Δευτέρα 19 Ιουνίου 2023

φωτογραφίες του κόσμου του χθες, μια Ελλάδα άγνωστη και ξεχασμένη


1903, σε μιά αυλή κάπου στην Ακράτα Αχαίας...
μα πως λοιπόν από εδώ...
     και από εδώ, 1903 μιά οικογένεια στο Ζεμένο Κορινθίας...
φτάσαμε εδώ που είμαστε σήμερα;
ας σταματήσουμε να ακούσουμε λίγο τον ποιητή.
Ας φρόντιζαν
Κατήντησα σχεδόν ανέστιος και πένης.
Αυτή η μοιραία πόλις, η Αντιόχεια
όλα τα χρήματά μου τάφαγε:
αυτή η μοιραία με τον δαπανηρό της βίο.
Αλλά είμαι νέος και με υγείαν αρίστην.
Κάτοχος της ελληνικής θαυμάσιος
(ξέρω και παραξέρω Αριστοτέλη, Πλάτωνα·
τι ρήτορας, τι ποιητάς, τι ό,τι κι αν πεις).
Από στρατιωτικά έχω μιαν ιδέα,
κ' έχω φιλίες με αρχηγούς των μισθοφόρων.
Είμαι μπασμένος κάμποσο και στα διοικητικά.
Στην Αλεξάνδρεια έμεινα έξι μήνες, πέρσι·
κάπως γνωρίζω (κ' είναι τούτο χρήσιμον) τα εκεί:
του Κακεργέτη βλέψεις, και παληανθρωπιές, και τα λοιπά.
Όθεν φρονώ πως είμαι στα γεμάτα
ενδεδειγμένος για να υπηρετήσω αυτήν την χώρα,
την προσφιλή πατρίδα μου Συρία.
Σ' ό,τι δουλειά με βάλουν θα πασχίσω
να είμαι στην χώρα ωφέλιμος. Αυτή είν' η πρόθεσίς μου.
Αν πάλι μ' εμποδίσουνε με τα συστήματά τους -
τους ξέρουμε τους προκομένους: να τα λέμε τώρα;
αν μ' εμποδίσουνε, τι φταίω εγώ.
Θ' απευθυνθώ προς τον Ζαβίνα πρώτα,
κι αν ο μωρός αυτός δεν μ' εκτιμήσει,
θα πάγω στον αντίπαλό του, τον Γρυπό.
Κι αν ο ηλίθιος κι αυτός δεν με προσλάβει,
πηγαίνω παρευθύς στον Υρκανό.
Θα με θελήσει πάντως ένας απ' τους τρεις.
Κ' είν' η συνείδησίς μου ήσυχη
για το αψήφιστο της εκλογής.
Βλάπτουν κ' οι τρεις τους την Συρία το ίδιο.
Αλλά, κατεστραμένος άνθρωπος, τι φταίω εγώ.
Ζητώ ο ταλαίπωρος να μπαλωθώ.
Ας φρόντιζαν οι κραταιοί θεοί
να δημιουργήσουν έναν τέταρτο καλό.
Μετά χαράς θα πήγαινα μ' αυτόν.

το ποίημα;  νομίζω καταλάβατε  - Κωνσταντίνος Π. Καβάφης
οι φωτογραφίες είναι του Frederic Boissonnas
ένας  Ελβετός φωτογράφος, ο Frederic Boissonnas (1858-1946)
φωτογραφίζει την Ελλάδα,
την Ελλάδα των αρχών του εικοστού αιώνα!
μια άγνωστη για μας Ελλάδα,
μια ξεχασμένη Ελλάδα,
η Ελλάδα του 1903-1920,
ας σταματήσουμε λίγο,
ας παρατηρήσουμε,
ας σκεφτούμε,
ας ψάξουμε στις μνήμες μας να θυμηθούμε,
ίσως καταλάβουμε κάτι...
στο δρόμο από Πρέβεζα προς Ιωάννινα ή το αντίστροφο.....1913
Αμοργός-1911
Άθως, μονή Βατοπαιδίου, 1929 
η μονή μεγίστης Λαύρας, 1929
Πρόβατα κάτω από την Ακρόπολη,1903
διασταύρωση Ερμού και Ευαγγελιστρίας,192ο
Αθήνα, οδός Αθηνάς  1920
Αθήνα, Πλάκα, 1920
Ανδρίτσαινα 1903
στην αγορά της Ανδρίτσαινας 1903
Ανδρίτσαινα, το εσωτερικό ενός σπιτιού, 1903
Λαγκάδια Αρκαδίας, 1903
Βοσκοί στην κορυφή του Παρνασσού, 1903
Δελβινάκι Ιωαννίνων,1913
Έδεσσα....1908.......
Αφηγηματικές και αριστουργηματικές φωτογραφίες, της Ελλάδας των αρχών του 20ου αιώνα, του Frederic Boissonnas
O Ελβετός φωτογράφος Fred Boissonnas είναι ο πρώτος ξένος φωτογράφος που περιηγήθηκε στον ελληνικό χώρο.
Από το 1903 έως και το 1930 επισκέφθηκε αρκετές φορές την Ελλάδα αποτυπώνοντας με τη φωτογραφική του μηχανή όψεις της ελληνικής κοινωνίας, αλλά και της ελληνικής υπαίθρου.
Ταξίδεψε στην Πελοπόννησο στην Κρήτη, στον Όλυμπο, στην Ιθάκη, στο Άγιο Όρος.
Περιηγήθηκε, φωτογράφισε, έγραψε.
Το έργο του, πρωτοποριακό, κατέγραψε μια όψη της Ελλάδας που έχει πιά χαθεί, όπως τόσα και τόσα άλλωστε, για να αφήσει το χώρο για κάτι άλλο.
Αυτό που είμαστε σήμερα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου