Κι όμως η ηχορύπανση από αυτοκίνητα, αεροπλάνα και τρένα «ενοχοποιείται» για την εναπόθεση λίπους γύρω από τη μέση, δηλαδή τη δημιουργία «σαμπρέλας» όπως είναι ευρέως γνωστή.
Αυτό έδειξε νέα σουηδική επιστημονική έρευνα η οποία είναι η πρώτη που συσχετίζει το συνδυασμένο θόρυβο από διαφορετικά μεταφορικά μέσα με τον αυξημένο κίνδυνο πάχους γύρω από τη μέση.
Κατά συνέπεια οι άνθρωποι που μένουν ή εργάζονται σε επιβαρυμένο από θόρυβο περιβάλλον, κοντά σε μεγάλο δρόμο, αεροδρόμιο ή σιδηροδρομική γραμμή, έχουν μεγαλύτερες πιθανότητες να δημιουργήσουν «σαμπρέλα» γύρω από τη μέση τους λόγω παραπανίσιων κιλών.
Κίνδυνος που είναι μεγαλύτερος, αν κάποιος εκτίθεται σε ταυτόχρονη ηχορύπανση από αυτοκίνητα, αεροπλάνα και τρένα.
Οι ερευνητές ανέλυσαν στοιχεία για περισσότερους από 5.000 ανθρώπους προτού προχωρήσουν στη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό επαγγελματικής και περιβαλλοντικής ιατρικής «Occupational and Environmental Medicine».
Σύμφωνα με τους ερευνητές, με επικεφαλής τον καθηγητή Γκόραν Περσάγκεν του Ινστιτούτου Περιβαλλοντικής Ιατρικής του ιατρικού Ινστιτούτου Καρολίνσκα του Πανεπιστημίου της Στοκχόλμης, αυτό συμβαίνει επειδή η ηχορύπανση προκαλεί στρες στον οργανισμό, αυξάνοντας την παραγωγή της ορμόνης κορτιζόλης, τα υψηλά επίπεδα της οποίας παίζουν ρόλο στην εναπόθεση λίπους κυρίως γύρω από την μέση.
Επίσης, ο θόρυβος επηρεάζει τις μεταβολικές και καρδιαγγειακές λειτουργίες, κυρίως λόγω της διαταραχής του ύπνου, γεγονός που έχει επίδραση στην όρεξη.
Από τα στοιχεία της έρευνας προέκυψε ότι σχεδόν δύο στους τρεις (62%) ανθρώπους που πήραν μέρος στην έρευνα είχαν εκτεθεί συστηματικά σε θόρυβο από το δρόμο, έντασης τουλάχιστον 45 ντεσιμπέλ, ένας στους πέντε περίπου σε παρόμοιο θόρυβο αεροπλάνων, ενώ ένας στους 20 σε θόρυβο τρένων ίδιας έντασης.
Συνολικά, το 54% είχαν εκτεθεί σε μία πηγή θορύβου, το 15% σε δύο, ενώ το 2% και στις τρεις πηγές.
Η ανάλυση ανέδειξε τη συσχέτιση της ηχορύπανσης από το δρόμο με την περιφέρεια της μέσης που παρουσίασε κυρίως στις γυναίκες, μια αύξηση 0,21 εκατοστών για κάθε πέντε παραπάνω ντεσιμπέλ θορύβου.
Ακόμη ο θόρυβος των οχημάτων σχετιζόταν με μια αύξηση της αναλογίας περιφέρειας μέσης/γοφών κατά 0,16 εκατοστά κυρίως στους άνδρες για κάθε πέντε παραπάνω ντεσιμπέλ.
Μεγαλύτερη από όλες ωστόσο αποδείχτηκε η επιβάρυνση από τον θόρυβο των αεροπλάνων, που είχε τη μεγαλύτερη επίδραση στην ενίσχυση της «σαμπρέλας» γύρω από τη μέση.
Ένα ακόμη από τα ευρήματα είναι ότι η επίπτωση ήταν σωρευτική,
δηλαδή όσο περισσότερες πηγές ηχορύπανσης συνδυάζονταν, τόσο αύξανε ο κίνδυνος για παχυσαρκία στην κοιλιά και γύρω από τη μέση γενικότερα.
Συγκεκριμένα, ο κίνδυνος για μεγαλύτερη περιφέρεια μέσης αύξανε από 25% για όσους ήταν εκτεθειμένοι σε μόνο μια πηγή θορύβου, και σχεδόν διπλασιαζόταν φτάνοντας το 50% για όσους εκτίθενται και στις τρεις πηγές (αυτοκίνητα, αεροπλάνα, τρένα).
Συσχετίσεις θορύβου και πάχους που φάνηκε να αφορά τα άτομα κάτω των 60 ετών και όχι σε ηλικιωμένους.
Αυτό έδειξε νέα σουηδική επιστημονική έρευνα η οποία είναι η πρώτη που συσχετίζει το συνδυασμένο θόρυβο από διαφορετικά μεταφορικά μέσα με τον αυξημένο κίνδυνο πάχους γύρω από τη μέση.
Κατά συνέπεια οι άνθρωποι που μένουν ή εργάζονται σε επιβαρυμένο από θόρυβο περιβάλλον, κοντά σε μεγάλο δρόμο, αεροδρόμιο ή σιδηροδρομική γραμμή, έχουν μεγαλύτερες πιθανότητες να δημιουργήσουν «σαμπρέλα» γύρω από τη μέση τους λόγω παραπανίσιων κιλών.
Κίνδυνος που είναι μεγαλύτερος, αν κάποιος εκτίθεται σε ταυτόχρονη ηχορύπανση από αυτοκίνητα, αεροπλάνα και τρένα.
Οι ερευνητές ανέλυσαν στοιχεία για περισσότερους από 5.000 ανθρώπους προτού προχωρήσουν στη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό επαγγελματικής και περιβαλλοντικής ιατρικής «Occupational and Environmental Medicine».
Σύμφωνα με τους ερευνητές, με επικεφαλής τον καθηγητή Γκόραν Περσάγκεν του Ινστιτούτου Περιβαλλοντικής Ιατρικής του ιατρικού Ινστιτούτου Καρολίνσκα του Πανεπιστημίου της Στοκχόλμης, αυτό συμβαίνει επειδή η ηχορύπανση προκαλεί στρες στον οργανισμό, αυξάνοντας την παραγωγή της ορμόνης κορτιζόλης, τα υψηλά επίπεδα της οποίας παίζουν ρόλο στην εναπόθεση λίπους κυρίως γύρω από την μέση.
Επίσης, ο θόρυβος επηρεάζει τις μεταβολικές και καρδιαγγειακές λειτουργίες, κυρίως λόγω της διαταραχής του ύπνου, γεγονός που έχει επίδραση στην όρεξη.
Από τα στοιχεία της έρευνας προέκυψε ότι σχεδόν δύο στους τρεις (62%) ανθρώπους που πήραν μέρος στην έρευνα είχαν εκτεθεί συστηματικά σε θόρυβο από το δρόμο, έντασης τουλάχιστον 45 ντεσιμπέλ, ένας στους πέντε περίπου σε παρόμοιο θόρυβο αεροπλάνων, ενώ ένας στους 20 σε θόρυβο τρένων ίδιας έντασης.
Συνολικά, το 54% είχαν εκτεθεί σε μία πηγή θορύβου, το 15% σε δύο, ενώ το 2% και στις τρεις πηγές.
Η ανάλυση ανέδειξε τη συσχέτιση της ηχορύπανσης από το δρόμο με την περιφέρεια της μέσης που παρουσίασε κυρίως στις γυναίκες, μια αύξηση 0,21 εκατοστών για κάθε πέντε παραπάνω ντεσιμπέλ θορύβου.
Ακόμη ο θόρυβος των οχημάτων σχετιζόταν με μια αύξηση της αναλογίας περιφέρειας μέσης/γοφών κατά 0,16 εκατοστά κυρίως στους άνδρες για κάθε πέντε παραπάνω ντεσιμπέλ.
Μεγαλύτερη από όλες ωστόσο αποδείχτηκε η επιβάρυνση από τον θόρυβο των αεροπλάνων, που είχε τη μεγαλύτερη επίδραση στην ενίσχυση της «σαμπρέλας» γύρω από τη μέση.
Ένα ακόμη από τα ευρήματα είναι ότι η επίπτωση ήταν σωρευτική,
δηλαδή όσο περισσότερες πηγές ηχορύπανσης συνδυάζονταν, τόσο αύξανε ο κίνδυνος για παχυσαρκία στην κοιλιά και γύρω από τη μέση γενικότερα.
Συγκεκριμένα, ο κίνδυνος για μεγαλύτερη περιφέρεια μέσης αύξανε από 25% για όσους ήταν εκτεθειμένοι σε μόνο μια πηγή θορύβου, και σχεδόν διπλασιαζόταν φτάνοντας το 50% για όσους εκτίθενται και στις τρεις πηγές (αυτοκίνητα, αεροπλάνα, τρένα).
Συσχετίσεις θορύβου και πάχους που φάνηκε να αφορά τα άτομα κάτω των 60 ετών και όχι σε ηλικιωμένους.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου