνονται αδυσώπητα και γίνονται αντικείμενο εκμετάλλευσης.
Οι υπόλοιποι είναι χωρισμένοι μεταξύ ενός τρομοκρατημένου στρώματος – παγκοσμίως διασυρμένου – καταδικασμένου στην ανεργία, και ενός μεγαλύτερου στρώματος ανθρώπων που βασικά πληρώνονται για να μην κάνουν τίποτα, σε θέσεις που είναι σχεδιασμένες ώστε να τους κάνουν να ταυτίζονται με τις προοπτικές και τις ευαισθησίες της άρχουσας τάξης (managers, διοικητές κλπ) και κυρίως με τα οικονομικά της avatars.
Aλλά την ίδια στιγμή, εκκολάπτουν μία αναβράζουσα δυσαρέσκεια εναντίον οποιουδήποτε έχει μια δουλειά με καθαρή και αναντίρρητη κοινωνική αξία. Είναι σαφές ότι το σύστημα δεν σχεδίασε ποτέ ενσυνείδητα. Όλα αυτά αναδύθηκαν μετά από έναν σχεδόν αιώνα δοκιμής και αποτυχίας.
Αλλά είναι η μόνη εξήγηση για το γιατί – παρά τις τεχνολογικές μας ικανότητες, δεν δουλεύουμε όλοι μόνο 3-4 ώρες την ημέρα.

Originally published on Strike!
David Graeber’s most recent book, The Utopia of Rules: On Technology, Stupidity, and the Secret Joys of BureaucracyImage , is published by Melville House.
2016 September 27
* O David Graeber είναι καθηγητής Ανθρωπολογίας στο London Schools of Economics. 
Γνωστός για την πολιτική του δράση ως αναρχικός στο κίνημα κατά της παγκοσμιοποίησης της τελευταίας δεκαετίας.
enallaktikos.gr